Oroväckande besked till Nordeas kunder – “saknar motstycke”
2024 10 16
Nordeas kunder har den senaste tiden drabbats av omfattande tekniska problem.
Under de senaste veckorna har storbanken vid flera tillfällen behövt beklaga att kunder inte kommer åt tjänster som internetbanken eller Swish.
Även kortbetalningar slogs ut så sent som förra veckan och banken låg helt nere under flera timmars tid.
Enligt Nordea handlade det om en överbelastningsattack.
Och problemen bara fortsätter, säger Sara Mella, direktör med ansvar för Nordeas privatkunder i hela Norden, till finska tidningen Kauppalehti.
– Under de senaste 30 dagarna har det varit mer än 360 överbelastningsattacker, medan det förekom 20 attacker mot Nordea under första halvåret.
Dåliga nyheter för kunderna
Beskedet är oroväckande för Nordeas kunder.
Störningarna har bland annat sammanfallit inför löningsdagar. Många är helt beroende av sin internetbank och kortbetalningar för att vardagen ska fungera.
Till exempel har många affärer och kollektivtrafikbolag slutat ta kontanter, vilket innebär att kunderna är helt beroende av digitala betalningar.
Enligt Sara Mella saknar den senaste tidens attacker motstycke och har krävt resurser på tiotals miljoner euro att hantera.
– Attackerna som startade den 13 september fortsätter. Den senaste månaden har verkligen varit exceptionell, eftersom vi har drabbats av belastningsattacker varje dag, säger bankdirektören.
Sverige värst drabbat
Svenska Nordeakunder har varit värst drabbat av samtliga nordiska länder. Den finska tidningen beskriver Sverige som en måltavla för kraftfulla cyberattacker.
När överbelastningen varit som värst har 15 miljoner serviceförfrågningar i sekunden skickats till banken.
– De värsta dagarna har de varit cirka 15 gånger starkare än de attacker Nordea har upplevt tidigare. Trots allt har våra kunder kunnat få tillgång till tjänsterna varje dag, säger Sara Mella.
Helt ny situation
Sara Mella understryker att den uppkomna situationen är helt annorlunda av flera skäl.
Attackerna har varit exceptionellt långa och extremt kraftfulla.
Dessutom finns inget uttryckligt motiv eller syfte.
– De senaste veckorna har överbelastningsattackerna ökat i Norden, och det har även påverkat Nordea. Vi arbetar för fullt på de problem som uppstått under morgonen och hoppas att tjänsterna fungerar igen så snart som möjligt, skrev Nordea i Sverige på sin Facebooksida förra veckan.
Foto: Bank-ID
Text: Redaktionen