PostNord säger ja till nytt kundkrav

2023 07 22

PostNord accepterar kundernas kravställning  och presenterar samtidigt en ny tjänst.

I mitten av juni presenterade BankID en stor förändring.

Ett digitalt id-kort skulle lanseras och finnas tillgängligt för alla som väljer att aktivera det i appen.

Men id-kortet, som ska betraktas som en godkänd form av legitimation, har inledningsvis stött på problem.

Bland annat har Systembolaget valt att neka id-kortet, och det har heller inte gått att använda för de som legitimerar sig i samband med att man hämtar ut post.

PostNord ger efter

Det senare har nu förändrats.

Beskedet kommer från PostNord efter att kunder tryckt på för att företaget ska säga ja till legitimeringsalternativet.

– Den nya tjänsten är något som efterfrågats och är ytterligare en lösning för att göra paketleveranser så smidiga som möjligt, för både ombud och mottagare, framhåller PostNord i ett pressmeddelande.

"Glömmer plånboken"

Förändringen innebär alltså att PostNords kunder kan legitimera sig direkt i mobilen och hämta ut sina paket.

– Det digitala ID-kortet innebär att det nu finns ytterligare ett smidigt alternativ för våra kunder vid paketutlämning. Ibland glömmer man plånboken hemma, vilket vi anser inte ska stå i vägen för våra kunder när de vill hämta ut sina paket, säger ombudschefen Mathias Olsson i samma utskick.

Ska effektivisera

Han försäkrar alla som ska hämta paket att det är ett säkert alternativ att legitimera sig på.

Förhoppningen är dessutom att det ska effektivisera paketutlämningarna.

Den nya lösningen är ett lika säkert och simpelt alternativ som, framförallt, gynnar våra kunder som inte har möjlighet att använda PostNord-appen eller fysisk legitimation, säger Mathias Olsson.

Så går det till

Legitimering med det digitala id-kortet sker i tre steg:

- Kunden identifierar sig i Bank-ID-appen för att öppna sitt digitala ID-kort.

- I appen visas id-kortet i två minuter. Sedan behöver kunden identifiera sig igen. På id-kortet visas:

  • Ansiktsbild
  • Namn, personnummer och ålder
  • Säkerhetsdetaljer
  • Rörlig QR-kod för validering av id-kort

LÄS MER: Systembolaget nekar godkänd legitimation

LÄS MER: Postnord kör förbi utan att stanna

Foto: PostNord

Text: Redaktionen


”Täcks inte av försäkringen” – bilägare varnas inför däckbyte

2025 11 03

Många känner inte till regelverket när det kommer till vinterdäck.

Det är som bekant dags att byta till vinterdäck.

En undersökning från tidigare i år visar att så många som sex av tio svenskar inte känner till reglerna när det gäller vinterdäck.

Och vissa misstag kan bli mer kostsamma än andra.

“Täcks inte”

Det finns flera misstag som görs vid byte till vinterdäck.

Motorexperten Stefan Brala menar att det vanligaste felet när folk själva byter däck är att de är oaktsamma och lyfter bilen på fel sätt – vilket kan skada karossen.

– Det gillar inte försäkringsbolagen. Då landar kostnaden på fordonsägaren, säger han till TV4.

Det är viktigt

Den som själv ska byta däck uppmanas att stå på en plan yta och ha bilen i parkeringsläge.

– Ha rätt verktyg, läs på noga om hur det här hjulskiftet går till och se till att du har tid så du inte gör det stressat, fortsätter Stefan Brala.

Läs mer: “Letar särskilt efter folk över 50 år” – Arbetsförmedlingen tipsar

Det gäller

Från den första december till den 31 mars ska personbilar, lätta lastbilar, lätta bussar, A-traktorer samt släpvagnar till dessa, ha vinterdäck eller likvärdig utrustning när vinterväglag råder. 

Minsta mönsterdjup är 3 mm under perioden 1 december - 31 mars när vinterväglag råder. 

För personbilar klass II med totalvikt över 3 500 kg är kravet dock enligt Transportstyrelsen minst 5 mm. 

“Stressa inte”

Vissa kan känna stress inför däckbytet – men det är bättre att vara ute i god tid.

Det konstaterar Carl-Erik Stjernvall vid branschorganisationen M Sverige.

– Många känner lite ångest inför bytet och pop-up-anläggningar stressar gärna på och menar att man måste byta däck som börjat bli slitna direkt, säger han i ett pressmeddelande.

– Men ta det lugnt och fundera ett par veckor, däck är nästan aldrig så dåliga att det krävs ett omedelbart byte.

Läs mer: Matjätte sänker priserna – men inte för alla

Foto: D. Foster

Text: Redaktionen


”Alla har den om 15 år” – revolutionerande produkt lanseras

2025 11 03

Om 15 år kommer många vardagssysslor vara ett minne blott för hushåll i Norden.

Det förutspår AI-experten Anders Bæk.

Han hänvisar till en ny uppfinning som han bedömer kommer att bli en permanent del av framtidens hem. 

Det handlar om den nya hushållsroboten Neo som utvecklats av det norsk-amerikanska företaget 1X.

Roboten klarar av flera vardagssysslor – som att tömma diskmaskinen, gå ut med soporna och vattna växter.

Anders Bæk bedömer att roboten kommer att bli ett självklart inslag i nordiska hem om cirka 15 år. 

–  Det finns stor potential, och under de kommande åren kommer man att se det bli bättre och bättre, säger AI-experten till DR:s P1 Morgen.

Fjärrstyrs

Ambitionen är att Neo ska kunna utföra vardagssysslor på egen hand i framtiden. I dagsläget måste roboten dock styras av en människa för att lära sig och klara av de svåraste uppgifterna.

– Om du säger åt den att tömma diskmaskinen, så säger den att den kan göra det, men du måste vänta två timmar eftersom en mänsklig operatör måste styra den på distans, förklarar Bæk.

Experten betonar att det är viktigt att vara medveten om att roboten i nuläget fjärrstyrs av en annan person, vilket innebär att operatören får en inblick i användarens hem.

– 1X är väldigt ärliga om det och säger att det är en tidig betaversion, och om man köper den måste man vara beredd att acceptera att det finns en annan person som får gå runt och flytta runt saker i ens hem, säger han till radion.

LÄS MER: Matjätte sänker priserna – men inte för alla

Går att beställa

Förra veckan meddelade 1X att det går att förhandsbeställa Neo till sin bostad. De första robotarna väntas levereras till amerikanska hushåll under 2026.

Företaget har betonat att Neo har inbyggda säkerhetsfunktioner som säkerställer att den inte  skadar människor. Roboten kan exempelvis inte hantera mycket tunga, heta eller vassa föremål.

LÄS OCKSÅ: Mötet kollapsade – Kreml ger nytt drastiskt besked till Trump 

Foto: K. Eliason

Text: Redaktionen