PostNord säger ja till nytt kundkrav

2023 07 22

PostNord accepterar kundernas kravställning  och presenterar samtidigt en ny tjänst.

I mitten av juni presenterade BankID en stor förändring.

Ett digitalt id-kort skulle lanseras och finnas tillgängligt för alla som väljer att aktivera det i appen.

Men id-kortet, som ska betraktas som en godkänd form av legitimation, har inledningsvis stött på problem.

Bland annat har Systembolaget valt att neka id-kortet, och det har heller inte gått att använda för de som legitimerar sig i samband med att man hämtar ut post.

PostNord ger efter

Det senare har nu förändrats.

Beskedet kommer från PostNord efter att kunder tryckt på för att företaget ska säga ja till legitimeringsalternativet.

– Den nya tjänsten är något som efterfrågats och är ytterligare en lösning för att göra paketleveranser så smidiga som möjligt, för både ombud och mottagare, framhåller PostNord i ett pressmeddelande.

"Glömmer plånboken"

Förändringen innebär alltså att PostNords kunder kan legitimera sig direkt i mobilen och hämta ut sina paket.

– Det digitala ID-kortet innebär att det nu finns ytterligare ett smidigt alternativ för våra kunder vid paketutlämning. Ibland glömmer man plånboken hemma, vilket vi anser inte ska stå i vägen för våra kunder när de vill hämta ut sina paket, säger ombudschefen Mathias Olsson i samma utskick.

Ska effektivisera

Han försäkrar alla som ska hämta paket att det är ett säkert alternativ att legitimera sig på.

Förhoppningen är dessutom att det ska effektivisera paketutlämningarna.

Den nya lösningen är ett lika säkert och simpelt alternativ som, framförallt, gynnar våra kunder som inte har möjlighet att använda PostNord-appen eller fysisk legitimation, säger Mathias Olsson.

Så går det till

Legitimering med det digitala id-kortet sker i tre steg:

- Kunden identifierar sig i Bank-ID-appen för att öppna sitt digitala ID-kort.

- I appen visas id-kortet i två minuter. Sedan behöver kunden identifiera sig igen. På id-kortet visas:

  • Ansiktsbild
  • Namn, personnummer och ålder
  • Säkerhetsdetaljer
  • Rörlig QR-kod för validering av id-kort

LÄS MER: Systembolaget nekar godkänd legitimation

LÄS MER: Postnord kör förbi utan att stanna

Foto: PostNord

Text: Redaktionen


Ovaccinerade uppmanas ställa in semestern i sommar

2025 04 30

En extremt smittsam sjukdom har åter fått fart i Europa.

Antalet fall har nu nått den högsta nivån på 25 år, enligt siffror från Världshälsoorganisationen, WHO.

Över hela världen ses en ökning på 70 procent sedan 2023.

Det handlar om mässling som nu får experter att varna vissa barnfamiljer för att åka på semester på kontinenten, rapporterar norska medier.

– Jag skulle nog tänka mig för om jag skulle ta med ett spädbarn på en utlandsresa innan de vaccinerades, inklusive i Europa, säger Elin Saga Kjørholt från Unicef till NRK.

"Åk inte"

Mässling är en mycket smittsam sjukdom. En person smittar mellan 12 och 18 personer.

Barn under fem år står dessutom för över 40 procent av de rapporterade fallen i 53 länder i Europa och Centralasien, enligt FN.

En stor förklaring är att vaccinationsgraden minskar och flockimmuniteten därmed försvagas.

– Det är det mest smittsamma vi har, både med luftburen och droppsmitta, säger Gunnar Hasle till Dagbladet.

Han är överläkare på Kry reseklinik och specialist i infektionsmedicin. Experten varnar uttryckligen familjer att resa till länder med hög smittspridning om man reser med ett ovaccinerat barn.

– Om du ska åka till ett av länderna med högst förekomst skulle jag överväga att inte åka. Exotiska resmål med små barn är helt onödiga, säger Hasle.

– Om du absolut måste resa med en bebis, så påskynda vaccinationen.

Tio gånger så många fall

Mässling beskrivs av experter som den allvarligaste av alla barnsjukdomar, med symtom som hög feber, hosta och utslag på kroppen.. Förra året stod Europa för en tredjedel av alla fall av sjukdomen i hela världen. Nästan tio gånger så många fall konstaterades jämfört med året dessförinnan.

Rumänien var värst med nästan 31 000 fall av mässling.

Även i USA har mässling fått fart och förra veckan varnade forskare för att sjukdomen är på väg att komma tillbaka med regelbunden spridning på höga nivåer.

I Sverige har i genomsnitt 16 fall rapporterats per år under den senaste tioårsperioden, enligt Folkhälsomyndigheten

LÄS MER: Mycket smittsamt virus på väg att braka loss i USA

Foto: CDC resp A. Spratt

Text: Redaktionen


LARMET: Stor matkedja i Sverige förutspås lägga ned helt

2025 04 30

Axfood, som äger bland annat Willys och Hemköp, lovade under förra året “omfattande satsningar” för kunderna.

Bakgrunden till löftet var till stor del det omtalade förvärvet av City Gross.

Men det första halvåret med tillskottet har varit dyster läsning för matjätten. Under årets första kvartal backade kedjan 118 miljoner kronor.

Och enligt Ulf Johansson, handelsprofessor vid Lunds universitet, lever City Gross på lånad tid.

Han ser framför sig att matbutikerna lägger ned helt.

Jag tror inte att City Gross finns så länge till, märket är för okänt och det handlar också om ganska få butiker. Varför kämpa för att bevara ett varumärke när man i koncernen har andra etablerade varumärken? säger Ulf Johansson till Dagligvarunytt.

Byter ut mot Willys

Professorn förutsåg “varumärkets död” redan vid uppköpet, skriver tidningen.

Bedömningen har året efter förvärvet inte ändrats. Särskilt inte eftersom Axfood har börjat göra en vana av att konvertera City Grossbutiker till Willysbutiker istället.

Bland annat har så skett i Bromma och Borlänge.

Det här är ett läge som passar vårt koncept. Willys kommer att vara ett attraktivt alternativ för kunder som prioriterar snabb och smidig handling till låga priser, säger Heinz Möller, etableringschef på Willys, om att kedjan tar över City Gross butikslokaler på Stora Tuna i Borlänge.

"Kommer inte leva vidare"

Enligt Ulf Johansson skickar det signaler om att Axfood inte litar på City Gross.

– Varumärket kommer inte att leva vidare, det dog med Bergendahls. Willys är ett mycket starkare varumärke, säger handelsprofessorn.

Även analysföretaget Yougov pekar på utmaningar, inte minst gällande en låg kundlojalitet. Mindre än 20 procent av svenska folket handlar på City Gross, framhåller bolaget enligt Dagligvarunytt, och största utmaningen blir att behålla befintliga kunder.

Sänker priserna

Förra veckan meddelade City Gross att man går fram med en omfattande prissänkning.

Vi vill göra det enklare för våra kunder att få ihop vardagen, utan att tumma på kvaliteten. Därför sänker vi priserna på de varor som våra kunder handlar mest av – från färskvaror till basvaror i skafferiet, sade Patrick Grabenbauer, vd för City Gross, i fredags.

Sänkningen gäller i alla butiker i hela Sverige. Beslutet kommer efter att kedjan gjort en “en omfattande prisöversyn”.

Förra året pekades City Gross ut som Sveriges dyraste livsmedelskedja av oberoende sajten Matpriskollen.

LÄS MER: Miljardförlust för Coop – butiker i fara

Foto: Gustav Kaiser, Axfood

Text: Redaktionen