Partiledares beteende skall utredas

2023 10 22

Nu skall det tillsättas en extern utredning om en av de nio partiledarnas beteende och agerande.

Det handlar om Miljöpartiets kvinnliga språkrör Märta Stenevi.

Sluten MP-grupp

– Med anledning av uppgifter från såväl personer på partikansliet som via medieuppgifter har partistyrelsen beslutat om att tillsätta en arbetsmiljöutredning.

Så skriver Marcus Friberg som är ordförande för MP:s partistyrelse i en sluten grupp som endast är avsedd för miljöpartister, rapporterar SvD.

Uppgifterna om utredningen bekräftas av partiets pressavdelning som även uppger för tidningen att det avser en extern utredning.

Beteende mot personal

Larmet inom Miljöpartiet briserade i början av oktober när DN rapporterade att det fanns problem rörande Märta Stenevis ledarskap.

– Det är ett väldigt känt problem som det är svårt att prata högt om – för alla, uppgav en källa för tidningen.

Det ska bland annat handla om hennes beteende mot anställd personal vid MP:s riksdagskansli i Stockholm.

Men det handlar även om att språkröret inte vill följa de inriktningar för partiet som hennes egen partistyrelse har fattat beslut om.

Läcker till media

Kanslichefen Hanna Bisell betonade att man tar larmet om Märta Stenevi på allvar.

– Jag tar alla uppgifter om arbetsmiljöproblem på största allvar och hanterar sådana uppgifter enligt våra interna rutiner. I övrigt diskuterar vi inte personalfrågor i media.

Men partiet skakas nu av kraftiga interna stridigheter och läcker samtidigt ymnigt till media om

alla bråk i partiledningen.

Polis i 15 år

Att man nu väljer att tillsätta en extern utredare för att granska partiledaren krockar med kampanjspurten inför partikongressen.

Märta Stenevi är den enda kvinnliga kandidaten men hon har en helt annan syn på partiets roll i politiken jämfört med valberedningens förslag till manligt språkrör, Daniel Helldén.

Och nu blir hon dessutom föremål för en utredning.

– Vi är fast beslutna att ta tag i detta och att finna en lösning. Miljöpartiet ska vara en bra arbetsplats.

Det skriver MP:s partistyrelses ordförande i den slutna MP-gruppen, rapporterar SvD.

Samtidigt utmanas Daniel Helldén av MP-profilen Martin Marmgren som varit polis i 15 år.

Foto: M. Dahlstrand, Sveriges Riksdag

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Tung smäll för alla som tankar bilen

2023 11 29

Regeringen och Sverigedemokraterna har lovat väljarna att priserna på bensin och diesel ska pressas ner.

Tidöpartierna har sänkt bränsleskatten och vid årsskiftet sänks den så kallade reduktionsplikten till sex procent.

Enligt SD och regeringen kan sänkningen  resultera i att det blir ungefär 5,50 kronor billigare per liter diesel inklusive moms att tanka redan 2024.

För 2025 och 2026  beräknas dieselpriset bli över 6 respektive 7 kronor lägre.

Uppgifter: Extra kostnad tillkommer

Nu kommer dock ett dystert besked för den som hoppas på betydligt lägre drivmedelspriser.

I ett utkast till regeringens klimathandlingsplan, som DN tagit del av, framgår det att regeringen planerar att skapa ett eget system som lägger på en extra kostnad för den som tankar sin bil.

Den nya avgiften skulle innebära att bensin och diesel återigen blir dyrare.

– Särskilt om systemet utformas så att det tvingar ner utsläppen från transporter ända till de nivåer som Sverige har åtagit sig inom EU-systemet att nå till 2030, framhåller DN.

Ställer krav på Sverige

Bakgrunden till det eventuella beslutet är att regeringen pressas av EU:s utsläppsmål för transportsektorn.

Unionen kräver att Sverige gör något drastiskt åt de ökade utsläppen redan till 2030.

Läget är kritiskt.

Regeringens egna beräkningar visar att utsläppen inom transportsektorn kommer att öka med uppemot 30 miljoner ton till 2030.

Oense

Tidöpartierna är inte överens om det nya systemet.

Sverigedemokraterna motsätter sig förslaget, uppger DN.

Tidningen beskriver hur en ”dragkamp” pågår på statsrådsberedningen, som har ansvar för att leda och samordna arbetet i Regeringskansliet.

Hotat med regeringskris

För Sverigedemokraterna är lägre drivmedelspriser en hjärtefråga.

Partiet har gått så långt som att hota med regeringskris om inte drivmedelspriserna sjunker drastiskt efter årsskiftet.

– Det kommer komma en förändring som är ganska markant och substantiell till årsskiftet. Det kan vi vara 99,9 procent säkra på, annars har vi regeringskris, sa SD:s ekonomisk-politiska talesperson Oscar Sjöstedt till TV4 Nyheterna i slutet av mars.

Efter hotet har dock SD närmat sig regeringens klimatpolitik.

För drygt två veckor sedan meddelade  partiets klimatpolitiska talesperson Martin Kinnunen att SD ställer sig bakom Sveriges klimatmål till 2045.

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet resp E. Akyurt

Text: Redaktionen


Krisbesked från Coop – ”vi beklagar”

2023 11 28

Coop tvingas vidta extraordinära åtgärder för att lösa en svår ekonomisk situation.

Matbutiken drar ned på kostnader värda 300 miljoner kronor.

Förändringen är en del av en stor omställning av organisationen som företaget menar ska “öka konkurrenskraften och ge bättre priser och erbjudanden", skriver Coop i ett pressmeddelande.

Men de potentiella prissänkningar kommer till ett annat stort pris.

100 personer får sparken för att Coop ska kunna driva igenom den nya organisationen.

– Coops uppdrag är att skapa ekonomisk nytta för våra drygt 3,9 miljoner medlemmar, säger Marie Nygren, vd på Coop Sverige, i företagets pressutskick.

"Kraftiga kostnadsökningar"

Marie Nygren pekar på omvärldsförändringarna de senaste åren, som framför allt eskalerat efter Rysslands invasion av Ukraina, och som orsakat kraftiga konsekvenser på ekonomin även här i Sverige.

– De senaste årens kraftiga kostnadsökningar för bland annat inköp av varor, energi, transporter och höjda hyror gör att vi måste anpassa organisationen för att ge förutsättningar för ett lönsamt Coop i Sverige, säger Marie Nygren.

– Ett starkt Coop kan ta matchen med konkurrenterna och skapa både medlemsnytta och bidra till ökad hållbarhet.

"Beklagar" uppsägningarna

Att 100 personer måste lämna sitt jobb är ett nödvändigt ont.

Enligt Marie Nygren är beskedet Coop ger “beklagligt”.

– Vi kommer att göra vad vi kan för att hjälpa dem vidare i sina yrkesliv, lovar Coop-vd.n.

Den nya organisationen börjar gälla från och med 1 januari 2024.

Företaget kommer då också att inleda driften av en ny, helautomatiserad varuterminal i Eskilstuna – vilket beskrivs som den största investeringen för Coop i modern tid.

– Det är en framtidssatsning som under många decennier ska leverera en kostnadseffektiv och driftsäker logistik och varuhantering för hela Coop i Sverige. Varuterminalen är en av förutsättningarna för att klara konkurrensen och samtidigt bidra till ökad hållbarhet, säger Marie Nygren.

Tvingats stänga butiker

Så sent som för en månad sedan tvingades Coop stänga fem butiker i Sverige.

Affärerna har länge haft ekonomisk uppförsbacke.

– I detta fall har berörda butiker, trots ett flertal insatser, fortsatt att gå med förlust. Och vi ser inte att utvecklingen går att vända inom överskådlig tid, sade Meta Persdotter, vd för Coop Butiker och Stormarknader, vid tillfället.

Foto: Coop

Text: Redaktionen