SVERIGE: Polisen vädjar till hushåll i två elområden

2023 01 18

Risken för bedrägeriförsök kommer att öka markant i februari när elstödet ska betalas ut.

Det förutspår Polismyndigheten, som anser att läget är så allvarligt att man behöver gå ut med en varning inför det att konsumenterna i elområde 3 och 4 ska få sina elstöd utbetalda nästa månad. Det rapporterar Sveriges Radio.

Varningen är en förlängning av de scenarier som Svenska kraftnät och Försäkringskassan redan flaggat för.

– Garanterat kommer bedragarna utnyttja ett sådant här tillfälle. De kommer att försöka ringa upp kanske framför allt äldre och säga att man kommer från Försäkringskassan och att man har problem med personens kontonummer. Att man inte kan betala ut ersättning och be dem logga in med bankdosa eller Bank-ID, säger Björn Sidenhjärta vid polisens bedrägerigrupp, till SR.

Vädjar att hjälpa till

Likt tidigare uppmaningar gäller fortsatt att lägga på luren om man är medveten om problemet. 

– Ingen ringer upp dig och ber dig logga in om det är ett seriöst företag, säger Björn Sidenhjärta.

Polisen vädjar även till alla som har äldre anhöriga man tror riskerar att luras, exempelvis föräldrar, att hjälpa till inför utbetalningarna vid händelse av att bedragarna tar kontakt.

– Då ska man se till att deras bankdosor och mobila Bank-ID inte är i händerna på dem, menar polisen.

Följer samhällsutvecklingen

Enligt polisen följer bedragarna samhällstrenden för att hitta nya sätt att lura människor på pengar.

– Att de här “wishing-bedrägerierna”, både telefonbedrägerier och sms eller även mejl, i framtiden kommer påstå att de är från elbolag, säger Maria Karlsson, bedrägerisamordnare i polisregion Mitt, till SVT.

– Det tror vi är nya samhällsutvecklingen och bedragarnas teknik.

Flera elbolag varnar

Även ett flertal el- och energibolag har gått ut med varningar på sina hemsidor inför kommande utbetalningar av elstöd.

– Vi uppmanar våra kunder till att vara uppmärksamma på bedragare, framhåller exempelvis Borlänge Energi på sin hemsida, som även skriver att man redan uppmärksammat att personer börjat ringa runt och utge sig från att representera bolaget.

Eon är ett annat företag som drabbats, och som menar att man haft hundratals kunder som utsatts för bedrägeriförsök inom loppet av ett par dagar. 

Det har då handlat om att bedragarna påstår att det blivit fel på elfakturan och att kunderna ska få pengar tillbaka.

– Vi tycker det är förskräckligt att man passar på att utnyttja situationen. Den här typen av bedrägerier flyttar från område till område. Det är därför som vi nu vill varna våra kunder, sade Mikael Bladh, chef för fakturering och betalning på Eon, till SVT i november.

LÄS MER: Myndighet varnar för bluffsamtal – då ska du lägga på luren

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen


8 jun 26

Mastercard försvinner som betalkort

2026 06 09

Det populära betalkortet är på väg bort.

Mastercard planerar en ny digital betalningsrevolution.

Kortjätten meddelar att de kommer ersätta dagens kortsystem för betalning.

Vill ersätta kort

Betalkorten som idag finns i nästan varje plånbok är på väg att försvinna.

Mastercard arbetar enligt uppgifter med ett nytt system som ska ersätta både kredit- och betalkort helt.

Målet är att gå från fysiska kort till helt digitala betalningar där användaren i stället identifieras med teknik som inte kräver plastkort.

LÄS MER: Tre Natojättar överens – ställer fem villkor till Ryssland

Får unika koder

Kärnan i förändringen är så kallade tokens – unika engångskoder som skapas för varje enskild betalning.

I stället för att ett kortnummer används flera gånger ska det ersättas av en tillfällig kod som bara gäller för ett köp.

Det gör att känsliga kortuppgifter inte behöver delas mellan butik och bank på samma sätt som idag.

– Tillsammans påskyndar dessa funktioner övergången till en tokeniserad och autentiserad betalningsupplevelse i kassan över olika enheter och plattformar, och lägger grunden för smidiga och pålitliga betalningar, uppger bolaget om utvecklingen.

För kunder innebär det i praktiken att kortuppgifter inte längre lagras och sprids i samma omfattning, vilket minskar risken för bedrägerier.

Ska godkännas med fingeravtryck

Samtidigt som tokenlösningarna utvecklas satsar Mastercard på biometrisk identifiering.

I stället för att använda ett kort och slå en PIN-kod ska betalningar även kunna godkännas med fingeravtryck, handflata eller ansiktsigenkänning.

I praktiken innebär det att kunder inte längre kommer behöva ta fram ett kort eller slå en PIN-kod i butik.

Tekniken testas redan tillsammans med banker och handelsaktörer för att bygga upp ett nytt betalningssystem inför framtiden.

Vill skrota kort före 2030

Målet är att de nya systemen ska vara fullt utbredda inom fyra år.

– Mastercard driver på utvecklingen av hur vi betalar online i Europa och närmar sig sitt mål för 2030 att ta bort manuell kortinmatning och minska beroendet av fasta kortuppgifter, uppger Mastercard i ett uttalande.

Utvecklingen sker samtidigt som kontanter redan minskar kraftigt i flera länder, vilket driver på övergången till digitala betalningar.

LÄS MER: Rysslands luftsköld spricker – panik i Moskva

Foto: Akuptsova

Text: Redaktionen


08 jun 26

Höjning med 101 procent – smäll för svenska tv-tittare

2026 06 09

Svenska tv-operatörer har höjt sina kampanjpriser markant under våren.

Det visar en kartläggning från jämförelsesajten Tvabonnemanget.se.

– Vi ser en tydlig trend där operatörerna minskar rabatterna snarare än att höja ordinarie priser. Det innebär att det blir dyrare att teckna ett abonnemang, även om listpriset ser oförändrat ut, säger sajtens grundare Fredrik Falkengren. 

”101 procent”

Enligt sammanställningen har 15 av 27 jämförbara paket fått höjt kampanjpris.

Stora aktörer som Telia, Tele2, Telenor, Boxer, Allente och Sappa har bland annat granskats.

I flera fall har kampanjpriserna höjts med över 100 procent jämfört med prisnivåerna i februari. Nedan listas några exempel:

- Allente Stream Basic har gått från 99 kronor i månaden till 199 kronor per månad under kampanjperioden (+101 procent)

- Boxer TV Bas har höjts från 99 kronor i månaden till 199 kronor per månad (+101 procent)

- Tele2 TV Bas har fördubblats från 99 kr i månaden till 199 kronor per månad (+101 procent)

- Telenor TV Stor-paket har höjts från 249 kronor i månaden till 299 kronor per månad (+20 procent)

Kopplas till fotbollsfesten

Prisökningarna äger rum strax innan årets stora sportevenemang – fotbolls-VM i USA, Kanada och Mexiko.  

Enligt sajten finns det en potentiell koppling mellan sommarens fotbollsfest och tv-operatörernas plötsliga höjningar av kampanjpriserna.

– Vi bedömer att det här delvis drivs av stora sportevenemang som fotbolls-VM. Operatörerna vet att efterfrågan ökar och att fler är beredda att teckna abonnemang även utan lika kraftiga rabatter, säger Fredrik Falkengren.

LÄS MER: Dystert besked för svenska tv-tittare – ras med 30 procent 

FAKTA: Tvabbonemanget.se

- Tvabonnemanget.se är en oberoende jämförelsetjänst som hjälper konsumenter att jämföra tv-abonnemang och streamingtjänster i Sverige.

Källa: Tvabbonemanget.se

LÄS OCKSÅ: Tre Natojättar överens – ställer fem villkor till Ryssland

Foto: E. Mclean

Text: Redaktionen