Nya framgångar för Sveriges vaccinering – Hela 77 % har fått dos 1

2021 07 28

Folkhälsomyndighetens rykande färska uppdatering visar att hela 77 % av alla 18-åringar och äldre nu har fått dos 1.

Därmed är det bara 23 % kvar som ännu inte fått sin första spruta. Sedan i fredags har ytterligare 96 000 svenskar besökt någon av landets alla vaccinationsplatser för att få sin första dos. Dessutom har över 83 000 under samma period fått sin andra dos. Det innebär att sedan uppdateringen i fredags har nästan 180 000 sprutor administrerats runt om i landet. Det innebär sammantaget att 76,9 % av alla 18-plussare i Sverige har fått dos 1 och  49,1 % har fått dos 2.

Närmare flockimmunitet

På grund av det smittsammare deltaviruset har kraven på vaccinationstäckning nu ökat och enligt matematikern Tom Britton krävs det sannolikt upp emot 90 %. Enligt brittiska Channel Four krävs 83 – 88 % vaccinationstäckning men Channel Four framhåller att då behöver hela befolkningen inklusive de under 18 år vaccineras. Såväl buden om flockimmunitet som buden om hur man gör med de yngre varierar med andra ord men alla modeller har en likhet – ju fler som vaccinerats desto närmare kommer man flockimmunitet.

ANALYS

I sociala medier får man lätt bilden av att halva befolkningen är emot vaccinering. Men som vanligt är bilden i sociala medier långt ifrån representativ och en del tycks jobba heltid med att sprida konspirationsteorier. Att snart 80 % har fått dos 1 är ett rejält styrkebesked. Och nästan alla som fått dos 1 torde även vara öppna för att ta dos 2.

Valdeltagandet

I valet 2018 nådde Sverige ett valdeltagande på 87,2 % vilket gör att Sverige har ett av världens högsta valdeltagande bland länder där det inte är obligatoriskt att rösta. Sverige har nu chans att återigen leverera ett toppresultat och mycket pekar på att vaccinationsprocenten kan nå 80 % redan inom några dagar. Det finns fortfarande de som väntar på att kunna boka tid i delar av landet så en förutsättning är god vaccintillgång.

Foto: CDC

[yop_poll id="422"]

Willys och Hemköp stoppar populär produkt – gäller resten av 2024

2024 07 26

Axfood har gett besked om att matjätten sätter stopp för vissa livsmedel.

Under den senaste tiden har beståndet av surströmming uppmärksammats i Sverige.

Det råder stora utmaningar för odlare och surströmmingen bedöms i viss mån vara hotad.

Livsmedelsjätten Axfood, som äger Willys och Hemköp, har gett besked om att man sätter stopp för försäljningen av surströmming och annan fisk och skaldjur under resten av året.

Långsiktigt arbete

I WWF:s senaste fiskguide har strömming från Östersjön fått rött ljus. 

Det innebär att arten bedöms som hotad och helt bör undvikas.  

– Även om det inte är det småskaliga fisket som är det stora problemet, är strömmingsbeståndets biomassa lägre och åtgärder behöver vidtas, framhåller Axfood.

– Axfoods butiker kommer därför inte att sälja surströmming under säsongen 2024. Tillsammans med leverantörer ses nu olika hållbara lösningar över för att framöver kunna erbjuda surströmming på ett långsiktigt hållbart sätt framöver. 

“Borde inte tillåtas”

Åsa Domeij, Axfoods hållbarhetschef, har uttalat sig om situationen.

– Det är det industriella och storskaliga trålfisket av sill/strömming för fodertillverkning som inte borde tillåtas eftersom det leder till utfiske och därför förstör möjligheterna för det kustnära och småskaligt garnfiske för konsumtion, till exempel surströmming.

“Blandade känslor”

En annan som har kommenterat saken är Urban Winther som är butikschef för en Willysaffär i Luleå.

– Det är ju verkligen blandade känslor. Jag har respekt för att den har blivit rödlistad och det är ju väldigt ont om strömming. De sista åren har vi inte alls fått tag i de volymer som vi önskar, säger han till Sveriges Radio.

– Det är ju en otrolig brist på det.

Nya räkor

Axfood ersätter även de svenska räkorna i butikerna av liknande skäl.

– Även den svenska räkan har rött ljus i WWF:s fiskguide. I och med att den dessutom förlorat sin miljömärkning från MSC har den tillsvidare ersatts av räkor från Norge i Axfoods butiker.

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen


Bilister påverkas av ny lag – föreslår indraget körkort

2024 07 25

Från polishåll föreslår man nu ännu hårdare straff trots att en ny lag har gett effekt.

Under en längre tid hade flera städer problem med ungdomar som åkte runt och spelade hög musik i sina bilar.

2021 kom en ny lag som möjliggjort böter som en konsekvens för den som spelar för hög musik.

Lagen har gett effekt, men från polishåll föreslår man nu ännu hårdare straff för bilisterna.

Det rapporterar SVT.

Har minskat

Antalet bötfällda i bland annat Dalarna har minskat kraftigt på sistone.

– Det är glädjande att se att fler bilförare nu tar hänsyn till reglerna och till sina medmänniskor, säger Kjell Bond, som är kommunpolis i Rättvik, till SVT.

Vill se hårdare straff

Trots att den nya lagen har gett effekt vill Kjell Bond se ännu hårdare straff.

Han föreslår att indraget körkort skulle kunna leda till en ännu bättre utveckling.

– Många bilister skulle tänka sig för både en och två gånger innan de spelar hög musik om de riskerar att förlora sitt körkort, säger han.

20 000 än så länge

Det återstår att se om man nöjer sig med böter eller om indraget körkort kan bli verklighet för den som spelar för hög musik framöver.

Transportstyrelsen har i dagarna släppt ny statistik, och under årets första halvår så förlorade 20 000 svenskar sitt körkort.

– Transportstyrelsen beslutade om nästan 20 000 körkortsåterkallelser under första halvan av 2024, framhåller myndigheten.

– Det är en liten ökning på 2,6 procent jämfört med motsvarande period året innan. Återkallelserna på grund av väsentliga trafikbrott minskar tydligt. Samtidigt fortsätter återkallelserna på grund av rattfylleri eller drograttfylleri att öka. Det visar Transportstyrelsens statistik.

Tydliga riskbeteenden

Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen, kommenterar siffrorna.

– Både fortkörningar och rattfyllerier är tydliga riskbeteenden i trafiken, säger han.

– En körkortsåterkallelse är en markering från samhället om ett trafikfarligt och oacceptabelt beteende, även om beslutet i sig är en renodlad trafiksäkerhetsåtgärd.

Foto: W. Kei

Text: Redaktionen