SVERIGE: Polisen vädjar till hushåll i två elområden
2023 01 18
Risken för bedrägeriförsök kommer att öka markant i februari när elstödet ska betalas ut.
Det förutspår Polismyndigheten, som anser att läget är så allvarligt att man behöver gå ut med en varning inför det att konsumenterna i elområde 3 och 4 ska få sina elstöd utbetalda nästa månad. Det rapporterar Sveriges Radio.
Varningen är en förlängning av de scenarier som Svenska kraftnät och Försäkringskassan redan flaggat för.
– Garanterat kommer bedragarna utnyttja ett sådant här tillfälle. De kommer att försöka ringa upp kanske framför allt äldre och säga att man kommer från Försäkringskassan och att man har problem med personens kontonummer. Att man inte kan betala ut ersättning och be dem logga in med bankdosa eller Bank-ID, säger Björn Sidenhjärta vid polisens bedrägerigrupp, till SR.
Vädjar att hjälpa till
Likt tidigare uppmaningar gäller fortsatt att lägga på luren om man är medveten om problemet.
– Ingen ringer upp dig och ber dig logga in om det är ett seriöst företag, säger Björn Sidenhjärta.
Polisen vädjar även till alla som har äldre anhöriga man tror riskerar att luras, exempelvis föräldrar, att hjälpa till inför utbetalningarna vid händelse av att bedragarna tar kontakt.
– Då ska man se till att deras bankdosor och mobila Bank-ID inte är i händerna på dem, menar polisen.
Följer samhällsutvecklingen
Enligt polisen följer bedragarna samhällstrenden för att hitta nya sätt att lura människor på pengar.
– Att de här “wishing-bedrägerierna”, både telefonbedrägerier och sms eller även mejl, i framtiden kommer påstå att de är från elbolag, säger Maria Karlsson, bedrägerisamordnare i polisregion Mitt, till SVT.
– Det tror vi är nya samhällsutvecklingen och bedragarnas teknik.
Flera elbolag varnar
Även ett flertal el- och energibolag har gått ut med varningar på sina hemsidor inför kommande utbetalningar av elstöd.
– Vi uppmanar våra kunder till att vara uppmärksamma på bedragare, framhåller exempelvis Borlänge Energi på sin hemsida, som även skriver att man redan uppmärksammat att personer börjat ringa runt och utge sig från att representera bolaget.
Eon är ett annat företag som drabbats, och som menar att man haft hundratals kunder som utsatts för bedrägeriförsök inom loppet av ett par dagar.
Det har då handlat om att bedragarna påstår att det blivit fel på elfakturan och att kunderna ska få pengar tillbaka.
– Vi tycker det är förskräckligt att man passar på att utnyttja situationen. Den här typen av bedrägerier flyttar från område till område. Det är därför som vi nu vill varna våra kunder, sade Mikael Bladh, chef för fakturering och betalning på Eon, till SVT i november.
LÄS MER: Myndighet varnar för bluffsamtal – då ska du lägga på luren
Foto: MarcusOscarsson.se
Text: Redaktionen