ELSTÖDET: SD lämnar efterlängtat besked till norra Sverige

2022 12 21

Norra Sverige ska efter mycket om och men få sitt elprisstöd.

Det beskedet ger Sverigedemokraternas ekonomiskpolitiska talesperson Oscar Sjöstedt, rapporterar Expressen.

Han menar också att norra Sverige kan tacka SD för att de drivit på och pressat regeringen om att få saken klar.

– Vi har haft väldigt mycket samtal och diskussioner med regeringen och det kommer att komma på plats, säger Sjöstedt till tidningen.

Väckt kritik

Från början var det tänkt att elprisområde 3 och 4, det vill södra Sverige, var de enda områdena som skulle få ta emot det elprisstöd värt 55 miljarder kronor som ska betalas ut till elkonsumenter i februari.

Att områdena i norra Sverige exkluderades har väckt kritik.

– Det finns ett Sverige norr om Dalälven också, sade S-ledaren Magdalena Andersson tidigare i veckan då Socialdemokraterna lade fram ett utskottsinitiativ i riksdagens finansutskott om att elstödet ska komma hela Sverige till del.

Priset avgjorde

Regeringen har å sin sida betonat att det varit stora skillnader i pris på elen mellan södra och norra Sverige, och att det är det som legat bakom beslutet att inte inkludera elområde 1 och 2 i elstödet.

– Just nu är prognosen fortfarande, att binder man sitt elavtal i södra Sverige då kostar det fyra kronor. Binder man sitt elavtal i norra Sverige kostar det en krona och 30 öre. Än så länge är skillnaden väldigt annorlunda, sade närings- och energiminister Ebba Busch till P4 Västerbotten i början av december.

Ändrat sig

Nu ska alltså regeringen ha ändrat sig, enligt Oscar Sjöstedt. Han menar att den uppdaterade varianten av elstödet kommer att bli av, men kan inte ge besked om när pengarna kommer.

– Exakt datum vill jag inte utlova i det här läget. Vi behöver få ekonomin och juridiken på plats. Det är ganska komplex lagstiftningsmateria att få sådana här system på plats. Men i relativ näritd, säger Sjöstedt till Expressen.

Vill inte bekräfta

Under onsdagen vill dock inte Ebba Busch bekräfta uppgifterna som SD lämnar.

Hon förklarar dock varför en förklaring dröjer, och det har med inflationen att göra.

Det här är otroligt svåra frågor givet det ekonomiska läget som vi har. Gör man åtgärder som eldar på inflationen så riskerar vi att få en situation där staten ger pengar till hushållen med ena handen, men med andra handen så driver vi upp räntorna och till exempel bolån – vilket gör att människor sitter med en ännu värre ekonomisk situation efteråt, säger Busch till samma tidning.

Foto: Sveriges Riksdag resp Svenska Kraftnät

Text: Redaktionen


Anmäl alla du ser – samtliga bilister i Sverige uppmanas

2025 04 28

En särskild uppmaning gäller i trafiken från och med 1 maj.

Anmäl alla dåliga vägar du ser.

Så lyder instruktionen från Riksförbundet M Sverige till landets bilister.

Det är dags för Nationella Potthålsveckan, som varar mellan 1 och 7 maj, då omfattande krafttag görs för att förbättra vägarna i hela Sverige.

– Vi uppmuntrar alla att ta sig tiden att göra en anmälan under potthålsveckan. Även om det kan kännas som att inget händer är detta ett viktigt verktyg, säger Jacob Sidenvall, pressekreterare på M Sverige, i ett uttalande på måndagen.

En anmälan ska ofta gå till antingen Trafikverket eller kommunen.

Blivit vardag

Branschorganisationen understryker att mer än var fjärde statlig väg bedöms vara i dåligt skick.

Pottenhålen är en av anledningarna.

– Det är inte konstigt att potthål och vägskador blivit vardag för många människor. Men så måste det inte vara. Med potthålsveckan hoppas vi att bryta uppgivenheten, säger Jacbo Sidenvall.

Och enligt M Sverige är förutsättningarna att bli av med besvären bättre än på länge.

– Det handlar om att hjälpas åt för att lyfta vägnätet till en bra standard. Med Trafikverkets nya uppdrag finns goda förutsättningar för att skadorna åtgärdas snabbare.

Stor olycksrisk

Det finns flera risker med potthål på vägarna.

Risken för olyckor ökar när kontakt mellan asfalt och däck avbryts. Dessutom är själva undanmanövreringen när bilförare försöker styra förbi hålen ett moment som också höjer risken för olyckor.

– Vägskador tar också uppmärksamheten från trafiksituationen. Den ständiga avläsningen av omgivningarna som är så viktig för säker körning bryts när vägbanan inte håller måttet, säger Jacob Sidenvall.

– Dessutom blir man dåsig av att köra på ojämna och högljudda vägar.

Löftet: vägarna ska bli bättre

Regeringen gick i höstas fram med ett ökat anslag för vägar. Det inkluderar bland annat ett underhåll som ska möjliggöra att laga och förebygga potthål.

Förra månaden gick infrastrukturplaneringen in i en ny fas när Trafikverket fick uppdraget att föreslå en övergripande nationell plan för perioden 2026-20237.

Transportsystemet ska vara robust och effektivt och varje trafikslags fördelar ska utnyttjas på bästa sätt. Regeringen satsar stort på underhåll av vägar och järnvägar, men också på nya investeringar, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD).

Foto: H. Berg

Text: Redaktionen


Stor vändning om Ukraina – Trumps krav i avtalet ryker

2025 04 29

Det omtalade mineralavtalet mellan USA och Ukraina skulle betala tillbaka för pengarna amerikanerna bidragit med i kriget.

Det hävdade USA:s president Donald Trump tidigare i år.

– Vi kommer att få tillbaka våra pengar eftersom det helt enkelt inte är rättvist. Och vi får se, men jag tror att vi är ganska nära en överenskommelse, och vi borde vara nära en överenskommelse, sade Trump på en konferens i februari.

Vändningen: kravet ryker

Nu framkommer att USA inte kommer att begära att Ukraina ska återbetala tidigare bistånd via mineralavtalet, vilket fram till nyligen förespråkats av Trump.

Det bekräftar Ukrainas premiärminister Denys Shmyhal i ett uttalande, rapporterar Kyiv Post.

– Överenskommelser har nåtts om att avtalet inte inkluderar bistånd som tillhandahållits före undertecknandet, framhåller premiärministern på Telegram.

Kyivs "röda linjer"

Denys Shmyhal antyder också att framsteg görs i att få fram ett avtal och att de juridiska teamen i både Ukraina och USA arbetar för att sätta villkoren.

Han säger också att Kyiv har deklarerat Ukrainas “röda linjer” gentemot USA.

– Juridiska team arbetar med avtalet. Vi gör goda framsteg. Det viktigaste är att vi tydligt har definierat våra röda linjer, avtalet måste uppfylla europeiska skyldigheter och inte heller strida mot Ukrainas konstitution och lagstiftning, uppger Shmyhal.

LÄS MER: Ny överenskommelse på gång – för att “trotsa Trump”

Ukraina: sanktioner avbryts inte

Tidigare har det kommunicerats att Ukrainas EU-ansökan inte ska hindras av det mineralavtal som upprättas mellan USA och det krigsdrabbade landet.

Även ett återuppbyggande av Ukraina finns med  i diskussionerna.

– Ukraina kommer att fortsätta att få stöd från partners, försäkrar Denys Shmyhal.

Han tillägger att länderna dessutom är överens om att USA:s sanktioner mot Ryssland inte ska upphöra.

Sanktioner mot Ryssland är fortfarande ett viktigt påtryckningsmedel, eftersom angriparen ständigt försöker försvaga dem. Vi är överens i den här frågan

LÄS MER: Expert befarar skräckbesked från USA: “Det här är slutet”

Foto: President of Ukraine Office

Text: Redaktionen