JUST NU: Risk för nytt flygkaos i Sverige – piloter kan portas från jobbet

2022 06 23

Flygbolaget SAS kommer att svara på eventuell strejk med en så kallad lockout.

Efter att Arlanda tycks ha fått bukt med de värsta köerna kommer nästa smäll mot flygplatsen. 

Den 9 juni varslade 900 piloter om strejk – efter att förhandlingarna mellan SAS ledning och pilotfacket strandat.

Nu kan SAS kontra med att möta strejkhotet med en så kallad lockout, rapporterar norska NRK.

Stänger av piloterna

En lockout innebär att arbetsgivaren använder sig av ett liknande påtryckningsmedel som en strejk.

Man stänger helt enkelt av anställda från att få utföra sina jobb, vilket nu kan komma att påverka de som tänkt resa med flygbolaget från Arlanda.

Deadline 29 juni

Svensk Pilotförening har satt 29 juni som deadline, skriver NRK. 

Om ingen överenskommelse nåtts vid det laget går SAS bas på Arlanda ut i strejk.

Sätter hårt mot hårt

Att flygbolaget svarar med ett lockoutbesked motiveras av att facket sade upp kollektivavtalet med SAS och utlyste totalstrejk.

Enligt SAS måste beskedet tolkas i bakgrund av pilotfackets starka strejkvarsel, visar brev som NRK har tagit del av.

Drabbar Arlanda

SAS syfte med lockouten är att få facket att lägga ned stridsyxan och förebygga så mycket skada som möjligt för företaget om konflikten urartar, står det vidare i brevet.

Lockouten skulle i så fall börja gälla på Arlanda från och med 00.01 den 29 juni.

Oklart om Norge och Danmark

Det är ännu inte klart om samma besked kan drabba Norge och Danmark.

– I Sverige är det ganska vanligt att arbetsgivaren gör en så kallad spegellockout, i situationer där varsel om strejk har lämnats. Det finns olika regler och processer i de olika länderna och vi återkommer till vad som är nästa steg i Norge respektive Danmark, säger Tonje Sund, presschef på SAS, till NRK.

Tiotusentals resenärer kan påverkas dagligen

Svensk Pilotförening varnade för två veckor sedan att en strejk kan påverka uppemot 250 avgångar och 45 000 resenärer dagligen. 

– Blir det en strejk så ligger hela ansvaret på ledningen. Vi kan inte ta ansvar för att de inte vill ingå avtal med oss, säger Martin Lindgren, ordförande i SAS-sektionen på Svensk Pilotförening, till Dagens Nyheter.

Svår ekonomisk situation

Piloternas besked kommer under en period då SAS befinner sig i en svår ekonomisk knipa.

Flygjätten redovisade nyligen en miljardförlust.

Enligt Martin Lindgren har piloterna fått ta smällen.

– Vi skulle gärna gå med på ett avtal nu som innebar att vi tar smällen genom att avstå löneökningar, eftersom att SAS är i en svår position. Men då vill vi också få vara en del av framtiden i det här flygbolaget. Det SAS kommunicerar nu är att om vi går med på försämringar på uppemot 30 procent i löner och villkor så kan vi få behålla en tredjedel av våra jobb, resten kommer gå till andra, säger Martin Lindgren.


Plötsligt möte i Washington – Ruttes träff med Trump väcker frågor

2025 07 13

När NATO-chefen Mark Rutte plötsligt kallas till Washington väcks nya frågor om Trumps nästa drag.

Det står klart att NATO:s generalsekreterare Mark Rutte besöker Washington den 14–15 juli. Samtidigt utlovar USA:s president Donald Trump ett "stort uttalande" om Ryssland.

Även om syftet med Ruttes resa inte offentliggjorts, sker besöket vid en viktig tidpunkt, rapporterar Kyiv Independent.

Besöket sker också i skuggan av en möjlig kursändring i USA:s Ukraina-politik.

– Jag tror att jag kommer att ha ett stort uttalande om Ryssland den 14 juni, säger Trump till NBC News.

– Jag är besviken på Ryssland, men vi får se vad som händer de kommande veckorna.

Nya vapenavtal bakom kulisserna

Trump avslöjar i intervjun att USA och NATO har slutit ett avtal som innebär att amerikanska vapen skickas till alliansen – som sedan levererar dem vidare till Ukraina.

– Vi skickar vapen till NATO, och NATO betalar för dem, 100 procent. Sedan ger NATO vapnen till Ukraina, säger Trump.

Det nya upplägget sägs ha spikats under NATO:s toppmöte i juni, där Trump också visade stöd för att skicka fler Patriot-robotar till Ukraina.

Skärpt ton mot Ryssland

För första gången under sin nuvarande mandatperiod överväger president Donald Trump att godkänna nytt ekonomiskt stöd till Ukraina. Stödet ses enligt flera medier som en möjlig signal riktad mot Moskva.

Samtidigt som Trump skärper tonen mot Rysslands ledare Vladimir Putin och öppnar för nytt stöd till Ukraina, trappar Moskva upp sina attacker mot ukrainska städer och avvisar alla samtal om eldupphör.

Tystnad råder – men signalerna är tydliga

Under sitt Washingtonbesök kommer Mark Rutte även att träffa utrikesminister Marco Rubio, försvarsminister Pete Hegseth och flera kongressledamöter. Men vad mötet med Trump verkligen kommer att mynna ut i är det ännu ingen som vet.

Samtidigt väcker kombinationen av ett stort politiskt besked, nya militära avtal och ett oväntat NATO-besök frågor om vilken riktning USA är på väg mot.

Foto: White House Official

Text: Redaktionen


Svenska bilister varnas – dolt bilproblem ökar

2025 07 13

Allt fler bilister kräver att nya besiktningsregler införs – och nu kan reglerna skärpas.

Det gäller bländande strålkastarljus på bilen. En kombination av ny teknik och svag lagstiftning har gjort att problemet har ökat snabbt de senaste åren.

Lysdioder och LED-lampor har i stor utsträckning ersatt äldre belysningsteknik, som metallhalogen och glödtrådar.

Samtidigt har strålkastarna blivit mindre och placerats högre upp, vilket ökar risken för bländning – även vid halvljus.

– Vi har definitivt ett problem, säger Björn Lidestam, forskare på Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), till TV4.

Ny lagstiftning krävs

Den nya utvecklingen gör att särskilt förare i lägre fordon, liksom gångtrafikanter och cyklister, lättare bländas – även vid möten där helljuset inte är på.

– Det är hög tid att se över fordonsbelysning. Teknikutvecklingen har gått betydligt snabbare än lagstiftningen, säger Lidestam till samma kanal.

Nya besiktningskrav kan bli verklighet

Transportstyrelsen har sedan i våras arbetat med att ta fram skärpta kontrollregler för bilbesiktningen. Detta då klagomålen strömmat in och de ser att en förändring krävs snarast för att kunna förhindra problemet i framtiden.

Nästa år förväntas de nya riktlinjerna träda i kraft, där lampor som bländar riskerar att underkännas.

Det kan i praktiken innebära att bilägare tvingas justera eller byta ut sina strålkastare.

Inte unikt för Sverige

Problemet med bländande strålkastare är varken nytt eller unikt för Sverige. Flera länder har reagerat på den ökade ljusstyrkan.

Liknande diskussioner förs redan i bland annat Storbritannien, där organisationen Lightmare länge drivit frågan.

De varnar för att bländning ”minskar förarens förmåga att uppfatta faror” och ökar risken för olyckor med utsatta trafikanter.

– Det är en tragedi att det exponentiellt minskande dödstalet i Storbritannien och EU har brutits sedan bländande ljus infördes 2011, betonar Lightmare.

Foto: Evgeny-Tchebotarev

Text: Redaktionen