Storbank nere – flera rapporter om problem

2023 04 04

Sent igår kväll kraschade möjligheterna att logga in på Nordeas internetbank.

– Flera läsare har kontaktat Aftonbladet efter att ha haft problem med att logga in på Nordea, rapporterade tidningen strax före midnatt.

Över 700 användare ska ha felanmält bankjätten via sajten Downdetector, som visar att problemen startade runt 23-tiden på måndagskvällen.

Såväl internetbanken som appen ska vara påverkade.

– Just nu kan du uppleva problem med en del av våra tjänster. Vi arbetar med att lösa detta så snart som möjligt och ber om ursäkt för eventuella besvär som detta kan medföra, framhålls i ett meddelande i appen enligt en skärmdump som lagts upp på sociala medier.

Klagat hela natten

Under natten och morgonen klagar flera användare på sociala medier om att problemen består.

– Kan inte logga in i mobilbanken, skriver en kund på Twitter och taggar banken i sitt inlägg.

– Ligger Nordea nere? frågar sig en annan och får svaret “som vanligt” av ytterligare en Twitter-användare.

"Vem tar ansvar?"

Även på Facebook uppmärksammas störningarna.

En tråd har startats på bankens sida av en användare som undrar om han är den enda med problem, och kommentarerna strömmar in från kunder som bekräftar samma upplevelse.

– Ständigt fel med inloggningen! Vem tar ansvar för betalningar mm man måste få iväg innan kl 00? uttrycker en irriterad användare.

Inga kommentarer

Nordea själva har inte kommenterat nattens problem än.

Varken på sin hemsida eller på sociala medier.

– Helt sjukt att ingen ansvarig på Nordea kan gå ut på deras sociala medier och skriva något. En så stor bank borde ha en fungerande “jour”, skriver en upprörd kund på bankens Facebooksida.

Strulat på löningsdagar

För en dryg månad sedan rapporterade den här sidan om omfattande it-problem hos just Nordea.

Vid det tillfället tajmade problemen löningsdagen för flera kunder, vilket resulterade i att många inte kunde få ut sin lön när de förväntade sig den.

– Jag blev chockad när jag såg att min lön inte var inbetald till mitt konto nu på morgonen. Det är sportlov nu och jag vet inte hur jag ska kunna betala för det familjen ska göra. Det stressar mig, sade en kund hos Nordea till Aftonbladet.

Samma sak skedde även i oktober.

Ledande nordisk storbank

Nordea beskriver sig själva som en ledande nordisk storbank.

Dess internetbank är en av världens största med sina 6,2 miljoner användare.

Totalt har Nordea drygt 11 miljoner bankkunder och genomför cirka 260 miljoner transaktioner varje år.

Huvudkontoret ligger i finska huvudstaden Helsingfors.

Foto: R. Snaadt

Text: Redaktionen


Region går ut med 1177-varning

2024 12 09

Region Blekinge går nu ut med en varning gällande sms som ser ut att komma från 1177.

Personer som får meddelanden som ser ut att komma från 1177 bör vara på sin vakt.

Det kan nämligen röra sig om bluff-sms.

Region Blekinge går nu ut med en varning för att informera om saken.

Det rapporterar Sveriges Radio.

Här är varningen

Så här lyder varningen som Region Blekinge går ut med via sina sociala medier:

– Se upp för bedrägeriförsök via sms som ser ut att komma från 1177.

– Det förekommer bedrägeriförsök som gör att falska sms som skickas hamnar i samma sms-tråd som de vanliga meddelandena du får från 1177. Vi vill uppmana dig att inte klicka på länken och verifiera dig med bank-id om du får ett sådant sms.

“Hamnar i samma tråd”

Mirela Cecic, regionens säkerhetsstrateg, förklarar hur det fungerar.

– Det vi har sett nu är att falska sms skickas ut med en länk, och hamnar i samma sms-tråd som de vanliga meddelanden man får, säger hon till SR.

– Det får det att se ut som att det är 1177 som har skickat ut sms:en.

LÄS MER: Telia varnar Sveriges pensionärer

Följ dessa uppmaningar

De som får sådana meddelanden gör alltså rätt i att förhålla sig skeptiska gentemot huruvida det är riktiga meddelanden eller inte.

1177 uppmanar till att inte trycka på några länkar om du är osäker på om ett sms eller mejl kommer från 1177 och att inte heller ge ut någon personlig information.

– Det är alltid säkrast att söka upp 1177.se i en webbläsare och logga in istället för att klicka på länkar i sms eller mejl, framhåller vårdtjänsten.

Kallas nätfiske

Den här typen av bedrägeriförsök kallas för nätfiske eller phishing, och har blivit allt vanligare under de senaste åren.

Nätfiske är när bedragare på olika sätt "fiskar" efter dina uppgifter. 

Var misstänksam om du exempelvis får mejl med uppmaning om att klicka på en länk och fylla i dina bankuppgifter.

Den som har fått ett misstänkt sådant meddelande bör vidarebefordra meddelandet till 7726.

Det är ett operatörsoberoende nummer som alla kan använda. 

Man bör även kontakta banken och polisen.

Foto: J. Hagström, 1177

Text: Redaktionen


Klädkedja i konkurs – har precis öppnat tre nya butiker

2024 12 10

Modeföretaget Stajl går i konkurs.

Sveriges ekonomi har det alltjämt tufft.

Riksbankens räntesänkningar har ännu inte fått genomslag och många företag har det fortsatt svårt.

Ett av dessa företag är modekedjan Stajl - som nu går i konkurs.

Det rapporterar Habit.

Precis öppnat butiker

Beskedet kommer trots att Stajl i somras öppnade tre nya butiker i Helsingborg, Västra Frölunda och Uddevalla.

Stajl grundades år 2016 av Susanne Glennmyr Sjölund och Erik Glennmyr och utgick från Göteborgsområdet.

De inriktade sig på dammode och har utöver e-handeln haft butiker i hela Norden.

Nu har den ekonomiska situationen dock blivit för tuff, och Stajl går i konkurs.

“Ambitionen var enkel”

Så här förklarar Stajl sin vision:

– Ambitionen var enkel, vanliga trendiga basplagg i sköna material. Vi är ett omgående-märke och vår grund är linne, bomull och viscose. I dag finns vi representerade i hela Sverige och Norden.

Konkursansökan är dock ett faktum och det återstår att se vad som blir av bolagets eventuella resurser och märke.

“Positiv utveckling”

Efter att par oerhört tuffa ekonomiska år med många konkurser i olika branscher tycker sig kreditupplysningsföretaget UC kunna skönja en ljusning.

– UCs konkursstatistik för november pekar på en positiv utveckling, med återhämtning i de mest utsatta branscherna inför årets slut, framhåller UC.

– Minskningen inom byggindustrin fortsätter för tredje månaden i rad, vilket indikerar en stabilisering i en annars utsatt sektor. 

Mer normala nivåer

UC fortsätter.

– Detaljhandeln, som är en annan känslig bransch, visar en betydande minskning vilket tyder på att konsumentbeteendet börjar återgå till mer normala nivåer. 

– Sammantaget pekar detta på att vissa sektorer börjar visa tecken på återhämtning, även om läget fortsatt är osäkert för branscher med hög konjunkturkänslighet.

Ytterligare räntesänkningar från Riksbanken är att vänta och förhoppningarna är att svenskarna ska ha mer pengar i plånboken för att få igång landets ekonomi igen.

Foto: L. Bresler

Text: Redaktionen