SVERIGE: Myndighet varnar för bluffsamtal – då ska du lägga på luren
2023 01 16
Konsumentverket varnar för att bedragare har börjat ringa och utge sig för att vara en representant från myndigheten.
Myndigheten bekräftar att de har mottagit flera anmälningar om liknande incidenter.
Det är inte Konsumentverket som ringer.
– Det är bedragare som utger sig för att vara från Konsumentverket, betonar myndigheten och tillägger att det dessvärre blivit ett återkommande problem att bedragare ringer till konsumenter och utger sig för att vara från Konsumentverket.
– Vår upplysningstjänst Hallå konsument märker nu en ökning av oroliga konsumenter som hör av sig och undrar om det verkligen är vi som ringer, skriver myndigheten.
Konsumentverket understryker att de aldrig ringer den här typen av samtal.
– Konsumentverket betalar heller aldrig ut någon ersättning till konsumenter. Bedragarna använder Konsumentverkets namn för att lura in konsumenter i falsk trygghet.
Påstår tre saker
Vad bedragarna säger i samtalen varierar.
– En del konsumenter som blir uppringda har tidigare blivit utsatta för ett bedrägeri, andra blir under samtalet informerade om ett påhittat bedrägeri som ska ha skett, framhåller Konsumentverket.
I samtalen uppges bedragarna bland annat påstå att konsumenten ska ha blivit id-kapad, utsatt för bankbedrägeri eller pålurad påhittade telefonabonnemang.
Det finns flera gemensamma nämnare i samtalen:
- Bedragaren påstår sig kunna hjälpa konsumenten att avsluta ett påhittat abonnemang
- Bedragaren påstår sig kunna hjälpa konsumenten att få tillbaka pengar, som uppringaren påstår att konsumenten förlorat
- För att få ta del av hjälpen som erbjuds uppmanas konsumenten att legitimera sig med bank-id eller uppge sina bankuppgifter
Så ska du agera
Det här ska du tänka på om du blir uppringd:
- Lämna aldrig ut personuppgifter över telefonen
- Om du har fått eller får liknande samtal ska du genast kontakta polisen
- Anteckna gärna bedragarens telefonnummer, deras namn och vad de säger
Foto: T. Grote
Text: Redaktionen