JUST NU: Risk för nytt flygkaos i Sverige – piloter kan portas från jobbet

2022 06 23

Flygbolaget SAS kommer att svara på eventuell strejk med en så kallad lockout.

Efter att Arlanda tycks ha fått bukt med de värsta köerna kommer nästa smäll mot flygplatsen. 

Den 9 juni varslade 900 piloter om strejk – efter att förhandlingarna mellan SAS ledning och pilotfacket strandat.

Nu kan SAS kontra med att möta strejkhotet med en så kallad lockout, rapporterar norska NRK.

Stänger av piloterna

En lockout innebär att arbetsgivaren använder sig av ett liknande påtryckningsmedel som en strejk.

Man stänger helt enkelt av anställda från att få utföra sina jobb, vilket nu kan komma att påverka de som tänkt resa med flygbolaget från Arlanda.

Deadline 29 juni

Svensk Pilotförening har satt 29 juni som deadline, skriver NRK. 

Om ingen överenskommelse nåtts vid det laget går SAS bas på Arlanda ut i strejk.

Sätter hårt mot hårt

Att flygbolaget svarar med ett lockoutbesked motiveras av att facket sade upp kollektivavtalet med SAS och utlyste totalstrejk.

Enligt SAS måste beskedet tolkas i bakgrund av pilotfackets starka strejkvarsel, visar brev som NRK har tagit del av.

Drabbar Arlanda

SAS syfte med lockouten är att få facket att lägga ned stridsyxan och förebygga så mycket skada som möjligt för företaget om konflikten urartar, står det vidare i brevet.

Lockouten skulle i så fall börja gälla på Arlanda från och med 00.01 den 29 juni.

Oklart om Norge och Danmark

Det är ännu inte klart om samma besked kan drabba Norge och Danmark.

– I Sverige är det ganska vanligt att arbetsgivaren gör en så kallad spegellockout, i situationer där varsel om strejk har lämnats. Det finns olika regler och processer i de olika länderna och vi återkommer till vad som är nästa steg i Norge respektive Danmark, säger Tonje Sund, presschef på SAS, till NRK.

Tiotusentals resenärer kan påverkas dagligen

Svensk Pilotförening varnade för två veckor sedan att en strejk kan påverka uppemot 250 avgångar och 45 000 resenärer dagligen. 

– Blir det en strejk så ligger hela ansvaret på ledningen. Vi kan inte ta ansvar för att de inte vill ingå avtal med oss, säger Martin Lindgren, ordförande i SAS-sektionen på Svensk Pilotförening, till Dagens Nyheter.

Svår ekonomisk situation

Piloternas besked kommer under en period då SAS befinner sig i en svår ekonomisk knipa.

Flygjätten redovisade nyligen en miljardförlust.

Enligt Martin Lindgren har piloterna fått ta smällen.

– Vi skulle gärna gå med på ett avtal nu som innebar att vi tar smällen genom att avstå löneökningar, eftersom att SAS är i en svår position. Men då vill vi också få vara en del av framtiden i det här flygbolaget. Det SAS kommunicerar nu är att om vi går med på försämringar på uppemot 30 procent i löner och villkor så kan vi få behålla en tredjedel av våra jobb, resten kommer gå till andra, säger Martin Lindgren.


Willys och Hemköp stoppar populär produkt – gäller resten av 2024

2024 07 26

Axfood har gett besked om att matjätten sätter stopp för vissa livsmedel.

Under den senaste tiden har beståndet av surströmming uppmärksammats i Sverige.

Det råder stora utmaningar för odlare och surströmmingen bedöms i viss mån vara hotad.

Livsmedelsjätten Axfood, som äger Willys och Hemköp, har gett besked om att man sätter stopp för försäljningen av surströmming och annan fisk och skaldjur under resten av året.

Långsiktigt arbete

I WWF:s senaste fiskguide har strömming från Östersjön fått rött ljus. 

Det innebär att arten bedöms som hotad och helt bör undvikas.  

– Även om det inte är det småskaliga fisket som är det stora problemet, är strömmingsbeståndets biomassa lägre och åtgärder behöver vidtas, framhåller Axfood.

– Axfoods butiker kommer därför inte att sälja surströmming under säsongen 2024. Tillsammans med leverantörer ses nu olika hållbara lösningar över för att framöver kunna erbjuda surströmming på ett långsiktigt hållbart sätt framöver. 

“Borde inte tillåtas”

Åsa Domeij, Axfoods hållbarhetschef, har uttalat sig om situationen.

– Det är det industriella och storskaliga trålfisket av sill/strömming för fodertillverkning som inte borde tillåtas eftersom det leder till utfiske och därför förstör möjligheterna för det kustnära och småskaligt garnfiske för konsumtion, till exempel surströmming.

“Blandade känslor”

En annan som har kommenterat saken är Urban Winther som är butikschef för en Willysaffär i Luleå.

– Det är ju verkligen blandade känslor. Jag har respekt för att den har blivit rödlistad och det är ju väldigt ont om strömming. De sista åren har vi inte alls fått tag i de volymer som vi önskar, säger han till Sveriges Radio.

– Det är ju en otrolig brist på det.

Nya räkor

Axfood ersätter även de svenska räkorna i butikerna av liknande skäl.

– Även den svenska räkan har rött ljus i WWF:s fiskguide. I och med att den dessutom förlorat sin miljömärkning från MSC har den tillsvidare ersatts av räkor från Norge i Axfoods butiker.

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen


Bilister påverkas av ny lag – föreslår indraget körkort

2024 07 25

Från polishåll föreslår man nu ännu hårdare straff trots att en ny lag har gett effekt.

Under en längre tid hade flera städer problem med ungdomar som åkte runt och spelade hög musik i sina bilar.

2021 kom en ny lag som möjliggjort böter som en konsekvens för den som spelar för hög musik.

Lagen har gett effekt, men från polishåll föreslår man nu ännu hårdare straff för bilisterna.

Det rapporterar SVT.

Har minskat

Antalet bötfällda i bland annat Dalarna har minskat kraftigt på sistone.

– Det är glädjande att se att fler bilförare nu tar hänsyn till reglerna och till sina medmänniskor, säger Kjell Bond, som är kommunpolis i Rättvik, till SVT.

Vill se hårdare straff

Trots att den nya lagen har gett effekt vill Kjell Bond se ännu hårdare straff.

Han föreslår att indraget körkort skulle kunna leda till en ännu bättre utveckling.

– Många bilister skulle tänka sig för både en och två gånger innan de spelar hög musik om de riskerar att förlora sitt körkort, säger han.

20 000 än så länge

Det återstår att se om man nöjer sig med böter eller om indraget körkort kan bli verklighet för den som spelar för hög musik framöver.

Transportstyrelsen har i dagarna släppt ny statistik, och under årets första halvår så förlorade 20 000 svenskar sitt körkort.

– Transportstyrelsen beslutade om nästan 20 000 körkortsåterkallelser under första halvan av 2024, framhåller myndigheten.

– Det är en liten ökning på 2,6 procent jämfört med motsvarande period året innan. Återkallelserna på grund av väsentliga trafikbrott minskar tydligt. Samtidigt fortsätter återkallelserna på grund av rattfylleri eller drograttfylleri att öka. Det visar Transportstyrelsens statistik.

Tydliga riskbeteenden

Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen, kommenterar siffrorna.

– Både fortkörningar och rattfyllerier är tydliga riskbeteenden i trafiken, säger han.

– En körkortsåterkallelse är en markering från samhället om ett trafikfarligt och oacceptabelt beteende, även om beslutet i sig är en renodlad trafiksäkerhetsåtgärd.

Foto: W. Kei

Text: Redaktionen