JUST NU: Så kan uppgörelsen påverka Sveriges Natoansökan

2022 06 07

Socialdemokraternas uppgörelse med Amineh Kakabaveh ledde i slutändan till att den politiska vilden lade ner sin röst i misstroendeomröstningen mot Morgan Johansson (S).

Det blev avgörande. Justitieministern blir kvar i regeringen.

Men den politiska turbulensen fortsätter. 

Turkiets president Recep Tayyip Erdoğan krav på Sverige står i en direkt motsats till Kakabavehs uppgörelse med regeringen.

Uppgörelsen riskerar att dödförklara  Sveriges Natoansökan, enligt bland annat statsvetaren Marja Lemne.

Andra experter är splittrade. Åsikterna går isär. 

Kommer inte påverka

– Regeringen är mitt uppe i förhandlingarna med Turkiet. Jag tror inte att S skulle agera på ett sätt som riskerar att dödförklara Natoansökan, säger Aras Lindh, Turkiet-kännare och analytiker på Utrikespolitiska Institutet, till SVT Nyheter.

Han ser snarare regeringens agerande som en markering mot den turkiska regimen.

– Socialdemokraternas bekräftelse ska snarare ses som en signal till en svensk hemopinion att man inte ger vika för krav från Turkiet hur som helst.

Dålig signal till Turkiet

Turkietexperten Paul Levin har en mer problematisk syn på saken. Han framhäver att ingenting har förändrats i uppgörelsen mellan S och Kakabaveh, men att de senaste dagarnas debatt trots det kan förhala förhandlingarna mellan Sverige och Turkiet.

– I det ställningsläge som råder nu så är det klart att om strålkastarljuset återigen skiner på den här överenskommelsen, som man redan har pratat om i turkisk media, så kan det tas upp i Turkiet och tolkas som en signal att Sverige inte är beredda på att göra kompromisser, säger han till SR Ekot.

”Ses inte med blida ögon”

Han påpekar att delar av överenskommelsen tolkas som väldigt problematiskt i Turkiet. 

– Den här överenskommelsen nämner det politiska partiet PYD vid namn och säger att det är en legitim samarbetspartner. Det ses inte med blida ögon i Turkiet, säger Levin till nyhetsbyrån TT.

Vill hålla liv i konflikten

Paul Levin tror att Erdogan, vars opinionssiffror dalat hemma i Turkiet, kan vara intresserad av att uppehålla en diplomatisk konflikt inför det turkiska valet.

– Det finns en risk att Erdogan har ett intresse att hålla liv i den här konflikten. Man kan tänka sig att han tar tillfället i akt och inte går vidare med en förhandlingslösning, säger han till SR.

Kommer dra ut på tiden

Per Ekman, doktorand i statsvetenskap, är inne på samma linje som Paul Levin. Han tror att Socialdemokraternas besked kommer att sakta ner Sveriges ansökningsprocess till Nato.

– Turkiet vill ha en förhandlingslösning för att få ut något utav Sveriges Natoprocess. Lyckas Sverige inte med att komma till en överenskommelse med Turkiet till Natotoppmötet i slutet av juni, då kan ansökan dra ut på tiden – till och med till efter valet, säger han till SVT Nyheter.

Foto: Sveriges Riksdag President of Russia Office resp Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Ryssland har stått för enorm bluff – det omöjliga har hänt

2025 07 14

Ryssland har lyckats komma över viktig utrustning värd minst elva miljarder kronor från USA och EU.

Efter den ryska invasionen av Ukraina i februari infördes omfattande sanktioner från västvärlden mot Ryssland.

Trots det har diktaturen fått in flygplansdelar i landet värda minst en miljard euro, visar en granskning av Yle under rubriken “Rysslands stora flygplansbluff”.

Det borde ha varit omöjligt, konstaterar den finska public servicekanalen, och tillägger att “det betyder att västländernas hårda sanktioner mot Ryssland har misslyckats”.

Kan vara ännu värre

Enligt granskningen har Ryssland kommit över kritiska delar för civilflyg och utrustning som kan användas militärt. Det handlar om motorer, kabintillbehör, radarsystem och flygdatorer.

Utrustningen ska framför allt ha kommit från europeiska Airbus och amerikanska Boeing – världens största flygplanstillverkare.

– Affärerna är omfattande: flygplansdelar från Airbus värda i alla fall nästan 600 miljoner euro och Boeingdelar för nästan 400 miljoner euro har hamnat i Ryssland, framhåller Svenska Yle.

I verkligheten kan mängden vara ännu större.

Från Turkiet

Ryssland köper dock inte delarna direkt från flygjättarna. Utrustningen införskaffas via länder som står utanför EU:s och USA:s sanktioner.

Till exempel Natolandet Turkiet.

– Det är ett stort problem. Det här är viktiga västerländska handelspartners. Undandragande från sanktioner och ytterligare export till Ryssland gör det alltmer problematiskt att exportera till dessa länder. Turkiet är också Natomedlem, det säger sig självt att detta är mycket utmanande, säger sanktionsexperten Cathrine Lagerberg i en kommentar till norska Børsen.

"Följer lagen"

Även mellanhandsföretag i framför allt Kina, Gabon och Förenade Arabemiraten används för att få in utrustningen i Ryssland, enligt Yle.

Både Airbus och Boeing har avböjt intervjuer för att svara på kritiken. Båda bolagen framhåller i skriftliga uttalanden att de följer lagen.

– Airbus följer alla gällande lagar och sanktioner som rör Ryssland. Det finns inget lagligt sätt att exportera flygplan, delar, dokumentation eller tjänster till Ryssland, framhäver Airbus enligt Yle.

Gått miste om kunskapen

Drygt 4 000 leveranser med Airbus- eller Boeingdelar ska ha gjorts till Ryssland mellan februari 2022 och september 2024.

Enligt Stephen Wright, flygindustriexpert, har Ryssland förlorat stor del av landets kunskap inom flygteknik sedan Sovjetunionen föll.

– Ryssland skulle kunna tillverka flygplansdelar själv, men är de redo att satsa enorma summor på det nu? Det tror jag inte, säger professorn till Yle.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Historisk upptäckt om extremvärmen

2025 07 15

De senaste 15 åren har jorden värmts upp snabbare än väntat.

Sedan länge har det varit välkänt att mer koldioxid i atmosfären påskyndar den globala uppvärmningen.

Därför har utvecklingen i exempelvis Östasien förbryllat många forskare. Flera länder – inklusive Kina – har infört kraftfulla åtgärder mot luftföroreningar, vilket har lett till renare luft.

Trots det har världen blivit 0,28 grader varmare det sedan 2010. En betydligt kraftigare ökning jämfört med föregående decennier. I genomsnitt har jorden blivit cirka 0,18 grader varmare varje decennium sedan 1970.

– En av de stora frågorna inom klimatforskningen under de senaste 10–15 åren är varför den globala uppvärmningen verkar accelerera, säger klimatforskaren Bjørn Samset till NRK.

Här är svaret

Nu har forskarna löst mysteriet.

En studie, som publicerats i tidskriften Nature, visar att den renare luften har en oväntad baksida.

Enligt ledande klimatforskare bidrar minskade luftföroreningar till att påskynda den globala uppvärmningen. Detta eftersom partiklar som tidigare dämpade solens strålar har försvunnit från luften.

– Partiklarna blockerar en del av solstrålningen. Man kan föreställa sig en dag med mycket luftföroreningar – då är hela himlen grå. Solstrålarna hindras från att nå marken. Det gör marken lite svalare. Det blir som ett stort solskydd, säger Bjørn Samset som är en av forskarna bakom studien.

”Pusslet börjar falla på plats”

I studien kan forskarna visa att temperaturökningen sammanföll med den kraftiga minskningen av luftföroreningar i Östasien, främst i Kina.

I slutet av 2000-talet började kinesiska myndigheter införa kraftfulla åtgärder för att minska luftföroreningarna i landet.

Efter 15 års ansträngningar är luftföroreningarna nere på en relativt normal nivå – något som borde bidra till att bromsa in den globala uppvärmningen framöver.

– Pusslet börjar falla på plats, så vi hoppas att det här betyder att jorden inte permanent har börjat värmas upp snabbare. Det är faktiskt lite positiva klimatnyheter, säger Bjørn Samset till NRK,

Foto: Geralt 

Text: Redaktionen