Oroväckande besked till Nordeas kunder – “saknar motstycke”

2024 10 16

Nordeas kunder har den senaste tiden drabbats av omfattande tekniska problem.

Under de senaste veckorna har storbanken vid flera tillfällen behövt beklaga att kunder inte kommer åt tjänster som internetbanken eller Swish.

Även kortbetalningar slogs ut så sent som förra veckan och banken låg helt nere under flera timmars tid.

Enligt Nordea handlade det om en överbelastningsattack.

Och problemen bara fortsätter, säger Sara Mella, direktör med ansvar för Nordeas privatkunder i hela Norden, till finska tidningen Kauppalehti.

– Under de senaste 30 dagarna har det varit mer än 360 överbelastningsattacker, medan det förekom 20 attacker mot Nordea under första halvåret.

Dåliga nyheter för kunderna

Beskedet är oroväckande för Nordeas kunder.

Störningarna har bland annat sammanfallit inför löningsdagar. Många är helt beroende av sin internetbank och kortbetalningar för att vardagen ska fungera. 

Till exempel har många affärer och kollektivtrafikbolag slutat ta kontanter, vilket innebär att kunderna är helt beroende av digitala betalningar.

Enligt Sara Mella saknar den senaste tidens attacker motstycke och har krävt resurser på tiotals miljoner euro att hantera.

– Attackerna som startade den 13 september fortsätter. Den senaste månaden har verkligen varit exceptionell, eftersom vi har drabbats av belastningsattacker varje dag, säger bankdirektören.

Sverige värst drabbat

Svenska Nordeakunder har varit värst drabbat av samtliga nordiska länder. Den finska tidningen beskriver Sverige som en måltavla för kraftfulla cyberattacker.

När överbelastningen varit som värst har 15 miljoner serviceförfrågningar i sekunden skickats till banken.

De värsta dagarna har de varit cirka 15 gånger starkare än de attacker Nordea har upplevt tidigare. Trots allt har våra kunder kunnat få tillgång till tjänsterna varje dag, säger Sara Mella.

Helt ny situation

Sara Mella understryker att den uppkomna situationen är helt annorlunda av flera skäl.

Attackerna har varit exceptionellt långa och extremt kraftfulla.

Dessutom finns inget uttryckligt motiv eller syfte.

– De senaste veckorna har överbelastningsattackerna ökat i Norden, och det har även påverkat Nordea. Vi arbetar för fullt på de problem som uppstått under morgonen och hoppas att tjänsterna fungerar igen så snart som möjligt, skrev Nordea i Sverige på sin Facebooksida förra veckan.

Foto: Bank-ID

Text: Redaktionen


Klarna går ut med viktigt meddelande till kunder

2024 11 19

Klarna riktar en uppmaning till kunder efter en ny bedrägerivåg.

Betaltjänstbolaget har under den senaste tiden använts av bedragare som försöker lura folk på pengar.

Som för många andra kända varumärken ställer bedragarna till det när de låtsas vara från bolagen för att vagga in offer i en falsk trygghet.

Nu går Klarna ut med ett viktigt meddelande för att informera kunderna om situationen.

“Viktigt!”

Klarna framhåller följande meddelande via deras webbsida:

– Viktigt! Klarna kommer aldrig att kontakta dig för att be dig identifiera dig. Är du just nu i ett samtal? Avsluta samtalet omedelbart och kontakta oss själv på 08-12012012.

Flera drabbade

Under den senaste tiden har flera personer drabbats av bluffsamtal som låter som att det kommer från Klarna.

Bedragarna utger sig även vara från PayPal, rapporterar Råd & Rön.

– En Råd & Rön-läsare vill varna andra för ett telefonsamtal med en inspelad röst som säger att den ringer från betaltjänstföretaget Klarna, uppger sajten.

– I samtalet, som ser ut att komma från ett svenskt mobilnummer, ombeds mottagaren att godkänna ett köp, men det är en bluff.

“Framstår som trovärdig”

I den nya bedrägerivågen använder bedragarna telefonsamtal för att nå ut till offer.

Klarna förklarar dock att andra kommunikationsvägar ofta sätts i bruk.

– Kommunikationen framstår som trovärdig eftersom den verkar komma från en pålitlig källa. 

– Phishing sker oftast via e-post (men kan även ske via andra kanaler) och målet är att stjäla ditt kreditkortsnummer, lösenord eller andra känsliga uppgifter som sedan används för att köpa varor eller tjänster.

Tänk på dessa saker

Klarna har upprättat några punkter som kunder bör reflektera kring om de får misstänksamma samtal, sms eller mejl.

- Är kontakten oväntad?

- Förekommer det stavfel eller grammatiska fel?

- Finns det ovanliga länkar eller bilagor?

- Ombeds du lämna ut personuppgifter och säkerhetsinformation?

- Försöker avsändaren stressa dig att fatta ett beslut?

– Om svaret är Ja på några eller alla frågor så kan det vara frågan om en phishingattack, understryker Klarna.

– Vi uppmanar dig till att omedelbart avbryta kommunikationen (radera mejlet eller avsluta telefonsamtalet) och eventuellt rapportera phishingförsöket till den verkliga, betrodda källan.

Foto: Rupixen resp Klarna

Text. Redaktionen


Mängder av kunder lurade – ”fakturor på 25 000 kronor”

2024 11 20

I februari stämde Konsumentombudsmannen, KO, företaget Advea AB och personen bakom företaget.

Advea, som i dag heter Folisker AB, anklagades för att ha vilselett konsumenter.

På köpcentrum, marknader, mässor och utanför affärslokaler har företagets säljare lockat människor att skriva på avtal genom att erbjuda gratis elektronikutrustning – till exempel telefoner, hörlurar och surfplattor. 

Samtidigt har säljarna påstått att företaget kan sänka deras abonnemangskostnader. 

Erbjudandet visade sig dock för bra för att vara sant. Konsumenter som skrev på fick fakturor på 11 000–25 000 kronor.

– Metoderna vittnar om en påfallande hänsynslöshet mot konsumenter och en utpräglad nonchalans mot gällande regler, sade Ida Nyström, processråd vid KO, i samband med stämningsansökan.

Bluffmakeriet har pågått på flera platser i Sverige. Säljarna besökte bland annat Sundsvall, Lycksele, Sölvesborg, Karlskrona, Ludvika, Östersund, Falun, Rättvik, Kisa, Linköping, Gagnef, Ockelbo, Tibro, Boden, Örnsköldsvik, Piteå, Umeå och Gävle.

Fälls i domstol

Nu kommer domen mot företaget.

Advea, i dag Folisker, döms att betala en marknadsstörningsavgift på 530 000 kronor.

Dessutom förbjuds de att påstå att något är gratis för att sedan ta betalt för produkterna. Företaget förbjuds också att påstå att de representerar eller samarbetar med kundens befintliga operatör.

Det rapporterarar Konsumentverket med hänvisning till den färska domen från Patent- och marknadsdomstolen.

– Det är bra att domstolen markerar tydligt att den här sortens fula metoder är helt oacceptabla. Många konsumenter har drabbats. Genom att domstolen även ställer personen bakom företaget till svars hoppas vi att det sätter stopp, säger Bettina Lechner, processråd vid KO.

Mångmiljon-vite

Företaget kan tvingas betala en större summa pengar om man bryter mot domen.

– Domen omfattar en rad punkter vilka sammanlagt är förknippade med ett vite på 16 miljoner kronor för företaget och 4 miljoner kronor för personen bakom tidigare Advea, numer Folisker AB, uppger Konsumentverket.

Ett vite är ett slags böter som företag kan få betala om de inte följer förbud, ålägganden eller andra typer av beslut.  

Foto: Kronofogden

Text: Redaktionen