JUST NU: Skarp kritik mot nya förbudet
2022 07 28
Från och med den 1 september förbjuds elsparkcyklar på gångbanor och trottoarer från.
Det meddelade infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) i dag.
– Alldeles för lite har hänt, det finns ställen med parkeringskaos, slängda cyklar, framkomlighetsproblem och trafikolyckor. Nu får vi ordning och reda på våra gator. Att elsparkcyklar kör fort på gångbanor har varit ett stort problem i många städer, sa han till Aftonbladet och tillade:
– Nu är det slutlekt.
Skarp kritik från företag
Två av Sveriges största elsparkcykelföretag, Voi och Tier, kritiserar regeringens beslut.
– Tidslinjen är så pass tajt. Om en månad ska detta träda i kraft utan någon dialog om vad det här kommer att innebära. Det är bekymmersamt, säger August Svedenstedt, Sverigechef på Tier, till SR Ekot.
Befarar fler olyckor
Företagen kritiserar inte endast den tajta tidslinjen.
Christina Moe Gjerde, Nordenchef på Voi, befarar att det nya körförbudet kommer att leda till fler olyckor, då elsparkcyklister tvingas lämna gångbanan.
– Orsaken till att elsparkcyklar använder gångbanan är att de känner sig osäkra på vägbanan, och vi är rädda att det kan ske en ökning av olyckor, säger hon till SR.
August Svedenstedt instämmer.
– Det finns avsaknad av cykelinfrastruktur i vissa städer. Det innebär att scootrarna blir flyttade till väldigt tungt trafikerade vägar.
Välkomnar förbudet
Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad, ser positivt på det nya förbudet.
– Detta kommer hjälpa att få ordning på de problem som elsparkcyklarna skapar för gående, med otrygga omkörningar och olyckor, säger han till SVT Nyheter.
”Signalpolitik”
Alla är inte lika övertygade.
Stockholmsbon Erik Wickman tror inte att det nya reglerna kommer att göra någon större skillnad.
– Jag tror inte att det kommer göra någon skillnad med regler för de här elsparkcyklarna, för de kommer inte efterlevas tror jag. Det högprioriteras nog inte av polisen att se till att reglerna efterföljs, säger han till DN och tillägger:
– Det känns bara som en tillfällig lösning. Det känns som att det kanske är ett första steg och att man kommer ta ett beslut som har verklig påverkan efter hand. Men jag tror absolut att det är signalpolitik.
Foto: C. Spinnen
Text: Redaktionen