JUST NU: SAS-konflikten eskalerar – “Fullständigt absurda uttalanden”

2022 07 01

Krisen kommer allt närmare samtidigt som tonläget mellan SAS och norska pilotförbundet skruvas upp.

Det norska pilotförbundet är beredda att låta SAS gå i konkurs som en följd av den strejk som kommer att utlysas vid midnatt – förutsatt att parterna inte når en lösning.

“Chockerande nonchalans”

En hållning som får företaget att gå i taket, och nu eskalerar tonläget i konflikten.

– Det är fullständigt absurda uttalanden som visar på en chockerande nonchalans, säger Karin Nyman, kommunikationsdirektör på SAS, till SVT.

“Jag saknar ord”

Enligt Nyman borde pilotfacken respektera det faktum att SAS blöder ekonomiskt.

– Då kräver man ökad makt och förbättrade villkor istället för att vara med och bidra, och man är till och med villig att strejka det här 76-åriga bolaget i konkurs. Jag saknar ord.

Delar inte bilden

Martin Lindgren, ordförande för pilotfacket på SAS, har dock en helt annan bild av konflikten.

– SAS bedriver just nu en verksamhet som vi betraktar som antifacklig och det måste man upphöra med, säger han till SVT.

Måste förhålla sig till avtal

På frågan om hur han ser på att kollegorna i Norge är villiga att skicka SAS i konkurs säger han att det är viktigt att arbetsgivare förhåller sig till ingångna avtal och lagstiftning.

– Och att organisera sig ut från från sitt arbetsgivaransvar och hitta på brevlådeföretag för att kringgå de avtal man har ingått och de arbetsrättsliga principer som gäller, det är inget någon fackförening kan acceptera någonstans i världen.

Rasar mot fackets hot

Det är dock inte alla anställda som som står bakom pilotförbundets hållning i frågan. SAS Akademikerförening, som är ett av de förbund som representerar SAS anställda, rasar mot pilotfackets hot om att strejka SAS till konkurs.

– Jag tycker att det är upprörande att piloterna i den del som heter SAS Scandinavia säger sig vara villiga att sätta hela bolaget i konkurs om de inte får sina enskilda villkor igenom. Det är både anmärkningsvärt, chockerande och osolidariskt, säger Katarina Johansson, ordförande i SAS Akademikerförening, till Expressen.

Tusentals jobb på spel

Enligt Katarina Johansson står tusentals jobb inom SAS på spel. Hon menar att kritiken är överdriven och att bolaget praktiserar kollektivavtal från Skandinavien.

– Vi vill ändå uttala oss om att det här är våra kollegor. De är ytterst kompetenta och positiva. De vill arbeta för företaget, säger hon.

30 000 påverkas varje dag

Om strejk utlyses natten till imorgon kommer ungefär 30 000 passagerare påverkas varje dag.

Det handlar om mellan 200 och 2560 flygresor per dag som kommer att behöva ställas in, erfar SVT.

Foto: Beckett P

Text: Redaktionen


86 000 svenskar får pengar på kontot

2024 05 28

För drygt tre år sedan föll domarna mot pensionsbolaget Allras grundare Alexander Ernstberger och tre andra Allra-profiler i Svea hovrätt. 

De dömdes till mångåriga fängelsestraff för mutbrott och för att ha berikat sig på bekostnad av pensionssparare.

Samtidigt tilldömdes Pensionsmyndigheten ett stort belopp i skadestånd. Pengarna ska fördelas till kunder som drabbades i Allra-härvan.

Nu meddelar Pensionsmyndigheten att man påbörjar den första inbetalningen – 95 miljoner ska fördelas på 86 400 sparare.

De som får in pengar på kontot tillhör tidigare sparare som hade hela eller delar av sitt premiepensionskapital i fonder med kopplingar till Allra under 2012.

– Det här är en milstolpe för oss på Pensionsmyndigheten att vi lyckas med vad vi hela tiden har förmedlat: att vi ska hitta, ta tillbaka och betala in pengar som sparare förlorade i samband med Allra.

– Jag är glad för de sparare som nu börjar få ekonomisk upprättelse, säger Anna Pettersson Westerberg, generaldirektör på Pensionsmyndigheten.

Flaggar för fler inbetalningar

Beloppet på 95 miljoner kronor är lägre än skadeståndet vilket kan innebära ytterligare inbetalningar till pensionssparare i framtiden.

– Inbetalningen innebär ett delmål i vårt arbete med att se till så att de som drabbades av Allra-härvan ska få ersättning för varje krona de har lidit skada. Pensionsmyndighetens arbete med detta är uthålligt, envist och metodiskt, säger Pensionsmyndighetens chefsjurist Lena Aronsson.

Så fungerar inbetalningarna

- Pengarna betalas in automatiskt till de drabbades premiepensionskonton och man behöver inte göra något för att få pengarna.

- Inbetalningens storlek beror på olika faktorer som exempelvis när och hur länge man haft innehav i någon eller några av de aktuella fonderna och storleken på innehavet.

- Inbetalningen väntas nå berörda personers konton den 28 maj och syns som ”korrigering” om man loggar in på Mina sidor på pensionsmyndigheten.se. De som får en inbetalning på minst 50 kronor informeras också via brev.

Så fördelas pengarna

- 86 400 sparare berörs av inbetalningen.

- 36 251 personer får upp till 1 000 kronor

- 43 592 personer får mellan 1 000 och 2 000 kronor

- 6 414 personer får mellan 2 000 och 3 000 kronor

- 144 personer får över 3 000 kronor

Källa: Pensionsmyndigheten

Foto Windows

Text: Redaktionen


Nya regler för bensin och diesel – bilister riskerar chockbesked

2024 05 28

Om ett och ett halvt år börjar nya drivmedelsregler gälla i Sverige.

Det handlar om ett nytt handelssystem inom EU som kallas för ETS 2 och som innefattar utvidgade villkor för handel med utsläpp, bland annat drivmedel till bilar.

Regeringen och SD klubbade formellt igenom EU-direktivet, som kommer att höja priset på bensin- och diesel, tidigare i maj.

Den första prognosen talar om en höjning på 1,5 kronor per liter.

Men det kan bli betydligt mer. Bland annat pekar ett tyskt forskningsinstitut på att att höjningen snarare landar på sex kronor litern – fyra gånger så mycket som den beräknade höjningen.

Och nu vädjar branschorganisationen Drivkraft Sverige till regeringen om att kompensera landets bilister, rapporterar Svenska Dagbladet.

"Går inte sänka mer"

Enligt partierna i Tidöavtalet ska också bilister kompenseras. Det är dock inte klart hur det ska ske. Lägre skatt på bränsle eller att ta från EU:s sociala klimatfond har nämnts som förslag.

Men enligt Drivkraft Sverige ligger Sverige redan nära EU:s miniminivå för bränsleskatterna.

– De går inte att sänka mycket mer. Då får regeringen kompensera för de högre bensin- och dieselpriserna på något annat sätt, säger Jessica Alenius, vd på Drivkraft Sverige, till SvD.

Elektrifieringen går för långsamt

Den plötsliga prisökningen förklaras med att elektrifieringen går för långsamt. Bilbranschen har större behov av att samla på sig utsläppsrätter än vad som förväntades. Det driver upp priset för kunderna.

Och Drivkraft Sverige är inte den enda aktören som flaggat för en chockhöjning på bensin och diesel i framtiden.

I mars menade konsumentorganisationen Riksförbundet M Sverige att bilister riskerar en “kalldusch” när det nya handelssystemet träder i kraft.

Detta kan bli en kalldusch för väljare som röstat för att diesel och bensin skulle bli billigare, och ett svårt mål att uppnå i Sverige där vi har långa avstånd och en stor andel av befolkningen som har behov av bilen dagligen för att till exempel ta sig till jobbet, sade Caroline Drabe, vd för M Sverige vid tillfället.

Beslutet redan fattat

Det nya utsläppshandelssytemet innebär avgifter ovanpå bränslepriserna för bilister och åkerier men även inom bostäder och andra sektorer.

Pengarna ska öronmärkas till en större klimatfond i EU.

Både regeringen och Naturvårdsverket har bekräftat ramarna för den nya förändringen.

– Redan från 1 januari 2025 ska utsläppen övervakas och rapporteras, framhåller Naturvårdsverket och tillägger.

Foto: Circle K

Text: Redaktionen