Råttor på Lidl

2024 07 10

Lidl har fått problem med råttor.

Mathygien är en mycket viktig faktor när man driver livsmedelsbutiker.

Det sista kunderna vill se när de kommer till mataffären är att den har fått besök av skadedjur.

Men nu har Lidl drabbats av just detta, rapporterar SR.

Det handlar om Lidl i Köping, som har fått besök av kommunens miljöinspektör efter att en kund sett en råtta i butiken.

”Kröp omkring på golvet”

Händelsen anmäldes, och Köpings kommun bestämde sig för att agera direkt.

Man gjorde en oanmäld kontroll i den aktuella Lidl-butiken.

Kontrollen resulterade i att man hittade spår av skadedjur – Lidl hade mycket riktigt fått besök av råttor.

– Vi stack ut direkt och kröp omkring på golvet och letade under pallar och på både lager och i butiken, och kunde konstatera att det finns spår ändå, säger Johanna Wessén, miljöinspektör på Köping kommun, till radiokanalen.

”Ska inte förekomma”

Vid kontrollen hittades bland annat spår av spillning och en fälla som hade löst ut.

Man hittade även mat med gnagspår på golvet.

Dessutom fanns det möjlighet för råttor att ta sig in eftersom golvbrunnen i städskrubben saknade lock.

Från Lidls sida säger man att man har vidtagit åtgärder.

– Det är något som inte ska förekomma, och vi tar det på jättestort allvar, säger Lidls kommunikationschef, Marita Wengelin, till radiokanalen.

Liknande händelse på Willys

Det är inte första gången som en matbutik i Köping får oönskat besök av skadedjur.

Tidigare i år rapporterade MarcusOscarsson.se om en obehaglig upptäckt på en Willysbutik i Köping.

I det fallet hade man bland annat hittat avföring från möss, i utrymmen som var avsedda för oförpackade livsmedel som grönsaker och bröd.

Än värre var att man även hittade en död mus inne i butiken.

Vid inspektionen av dedn aktuella Willysbutiken kunde kommunen konstatera att städutrustningen var möglig och att städningen på butikslagret inte levde upp till kraven.

Text: Redaktionen


JUST NU: Rysk oljejätte tvingas till panikdrag – “Lukoil är slut”

2025 10 28

Lukoil, den ryska energijätten som träffats av amerikanska sanktioner, tvingas vidta panikåtgärder.

Företaget kommer till följd av sanktionerna att behöva upphöra med exporten till andra europeiska länder och avsluta sin internationella verksamhet.

Nu tvingas samma oljejätte sälja av sina utländska tillgångar, rapporterar Politico.

– Lukoil är slut, säger en tidigare chef på företaget till tidningen.

Kan tappa 30 procent av vinsten

Enligt den tidigare Lukoilchefen, som talade på villkor av anonymitet, kan åtgärderna leda till att företaget tappar 30 procent av sina intäkter.

Tre raffinaderier måste säljas precis om dryga hälften av de 5 000 bensinstationer Lukoil har världen över.

– Beslutet har fattats på grund av införandet av restriktiva åtgärder av vissa stater mot företaget och dess dotterbolag, bekräftar oljejätten i ett uttalande.

Ungern kan vika sig

Det var i onsdags förra veckan som USA gav besked om nya och kraftfulla sanktioner mot två ryska oljejättar, däribland Lukoil.

– Eftersom president Putin vägrar avsluta detta meningslösa krig inför departementet sanktioner mot Rysslands två största oljebolag som finansierar Kremls krigsmaskin, framhåller USA:s finansminister Scott Bessent i ett uttalande.

Därefter har man ökat pressen på Ungern, som fortsätter att köpa rysk olja, att sluta.

En hållning som USA:s Natoambassadör Matt Whitaker förväntar sig kommer att förändras.

– Ungern har, till skillnad från många av sina grannar, inte gjort upp några planer eller vidtagit några aktiva åtgärder, säger han till Kyiv Independent.

LÄS MER: Lavrov: Trump har ändrat sig "radikalt"

Kan pressas till fred

Förra veckan uppgavs att både kinesiska och indiska aktörer är redo att dra ned kraftigt, eller sluta helt, med den ryska oljeimporten.

Oljeintäkterna har varit avgörande för Kremls förmåga att finansiera kriget i Ukraina.

– Om uppgifterna om köpstoppet stämmer kommer det sätta Ryssland under stor ekonomisk press att avsluta sitt krig mot Ukraina, rapporterar Newsweek.

LÄS MER: Massiv rysk attack har misslyckats

Foto: President of Russia office resp Ing. Mgr. Jozef Kotulič

Text: Redaktionen


Plockas bort helt på Hemköp – nästan alla har det hemma

2025 10 28

I princip alla hushåll i Sverige har någon gång fått ett reklamblad i brevlådan från någon av matjättarna.

Det klassiska fysiska reklambladet har tidigare beskrivits som ett “unikt” sätt att nå kunden på.

Metoden har dessutom antagits vara tidlös.

– Flygbladen kommer även i fortsättningen att ha en viktig roll, framför allt i den omvärld som vi lever i nu. Jag tror att fler butiker kommer ta till flygblad för att det är ett tryggt och säkert sätt för kunderna att ta del av veckans bästa priser, sade Marcus Ottosson, regional marknadsstrateg för elva butiker inom Ica Maxi, i ett uttalande till Svenskt direktreklam för tre år sedan.

Slopas på Hemköp

Men nu har den första matjätten slopat det fysiska reklambladet.

Numera är alla annonsblad hos Hemköp digitala.

Vi vill framför allt vara där kunderna finns. Distributionen via papper har inte nått våra kunder varje vecka eftersom många, särskilt i storstäderna där vi är starka, tackar nej till reklam, säger Hemköps marknadschef Ted Bergström till Dagligvarunytt.

Ica har ilsknat till

Det finns dock fler anledningar till övergången. Sedan 2022 kräver prisinformationslagen att en varas lägsta pris 30 dagar före det sänkta priset måste redovisas. Det gäller även i annonsbladet, enligt Konsumentverket.

En svår nöt att knäcka när det gäller reklam i fysiska tidningar och ett krav som bland annat har fått Ica att se rött.

Enligt matjätten är Konsumentverkets krav “i praktiken omöjligt att uppfylla”.

– Syftet är att komma åt så kallade bluffreor som bland annat uppmärksammats inom sällanköpshandeln i samband med Black Friday. Det har dock aldrig varit ett problem med “bluffreor” på spaghetti, framhöll Ica i ett uttalande i våras.

LÄS MER: Kraftig kritik mot Ica Maxi – från Handels

Willys: sänkta priser uteblir

Ica, Willys, Coop och övriga stora matkedjor har fortfarande kvar bladen. 

Och det finns utmaningar med det.

Enligt Willys marknadschef Johanna Eurén kan man till exempel inte sälja ut varor med kort varsel på grund av hur lagen ser ut.

Eftersom lagen gäller åt båda hållen får vi inte lov att sänka priset, vilket vi annars gjort lokalt, säger Johanna Eurén till Dagligvarunytt.

LÄS MER: Priskollaps nära – folkkär produkt kan störtdyka i pris

Foto: Hemköp/Axfood

Text: Redaktionen