JUST NU: Ryssland trappar upp psykologisk krigsföring

2022 06 09

Hårda strider pågår för fullt i östra Ukraina.

En intensiv rysk offensiv har tryckt tillbaka ukrainska styrkor till utkanten av staden Sievjerodonetsk, rapporterar Reuters med hänvisning till ett uttalande från Luhansk guvernör Sergey Gaidai.

Ukraina återtog delar av staden förra veckan efter en rad lyckade motattacker, men nu uppges större delen av staden återigen kontrolleras av ryska styrkor.

Samtidigt intensifierar de ryska styrkorna inte bara sina ansträngningar på marken.

Ryssland uppges nu även ha trappat upp det psykologiska kriget.

Hotfulla meddelande

Enligt den amerikanska tankesmedjan Institute for the Study of War, ISW, försöker ryska styrkor bryta ner krigsmoralen hos det ukrainska motståndet.

Hotfulla meddelanden har skickats till privata telefoner. Ukrainarna uppmanas att lägga ner vapnen, ge upp eller desertera till Ryssland, uppger den ukrainska underrättelsetjänsten GUR.

Varnar för ny massaker

I meddelandena, som även riktats mot soldaternas familjer, varnar de ryska styrkorna för att  ”Sievjerodonetsk ska bli ett nytt Mariupol”.

Ryska styrkor belägrade hamnstaden i sydöstra Ukraina i flera månaders tid och bombade staden sönder och samman.

Mängder av döda hittats

Ukrainska myndigheter uppskattar att minst 21 000 civila har dödats i Mariupol sedan Ryssland inledde sin invasion den 24 februari.

Räddningsarbetare fortsätter att hitta döda kroppar i stadens ruiner.

Petro Andriusjtjenko, rådgivare till stadens borgmästare, berättar att man nyligen hittade 50 till 100 döda personer i rasade byggnader.

Han beskriver situationen som ”ändlös dödskaravan” på Telegram, enligt nyhetsbyrån AP.

Foto: 

Text: Redaktionen


Butikskedjan Power går ut med varning till kunder

2025 02 10

Butikskedjan Power varnar för bedrägerier och falska hemsidor.

Elektronikkedjan är ett av många företag som tvingas rikta den här typen av meddelanden till kunderna.

Bedrägerier ställer till med stora problem - och Power har märkt att deras varumärke används för att genomföra sådana brott.

Därför går kedjan nu ut med en varning till kunderna.

Power varnar

Så här lyder Powers varning:

– Just nu cirkulerar det bluff-SMS från avsändaren "Power" där ordernummer som börjar på 6 och ett falskt 08-nummer anges, varnar kedjan.

– POWER skickar enbart ut SMS med avsändare POWER (stora bokstäver), våra webbordrar börjar med nummer 21 och numret för att kontakta oss på via kundtjänst är 08 517 66 000. Kontrollera att SMS'et du fått stämmer överens med detta, annars är det falskt.

Även bedrägerisida

Power har även lagt märke till att det dyker upp bedrägerisidor.

– Just nu får vi in kunder som lagt ordrar på www.power-sverige.com. Detta är en bedrägerisida och inget som POWER står bakom. Power.se är den enda hemsidan som vi säljer produkter online på.

Olika typer

Power förklarar att bedragarna använder sig av olika typer av metoder för att lura folk.

– Bedragare kan försöka nå dig via mejl, telefonsamtal eller SMS och påstå att de representerar POWER Sverige, förklarar kedjan.

– Ett exempel kan vara att de ringer dig, utan att du haft tidigare kontakt, och utger sig för att vara från kundtjänst. De kan be om personlig information, lösenord eller annan känslig information.

Leveranser och sociala medier

Power varnar även för leveransbedrägerier och att bedragarna använder sociala medier.

Kunder kan få ett SMS eller mejl där det står att man beställt något och att det är på väg till postombud och vid frågor ska kedjan kontakta oss på ett telefonnummer. 

Detta nummer leder till bedragare som sannolikt kommer försöka få dig att logga in med BankID.

– Bedragare kan skapa falska webbplatser eller sociala medieprofiler som ser ut som POWER Sveriges officiella sida, fortsätter Power.

– De kan försöka locka kunder med tävlingar för att göra köp eller för lämna ut personlig information. Ofta säljs produkter till enormt billiga priser.

Foto: Power Noel Edling

Text: Redaktionen


Familjeägd klädkedja i konkurs

2025 02 10

Den Stockholmsbaserade modekedjan Stockholm Boulevard går i graven.

På måndagen kommer nästa konkursbesked i modebranschen.

Den här gången är det den Stockholmsbaserade familjeägda klädkedjan Stockholm Boulevard - förkortat som Sthlm Blvd.

Det rapporterar sajten E-handel.

Går i konkurs

Kedjan har butiker i Nacka Forum, Sollentuna Centrum, Mood Stockholm, Bromma Blocks och Täby Centrum och bedriver även e-handel.

En konkursansökan inkom på söndagen och under måndagen har Stockholms tingsrätt fattat beslut.

Kedjan har arbetat med försäljning av skandinaviska varumärken och fokuserat på hållbarhet.

Är på obestånd

Bolaget är på obestånd och därför har beslut om konkurs fattats.

Det är i nuläget oklart vad som blir av Stockholm Boulevards tillgångar.

Haft flera butiker

Sthlm Blvd är ett familjeföretag och ägarna Eva och Bengt Jaller har lång erfarenhet i modebranschen och har under trettio år drivit flera olika typer av modebutiker i Stockholm.

Sthlm Blvd har funnits sedan 2015 då de startade fyra butiker i Nacka Forum, Sollentuna Centrum, Bromma Blocks och i Mood Stockholm. 

Hösten 2022 öppnade en femte butik i Täby Centrum.

Stor osäkerhet

Stockholm Boulevard är en av flera aktörer i modebranschen som har konkursat de senaste åren.

De svåra ekonomiska förutsättningar, som har kännetecknats av höga hyror, svag köpkraft hos konsumenten och svåra räntekostnader, har lett till att många butiker har tvingats slå igen.

Inom detaljhandeln, en bransch som under 2024 haft höga konkurssiffror, minskade dock antalet konkurser med 8 procent i januari. 

Trots detta kvarstår osäkerheten, då flera stora företag inom detaljhandeln, exempelvis Buttericks, Nathalie Schuterman och Sneakersnstuff har gått i konkurs under januari månad.

Även inom partihandeln noteras en minskning om 32 procent.

– 2024 har varit ett år präglat av stora svängningar för företagskonkurserna i Sverige, säger Vlasta Valan, Data scientist på UC.

– Det är glädjande att vi nu ser tecken på ljusning, men det är för tidigt att säga om vi har nått en brytpunkt. Konkursnivåerna är fortsatt höga, och många företag står inför stora utmaningar, inte minst inom detaljhandeln och hotell- och restaurangsektorn.

Foto: L. Bresler

Text: Redaktionen