JUST NU: SAS-konflikten eskalerar – “Fullständigt absurda uttalanden”

2022 07 01

Krisen kommer allt närmare samtidigt som tonläget mellan SAS och norska pilotförbundet skruvas upp.

Det norska pilotförbundet är beredda att låta SAS gå i konkurs som en följd av den strejk som kommer att utlysas vid midnatt – förutsatt att parterna inte når en lösning.

“Chockerande nonchalans”

En hållning som får företaget att gå i taket, och nu eskalerar tonläget i konflikten.

– Det är fullständigt absurda uttalanden som visar på en chockerande nonchalans, säger Karin Nyman, kommunikationsdirektör på SAS, till SVT.

“Jag saknar ord”

Enligt Nyman borde pilotfacken respektera det faktum att SAS blöder ekonomiskt.

– Då kräver man ökad makt och förbättrade villkor istället för att vara med och bidra, och man är till och med villig att strejka det här 76-åriga bolaget i konkurs. Jag saknar ord.

Delar inte bilden

Martin Lindgren, ordförande för pilotfacket på SAS, har dock en helt annan bild av konflikten.

– SAS bedriver just nu en verksamhet som vi betraktar som antifacklig och det måste man upphöra med, säger han till SVT.

Måste förhålla sig till avtal

På frågan om hur han ser på att kollegorna i Norge är villiga att skicka SAS i konkurs säger han att det är viktigt att arbetsgivare förhåller sig till ingångna avtal och lagstiftning.

– Och att organisera sig ut från från sitt arbetsgivaransvar och hitta på brevlådeföretag för att kringgå de avtal man har ingått och de arbetsrättsliga principer som gäller, det är inget någon fackförening kan acceptera någonstans i världen.

Rasar mot fackets hot

Det är dock inte alla anställda som som står bakom pilotförbundets hållning i frågan. SAS Akademikerförening, som är ett av de förbund som representerar SAS anställda, rasar mot pilotfackets hot om att strejka SAS till konkurs.

– Jag tycker att det är upprörande att piloterna i den del som heter SAS Scandinavia säger sig vara villiga att sätta hela bolaget i konkurs om de inte får sina enskilda villkor igenom. Det är både anmärkningsvärt, chockerande och osolidariskt, säger Katarina Johansson, ordförande i SAS Akademikerförening, till Expressen.

Tusentals jobb på spel

Enligt Katarina Johansson står tusentals jobb inom SAS på spel. Hon menar att kritiken är överdriven och att bolaget praktiserar kollektivavtal från Skandinavien.

– Vi vill ändå uttala oss om att det här är våra kollegor. De är ytterst kompetenta och positiva. De vill arbeta för företaget, säger hon.

30 000 påverkas varje dag

Om strejk utlyses natten till imorgon kommer ungefär 30 000 passagerare påverkas varje dag.

Det handlar om mellan 200 och 2560 flygresor per dag som kommer att behöva ställas in, erfar SVT.

Foto: Beckett P

Text: Redaktionen


Willys och Hemköp stoppar populär produkt – gäller resten av 2024

2024 07 26

Axfood har gett besked om att matjätten sätter stopp för vissa livsmedel.

Under den senaste tiden har beståndet av surströmming uppmärksammats i Sverige.

Det råder stora utmaningar för odlare och surströmmingen bedöms i viss mån vara hotad.

Livsmedelsjätten Axfood, som äger Willys och Hemköp, har gett besked om att man sätter stopp för försäljningen av surströmming och annan fisk och skaldjur under resten av året.

Långsiktigt arbete

I WWF:s senaste fiskguide har strömming från Östersjön fått rött ljus. 

Det innebär att arten bedöms som hotad och helt bör undvikas.  

– Även om det inte är det småskaliga fisket som är det stora problemet, är strömmingsbeståndets biomassa lägre och åtgärder behöver vidtas, framhåller Axfood.

– Axfoods butiker kommer därför inte att sälja surströmming under säsongen 2024. Tillsammans med leverantörer ses nu olika hållbara lösningar över för att framöver kunna erbjuda surströmming på ett långsiktigt hållbart sätt framöver. 

“Borde inte tillåtas”

Åsa Domeij, Axfoods hållbarhetschef, har uttalat sig om situationen.

– Det är det industriella och storskaliga trålfisket av sill/strömming för fodertillverkning som inte borde tillåtas eftersom det leder till utfiske och därför förstör möjligheterna för det kustnära och småskaligt garnfiske för konsumtion, till exempel surströmming.

“Blandade känslor”

En annan som har kommenterat saken är Urban Winther som är butikschef för en Willysaffär i Luleå.

– Det är ju verkligen blandade känslor. Jag har respekt för att den har blivit rödlistad och det är ju väldigt ont om strömming. De sista åren har vi inte alls fått tag i de volymer som vi önskar, säger han till Sveriges Radio.

– Det är ju en otrolig brist på det.

Nya räkor

Axfood ersätter även de svenska räkorna i butikerna av liknande skäl.

– Även den svenska räkan har rött ljus i WWF:s fiskguide. I och med att den dessutom förlorat sin miljömärkning från MSC har den tillsvidare ersatts av räkor från Norge i Axfoods butiker.

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen


Bilister påverkas av ny lag – föreslår indraget körkort

2024 07 25

Från polishåll föreslår man nu ännu hårdare straff trots att en ny lag har gett effekt.

Under en längre tid hade flera städer problem med ungdomar som åkte runt och spelade hög musik i sina bilar.

2021 kom en ny lag som möjliggjort böter som en konsekvens för den som spelar för hög musik.

Lagen har gett effekt, men från polishåll föreslår man nu ännu hårdare straff för bilisterna.

Det rapporterar SVT.

Har minskat

Antalet bötfällda i bland annat Dalarna har minskat kraftigt på sistone.

– Det är glädjande att se att fler bilförare nu tar hänsyn till reglerna och till sina medmänniskor, säger Kjell Bond, som är kommunpolis i Rättvik, till SVT.

Vill se hårdare straff

Trots att den nya lagen har gett effekt vill Kjell Bond se ännu hårdare straff.

Han föreslår att indraget körkort skulle kunna leda till en ännu bättre utveckling.

– Många bilister skulle tänka sig för både en och två gånger innan de spelar hög musik om de riskerar att förlora sitt körkort, säger han.

20 000 än så länge

Det återstår att se om man nöjer sig med böter eller om indraget körkort kan bli verklighet för den som spelar för hög musik framöver.

Transportstyrelsen har i dagarna släppt ny statistik, och under årets första halvår så förlorade 20 000 svenskar sitt körkort.

– Transportstyrelsen beslutade om nästan 20 000 körkortsåterkallelser under första halvan av 2024, framhåller myndigheten.

– Det är en liten ökning på 2,6 procent jämfört med motsvarande period året innan. Återkallelserna på grund av väsentliga trafikbrott minskar tydligt. Samtidigt fortsätter återkallelserna på grund av rattfylleri eller drograttfylleri att öka. Det visar Transportstyrelsens statistik.

Tydliga riskbeteenden

Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen, kommenterar siffrorna.

– Både fortkörningar och rattfyllerier är tydliga riskbeteenden i trafiken, säger han.

– En körkortsåterkallelse är en markering från samhället om ett trafikfarligt och oacceptabelt beteende, även om beslutet i sig är en renodlad trafiksäkerhetsåtgärd.

Foto: W. Kei

Text: Redaktionen