Problem för storbank – två dagar innan löning

2024 04 23

Storbanken Nordea har fått problem.

Med enbart två dagar kvar till den stora löningsdagen för större delen av svenska folket har Nordea drabbats av tekniska besvär.

Hemsidan nere

Det är framför allt hemsidan som det ska vara problem med.

– Vår hemsida är inte tillgänglig just nu, lyder ett meddelande från bankens sajt.

– Vi arbetar med att lösa problemet. Vi beklagar eventuella besvär och ber dig försöka igen lite senare, tillägger banken.

Identifierat problemet

Enligt Nordea ska appen och internettjänsterna fungera som vanligt.

Men flera användare har samtidigt uppgett att man har problem med att komma in på internetbanken, rapporterar Aftonbladet.

Vid sjutiden på morgonen uppgav banken själva att problemen ska vara löst.

– Det var en server som strulade lite. Jag vet inte varför i nuläget, vi ska titta på det. säger Nordeas presskommunikatör Hugo Laigar till tidningen.

Fakta Nordea 

- Största banken i Norden

- Cirka 27 000 anställda 

- Grundades 2001 genom en sammanslagning av fyra nordiska banker

Källa: Nordea

LÄS MER: "Sveriges sämsta bank" pekas ut – har fyra miljoner kunder

Foto: E. Ventur

Text: Redaktionen


Populärt godis stoppas

2024 10 11

Snacksjätten Mondelez återkallar nu choklad.

Det är en variant av den mycket populära chokladsorten Marabou som nu återkallas.

Närmare bestämt rör det sig om Marabou Frukt & Mandel som stoppas med anledning av att produkten kan innehålla hårdplast.

Kunder som har köpt produkten uppmanas att lämna tillbaka chokladen dit den har köpts från.

Det framhåller Mondelez i ett pressmeddelande.

“Prioriterar säkerheten”

Mondelez meddelar att det är av säkerhetsskäl som produkten nu stoppas.

– Säkerheten för våra konsumenter och kvaliteten på våra produkter har högsta prioritet, framhåller företaget.

– Konsumenter som har köpt Marabou Frukt & Mandel 100 g med angivet utgångsdatum och batchnummer ombeds därmed returnera produkten till butiken där de köpt den för återbetalning, alternativt kontakta Mondelēz kundtjänst. Vi ber om ursäkt för eventuella besvär.

Dessa produkter gäller

Det är dessa produkter som omfattas av återkallelsen:

- Marabou Frukt & Mandel 100gr - 06.06.2025 - OUV0643632

- Marabou Frukt & Mandel 100gr - 06.06.2025 - OUV0643633

Mycket populärt märke

Marabou är ett av Sveriges mest populära chokladmärken och finns i många olika varianter.

Eftersom choklad länge sågs som en lyxvara tog det ett tag innan det blev vanligt förekommande i Sverige, men mot slutet av 30-talet lyckades man få ner priserna.

– Choklad var länge en lyxvara, men tack vare det löpande bandets intåg i chokladfabriken kunde priserna sänkas till en folklig nivå i slutet av 30-talet, förklarar Marabou själva om märket.

– 1957 fick Marabou Mjölkchoklad sin unika nya smak och är fortfarande svenskarnas favoritchoklad.

Köpte sliten fabrik

Det var en norsk kolonialhandlarson som hette Johan Throne Holst som satte fart på saker och ting.

–  I slutet av 1800-talet köpte han den då slitna chokladfabriken Freia i Christiania för 9000 kronor och förvandlade den till en modern arbetsplats, som snart kom att bli landets ledande chokladtillverkare.

– 1916 etablerade Freia dotterbolaget Marabou, som namngavs efter den maraboustork som prydde chokladförpackningarna. 

Foto: T. Bykovets

Text: Redaktionen


Bilister betalar helt i onödan – Transportstyrelsen varnar

2024 10 11

Falska mejl cirkulerar som får bilister att betala i onödan.

Transportstyrelsen varnar nu för att falska mejl och meddelanden når fram till bilister.

Mejlen uppmanar bland annat till att betala för parkeringsböter, men de kommer från bedragare.

Det rapporterar Råd & Rön.

Transportstyrelsen varnar

Transportstyrelsen har utfärdat en skarp varning för mejlen, som förekommer ofta just nu.

– Just nu cirkulerar falska mejl där avsändaren utger sig för att vara Transportstyrelsen. Mejlet har inte skickats ut från oss. Klicka aldrig på länkar som uppmanar dig att lämna ut personliga och ekonomiska uppgifter, framhåller myndigheten.

Betalar i onödan

Råd & Rön har varit i kontakt med flera läsare som har larmat.

Bilister betalar för parkeringsböter trots att de inte har parkerat fel.

Detta efter de meddelanden som skickas ut från bedragarna.

– Flera läsare har hört av sig om att de får bluffmejl som ska se ut att komma från Transportstyrelsen och som handlar om olaglig parkering, rapporterar Råd & Rön.

Så här kan ett bluffmejl se ut:

– Vi informerar dig att du har fått böter för olaglig parkering. Om betalningen inte sker inom denna tidsram kommer vi tvingas överlämna överträdelsen till domstol.

Därtill följer OCR-nummer och förfallodatum samt länkar som offret ska klicka in sig på för att betala.

“Ser verkliga ut”

TV4 har pratat med en person som har utsatts för bedrägeriförsöket flera gånger.

På några veckor skedde det tre gånger.

– De ser så verkliga ut, det är det som är så ruskigt. Loggan ser ut som Transportstyrelsens och inte nog med det, längst ner står det att man kan kontakta Transportstyrelsen, säger personen till TV4.

Håll koll

Såväl polisen som flera olika organisationer, myndigheter och företag fortsätter att varna för bedrägeriförsök.

I takt med att bedragarna blir smartare blir det dock allt svårare att skydda sig mot bedrägerierna.

Att vara skeptisk mot avsändare, följa bankernas och polisens uppmaningar samt aldrig klicka på okända länkar är bra råd att följa.

Foto: M. Teirlinck

Text: Redaktionen