JUST NU: Nya besked om väntetider

2022 06 08

Väntetider för pass- och nationella id-kortsansökningar har minskat den senaste tiden.

De extrema väntetiderna tros vara över.

Samtidigt väntas toppen av ansökningar nås runt midsommar.

 Enligt prognosen är toppen runt månadsskiftet juni-juli, säger Magnus Roglert, biträdande kommenderingschef för polisens särskilda händelse pass, till SVT.

Ansökningar har fördubblats

Polisen bekräftar att antalet ansökningar om nya pass och nationella id-kort har ökat succesivt under våren inför kommande semestertider. Det är vanligt.

Skillnaden är att ansökningarna under 2022 nästan har varit dubbelt så många som under ett ”vanligt” år.

I maj ansökte  410 000 personer om resehandlingar hos polisen. Under samma månad 2019 var siffran 210 000, rapporterar SVT Nyheter.

Extra personal

Om trenden fortsätter nås toppen av ansökningar vid månadsskiftet juni-juli. Men väntetiderna behöver inte bli längre, enligt Magnus Roglert.

– Vi hoppas ju att de inte gör det utan vi parerar för det här genom att tillföra ytterligare personal, betonar han. 

Utöver en uttökad personalstyrka har polisen även utökat öppettiderna för pass- och id-kortsansökningar den senaste tiden. 

– Vi är på långa vägar inte klara utan vi arbetar med det här kontinuerligt, säger Magnus Roglert.

Reducerat tiden

Den genomsnittliga väntetiden för att få ansöka om pass och nationellt id-kort har minskat från 28 veckor i början av maj till dagens genomsnittliga väntetid – 17,6 veckor.

Polisens åtgärder är en anledning till den minskade väntetiden. En lagad passmaskin är en annan. 

I början av maj gick maskinen som trycker pappret till svenska pass sönder. Men i slutet av månaden bekräftade Sveriges Radio att maskinen, som finns i Finland, återigen är i funktion.

Produktionen kunde återupptas och passen kunde återigen börja levereras till Sverige.

Ansök om provisoriskt pass

Trots minskade väntetider tickar klockan för många ressugna svenskar.

Men det finns alternativ.

Tidigast 72 timmar innan resan har resenärer, som inte hunnit få ett vanligt pass, rätt att ansöka om ett provisoriskt pass som gäller under resans gång. 

Flera villkor

Det går inte att boka tid för en ansökan om provisoriskt pass. Resenärer måste besöka en passexpedition som utfärdar provisoriskt pass.

Enligt polisen måste resenärer uppfölja följande villkor för kunna ansöka:

– Du kan ansöka om ett provisoriskt pass om du behöver pass omedelbart för din resa, men tidigast 72 timmar före bokad resa. När du ansöker måste du kunna styrka:

  • att du ska resa
  • vart du ska resa
  • när du ska resa
  • hur länge du ska vara bortrest.

– Du bör visa upp ett dokument som bekräftar din planerade resa, som en bokningsbekräftelse. Du behöver också ha en giltig id-handling. Om du saknar giltig id-handling kan du ta med dig någon som styrker din identitet, förutsatt att personen räknas som godkänd intygsgivare.

Ett provisoriskt pass kostar 980 kronor.

Läs mer här

Foto: B Mars resp A Yameen

Text: Redaktionen


”3 700 kronor varje månad” – glädjebesked för alla hushåll

2025 12 03

Svenska hushåll går mot ljusare ekonomiska tider.

Det fastslår Länsförsäkringar i en färsk analys av den ekonomiska utvecklingen.

Nästa år väntas alla hushåll få mer i plånboken, enligt prognosen. 

Störst ekonomisk förbättring får barnfamiljer, som kan räkna med cirka 3 700 kronor mer i plånboken varje månad.

– Vi går mot bättre tider 2026 vilket öppnar upp för både ökad konsumtion och sparande. Alla kommer få mer i plånboken, säger Stefan Westerberg, Länsförsäkringars privatekonom.

– Barnfamiljerna seglar upp som de stora vinnarna. En typisk tvåbarnsfamilj får ett rejält privatekonomiskt lyft med mer pengar i plånboken. Det gör att man kan unna sig lite extra i vardagen men också lägga undan pengar till sparande som rustar familjens ekonomiska trygghet, fortsätter Westerberg.

Stora skillnader

Länsförsäkringars prognos bygger på flera faktorer. Finanspolitiska stimulanser som sänkt skatt på arbetsinkomster, högre reallöneökningar och lägre bolåneräntor  ligger bakom ökningen.

Hur stor månadsökningen blir varierar mellan olika grupper. Höginkomsttagare kan räkna med cirka 2 700 kronor mer i plånboken varje månad, medan låginkomsttagare och pensionärer får ett tillskott på omkring 600 kronor per månad.

– Sänkta skatter spelar en avgörande roll för hushållens återhämtning, och tillsammans med reallöneökningar hjälper de till att återställa många hushålls köpkraft från de senaste årens inflationssmällar. Samtidigt är det tydligt att de finanspolitiska stimulanserna gynnar vissa grupper mer och att plånbokseffekterna kommer bli mer begränsade för låginkomsttagare och pensionärer, säger Stefan Westerberg. 

LÄS MER: ”Erbjuder falska lån” – Finansinspektionen varnar för 38 aktörer

FAKTA: Plånbokseffekter 2026

Barnfamiljen (två vuxna och barn)

+3650 kr

Höginkomsttagaren

+2721 kr

Låginkomsttagaren

+620 kr

Pensionären

+623 kr

Källa: Länsförsäkringar

LÄS OCKSÅ: UPPMANINGEN: Så mycket kontanter måste du ha hemma 

Foto: hl56

Text: Redaktionen


03dec25

JUST NU: Tiotusentals svenskar kan få pengar tillbaka

2025 12 03

Konsumentombudsmannen (KO) ha fattat ett mycket ovanligt beslut.

För första gången på 10 år har KO lämnat in en grupptalan till Allmänna reklamationsnämnd.

Grupptalan omfattar 50 000 svenska konsumenter som tecknat leasingavtal med Den Norske Bank, DNB.

KO kräver att konsumenterna ska få pengar tillbaka, eftersom de har betalat för mycket.

Bakgrunden är att leasingavtalen har marknadsförts som ett ”tryggt alternativ” med en fast månadskostnad. Sedan kom räntehöjningarna och det visade sig att den fasta månadskostnaden inte alls var fast.

”Rätt att få tillbaka”

DNB har använt ett prisjusteringsvillkor i avtalet för att öka priset i takt med att räntorna steg, vilket kom som en chock för kunderna. Konsumenter som ville bryta avtalet fick beskedet att det skulle kosta 40 procent av resterande obetalda leasingmånader.

– Patent- och marknadsdomstolen har slagit fast att prisjusteringsvillkoret är oskäligt. KO menar, med stöd av bland annat EU-domstolens praxis, att villkoret även är ogiltigt och att konsumenterna därför har rätt att få tillbaka det de betalat för mycket, framhåller KO.

LÄS MER: Bakslag för hushållen – bank flaggar för räntehöjning

”Miljardbelopp”

Enligt KO har banken överdebiterat konsumenterna med miljardbelopp.

– Priset är den viktigaste uppgiften när ett avtal ingås. I DNB:s fall har konsumenten, enligt domstolen, ”inte ens kunnat uppskatta hur månadsavgiften kan komma att förändras”. Konsumenterna har med andra ord inte haft en aning om vad det kostade att hyra bilen av DNB, säger Pär Magnusson, processråd vid KO.

– Eftersom villkoret är ogiltigt och DNB inte frivilligt återbetalat den förhöjda hyran vänder sig KO nu till ARN med krav på återbetalning, tillägger han.

LÄS OCKSÅ: Lyxbilar har slocknat över hela Ryssland 

Foto: Windows

Text: Redaktionen