Resebolag lurar kunder – toppar svarta listan

2023 08 23

På onsdagsmorgonen publicerade e-tidningen Råd & Rön sin klassiska svarta lista över företag som struntar i beslut från Allmänna reklamationsnämnden, Arn.

På listan placeras 206 oseriösa näringsidkare som valt att inte göra rätt för sig mot kunden.

Totalt handlar det om miljontals kronor som inte betalats ut till kunder, trots påtryckningar från Arn.

De toppar listan

Värst av alla är resebolagen.

Samtliga företag med flest nya ärenden är rese- och flygbolag.

Det handlar bland annat om Royal Dutch Airlines (KLM), Norwegian, Lufthansa, LOT Polish Airlines, Bravofly, Ryanair och Travellink. I sin helhet rekommenderar Arn att reseföretagen och flygbolagen ska ersätta sina kunder med 764 438 kronor.

Spanskägda Travellink är den största boven i dramat.

Resebolaget har flest nya fall på svarta listan där man ännu inte betalat ut berättigad ersättning till resenärer. Den totala summan landar nästan på 100 000 kronor.

–  I en lång rad fall har de låtit bli att betala tillbaka pengar för exempelvis inställda resor. De har alltså lämnat sina kunder i sticket utan att de får tillbaka pengar de har rätt till, säger Daniel Kjellberg, chefredaktör på Råd & Rön, till TV4.

Lovar bättring

Efter topplaceringen på svarta listan utlovar Travellink en förbättring.

I en kommentar till Råd & Rön framhåller företaget att ersättning för inställda flyg ska betalas ut inom fyra dagar.

Travellink har tidigare lovat att kunder som inte fått ersättning skulle få det innan den 30 juli.

Ett löfte som inte uppfyllts, enligt Råd & Röns granskning.

Dessutom kvarstår flera problem gällande företagets kundhantering.

– Travellink har numera ett telefonnummer till sin kundtjänst på sin hemsida, men det krävs många klick för att hitta det och tyvärr saknas en nolla i början av telefonnumret, vilket kan ställa till problem för den som försöker ringa, rapporterar Råd & Rön.

Foto: Antony

Text: Redaktionen


24 oktober 2025

JUST NU: Ryssland hotar med chock – kan drabba vanliga svenskar

2025 10 24

Ryssland reagerar starkt mot nya amerikanska sanktioner.

Vladimir Putins ekonomiska sändebud Kirill Dmitrijev har rest till USA efter beskedet om nya amerikanska sanktioner mot Ryssland.

Han beskriver sanktionerna som ”ovänliga åtgärder” – och menar nu att västvärlden kommer att drabbas hårt.

Hotar med chock

De amerikanska sanktionerna har ”absolut ingen” påverkan på Rysslands ekonomi, hävdar Dmitrijev, enligt Moscow Times.

Samtidigt hävdar han att sanktionerna kommer att medföra en chock – i form av stigande bensinpriser som drabbar väst.

– Priserna på oljemarknaderna har redan stigit och kommer att fortsätta att stiga, säger Kirill Dmitrijev, enligt tidningen.

Enligt Putins sändebud kommer konsekvenserna alltså att bli kännbara vid bensinpumpen för vanliga amerikaner. Det skulle i så fall kunna innebära att även svenskar drabbas, eftersom oljemarknaden är global.

LÄS OCKSÅ: Nytt rekord i Sverige – och samtidigt firar Trump

Anklagar Storbritannien och EU

Det är emellertid tydligt att Putinregimen är mer stressad över de amerikanska sanktionerna än den vill erkänna.

Omedelbart efter att Trump-administrationen hade gett besked om nya sanktioner, och meddelat att toppmötet mellan Trump och Putin ställs in, reste Dmitrijev till USA för att diskutera ”framtiden för de rysk-amerikanska relationerna”.

Dmitrijev passar samtidigt på att rikta hårda anklagelser mot Ukraina och mot de europeiska länderna, enligt tidningen.

Han anklagar Ukraina för att ha ”försenat och stört förhandlingarna” mellan Ryssland och USA.

Samtidigt påstår han att Kyiv agerar ”på begäran av britterna och européerna, som vill att konflikten ska fortsätta”.

– Vi ser att det är Ukraina som inte vill lösa de problem som hopar sig. Vi kommer att förmedla till våra amerikanska kollegor att Ukraina tyvärr stör den nödvändiga dialogen, säger Kirill Dmitrijev, enligt tidningen.

LÄS OCKSÅ: Oljepriset rusar – ”risk för eskalering”

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


24 oktober 2025

”10 000 kronor för mycket” – elkunder gör jättemiss

2025 10 24

Många elkunder skulle kunna spara tusenlappar.

Elräkningen är en stor utgift för många svenska hushåll.

Men många elkunder gör ett stort misstag som innebär att de får betala tusentals kronor för mycket.

”10 000 kronor för mycket”

Många elkunder betalar en lång rad dolda avgifter helt i onödan, rapporterar TV4.

Elrådgivaren Mathias Nilsson, som samarbetar med sajten Elchef, har nu byggt en AI-modell som hjälper kunder att de dolda avgifterna på sina elräkningar.

Han menar att många svenskar betalar tusentals kronor för mycket för att de inte har koll på sina elavtal och inte gör aktiva val.

– Elbolagen ringer inte och säger: ”Hej, du betalar 10 000 kronor för mycket.” Det är en kassako för dem. Därför måste folk börja läsa sina elräkningar, säger Mathias Nilsson till kanalen.

Nu uppmanar han svenska folket att börja läsa sina elräkningar.

LÄS OCKSÅ: Stor skillnad mellan matbutikerna - här handlar de prismedvetna

Hittar på avgifter

De senaste åren är det emellertid allt fler svenskar som har blivit ”aktiva” elkunder, vilket Energimyndigheten konstaterade i en rapport 2023.

Men ännu fler skulle behöva bli mer medvetna, menar Mathias Nilsson, som också driver Facebooksidan ”Elens Robin Hood”.

Elbolagen hittar på alla möjliga avgifter som folk betalar utan att vara medvetna om det, menar han.

– Jag har sett poster som ”id-vakt”, ”rent vatten” och till och med ”hälsokontroll”. Hittepå-avgifter, säger Mathias Nilsson till kanalen.

Kunder lurade

Att vara en aktiv elkund kan alltså göra att man sparar tusenlappar.

Men det finns också elbolag som i direkt mening lurar kunder.

Tidigare i oktober fick två elbolag skarp kritik från Konsumentverket efter att det kommit in över 350 anmälningar mot bolagen, vilket MarcusOscarsson.se har rapporterat.

Det handlade då om elföretagen Nordic Best Energy och nystartade Svenska Elverket. Samma personer uppges ligga bakom båda bolagen.

Företagen hade lurat kunder och begärt in en straffavgift på runt 9 000 kronor, rapporterade SR.

Kunderna hade kontaktats via telefonförsäljare som uppgav att de ringde från de bolag som kunden hade tidigare.

Konsumentverket har hotat bolagen med rättsliga åtgärder.

LÄS OCKSÅ: Nytt rekord i Sverige - och samtidigt firar Trump

Foto: T Barbhuiya

Text: Redaktionen