Stora problem för SAS – passagerare vägrar åka

2023 07 03

SAS har hamnat i skottlinjen för stenhård kritik från flygresenärer.

Förra sommaren blev en mardröm för SAS och mängder av kunder som bokat flygresa med bolaget.

En pilotstrejk innebar tiotusentals strandade och frustrerade resenärer samtidigt som flygbolaget blödde enorma summor pengar.

I år skulle det bli andra bullar.

Därför har man hyrt in åtta plan från lettiska SmartLynx för att säkra upp trafiken.

Men dessa plan har nu orsakat nya problem för SAS och bolagets kunder, rapporterar Aftonbladet.

Stora teknikproblem

Det är framför allt tekniken som tycks strula för de lettiska planen. Datorer fungerar inte, elektricitet slås på och av i flera timmar och radarn hackar.

Utöver teknikstrulet vittnar resenärer även om att personal inte kan engelska och inte tycks ta problemen seriöst.

Enligt Aftonbladet har SmartLynx nobbats av flera andra flygbolag.

Och nu kanaliseras ilskan och kritiken mot SAS som initierat partnerskapet.

– Allt kändes hafsigt och mycket oprofssigt. Vi kände inte igen SAS längre. Har de blivit ett skitbolag? säger frilansjournalisten Lotta Reberg till tidningen.

Vägrar åka

Journalisten skulle själv åka med SmartLynx i våras, men efter att tekniken på planet strulat i två timmar vågade de inte sitta kvar på planet.

Hon och maken valde att lämna planet – och vägrar flyga med SAS igen under förutsättning att de bokas in på ett Lynx-plan.

Flera andra medieprofiler har varit med om liknande upplevelser. En av dem är SVT:s ekonomijournalist Alexander Norén som tvingades byta flygplan efter att teknikproblem inte kunde lösas.

Säkerheten "första prioritet"

Bokningstrycket på SAS är hårt nu när semestertiderna har börjat.

En överraskning, enligt SAS vd Anko van der Werff, samtidigt som bolaget går med miljardförlust.

– De här siffrorna vi har uppvisat är bättre än förutspått, säger han till SVT.

Men det ökade trycket med fler passagerare än förväntat ska inte påverka säkerheten, enligt flygbolaget.

– Det är vår första prioritet, säger Tonje Sund som är Head of media relations på SAS i Norge, till Aftonbladet, utan att kommentera klagomålen.

Inga förväntade strejker

Förra sommarens kaos i form av pilotstrejker och inställda flyg som konsekvens ska dock inte upprepas.

Enligt SAS har man alla avtal på plats.

– Sedan kan det ske vissa störningar, till exempel väderrelaterat men det kommer att bli betydligt bättre än förra året. Flygindustrin har tagit lärdom, säger Anko van der Werff till SVT.

Foto: Fabian S

Text: Redaktionen


Circle K och OKQ8 slutar omedelbart – varnas av Konkurrensverket

2024 12 04

Konkurrensverket har utrett misstankar om brott mot konkurrenslagen hos tre stora drivmedelskedjor i Sverige.

Det rör sig om Cirlce K, OKQ8 och Preem och deras löpande och offentliga publicering av rekommenderade priser på bensin och diesel, som bedöms kunna vara i strid mot konkurrenslagen.

Enligt mönstret går Circle K, som är prisledande, först ut med ändringar i rekommenderade priser och listpriser på morgonen.

Inom en dryg timme följer OKQ8 och Preem efter och publicerar samma pris.

Konkurrensverket har tidigare varnat för att detta kan innebära att en kedja helt och hållet styr drivmedelspriserna i Sverige.

– Det bidrar till en mycket homogen prisbild på drivmedel över hela landet, framhöll myndigheten i oktober och syftade på Circle K.

Lovar att sluta

Efter utredningen väljer nu Cirlce K och de två andra kedjorna att upphöra med tjänsten.

Det sker frivilligt och innebär att företagen inte längre offentligt kommer att publicera rekommenderade priser på vissa drivmedel för privatkunder så som det sker idag.

Beskedet skulle kunna få följden att det blir lägre drivmedelspriser i Sverige.

– Pristransparens kan vara både positivt och negativt för konsumenterna. Beroende på hur en marknad fungerar kan företag riskera att skada konkurrensen om de prissignalerar genom att offentliggöra prishöjningar eller prisstrategier.

– Prissignalering kan under vissa förutsättningar också leda till otillåten prissamordning mellan företag och innebära högre priser för konsumenterna, säger Konkurrensverkets vikarierande generaldirektör Hanna Witt i ett uttalande.

Kan straffas med enormt vite

De tre drivmedelsföretagen åtar sig även att senarelägga publiceringen av listpriser för drivmedel riktade till företagskunder för lätt trafik, även om det fortsatt kan göras med vissa begränsningar.

Konkurrensverket är nöjd med beskedet från mackarna.

Enligt myndigheten avhjälper det konkurrensproblem som preliminärt identifierats under utredningen och godtar därmed bolagens åtaganden.

– Beslutet förenas med viten om 100 miljoner kronor för respektive bolag, som kan dömas ut om de inte efterlever sina respektive åtaganden. Åtagandena gäller i tre år. I beslutet skrivs även drivmedelsbolaget St1, som också varit part i utredningen, av från vidare utredning, framhäver Konkurrensverket.

Foto: Circle K 

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Nya besiktningsregler – om bilen är så här gammal

2024 12 04

Reglerna för bilbesiktning kan vara på väg att ändras.

Ändringen avser en regel som infördes 2018 och som då innebar att en viss typ av bilar inte längre behöver besiktas.

Det gäller fordon äldre än 50 år som då befrias från besiktning.

En förutsättning för att bli befriad från besiktning är att fordonet har en godkänd och gällande kontrollbesiktning inom de senaste 2 föregående kalenderåren för att undantaget ska börja gälla, framhåller Transportstyrelsen på sin hemsida.

Uppgifter: regeln kan försvinna

Den nya förändringen skulle kunna innebära att regeln försvinner – med andra ord att dessa äldre bilar måste börja besiktas igen.

Uppgifterna kommer från bilmagasinet Klassiker som ska ha tagit del av dem från Transportstyrelsen.

Det är viktigt att klargöra är att det ännu inte finns något förslag från Transportstyrelsen, men uppgifter som nått redaktionen genom olika källor tyder på att ett sådant är under framställande, skriver tidningens chefredaktör Carl Legelius.

Pågår arbete

Transportstyrelsen har själva bekräftat att det pågår ett arbete med att se över och uppdatera flera föreskrifter.

I dem ingår just regler om kontrollbesiktning.

– Inom kort ska förslag skickas ut på remiss och då kommer samtliga organisationer, besiktningsorgan och även enskilda kunna svara på remissen, säger Transportstyrelsens kommunikatör Sofia de Bourg Wetterlund till tidningen Vi Bilägare.

LÄS MER: Nya regler på gång: många ägare kan tvingas skrota sina bilar

Nya miljökrav på gång

Redan i våras initierade Transportstyrelsen flera åtgärdsförslag vid fordonsbesiktningar. 

Anledningen var då primärt att Sverige för femte året i rad var ett av EU:s sämsta länder gäller att följa miljökraven.

Då framhöll myndigheten att man vill invänta EU:s nya besiktningspaket innan de nya reglerna träder i kraft.

– Vi har länge pekat på bristerna i dagens regelverk och är positiva till de nya åtgärdsförslagen, sade Tord Fornander, ordförande i Fordonsbesiktningsbranschen, FBB, vid tillfället.

LÄS MER: Nya regler kan bli aktuellt när du ska besiktiga bilen

Foto: A. Podrez

Text: Redaktionen