SVERIGE: Så dyr beräknas elräkningen bli i vinter

2022 10 09

Elräkningarna i vinter kan mycket väl skena i väg till att landa på mer än 15 000 kronor i månaden.

Åtminstone för en eluppvärmd standardvilla, rapporterar Dagens Nyheter.

Ett uppskattning som lär slå mycket hårt mot många hushåll i Sverige, som redan fått känna på en kraftig stegring i elpriserna under sommaren och den tidiga hösten.

– Vi rekommenderar folk att spara pengar i förväg, säger Thomas Björkström på Konsumenternas energimarknadsbyrå, till tidningen.

Tre prislägen

DN har med hjälp av siffror från Statistiska centralbyrån räknat på hur mycket kostnaden för en eluppvärmd villa som förbrukar 20.000 kWh förväntas landa på.

I uträkningen har man utgått från tre prislägen på elen: 3:50, 5:50 samt 7:50 per kilowattimme.

Kan bli över 20 000 kronor

Dyraste månaden förväntas bli i januari 2023 då en standardvilla normalt förbrukar 2 792 kilowattimmar.

Med ett elpris på 7:50 per kWh skulle elräkningen då landa på 20 940 kronor, enligt tidningens beräkningar.

Om priset istället ligger på 5:50 uppgår elräkningen till 15 356 kronor, och vid 3:50 behöver man betala 9 772 kronor.

Lägst i november

Som minst skulle månadsnotan bli i november det här året.

Då skulle räkningen kunna sjunka till 7 046 kronor, om man har tur att få ett avtal som kostar 3:50 kronor per kilowattimme.

Binder upp sig på desperata avtal

Flera elbolag erbjuder nu fasta avtal med så höga priser som 7:88 kronor per kWh, vilket är fallet i elområde 4 i södra Sverige.

En hel del hushåll tenderar att binda upp sig på dessa, trots de höga kostnaderna.

– Annars är risken att priserna går upp till en nivå som man inte känner till i förväg. Man måste kunna leva med den risken, hushållsekonomin måste tåla den, säger Thomas Björkström till DN.

Högkostnadsskydd dröjer

Många hushåll skriker högt efter det högkostnadsskydd som Moderaterna lovade skulle vara på plats 1 november om högerpartierna vann valet.

Igår lämnade dock partiet besked om att det kan dröja längre än så innan åtgärden kan finnas på plats, beroende på hur snabbt regeringsbildningen sker och hur fort Svenska kraftnät kan arbeta.

– Vår ambition är att försöka få det här högkostnadsskyddet på plats så snart som det går. Problemet är att Svenska kraftnät just nu arbetar efter en annan tidsplan, som gavs av den här regeringen, säger Carl-Oskar Bohlin (M), partiets energipolitiska talesperson, till Svenska Dagbladet.

"Kräver nya instruktioner"

Den socialdemokratiska regeringen har sedan tidigare satt datumet 15 november som deadline för Svenska kraftnät att återkoppla på hur ett högkostnadsskydd skulle kunna utformas.

Carl-Oskar Bohlin hoppas kunna snabba på processen när en ny regering har tillträtt, vilket är en nödvändighet om Ulf Kristersson ska hinna infria sitt löfte.

– Det krävs att de får en ny instruktion från en regering helt enkelt, säger han.

Foto: T. Barbhulya

Text: Redaktionen


Anstormning till Rusta – “vansinniga siffror”

2024 07 17

Lågprisvaruhuset Rusta tycks slå alla rekord.

Butikskedjan växer som aldrig förr.

Och det finns inget som kan hejda lågprismarknaden, menar Rustas vd Göran Westerberg.

Kundklubben samlar 5,6 miljoner medlemmar i Norden. 850 000 av dem har strömmat in bara det senaste året, rapporterar Dagens industri.

Siffrorna visar att 80 procent av svenskar mellan 16 och 80 år har handlat på Rusta.

– Det är vansinniga siffror. Så av runt 7,6 miljoner individer i åldersspannet, rör sig cirka 6,2 miljoner hos oss, säger Göran Westerberg i en kommentar till tidningen.

Avfärdar seglivad myt

Succén var inte uppenbar från början.

Rusta “gled in på börsen” på en tveksam marknad, menar Göran Westerberg.

Den stora utmaningen har varit att slå hål på myten om att lågpriskoncept bara har en plats när folk inte har pengar – en missuppfattning man fortfarande kämpar med att motbevisa.

Uppdraget att förvandla Rusta till en modern detaljhandelskedja sker löpande.

– Jag är helt övertygad om att vi har en plats på den europeiska marknaden, att vi fyller en lucka, säger Göran Westerberg.

Vinsten ökar

För en månad sedan meddelade Rusta att man ökade försäljningen och stärkte lönsamheten under det fjärde kvartalet 2023/24 jämfört med motsvarande period förra året.

Bruttovinsten ökade med åtta procent och parkerade på 976 miljoner kronor.

– Vi summerar ett framgångsrikt år för Rusta med tillväxt, stärkt lönsamhet och fortsatt expansion med elva nya varuhus. Under året välkomnade vi 850 000 nya medlemmar till vår kundklubb och vi fick också ett varmt välkomnande som börsbolag. Trots en omfattande IT-incident och en ovanligt kall och sen vår, levererar vi ändå försäljningstillväxt och en något stärkt lönsamhet i vårt fjärde och minsta kvartal, säger Göran Westerberg.

Tar upp kampen med Jysk

Kundrusningen den senaste tiden ger Rusta möjlighet till större satsningar.

Häromveckan gav kedjan besked om att man öppnar två helt nya butiker i Vänersborg och Eksjö.

Detta precis efter att det står klart att ett nytt Rusta öppnar i Lindesberg redan till hösten.

De nya butikerna ska bli 2 000 kvadratmeter stora och hyresavtalen för lokalerna är på tio år, rapporterar Market.

I Eksjö innebär det att konkurrensen ökar då Dollarstore, Jysk och Jem&Fix redan finns på samma område.

– Handelsområdet passar utmärkt för vårt breda sortiment av hem- och fritidsprodukter till överraskande låga priser, säger Rustas Sverigechef Fredrik Ingemarsson i en kommentar.

Foto: Rusta

Text: Redaktionen


Bekräftat: “Sveriges sämsta matkedja” – har flera miljoner medlemmar

2024 07 17

Det har klagats högljutt på prisökningarna i de svenska matbutikerna de senaste åren.

Missnöjet kulminerade under förra våren när finansminister Elisabeth Svantesson (M) till slut kallade upp matjättarna Ica, Coop och Axfood.

– Det är oacceptabelt om det finns aktörer som höjer priserna i onödan, sade Svantesson vid tillfället.

I våras konstaterades också ett historiskt ras för Ica som tappade hela 11 procentenheter i Mediakademins förtroendebarometer.

Även Coop sjönk, dock med betydligt mindre siffror (2 procentenheter).

Trots allt godkända betyg

Men när matkunderna nyligen fick säga sitt visar det sig att betygen trots allt är ganska goda, trots stigande priser.

Det visar en större branschstudie för dagligvaruhandeln av Svenskt Kvalitetsindex (SKI).

Inflationen har slagit hårt på matpriserna och kunderna har svårt att påverka i en bransch där några få stora aktörer sätter agendan”, säger Lovisa Svensson, projektledare på SKI, i en kommentar.

Hemköp sist på listan

Till skillnad från när SKI exempelvis mätt nöjdheten bland bankkunder är betygen relativt jämna när det gäller matbutikerna.

– Ja, vi är generellt ganska nöjda. Skillnaderna mellan branschens aktörer är ganska små, säger Lovisa Svensson.

SKI mäter utifrån ett kundindex på 0-100. Index över 75 räknas som “mycket bra” medan betyg under 60 tyder på ett “stort missnöje” bland kunderna.

Alla matjättar når över 60 – men den som närmast balanserar på gränsen är Hemköp, med två miljoner medlemmar i sin kundklubb, som parkerar på 65,3.

– Trots stigande livsmedelspriser har alla aktörer som ingår i denna studie fått ett kundbetyg över 60, vilket är vår gräns för godkänt, säger Isabelle Nagy, analytiker på SKI.

– Prisvärde och en bra image är avgörande faktorer som driver kundnöjdheten. Kunderna uppskattar även ett brett utbud och naturligtvis hög kvalitet på produkterna.

LÄS MER: “Sveriges sämsta bank” pekas ut

LÄS MER: Nya siffror: “Sveriges sämsta bank” för lån och sparande

Här är hela listan

Faktorer som höjt eller sänkt kundernas nöjdhet är var butiken ligger och hur kedjorna särskiljer sig från sina konkurrenter.

Här är hela listan (Kundnöjdhet 0-100):

  1. Lidl 72,9
  2. Willys 72,4
  3. ICA 71,4
  4. City Gross 71,3
  5. Branschen 70,9
  6. Coop 70,0
  7. Hemköp 65,3

Källa: Svenskt kvalitetsindex

LÄS MER: Bluff på Ica – kunder kommer att bli besvikna

LÄS MER: Kaffe rusar i pris – här är nya prislappen hos ICA

Foto: Gemma

Text: Redaktionen