Resebolag lurar kunder – toppar svarta listan

2023 08 23

På onsdagsmorgonen publicerade e-tidningen Råd & Rön sin klassiska svarta lista över företag som struntar i beslut från Allmänna reklamationsnämnden, Arn.

På listan placeras 206 oseriösa näringsidkare som valt att inte göra rätt för sig mot kunden.

Totalt handlar det om miljontals kronor som inte betalats ut till kunder, trots påtryckningar från Arn.

De toppar listan

Värst av alla är resebolagen.

Samtliga företag med flest nya ärenden är rese- och flygbolag.

Det handlar bland annat om Royal Dutch Airlines (KLM), Norwegian, Lufthansa, LOT Polish Airlines, Bravofly, Ryanair och Travellink. I sin helhet rekommenderar Arn att reseföretagen och flygbolagen ska ersätta sina kunder med 764 438 kronor.

Spanskägda Travellink är den största boven i dramat.

Resebolaget har flest nya fall på svarta listan där man ännu inte betalat ut berättigad ersättning till resenärer. Den totala summan landar nästan på 100 000 kronor.

–  I en lång rad fall har de låtit bli att betala tillbaka pengar för exempelvis inställda resor. De har alltså lämnat sina kunder i sticket utan att de får tillbaka pengar de har rätt till, säger Daniel Kjellberg, chefredaktör på Råd & Rön, till TV4.

Lovar bättring

Efter topplaceringen på svarta listan utlovar Travellink en förbättring.

I en kommentar till Råd & Rön framhåller företaget att ersättning för inställda flyg ska betalas ut inom fyra dagar.

Travellink har tidigare lovat att kunder som inte fått ersättning skulle få det innan den 30 juli.

Ett löfte som inte uppfyllts, enligt Råd & Röns granskning.

Dessutom kvarstår flera problem gällande företagets kundhantering.

– Travellink har numera ett telefonnummer till sin kundtjänst på sin hemsida, men det krävs många klick för att hitta det och tyvärr saknas en nolla i början av telefonnumret, vilket kan ställa till problem för den som försöker ringa, rapporterar Råd & Rön.

Foto: Antony

Text: Redaktionen


Willys ändrar mjölkpaketen – i hela Sverige

2024 09 02

Matjätten Axfood tar till ett nytt knep för att öka mjölkförsäljningen.

Koncernen, som äger Willys och Hemköp, har med hjälp av artificiell intelligens (AI) tagit fram nya 1,5-liters mjölkförpackningar för det egna märket Garant.

De nydesignade mjölkpaketen kommer nå butikshyllor i hela landet under de kommande dagarna.

Med hjälp av AI har Axfood tagit fram en helt ny förpackningsdesign, som enligt ett pressutskick ska ”förstå essensen och värdena som finns inbyggda i Axfoods varumärken, kombinera det med produktens egenskaper, och applicera det i designen av förpackningen”.

– Med samma goda svenska traditionella mjölk som alltid på insidan och en allt annat än traditionell design på utsidan kommer de AI-designade mjölkpaketen nu fylla mejerihyllorna för miljontals kunder i Axfoodsbutiker i hela landet, skriver Axfood om sina nya mjölkpaket.  

Se bild på mjölkpaketen längst ner i artikeln

”Unik design”

Björn Blomqvist är AI-strateg på Axfood. Han har arbetat inom koncernen i fem år med att utveckla AI-modeller.

De nya mjölkpaketen beskriver Blomqvist som ett unikt projekt.

– Vårt arbete med AI handlar inte bara om effektivisering, processer och prognosverktyg, utan också om att frigöra kreativ potential. Det har vi verkligen gjort här. AI:n vi utvecklat har lärt sig förstå både vad vi och våra varumärken står för, våra produkter och vårt designspråk. Genom den integrerade AI-assistenten kan applikationen stötta våra designers genom promptning och designprocess, och på så sätt inspirera och skapa unik förpackningsdesign som inte liknar något annat vi gjort.

Övertygad: Blir mer AI

Enligt Lisa Dauchez, chef för varumärkesutveckling och förpackning på Axfoods inköps- och logistikbolag Dagab, är mjölkpaketen ett exempel på hur butikskedjan kan använda AI i framtiden.    

– Vi ville utforska hur vi kunde nyttja AI i vår kreativa förpackningsprocess, och valde en traditionell produkt då det finns något spännande och oväntat i mötet mellan det traditionella och det nya. Mjölken har också stor synlighet i våra butiker. Vi hade aldrig landat i den här designen utan AI, och genom att testa oss fram har vi lärt oss mycket om hur och var i processen vi kan använda AI framåt.

Björn Blomqvist gör samma bedömning.

– Även om vi använt oss av AI många år och redan tagit ett 100-tal AI-modeller i produktion är vi bara i början av en väldigt spännande resa, både som samhälle, bransch och inom Axfood, säger han.

AI-strategen berättar även att Axfood använder sig av artificiell intelligens i andra delar av verksamheten.     

Med hjälp av AI har butikskoncernen tagit fram lösningar inom både butik, lager och transporter.  

– Det stärker både hållbarhetsarbetet, sortiments- och kampanjarbetet och effektiviteten i vår verksamhet, vilket är sådant som kanske inte syns på ytan, men har stor betydelse för kunden i slutändan.

 

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Erdogan har skickat in kontroversiell ansökan

2024 09 02

I oktober 2005 inledde Turkiet medlemskapsförhandlingar med EU.

Nästan 20 år senare är landet fortfarande inte EU-medlem.

På grund av en kontinuerlig tillbakagång när det gäller demokrati, rättsstatsprincipen och grundläggande rättigheter i landet har anslutningsförhandlingarna mellan EU och Turkiet stått stilla sedan juni 2018.

Nu vänder Turkiet blicken åt ett annat håll.

Landet har formellt ansökt om att få gå med i BRICS, rapporterar Bloomberg.

Ett kontroversiellt beslut.

BRICS-gruppen består av några av världens värsta diktaturer som Kina, Ryssland och Iran.

Övriga medlemmar i samarbetet är Indien, Brasilien, Egypten, Sydafrika, Etiopien och Förenade Arabemiraten. BRICS framhåller sig själv som ett alternativ till vad dess medlemmar ser som västdominerade institutioner, till exempel Världsbanken och Internationella valutafonden.

Enligt nyhetsbyrån anser Turkiets president Recep Tayyip Erdogan att ett BRICS-inträde är den bästa vägen framåt.  

– Erdogans administration anser att den geopolitiska tyngdpunkten håller på att flyttas bort från välutvecklade ekonomier i väst.

– Den diplomatiska riktningsförändringen återspeglar Turkiets strävan efter att stärka sina band med samtliga sidor i en multipolär värld, samtidigt som man uppfyller sina skyldigheter som en nyckelmedlem i Nato, skriver Bloomberg.

Nyhetsbyrån hänvisar till ett uttalande från Erdogan i helgen.

– Turkiet kan bli ett starkt, välmående och effektivt land om vi förbättrar våra relationer med öst och väst samtidigt. Alla andra metoder än detta kommer inte att gynna Turkiet, det kommer att skada vårt land, sade presidenten under ett anförande i Istanbul.

För flera månader sedan

Turkiet har tidigare utryckt frustration över de strandade medlemsförhandlingarna med EU.

Ansökan till BRICS beror till viss del på den kyliga relationen till EU, men den kopplas även till Nato-samarbetet.

– Det är ett resultat av sprickor mellan Turkiet och andra Nato-medlemmar som uppstått efter att Turkiet upprätthållit nära förbindelser med Ryssland under landets invasion av Ukraina, rapporterar Bloomberg.

Under president Erdogans styre har Turkiet förvisso bidragit med militära förnödenheter till Ukraina, men landet har samtidigt vägrat att ansluta sig till västerländska sanktioner mot Moskva och stärkt samarbetet med Ryssland.

Nyligen lanserades den stora naturgasledningen TurkStream, som går från Ryssland till Turkiet. Via TurkStream ges Ryssland möjlighet att exportera billig gas till länder i Europa.

Foto: Presidency of the Republic of Turkey

Text: Redaktionen