SVERIGE: Polisen vädjar till hushåll i två elområden

2023 01 18

Risken för bedrägeriförsök kommer att öka markant i februari när elstödet ska betalas ut.

Det förutspår Polismyndigheten, som anser att läget är så allvarligt att man behöver gå ut med en varning inför det att konsumenterna i elområde 3 och 4 ska få sina elstöd utbetalda nästa månad. Det rapporterar Sveriges Radio.

Varningen är en förlängning av de scenarier som Svenska kraftnät och Försäkringskassan redan flaggat för.

– Garanterat kommer bedragarna utnyttja ett sådant här tillfälle. De kommer att försöka ringa upp kanske framför allt äldre och säga att man kommer från Försäkringskassan och att man har problem med personens kontonummer. Att man inte kan betala ut ersättning och be dem logga in med bankdosa eller Bank-ID, säger Björn Sidenhjärta vid polisens bedrägerigrupp, till SR.

Vädjar att hjälpa till

Likt tidigare uppmaningar gäller fortsatt att lägga på luren om man är medveten om problemet. 

– Ingen ringer upp dig och ber dig logga in om det är ett seriöst företag, säger Björn Sidenhjärta.

Polisen vädjar även till alla som har äldre anhöriga man tror riskerar att luras, exempelvis föräldrar, att hjälpa till inför utbetalningarna vid händelse av att bedragarna tar kontakt.

– Då ska man se till att deras bankdosor och mobila Bank-ID inte är i händerna på dem, menar polisen.

Följer samhällsutvecklingen

Enligt polisen följer bedragarna samhällstrenden för att hitta nya sätt att lura människor på pengar.

– Att de här “wishing-bedrägerierna”, både telefonbedrägerier och sms eller även mejl, i framtiden kommer påstå att de är från elbolag, säger Maria Karlsson, bedrägerisamordnare i polisregion Mitt, till SVT.

– Det tror vi är nya samhällsutvecklingen och bedragarnas teknik.

Flera elbolag varnar

Även ett flertal el- och energibolag har gått ut med varningar på sina hemsidor inför kommande utbetalningar av elstöd.

– Vi uppmanar våra kunder till att vara uppmärksamma på bedragare, framhåller exempelvis Borlänge Energi på sin hemsida, som även skriver att man redan uppmärksammat att personer börjat ringa runt och utge sig från att representera bolaget.

Eon är ett annat företag som drabbats, och som menar att man haft hundratals kunder som utsatts för bedrägeriförsök inom loppet av ett par dagar. 

Det har då handlat om att bedragarna påstår att det blivit fel på elfakturan och att kunderna ska få pengar tillbaka.

– Vi tycker det är förskräckligt att man passar på att utnyttja situationen. Den här typen av bedrägerier flyttar från område till område. Det är därför som vi nu vill varna våra kunder, sade Mikael Bladh, chef för fakturering och betalning på Eon, till SVT i november.

LÄS MER: Myndighet varnar för bluffsamtal – då ska du lägga på luren

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen


Stort larm om bageri – säljer på Ica

2024 12 05

Nybakade bröd ligger bland döda råttor och fåglar. Spillning från gnagare syns på golvet och i bakformar hittas skadedjur som trampats ihjäl.

Ovanstående är bara några av alla brister som upptäckts hos bageriet Bake my day.

I en omfattande granskning avslöjar Arbetet stora missförhållanden i bagerifabriken i Huddinge, söder om Stockholm.

– Vi fick börja dagen med att skrämma bort råttorna som fanns överallt i bageriet, säger en källa till tidningen.

Vidare berättar personen att samtliga arbetsdagar inleds med att skaka metallvagnarna med bakformar för att få bort djuren.

Utöver missförhållandena i fabriken visar Arbetets granskning att företagets anställda jobba extremt mycket övertid utan att få tillräckligt betalt. En person vittnar om att han jobbat dubbelpass i flera månader.

Matjättarna agerar

Bake my days bakverk säljs hos flera stora aktörer i livsmedelsbranschen, bland annat på Ica, Coop, Willys och Hemköp.

Nu agerar flera av matjättarna.

Coop kallar Bake my day till ett möte och Axfood, som äger Willys och Hemköp, kommer följa upp missförhållandena i företagets fabrik.

Det rapporterar tidningen Dagligvarunytt.

– Det här är en märkesvaruleverantör som också levererar till många andra butiker och kunder, och det är självklart att gällande lagstiftning och riktlinjer måste efterlevas.  framhåller Axfoods presschef Magnus Törnblom i en kommentar till tidningen.

– Vi har inlett arbetet med att sätta oss in i detta, noga följa upp de här uppgifterna och utreda frågan vidare.

Coops pressekreterare Therese Knapp bekräftar att livsmedelskedjan har kontaktat Bake my days.

– Coop tog i går en första kontakt med företaget och kommer att följa upp det med ett möte. Syftet med det är att få direktinformation från företaget och få deras svar på medieuppgifterna.

Även Ica har kommenterat avslöjandena. Lena Sparring, kvalitetschef Ica Sverige, framhåller att Ica ser mycket allvarligt på uppgifterna.

Vidare uppger Sparring att Ica kommer agera för att säkerställa att Bake my day lever upp till de krav och villkor som ställs på leverantörer.  

Foto: M. Mingle

Text: Redaktionen


Julprodukt på Ikea har blivit viral – nu vill alla ha den

2024 12 05

En vara i den mer juliga kategorin har orsakat uppståndelse på Ikea.

Konsumentmakten är stor hos influencers på sociala medier.

I höstas rapporterades det om kundrusning till Rusta för att köpa en dekorationslampa i form av en enhörning som hade blivit viral på Tiktok. Lågpriskedjan Normal har tagit steget längre och byggt stora delar av sina framgångar på att deras produkter marknadsförts i liknande forum.

Nu har turen kommit till Ikea.

Blivit viral: fördubblad försäljning

Det är blockljuset med namnet “Gränsskog” som börjat flöda på Instagram och Tiktok, framför allt i Danmark.

Och trenden har inte gått Ikea obemärkt förbi, skriver danska Boligmagasinet.

– Vi har faktiskt sett en fördubbling av försäljningen den senaste tiden, säger Rikke Andersen, presschef på Ikea Danmark, till tidningen.

Succén har dock låtit vänta på sig. Ikea tog nämligen in ljuset i sitt sortiment redan förra året.

Vi har haft ljuset i vårt sortiment sedan januari 2023 och började se det bli populärt på sociala medier förra året. Men det är först nu som det verkligen slår till, säger Rikke Andersen.

Säljs även i Sverige

“Gränsskog” finns förstås även i de svenska varuhusen. 

Ljuset kostar 149 kronor och karaktäriseras av sin kraftiga stomme, sina tre vekar och brinntiden på 50 timmar.

Men det är främst i våra grannländer som ljuset blivit en viral hit, då även Norge har hakat på trenden.

– Speciellt i Danmark har det tagit fart. Vi har inte märkt av den stora efterfrågan i Norge än, men den kommer nog, säger Stine Odland, kommunikationschef på Ikea Norge, till Dagbladet.

Ljuset "Gränsskog" gör galen succé i Danmark och Norge. Foto: MarcusOscarsson.se

Designern: Onödig uppståendelse

Att det är ett ljus som blir viralt vid juletid är kanske ingen överraskning. Ljusförsäljningen går generellt upp markant den här tiden på året.

Inredningsarkitekten, stylisten och designern Tone Kroken Horten är dock generellt tveksam till modeflugor som dessa.

Hon menar att uppståndelsen är onödig.

– När det gäller en del av de här sakerna går man banans, oavsett alla normer och regler. Du måste bara ha det.

Men till skillnad från andra prydnadsföremål kan designern förstå tjusningen för ljus som Gränsskog. Den har ett värde och är inte bara rent dekorativ.

– Jag älskar kubljus, och de tre vekarna ger mycket ljus. Att många vill ha det här är kanske för att det sticker ut och är lite större än andra.

LÄS MER: Kundrusning till Rusta – julprodukt har blivit viral

Foto: A. Kolmacka resp A. Piacquadio

Text: Redaktionen