Snart löning – storbank har jätteproblem

2024 09 22

Nordea har fortsatta problem.

Kunder hos Nordea har haft problem med att komma åt storbankens tjänster under den senaste tiden.

På lördagen har nya problem uppstått, och kunder upplever svårigheter.

Nordea arbetar med att försöka lösa problemet men det framgår inte vad som ligger bakom.

Det rapporterar Aftonbladet.

“Fullt fokus”

Dagarna innan löning är det alltjämt störningar som drabbar Nordea.

Nordeas presskommunikatör Hugo Laigar säger så här om situationen:

– Vi vet inte vad det beror på, men vi har fullt fokus på att lösa det, förklarar han för Aftonbladet.

Förklarade igår

Igår fredag gick Nordea ut med ett meddelande för att förklara den senaste tidens störningar för kunderna.

– I helgen genomförde Nordea planerade underhållsarbeten, vilket vi också hade informerat våra kunder om, framhåller Nordea via sin webbsida.

– Samtidigt har överbelastningsattackerna ökat i Norden den senaste tiden. Detta tillsammans har medfört att vissa digitala tjänster tidvis fungerat långsammare eller varit otillgängliga för våra kunder.

“Ber om ursäkt”

Nordea fortsätter.

– Vår högsta prioritering är att alltid kunna betjäna våra kunder. Vi gör allt vi kan för att stabilisera läget samt att få våra tjänster att fungera som de ska. Vi ber om ursäkt till alla kunder som drabbas av dessa tekniska problem.

Kan vara överbelastning

Nordea tar upp att det kan vara överbelastningsattacker som bidrar till problematiken.

En överbelastningsattack sker när angripare försöker överbelasta en webbplats eller en tjänst genom att skicka en mycket stor mängd internettrafik dit.

– En överbelastningsattack, eller en DDoS-attack, är en eller flera cyberattacker som hindrar användarna av ett nätverk eller system från att komma åt information, tjänster eller andra resurser som de behöver, förklarar Internetstiftelsen.

– Målet med attacken är att översvämma webbplatsen med så mycket data eller trafik att den inte längre kan hantera all trafik och därmed blir otillgänglig för andra, riktiga, användare.

Foto: Riksbanken resp J. Leupe

Text: Redaktionen


Skatteverket riktar uppmaning till alla med ID-kort

2024 09 29

Skatteverket går nu ut med en uppmaning.

Myndigheten vill att fler svenskar ska se till att man har koll på att förnya ID-kortet i god tid, och kontrollera att det nuvarande fortfarande är giltigt när man ansöker om ett nytt.

Risken är att det blir långa väntetider om folk inte har koll på sina ID-kort.

Det framhåller Skatteverket via sin webbsida.

“Kom ihåg”

Skatteverket förklarar vad de vill att svenskarna ska göra.

– Kontrollera att ditt nuvarande id-kort fortfarande är giltigt för att slippa onödig väntan när du väl ansöker om det nya id-kortet. Kom ihåg att ansöka och boka tid med god framförhållning, framhåller myndigheten.

Detta ska du tänka på

Skatteverket litar de viktigaste sakerna att tänka på när det är dags att ansöka om nytt ID-kort.

- Kontrollera giltighetstid på ditt befintliga id-kort.

- Betala in en ansökningsavgift till Skatteverket. Kom ihåg att ange ditt personnummer i samband med betalningen.

- Boka tid på Skatteverkets webbplats om ditt id-kort håller på att löpa ut.

- Ha en giltig id-handling när du ska förnya ditt id-kort.

Då måste du byta

ID-kortet gäller i fem år, men även om man ändrar någonting relevant så finns all anledning att skaffa ett nytt kort.

– Id-kortet gäller i fem år. Tänk på att ansöka om ett nytt id-kort i god tid innan kortet slutar gälla. Du behöver också ansöka om ett nytt id-kort om du byter namn eller personnummer. Skatteverket skickar ingen påminnelse.

– Du kan använda id-kortet för att visa din ålder och vem du är. Id-kortet innehåller också en e-legitimation av typen AB Svenska pass. Med den kan du använda Skatteverkets e-tjänster.

Passar på

Myndigheten passar även på att påminna om att det börjar bli dags att ansöka om jämkning för kommande år.

– Sista datum att ansöka om helårsjämkning för 2025 är den 10 november, oavsett om ansökan görs i e-tjänsten eller på papper. Det går att ansöka om jämkning senare också, men då blir det inte för hela året, påminner Skatteverket.

Foto: F. Bratt Skatteverket

Text: Redaktionen


Populär dryck stoppas

2024 09 29

En populär dryck stoppas på grund av en möjlig hälsorisk.

Det handlar om en produkt från företaget Celsius, som tillverkar några av Sveriges mest populära energidrycker.

Nu meddelar företaget att man tvingar återkalla produkter av sorten Celsius Oasis Vibe.

Detta sedan man fått information om att material från tillverkningsprocessen kan ha hamnat i en eller flera burkar, uppger företaget i ett uttalande.

Har påbörjat utredning

Det handlar om Celsius Oasis Vibe 355 ml-burkar, enligt företaget.

Återkallelsen gäller burkar som har sålts i Sverige med batchnummer 5L01:3130 eller bäst före-datum i mars 2025.

– Inga andra smaker från Celsius omfattas av återkallelsen, uppger Celsius Sweden.

Enligt företaget har man påbörjat en utredning om uppgifterna att material från tillverkningsprocessen kan ha hamnat i burkar.

”Möjlig hälsorisk”

Det handlar om förpackningsmaterial som av misstag kan ha hamnat i en eller flera burkar.

Celsius beskriver det som en ”möjlig hälsorisk”.

– Som en extra försiktighetsåtgärd har företaget instruerat återförsäljare att omedelbart stoppa försäljningen och ta bort alla Oasis Vibe-produkter från butikshyllorna medan utredningen pågår, kommenterar företaget i ett uttalande.

Samtidigt riktar man en uppmaning till kunder som redan har köpt den aktuella produkten.

Uppmanas att slänga eller returnera produkten

Dessa kunder bör slänga eller återlämna produkten.

– Konsumenter som har köpt Oasis Vibe med bäst före-datum i mars 2025 bör kassera oöppnade burkar eller returnera dem till inköpsstället för återbetalning, uppmanar Celsius Sweden.

Enligt företaget finns det inga uppgifter om att någon har blivit sjuk av den aktuella produkten.

– Företaget har inte mottagit några anmälningar om sjukdomsfall relaterade till denna återkallelse.

Samtidigt meddelar man att Livsmedelsverket har informerats om det inträffade.

Konsumenter som vill ha mer information om återkallelsen uppmanas att gå in på Celsius Sveriges hemsida eller ta kontakt med företaget.

Foto: Anderson Rian

Text: Redaktionen