Råttor på Lidl

2024 07 10

Lidl har fått problem med råttor.

Mathygien är en mycket viktig faktor när man driver livsmedelsbutiker.

Det sista kunderna vill se när de kommer till mataffären är att den har fått besök av skadedjur.

Men nu har Lidl drabbats av just detta, rapporterar SR.

Det handlar om Lidl i Köping, som har fått besök av kommunens miljöinspektör efter att en kund sett en råtta i butiken.

”Kröp omkring på golvet”

Händelsen anmäldes, och Köpings kommun bestämde sig för att agera direkt.

Man gjorde en oanmäld kontroll i den aktuella Lidl-butiken.

Kontrollen resulterade i att man hittade spår av skadedjur – Lidl hade mycket riktigt fått besök av råttor.

– Vi stack ut direkt och kröp omkring på golvet och letade under pallar och på både lager och i butiken, och kunde konstatera att det finns spår ändå, säger Johanna Wessén, miljöinspektör på Köping kommun, till radiokanalen.

”Ska inte förekomma”

Vid kontrollen hittades bland annat spår av spillning och en fälla som hade löst ut.

Man hittade även mat med gnagspår på golvet.

Dessutom fanns det möjlighet för råttor att ta sig in eftersom golvbrunnen i städskrubben saknade lock.

Från Lidls sida säger man att man har vidtagit åtgärder.

– Det är något som inte ska förekomma, och vi tar det på jättestort allvar, säger Lidls kommunikationschef, Marita Wengelin, till radiokanalen.

Liknande händelse på Willys

Det är inte första gången som en matbutik i Köping får oönskat besök av skadedjur.

Tidigare i år rapporterade MarcusOscarsson.se om en obehaglig upptäckt på en Willysbutik i Köping.

I det fallet hade man bland annat hittat avföring från möss, i utrymmen som var avsedda för oförpackade livsmedel som grönsaker och bröd.

Än värre var att man även hittade en död mus inne i butiken.

Vid inspektionen av dedn aktuella Willysbutiken kunde kommunen konstatera att städutrustningen var möglig och att städningen på butikslagret inte levde upp till kraven.

Text: Redaktionen


JUST NU: Ryska folket säger nej – stort bakslag för Putin

2025 09 02

Kreml har under en längre tid lyckats rekrytera nya soldater till slagfältet i Ukraina genom intensiv propaganda och höga ersättningar. 

Men nu har trenden vänt.

Sedan årsskiftet har Kreml inte kunnat erbjuda lika höga löner till soldater på grund av landets sviktande ekonomi. Dessutom använder många ryssar fortfarande VPN-tjänster för att kringgå statlig propaganda om kriget. Särskilt unga och utbildade ryssar är därför medvetna om krigets fasor, vilket påverkar deras vilja att delta, rapporterar Yle.

Folket vill inte strida

Valeria Kovtun arbetar för Open Minds – ett ukrainskt företag som granskar ryska rekryteringskampanjer.

Enligt henne är det tydligt att Ryssland har betydligt svårare att rekrytera nya soldater än tidigare.

– Det här är kanske svaret på varför de har tagit in nordkoreanska soldater i stället för att bara mobilisera folk i Ryssland. De ser fortfarande rekryteringsproblemet som något de vill lösa med pengar, säger Valeria Kovtun till Yle.

Uppmanar Europa: Inled påverkanskampanj

Open Minds vd Sviatoslav Hnizdovskyi uppmanar Europa att utnyttja det förändrade läget i Ryssland.

Enligt honom har en dörr öppnats. I takt med att ryska män blir mer oroade över kriget och den statliga propagandans grepp över befolkningen försvagas, har Europa en god chans att påverka ryssarnas syn på kriget.

Nu uppmanar både Hnizdovskyi och Kotun europeiska länder att starta påverkanskampanjer riktade mot Ryssland. Enligt experterna måste Europa ta initiativet för att påverka opinionen i landet.  

Det är ännu oklart om förslaget kommer att få något gehör.   

– Hnizdovskyi har framfört budskapet till makthavare i Helsingfors, Tallinn och Riga – men huruvida det leder till handling är fortfarande öppet, rapporterar Yle.

LÄS MER: Enormt rökmoln över rysk stad – ”går inte att andas”

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Charlotte Kalla uppmanar hela Sverige – kostar 100 kronor att delta

2025 09 02

Den före detta skidstjärnan Charlotte Kalla, som i dag är ambassadör för barnrättsorganisationen Bris, uppmanar hela svenska folket att ta på sig joggingskorna.

Detta i samband med att Bris kampanj ”Gå 116 111 steg” inleds. Vuxna uppmanas att gå 116 111 steg för att hjälpa Bris att sprida organisationens nummer för samtalsstöd, som är just 116 111.

”Bristande framtidstro”

Syftet med kampanjen är att uppmärksamma psykisk ohälsa hos barn och visa att det finns vuxna som är engagerade i frågan. Samtidigt vill Bris öka allmänhetens medvetande om psykisk ohälsa bland barn, som är den vanligaste orsaken till att barn kontaktar organisationen.  

Anmälningsavgiften för att delta är 100 kronor. Pengarna går oavkortat till Bris arbete.

– Under de senaste åren har barns bristande framtidstro gått som en röd tråd genom samtalen till Bris, säger Bris generalsekreterare Maria Frisk om kampanjen.

–  När barn uttrycker att de inte ser att vuxna finns där för dem och gör saker för att det ska blir bättre, då måste vi ta ett steg fram och visa att vi finns här.

Så går det till

Så funkar Bris nya kampanj ”Gå 116 111 steg”:

- Anmälningsavgiften är 100 kr och pengarna går oavkortat till Bris arbete.   

- Utmaningen pågår under september, anmälan är öppen till den 30 september.

- Du bestämmer själv hur du fördelar dina steg under månaden. Inga steg rapporteras till Bris, du går för din egen skull.

- Utmana vänner och dela dina framsteg på sociala medier med #116111steg.

- Som bonus deltar även alla som anmält sig i en utlottning av fina priser. 

ANMÄL DIG HÄR (LÄNK TILL BRIS HEMSIDA)

Foto: Bris

Text: Redaktionen