JUST NU: Nytt bränsleförslag från Sverigedemokraterna

2022 07 14

Partiet vill se förändringar i den heta bränslefrågan.

SD vill se betydande sänkningar av reduktionsplikten, rapporterar SVT.

Det skulle i så fall minska inblandningen av biodrivmedel, det vill säga flytande drivmedel som framställs av förnybara råvaror, istället för att öka mängden vilket är en följd av reduktionsplikten.

– Det slår väldigt, väldigt snett mot svenskt näringsliv, säger Örebropolitikern Per Söderlund, sverigedemokratisk riksdagsman från länet, till kanalen.

“Orimligt mål”

Prognosen är att en gradvis höjning kommer att resultera i att reduktionsplikten för bensin når 28 procent för bensin till 2030, skriver kanalen.

Motsvarande siffra för diesel uppskattas till 66 procent.

– Ett orimligt mål, framhäver Sverigedemokraterna i ett pressmeddelande, som istället vill ta det till EU:s miniminivå på 5 procent för diesel och 2 procent för bensin.

“Inte försvarligt”

SD hävdar dock att EU varken har vilja eller förmåga att anamma ett koncept där man i hög grad blandar in biodrivmedel.

– Om stora länder tog efter vår politik skulle det uppstå akut brist på exempelvis slakteriavfall och tallolja, som bara finns i begränsad mängd. Därmed skulle vi tvingas använda större mängder palmolja och jordbruksprodukter, vilket inte är försvarligt ur miljösynpunkt, framhäver partiet i samma pressmeddelande enligt SVT.

Het valfråga

Bränslepriserna är en het valfråga inför valet till hösten.

Tidigare under sommaren har Moderaterna lovat 5 kronor lägre pris vid dieselpumpen om de kommer till makten.

– Många oroar sig för hur dyrt det har blivit att vara svensk – särskilt vid macken. Till stor del beror på det på politiska beslut. Den socialdemokratiska regeringen har systematiskt höjt skatten på drivmedel under sina 8 år vid makten, framhöll Moderaterna på Twitter.

Sågade Moderaternas löfte

Ett löfte som sågades längs med fotknölarna av klimatforskaren Johan Rockström, verksam vid Potsdams universitet.

– Detta är en stor besvikelse. Så oerhört kortsiktigt. Och ett säkert sätt att hota svensk bilindustri, som satsar allt på elektrifiering. Med detta patetiska “pumpsnyftande” skapar politiker bara förvirring, framför allt för industri och energibolag. Bättring tack. Var är visionen? framhävde han på Twitter om Moderaternas uttalande.

“Inget vetenskapligt stöd”

Han utvecklade sitt resonemang för Aftonbladet och argumenterade för att det saknas vetenskapligt stöd för att höga drivmedelspriser är ett nödvändigt ekonomiskt incitament för att ställa om till minskat beroende av fossila bränslen.

– Vad sänkta dieselpriser innebär är förstås att det blir mindre attraktivt att investera i elektriska bilar. Det blir därför fler nyinköp av dieselbilar och mer dieselkonsumtion. Det är vad jag menar med att skapa förvirring, sade Johan Rockström till tidningen.

Foto: E. Mclean

Text: Redaktionen


JUST NU: USA hotar två Natoländer

2025 09 16

USA:s president Donald Trump har meddelat att han är beredd att införa ”massiva sanktioner” mot Ryssland om samtliga Natoländer inför lika hårda sanktioner och stoppar importen av rysk olja.

Nu ökar USA trycket på Ungern och Slovakien – de länder i försvarsalliansen som står för majoriteten av oljeimporten från Ryssland.

"Kommer få konsekvenser" 

Den republikanske senatorn Lindsey Graham hotar de centraleuropeiska länderna med ”konsekvenser” om de inte slutar att köpa rysk olja.

– Presidenten har helt rätt när han kräver att Europa ska sluta köpa rysk olja. När det gäller importen av rysk olja ligger ansvaret i praktiken nu hos Ungern och Slovakien, skriver Graham på X.

– Jag hoppas och förväntar mig att de snart kommer att gå med på vårt krav och hjälpa oss att få ett slut på detta blodbad. Om de inte gör det kommer det få konsekvenser, fortsätter senatorn, som är en nära allierad till president Trump. 

Graham specificerar inte vilka ”konsekvenser” länderna kan vänta sig.

Starka band till Ryssland

Trots den ryska invasionen av Ukraina har Ungern och Slovakien bibehållit sin starka relation med Ryssland. 

Länderna, som styrs av Kremvänliga regeringar, har upprepade gånger kritiserat och motsatt sig västvärldens sanktioner mot Ryssland.

Slovakien och Ungern är dessutom fortfarande starkt beroende av rysk olja och har nära samarbete med Ryssland i flera energifrågor.

Länderna är de enda inom EU som fortfarande importerar rysk olja via den stora oljeledningen Druzhba.

EU har förbjudit import av rysk olja. Men leveranser via Druzhba är undantagna från förbudet, vilket både Ungern och Slovakien utnyttjar.  

LÄS MER: Trump har bestämt sig: ”Massivt” besked om Ryssland

Foto: 

Text: Redaktionen


Lågprisjätte utklassar konkurrenter – ”26 procent billigare”

2025 09 16

Lågpriskedjan Lidl utklassar konkurrenterna i en ny prisundersökning.

En prisjämförelse av ekologiska livsmedel från Matpriskollen visar att Lidl är det billigaste alternativet. Kedjans matkasse är 26 procent billigare än Coop, som har den dyraste matkassen.

Lidls matkasse kostar 1 065 kronor jämfört med 1 346 kronor hos konkurrenten.

– Vi vill göra det möjligt för fler att göra hållbara val, därför är det väldigt roligt att se att vår kasse var undersökningens mest prisvärda, säger Anneli Bylund, hållbarhetschef på Lidl Sverige.

Vanliga produkter 

I den undersökta matkassen ingick flera varor, bland annat:

- Spannmål

- Frukt och grönt

- Mejeriprodukter

- Pasta och ris

LÄS MER: Lidl går ut med viktigt meddelande till kunder

Många vill ha ekologiskt

Matpriskollens undersökning visar också att många kunder vill handla ekologiskt. Hela 25 procent uppger att de vill handla ekologiska matvaror. 

Samtidigt svarar 70 procent av kunderna att det är för dyrt att handla ekologiskt.

– EKO-Havregrynen kan vara 44 procent dyrare och mellan kedjorna skiljer det över 20 procent på EKO-kassen.  Det avslöjar att konsumenter kan spara betydande belopp genom att vara multilojal, men också att kedjorna måste minska gapet mellan eko och ej eko-produkter, säger Ulf Mazur, vd och grundare av Matpriskollen, i en kommentar till undersökningen. 

”Betydande roll”

Lidls hållbarhetschef Anneli Bylund hoppas att kedjan kan sälja mer ekologiskt framöver.

– Ekologiska varor spelar en betydande roll för en långsiktigt hållbar livsmedelsproduktion och vi strävar efter att öka den ekologiska försäljningen, säger hon.

LÄS MER: City Gross och Stora Coop sågas | Ekonomibladet

Foto: Lidl pressbild

Text: Redaktionen