Resebolag erbjuder gratis utlandsresor – på ett villkor

2024 03 18

Svenska resenärer erbjuds att åka utomlands helt kostnadsfritt lagom till påsk.

Allt fler svenskar väljer att åka utomlands på semester.

Trots tuffa ekonomiska tider fylls återigen flyg, bussar, bilar och båtar med utlandsbesökare och turistbranschen både i Sverige och andra länder har därför kunnat börja repa sig efter massiva tapp i samband med pandemin och efterföljande finansiella smällar.

Rusning till grannlandet

Många väljer dock att inte åka så långt.

Faktum är att en stor rusning har skett till ett av Sveriges närmsta grannländer – Danmark.

Bara hittills under 2024 har exempelvis bokningarna på rese- och rederibolaget Stena Line ökat med 25 procent.

– Vi ser en tydlig trend att våra svenska kunder återigen väljer att resa till Danmark, vilket är en positiv utveckling efter ett år med osäkerhet kring höga räntor och hushållsekonomin i stort, säger Ulf Staaff, Travel Commercial Manager på Stena Line.

– Våra bokningssiffror pekar på att svenskarna trots detta väljer att resa och semestra och Danmark är ett populärt resmål.

Åk gratis på ett villkor

För att svara på den tydliga bokningstrenden går nu just Stena Line ut med ett särskilt erbjudande i påsk till alla sina svenska kunder.

Man får nämligen lov att åka gratis till Danmark.

Det sker dock på ett villkor, framhåller Stena Line.

– Under påskdagen reser de som klär ut sig till påskkärringar, påskharar och allt som hör påsken till, gratis från Göteborg till Fredrikshamn. 

"Invaderar "Sverige

Det är inte bara svenskar som reser utomlands i större utsträckning.

Samma trend ses från Danmark till Sverige – bland annat för att “invadera” de svenska skidorterna.

– Trenden att resenärer bokar närmre avresedatum är ett fenomen som vi ser i resebranschen i stort, säger Ulf Staaff.

– Vi tror att detta återspeglar en övergång till mer spontan reseplanering och en förväntan om att fynda bra erbjudanden även i sista minuten. Samtidigt gör detta det svårare för oss att förutse bokningsmönster och resultat, men vårt uppdrag är att ligga i framkant när det gäller att erbjuda flexibla alternativ som passar den moderna resenärens köpbeteende.

Erbjudandet om att resa gratis till Danmark gäller alla avgångar söndagen den 31 mars så långt platserna räcker.

Foto: A. Steels

Text: Redaktionen


Går i konkurs efter 106 år – efter dödsolyckan

2025 05 25

Ett Göteborgsbolag går i konkurs.

Det var under sommaren 2023 som en tragisk olycka inträffade vid nöjesparken Gröna Lund i Stockholm.

En 35-årig kvinna förlorade livet och flera skadades när berg-och dalbanan Jetline spårade ur.

En rättsprocess inleddes då mot bland annat Göteborgs Mekaniska Werkstad – som nu går i konkurs.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Går i konkurs

Göteborgs Mekaniska Werkstad – med anor från 1919 – krävs på miljoner för inblandning i dödsolyckan.

Åklagare lämnade förra året in en talan om grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan mot Göteborgsbolaget.

Detta eftersom Göteborgs Mekaniska Werkstad på uppdrag av Mekosmos levererade en bärarm till nöjesparken.

Bärarmen knäcktes enligt TV4 vid dödsolyckan.

Inte på grund av rättsprocessen

Det ska dock enligt konkursförvaltaren inte vara på grund av rättsprocessen som bolaget går i konkurs – utan på grund av prissättningen.

Göteborgs tingsrätt har fattat beslut om konkurs och bolaget hade vid konkurstillfället 15 anställda.

Enligt de senast tillgängliga siffrorna hade bolaget en nettoomsättning på 17 227 000 kronor, och bokförda tillgångar på 9 402 000 kronor, uppger Konkurslistan

“Hade inte hänt”

Senior åklagare Christer B. Jarlås vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har sagt att dödsolyckan inte hade hänt om alla regler hade följts.

– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svenska standarder att följa, har han sagt till SVT.

– Om företagen hade följt reglerna hade detta inte hänt.

Anlitades av Mekosmos

Tre företag misstänktes för brott efter dödsolyckan, däribland just Göteborgs Mekaniska Werkstad.

Underentreprenören Mekosmos ska utan Gröna Lunds vetskap ha anlitat Göteborgs Mekaniska Werkstad för produktion av bärarmarna.

Göteborgs Mekaniska Werkstads försvarsadvokat framhöll förra året att ”bolaget bestrider ansvar och motsätter sig därför att betala företagsbot.”

Det rapporterar SVT.

Foto: Gröna Lund

Text: Redaktionen


Willys vädjar till kunder

2025 05 26

Willys-kunder ställer till med problem i en butik i Upplands-Bro.

Willys har nu stött på ett liknande problem som Ica-butiker tidigare upplevt.

Kunder som besöker butiker kastar ner saker i pantmaskinen som inte ska vara där.

Det orsakar risker – och Willys går därmed nu ut med en vädjan till kunder som använder kedjans pantmaskiner.

Det rapporterar Mitt i.

Flera saker

Det rör sig om de större pantmaskinerna där kunder kan hälla i panten.

Vid en butik i Upplands-Bro har personalen upptäckt alla möjliga saker i pantmaskinen.

Det handlar bland annat om verktyg, snus, knivar, barnkläder och mycket annat.

– Hittills har maskinen klarat alla udda föremål, men det finns såklart en risk att ett tungt verktyg eller en kniv kan skada maskinen så att den behöver lagas, förklarar Ia Fungdal, butikschef för Willys Bro Handel.

Vädjar till kunder

Butikschefen menar att det är positivt att pantmaskinen används av kunderna, men att de gärna kan säkerställa att det inte slängs in saker som inte hör hemma där.

– Vi tycker att det är superkul att så många uppskattar och använder vår pantmaskin! Försök om möjligt att bara kasta i pantburkar så håller maskinen längre.

Även Ica

Det är inte bara Willys som har stött på den här typen av problem.

Även Ica-butiker har upplevt att diverse oönskade föremål har landat i pantmaskinen.

Vid en butik i Borås har personalen bland annat hittat trosor, knivar, en tandavgjutning och sexleksaker.

– Det är ett irritationsmoment i vardagen och ingen rolig arbetsmiljö för de som jobbar med att tömma och rengöra, säger butikschef Jesper Hedell enligt Göteborgs-Posten.

“Går sönder”

Hedell förklarar att man redan har upplevt att pantmaskinen gått sönder på grund av obehöriga föremål.

– Ibland går maskinerna sönder och då blir det en frustration även för kunderna som inte kan lämna tillbaka sina burkar och flaskor, säger han.

Det bedöms även finnas en skaderisk för butikspersonalen som behöver hantera föremålen i fråga – exempelvis knivar och liknande.

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen