Rasar mot Telenor – mycket dåligt bemötande

2024 04 06

Telenor får nu hård kritik på grund av upplevda brister i kundtjänstens bemötande.

Telekombolag får allt oftare kritik från missnöjda kunder.

Kritiken handlar i många fall om att kundtjänsten upplevs som bristfällig.

Hela branschen har också fått kritik från Konsumentverket, av just den anledningen.

I det här fallet är det Telenor som får svidande kritik från en kund som upplever att hon har fått ett mycket dåligt bemötande av bolaget.

Kände sig uppgiven

Kunden heter Zara Polner och berättar att hon bytte till Telenor efter att en telefonförsäljare utlovat bättre täckning vid jobbpendlingen till Köpenhamn, rapporterar TV4.

Men Zara Polner upplevde att den utlovade förbättringen uteblev, och ville därför ångra sitt köp.

Då tog det stopp. Hon hänvisades till den ena personen och avdelningen efter den andra, utan att få hjälp med sitt ärende eller ens få bekräftelse på att hon varit i kontakt med dem.

– Så efter att jag hade pratat med ungefär fyra personer så blev jag ganska uppgiven. Det enda erbjudandet jag fick var extra surf, och det var inte det jag ville ha, säger Zara Polner till kanalen.

”Det är förjävligt”

Hon säger att hon är mycket besviken över Telenors bemötande.

– Jag tycker att det är förjävligt, rent ut sagt. Och jag vet att när jag var i kontakt med det gamla telekombolaget som jag var kund hos förr, och förklarade mitt problem, så sade personen jag pratade med där att jag inte var den första, berättar hon.

Nu har hon, på sitt gamla telekombolags inrådan, gjort en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.

Telenor har svarat att de har förbättrat sin kundtjänst de senaste åren, och understryker att kundtjänst är minst lika viktigt för dem som att sälja abonnemang.

Kunderna trötta på övertalningsförsök

Det är dock inte första gången som telekombolag får kritik för bristande kundtjänst.

Enligt Konsumentverkets granskning så vänder sig 48 procent av alla anmälningar om bristande kundtjänst mot just telekombranschen.

– De vanligaste klagomålen är att kunderna är trötta på att utsättas för övertalningsförsök när de bara vill säga upp sin tjänst och att det är svårt att komma fram till kundtjänsten, sade Konsumentverkets jurist Maja Lindstrand till DN förra året.

Foto: Telenor, Wikipedia

Text: Redaktionen


Willys och Hemköp stoppar populär produkt – gäller resten av 2024

2024 07 26

Axfood har gett besked om att matjätten sätter stopp för vissa livsmedel.

Under den senaste tiden har beståndet av surströmming uppmärksammats i Sverige.

Det råder stora utmaningar för odlare och surströmmingen bedöms i viss mån vara hotad.

Livsmedelsjätten Axfood, som äger Willys och Hemköp, har gett besked om att man sätter stopp för försäljningen av surströmming och annan fisk och skaldjur under resten av året.

Långsiktigt arbete

I WWF:s senaste fiskguide har strömming från Östersjön fått rött ljus. 

Det innebär att arten bedöms som hotad och helt bör undvikas.  

– Även om det inte är det småskaliga fisket som är det stora problemet, är strömmingsbeståndets biomassa lägre och åtgärder behöver vidtas, framhåller Axfood.

– Axfoods butiker kommer därför inte att sälja surströmming under säsongen 2024. Tillsammans med leverantörer ses nu olika hållbara lösningar över för att framöver kunna erbjuda surströmming på ett långsiktigt hållbart sätt framöver. 

“Borde inte tillåtas”

Åsa Domeij, Axfoods hållbarhetschef, har uttalat sig om situationen.

– Det är det industriella och storskaliga trålfisket av sill/strömming för fodertillverkning som inte borde tillåtas eftersom det leder till utfiske och därför förstör möjligheterna för det kustnära och småskaligt garnfiske för konsumtion, till exempel surströmming.

“Blandade känslor”

En annan som har kommenterat saken är Urban Winther som är butikschef för en Willysaffär i Luleå.

– Det är ju verkligen blandade känslor. Jag har respekt för att den har blivit rödlistad och det är ju väldigt ont om strömming. De sista åren har vi inte alls fått tag i de volymer som vi önskar, säger han till Sveriges Radio.

– Det är ju en otrolig brist på det.

Nya räkor

Axfood ersätter även de svenska räkorna i butikerna av liknande skäl.

– Även den svenska räkan har rött ljus i WWF:s fiskguide. I och med att den dessutom förlorat sin miljömärkning från MSC har den tillsvidare ersatts av räkor från Norge i Axfoods butiker.

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen


Bilister påverkas av ny lag – föreslår indraget körkort

2024 07 25

Från polishåll föreslår man nu ännu hårdare straff trots att en ny lag har gett effekt.

Under en längre tid hade flera städer problem med ungdomar som åkte runt och spelade hög musik i sina bilar.

2021 kom en ny lag som möjliggjort böter som en konsekvens för den som spelar för hög musik.

Lagen har gett effekt, men från polishåll föreslår man nu ännu hårdare straff för bilisterna.

Det rapporterar SVT.

Har minskat

Antalet bötfällda i bland annat Dalarna har minskat kraftigt på sistone.

– Det är glädjande att se att fler bilförare nu tar hänsyn till reglerna och till sina medmänniskor, säger Kjell Bond, som är kommunpolis i Rättvik, till SVT.

Vill se hårdare straff

Trots att den nya lagen har gett effekt vill Kjell Bond se ännu hårdare straff.

Han föreslår att indraget körkort skulle kunna leda till en ännu bättre utveckling.

– Många bilister skulle tänka sig för både en och två gånger innan de spelar hög musik om de riskerar att förlora sitt körkort, säger han.

20 000 än så länge

Det återstår att se om man nöjer sig med böter eller om indraget körkort kan bli verklighet för den som spelar för hög musik framöver.

Transportstyrelsen har i dagarna släppt ny statistik, och under årets första halvår så förlorade 20 000 svenskar sitt körkort.

– Transportstyrelsen beslutade om nästan 20 000 körkortsåterkallelser under första halvan av 2024, framhåller myndigheten.

– Det är en liten ökning på 2,6 procent jämfört med motsvarande period året innan. Återkallelserna på grund av väsentliga trafikbrott minskar tydligt. Samtidigt fortsätter återkallelserna på grund av rattfylleri eller drograttfylleri att öka. Det visar Transportstyrelsens statistik.

Tydliga riskbeteenden

Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen, kommenterar siffrorna.

– Både fortkörningar och rattfyllerier är tydliga riskbeteenden i trafiken, säger han.

– En körkortsåterkallelse är en markering från samhället om ett trafikfarligt och oacceptabelt beteende, även om beslutet i sig är en renodlad trafiksäkerhetsåtgärd.

Foto: W. Kei

Text: Redaktionen