Storbank nere – flera rapporter om problem

2023 04 04

Sent igår kväll kraschade möjligheterna att logga in på Nordeas internetbank.

– Flera läsare har kontaktat Aftonbladet efter att ha haft problem med att logga in på Nordea, rapporterade tidningen strax före midnatt.

Över 700 användare ska ha felanmält bankjätten via sajten Downdetector, som visar att problemen startade runt 23-tiden på måndagskvällen.

Såväl internetbanken som appen ska vara påverkade.

– Just nu kan du uppleva problem med en del av våra tjänster. Vi arbetar med att lösa detta så snart som möjligt och ber om ursäkt för eventuella besvär som detta kan medföra, framhålls i ett meddelande i appen enligt en skärmdump som lagts upp på sociala medier.

Klagat hela natten

Under natten och morgonen klagar flera användare på sociala medier om att problemen består.

– Kan inte logga in i mobilbanken, skriver en kund på Twitter och taggar banken i sitt inlägg.

– Ligger Nordea nere? frågar sig en annan och får svaret “som vanligt” av ytterligare en Twitter-användare.

"Vem tar ansvar?"

Även på Facebook uppmärksammas störningarna.

En tråd har startats på bankens sida av en användare som undrar om han är den enda med problem, och kommentarerna strömmar in från kunder som bekräftar samma upplevelse.

– Ständigt fel med inloggningen! Vem tar ansvar för betalningar mm man måste få iväg innan kl 00? uttrycker en irriterad användare.

Inga kommentarer

Nordea själva har inte kommenterat nattens problem än.

Varken på sin hemsida eller på sociala medier.

– Helt sjukt att ingen ansvarig på Nordea kan gå ut på deras sociala medier och skriva något. En så stor bank borde ha en fungerande “jour”, skriver en upprörd kund på bankens Facebooksida.

Strulat på löningsdagar

För en dryg månad sedan rapporterade den här sidan om omfattande it-problem hos just Nordea.

Vid det tillfället tajmade problemen löningsdagen för flera kunder, vilket resulterade i att många inte kunde få ut sin lön när de förväntade sig den.

– Jag blev chockad när jag såg att min lön inte var inbetald till mitt konto nu på morgonen. Det är sportlov nu och jag vet inte hur jag ska kunna betala för det familjen ska göra. Det stressar mig, sade en kund hos Nordea till Aftonbladet.

Samma sak skedde även i oktober.

Ledande nordisk storbank

Nordea beskriver sig själva som en ledande nordisk storbank.

Dess internetbank är en av världens största med sina 6,2 miljoner användare.

Totalt har Nordea drygt 11 miljoner bankkunder och genomför cirka 260 miljoner transaktioner varje år.

Huvudkontoret ligger i finska huvudstaden Helsingfors.

Foto: R. Snaadt

Text: Redaktionen


11 dec 2025

Bidraget sänks “radikalt” – “orimligt att man ska leva på det”

2025 12 13

Tidigare i år infördes nya regler för såväl a-kassan som bidraget aktivitetsstöd.

Sedan den 1 oktober baseras arbetslöshetsförsäkringen på inkomst istället för arbetad tid.

Aktivitetsstödet, som är ett bidrag finansierat av staten, trappas även ned var hundrade dag. En arbetslös kan till slut behöva leva på 8 030 kronor i månaden före skatt om man inte får jobb, rapporterar Aftonbladet. Förändringen beskrivs av tidningen som “radikal".

Både från oppositionen och arbetslösa svenska individer har kritiserat ändringen.

Nu svarar arbetsmarknadsminister Johan Britz (L) på kritiken.

Han försvarar timingen och menar att Sverige tidigare har haft ett system som “passiviserat” människor.

– Vi har länge haft en situation där människor kunnat leva utan att försörja sig själva och ändå få ganska höga ersättningar – ersättningar som ligger i nivå med lönerna för flera av de lägst avlönade jobben enligt kollektivavtal. Så kan vi inte ha det, säger Johan Britz till Aftonbladet.

"Orimligt"

En uppmärksammad del i frågan har varit äldre personer som står utanför arbetsmarknaden och kan behöva samla på sig nya studieskulder vid 60 års ålder för att utbilda sig till ett nytt yrke.

En rimlig åtgärd, menar Johan Britz.

Ja, det är orimligt att man ska leva på bidrag till dess att man blir pensionär. Det tycker jag är oacceptabelt.

Antalet inskrivna minskar

Den senaste siffran från Arbetsförmedlingen visade att 356 000 personer var inskrivna som arbetslösa, vilket motsvarar en arbetslöshet på 6,7 procent.

Andelen har minskat i fyra månader i rad. Även antalet varsel har minskat.

Det är fortfarande en hög nivå av arbetslöshet. Men det är självklart positivt att se att antalet inskrivna minskar och har gjort det under några månader. Färre varsel rimmar med färre nyinskrivna, säger Lars Lindvall, prognoschef på Arbetsförmedlingen, i en kommentar.

LÄS OCKSÅ: Ica-handlare förbannad – ”Förvånad och bestört”

Här är nya reglerna

I korthet innebär de nya reglerna alltså att a-kassan baseras på inkomst istället för hur länge du har arbetat.

För att få ersättning ska du nu ha tjänat minst 120 000 kronor de senaste tolv månaderna, varav minst 11 000 kronor under fyra av de månaderna.

Undantaget är om du har haft en inkomst på minst 11 000 kronor i fyra månader i rad, vilket dock enbart ger ersättning i 66 dagar.

I det gamla systemet skulle du ha jobbat minst sex månader under den senaste tolvmånadersperioden och minst 60 timmar varje månad för att få a-kassa, alternativt 450 timmar under en sammanhängande period på sex månader med minst 45 timmar i varje enskild månad.

Även aktivitetsstöd påverkas

Utöver att a-kassan ska baseras på inkomst ändras även reglerna om ersättning för deltagare i Arbetsförmedlingens program, vilket påverkar aktivitetsstödet.

– Du som deltar i Arbetsförmedlingens program kan efter den 1 oktober få aktivitetsstöd som är baserat på dina tidigare inkomster. Försäkringskassan får uppgifter från a-kassan om din ersättningsgrundande inkomst. Den kan vara högst 34 000 kronor i månaden före skatt, förklarar Försäkringskassan.

LÄS MER: Blankt nej från Sverige – “vi är inte en bankomat”

Foto: Svante Rinalder resp Ninni Andersson/Regeringskansliet

Text: Redaktionen


112-samtal förändras – för alla med Android-telefon

2025 12 11

Nödsamtal blir säkrare för Android-användare.

En ny mobilfunktion, Android Emergency Live Video, låter användare streama video direkt till räddningstjänsten vid nödsituationer för att ge bättre insyn och snabbare hjälp.

Funktionen kommer fungera för alla med Android-telefon.

Direktsänd video

Med den nya funktionen som lanseras av Google kan operatörer skicka en begäran om videodelning direkt till användarens telefon när ett nödsamtal görs.

Användaren kan själv välja om kameran ska aktiveras och kan när som helst avbryta sändningen.

– Funktionen är krypterad och skyddar videoströmmen under hela samtalet, meddelar Google.

 Företaget betonar att det är ett sätt att ge insatspersonalen ett snabbt visuellt stöd.

Detta kan vara avgörande för att exempelvis bedöma hur allvarliga skador är vid en trafikolycka, en brand eller en plötslig medicinsk situation, eller för att operatören ska kunna guida någon genom livräddande åtgärder innan hjälp hinner fram.

LÄS MER: Ica-handlare förbannad – ”Förvånad och bestört”

Större säkerhetspaket

Emergency Live Video kompletterar flera andra säkerhetsfunktioner som redan finns i Android, såsom nödsamtal via satellit, krockdetektering och fallregistrering.

– Med denna lansering försöker Android göra det lite enklare att ge ett tydligt larm när situationen är pressad och tiden är knapp, uppger Google.

Funktionen liknar vissa system hos andra mobiltelefonstillverkare, men Googles lösning är inriktad på ett mer direkt och snabbt informationsflöde till räddningstjänsten.

Planerad global utrullning

Emergency Live Video kommer först lanseras i USA samt vissa regioner i Tyskland och Mexiko.

Den fungerar på Android-enheter med version 8 eller senare och kräver Google Play-tjänster för att aktiveras.

Google uppger att företaget samarbetar med fler myndigheter globalt för att på sikt kunna erbjudan funktionen globalt.

– Vi vill ge insatspersonal så mycket information som möjligt i kritiska situationer, säger Google, och med livevideo kan räddningstjänsten snabbt förstå vad som händer på plats.

LÄS MER: Plötsliga vändningen – säger nej till elbilar

Foto: Västra götalandsregionen EngFoto

Text: Redaktionen