SVERIGE: Så dyr beräknas elräkningen bli i vinter

2022 10 09

Elräkningarna i vinter kan mycket väl skena i väg till att landa på mer än 15 000 kronor i månaden.

Åtminstone för en eluppvärmd standardvilla, rapporterar Dagens Nyheter.

Ett uppskattning som lär slå mycket hårt mot många hushåll i Sverige, som redan fått känna på en kraftig stegring i elpriserna under sommaren och den tidiga hösten.

– Vi rekommenderar folk att spara pengar i förväg, säger Thomas Björkström på Konsumenternas energimarknadsbyrå, till tidningen.

Tre prislägen

DN har med hjälp av siffror från Statistiska centralbyrån räknat på hur mycket kostnaden för en eluppvärmd villa som förbrukar 20.000 kWh förväntas landa på.

I uträkningen har man utgått från tre prislägen på elen: 3:50, 5:50 samt 7:50 per kilowattimme.

Kan bli över 20 000 kronor

Dyraste månaden förväntas bli i januari 2023 då en standardvilla normalt förbrukar 2 792 kilowattimmar.

Med ett elpris på 7:50 per kWh skulle elräkningen då landa på 20 940 kronor, enligt tidningens beräkningar.

Om priset istället ligger på 5:50 uppgår elräkningen till 15 356 kronor, och vid 3:50 behöver man betala 9 772 kronor.

Lägst i november

Som minst skulle månadsnotan bli i november det här året.

Då skulle räkningen kunna sjunka till 7 046 kronor, om man har tur att få ett avtal som kostar 3:50 kronor per kilowattimme.

Binder upp sig på desperata avtal

Flera elbolag erbjuder nu fasta avtal med så höga priser som 7:88 kronor per kWh, vilket är fallet i elområde 4 i södra Sverige.

En hel del hushåll tenderar att binda upp sig på dessa, trots de höga kostnaderna.

– Annars är risken att priserna går upp till en nivå som man inte känner till i förväg. Man måste kunna leva med den risken, hushållsekonomin måste tåla den, säger Thomas Björkström till DN.

Högkostnadsskydd dröjer

Många hushåll skriker högt efter det högkostnadsskydd som Moderaterna lovade skulle vara på plats 1 november om högerpartierna vann valet.

Igår lämnade dock partiet besked om att det kan dröja längre än så innan åtgärden kan finnas på plats, beroende på hur snabbt regeringsbildningen sker och hur fort Svenska kraftnät kan arbeta.

– Vår ambition är att försöka få det här högkostnadsskyddet på plats så snart som det går. Problemet är att Svenska kraftnät just nu arbetar efter en annan tidsplan, som gavs av den här regeringen, säger Carl-Oskar Bohlin (M), partiets energipolitiska talesperson, till Svenska Dagbladet.

"Kräver nya instruktioner"

Den socialdemokratiska regeringen har sedan tidigare satt datumet 15 november som deadline för Svenska kraftnät att återkoppla på hur ett högkostnadsskydd skulle kunna utformas.

Carl-Oskar Bohlin hoppas kunna snabba på processen när en ny regering har tillträtt, vilket är en nödvändighet om Ulf Kristersson ska hinna infria sitt löfte.

– Det krävs att de får en ny instruktion från en regering helt enkelt, säger han.

Foto: T. Barbhulya

Text: Redaktionen


20nov25

JUST NU: ”Chock” väntar ryssarna – inte hänt på åtta år

2025 11 20

Det ryska folket kan drabbas av ännu en ”chock”.

Den ryska ekonomin har drabbats hårt av kriget i Ukraina och de hårda sanktionerna från väst.

Industrin i landet kämpar för att hålla igång produktionen och exporten.

Kreml kämpar med att finansiera sitt krig i Ukraina och situationen för det ryska folket blir alltmer ansträngd.

Och värre verkar det bli.

– Ryska konsumenter förbereder sig för en ny våg av accelererande prisökningar på grund av skattehöjningar, som kommer att börja 2026, uppger The Moscow Times.

”Inflationschock”

Samtidigt ökar rädslan för den ökande inflationen bland den ryska befolkningen.

– Det finns förväntningar om en framtida inflationschock, uppger en analytiker från Gazprombank, rapporterar tidningen.

Samtidigt finns det flera tecken på att ryssarna får det allt svårare ekonomiskt.

LÄS MER: “Fler än 10 explosioner” – Rysslands luftförsvar misslyckas 

Lägsta på åtta år

Andelen ryska invånare som har besparingar i någon omfattning har också minskat kraftigt den senaste tiden, visar en färsk undersökning från Public Opinion Foundation.

Enligt undersökningen saknar över två tredjedelar av ryssarna ekonomiska besparingar.

Det är den lägsta siffran på åtta år.

– Detta resultat är ett av de sämsta i historien och den lägsta noterade siffran sedan december 2017, uppger The Moscow Times.

Fredsförslag tar form

Den tuffa rapporten om den ryska ekonomin kommer samtidigt som USA återigen driver på för en överenskommelse om vapenvila och fred i Ukraina.

Vad det nya förslaget innehåller är inte offentligt, men har kritiserats från ukrainskt håll.

– Planen speglar Moskvas maximalistiska krav, uppger en ukrainsk tjänsteman, rapporterar Kyiv Independent.

Förslaget ska enligt uppgifter innehålla krav på att Ukraina ska ge upp territorium, minska sin militär och begränsa sina allianser.

– Ukraina har bekräftat att president Volodymyr Zelensky officiellt har mottagit förslaget. Presidenten kommer nu att föra diskussioner med Trump om de olika diplomatiska alternativen, uppger tidningen.

LÄS OCKSÅ: UPPGIFTER: USA har skickat bombplan 

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


BEKRÄFTAT: “Sämsta” bilmärket enligt svenska folket

2025 11 20

Nu framgår vilket bilmärke svenskarna är mest – och minst – nöjda med.

Att välja bil är inte det lättaste uppdraget.

Den som funderar behöver överväga en rad olika faktorer, däribland kostnad, storlek, funktion och komfort.

Nu visar en ny sammanställning vilket bilmärke svenska folket är mest – och minst nöjda med.

“Sämsta” bilmärket

Det är Kvdbil som har genomfört undersökningen.

Där framgår att 81 procent av svenska bilägare generellt är nöjda med sin bil.

Men annat är det när det kommer till Citroen – där bara 54 procent av ägarna är nöjda.

Strax över Citroen finns märken som Opel med 63 procent nöjda ägare och Dacia med 65 procent, rapporterar Teknikens värld.

Mest nöjda

År 2025 är det Audi-ägarna som är mest nöjda med sina bilar – där nöjdhetssiffran ligger på hela 93 procent.

– Det är bara att gratulera Audi. Årets resultat visar att förtroendet är starkare än någonsin, säger Daniel Odsberg, försäljningschef på Kvdbil.

Även märken som Mercedes, Subaru och Hyundai får bra betyg.

Läs mer: Nordens största ”hotell” ska byggas i Sverige

Senaste siffrorna

Oktobers nyregistreringsstatistik visar att antalet nya personbilar och tunga lastbilar minskar, medan lätta lastbilar fortsätter återhämta sig och bussmarknaden utvecklas starkt.

Det meddelar branschorganisationen Mobility Sweden.

“Inte ett trendbrott”

I oktober registrerades 24 078 nya personbilar, en minskning med 4 procent jämfört med samma månad förra året. 

Samtidigt har nyregistreringarna hittills i år ökat med 4 procent, främst drivet av en förbättrad privatmarknad.

– Månadens nedgång bedöms inte vara ett trendbrott. Det som kan hota den fortsatta återhämtningen är geopolitiken, framhåller branschorganisationen.

– Förhandlingarna mellan USA och Kina har mynnat ut i ett tillfälligt avtal som ser ut att gynna även Europa. Kina står för majoriteten av den globala produktionen av sällsynta jordartsmetaller, batterier och vissa halvledare.

Läs mer: Bransch skriker efter personal – här finns jobben

Foto: E. Witsoe

Text: Redaktionen