SMHI går ut med omfattande varning i 13 län

2023 05 23

Två myndigheter har gått ut med väderinformation kopplat till "extrema risker" i hela 13 av landets 21 län.

Det råder kraftig risk för bränder i stora delar av södra Sverige.

Från Stockholm och neråt är risken för skogsbrand stor eller mycket stor, enligt nya varningar som SMHI går ut med under tisdagen.

– Lokalt är risken extremt stor, framhåller SMHI på sin hemsida.

Hela tisdagen

Risken är påtaglig under hela dagen. 

De yttre förutsättningarna gör att eld lätt sprids i skogsmark, och väderinstitutet utfärdar därför en mycket stark uppmaning till allmänheten.

– Stor försiktighet bör iakttas vid eldning utomhus, ofta gäller eldningsförbud, uttrycker SMHI.

Enligt SMHI minskar brandrisken vid 23-tiden, eftersom färre människor är ute och rör sig i torra områden sent på kvällen och natten.

Alla 13 län

Det är i Östra Götaland, delar av västra Götaland och delar av östra Sveland som risken är direkt påtaglig.

Totalt omfattas hela eller delar av 13 län av SMHI:s nya information.

- Skåne

- Halland

- Blekinge

- Kronoberg

- Kalmar

- Gotland

- Jönköping

- Östergötland

- Örebro

- Västmanland

- Uppsala

- Stockholm

- Södermanland

MSB: "Det är extremt torrt"

Även Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, har gått ut med viktig information kopplat till brandrisken.

– Markens ytskikt är extremt torrt. Antändningsrisken är mycket stor och en brand kommer att utvecklas explosivt, framhåller MSB om förutsättningarna när det råder extremt stor skogsbrandrisk.

– Det är stor risk för toppbrand, det vill säg att elden tar sig upp i trädkronorna.

Eldningsförbud i huvudstaden

På många platser i Sverige råder det sedan tidigare eldningsförbud.

Så är fallet bland annat i Stockholms län.

– Länsstyrelsen har beslutat att det råder eldningsförbud i hela Stockholms län från och med klockan 18.00 den 11 maj 2023. Förbudet gäller tills vidare, förklarade myndigheten vid tillfället.

Foto: R. Bajaj

Text: Redaktionen


18 juni 2026

Ska skicka hela flottan till Ukraina

2026 06 18

Ukraina kan se fram emot en kraftig förstärkning för militären.

Belgien kommer att skicka sju F-16-flyg till det krigsdrabbade landet, bekräftar landets försvarsminister Theo Francken.

Det är tre fler än vad som tidigare utlovats.

– När det gäller Ukraina ökar vi vår hjälpinsats ännu mer. Vi kommer att hjälpa dem genom att leverera sju F-16-plan i år. Så det kommer att finnas sju F-16-plan i år, fyra för reservdelar och tre för att operera i Ukrainas luftrum för att försvara Ukraina mot rysk aggression, säger Theo Francken enligt ukrainska Pravda.

Ska skicka hela flottan

Den belgiska leveransen är dock bara början.

Natolandet planerar att skicka hela flottan. Alla F-16-plan i Belgien ska till Ukraina, lyder planen.

– Jag kommer att föreslå för regeringen att vi under de kommande åren skickar alla våra F-16-plan till Ukraina. Det förutsätter att F-35-planen har tagits i bruk, eftersom vi naturligtvis måste upprätthålla vår luftförsvarsförmåga. Vi har också vår roll i Natos kärnvapendoktrin, säger den belgiska försvarsministern.

LÄS MER: Natoland säger nej – vill inte motverka Ryssland

Sverige skänker 16 plan

Belgien uppges för närvarande ha över 40 F-16-plan i drift. Tidigare hade landet planerat att leverera fyra stycken mellan 2025 och 2026, ett löfte som först nu blivit verklighet.

Nyligen gav även Sverige besked om att skänka 16 stridsflygplan av typen Jas Gripen till Ukraina. Dessutom ska landet få köpa ytterligare 20 stycken.

Det här är ett historiskt beslut för svensk del, men som också stärker ukrainskt luftförsvar väsentligt, sade statsminister Ulf Kristersson (M) enligt SR efteråt.

Totalt har Sverige skänkt 128 miljarder kronor till Ukraina, uppger statsministern.

Sverige har varit mycket principfast i stödet till Ukraina, och det uppskattas, sade president Volodymyr Zelenskyj enligt Aftonbladet när han var i Sverige för att bekräfta affären.

LÄS MER: Zelenskyj kan bytas ut

Foto: G. Croisiaux

Text: Redaktionen


18 jun 26

Logga inte in: BankID-varning utfärdas

2026 06 18

Anmälningar väller in till polisen.

En ny bedrägerivåg riktar sig mot äldre och flera har redan blivit lurade.

Än så länge kopplas fallen till Gotland, men bedrägerierna kan sprida sig till andra delar av Sverige.

Enligt polisen har ett antal fullbordade brott konstaterats där det försvunnit tiotusentals kronor.

Bedrägerierna följer samma mönster: bedragaren uppger att den företräder polisen när den ringer till brottsoffren.

– Under samtalet syns även polisens logotyp i brottsoffrets telefon, framhåller polisen.

Nästa steg i bedrägeriet handlar om e-legitimationstjänsten Bank-ID.

– Genom att oroa och stressa brottsoffret med att någon gjort köp med brottsoffrets konton förleder man brottsoffret att logga in med Bank-ID och göra olika slags transaktioner och på så vis har brottsoffrens konton tömts på pengar, uppger polisen.

Skarp uppmaning om Bank-ID

Nu går polisen ut med en tydlig uppmaning kopplad till Bank-ID.

– Logga aldrig in med Bank-ID på uppmaning av någon som ringt upp dig, betonar myndigheten.

Vidare framhåller polisen att de aldrig ringer upp personer och ber dem att logga in på tjänster eller föra över pengar. Myndigheten betonar också att ingen polislogga syns i telefonen när polisen ringer.

– Varje gång någon uppringare ber dig logga in någonstans så ska du lägga på luren. Även om du ser en logotyp på telefonen när de ringer, säger polisens presstalesperson Daniel Wikdahl till tidningen Helagotland.

Han beskriver bedrägerivågen som ett klassiskt exempel på hur bedragare går till väga för att lura äldre personer på stora summor.

– Som vid så många andra åldringsbrott försöker bedragarna skrämma, oroa och stressa den utsatta personen genom att säga något i stil med att någon redan kommit över deras konto.

ANDRA LÄSER:

Sverige slår USA – hamnar en plats före 

SWEDBANK: Lägre priser i sommar – orsakar rusning

Foto: Bank ID

Text: Redaktionen