Ny hastighetsgräns kan införas på delar av E6

2025 06 10

Hastighetsgränsen skulle kunna sänkas på delar av E6 och flera andra vägar.

Det är Centerpartiet i Göteborg som ligger bakom förslaget som nu ska tas upp för diskussion i såväl stadsmiljönämnden och stadsbyggnadsnämnden.

Bakgrunden är larmet om att cirka 300 göteborgare dör i förtid årligen på grund av luftföroreningar, vilket fått politikerna att undersöka vilka åtgärder som kan göras i trafiken.

En möjlig lösning är att sänka hastigheten på leder nära bostäder, vilket redan gjorts på kommunala vägar. Nu föreslås samma för statliga vägar. Däribland E6, rapporterar GP.

Även här ska det gälla leder med direkt närhet till bostäder, vilket innebär att det är centrala Göteborg som berörs av förslaget.

– När det kommer till de skadliga partiklarna så blir det faktiskt värre med elektrifiering i och med att de elektrifierade fordonen är tyngre än vad förbränningsmotorerna är. Så det kommer att vara ett växande problem tror vi, säger C-ledamoten Kristoffer Filipsson i Göteborgs stadsmiljönämnd till tidningen.

Tusentals dör i förtid

Enligt en rapport från Naturvårdsverket orsakar luftföroreningar flera tusen förtida dödsfall i Sverige varje år.

Även andra specifika städer än Göteborg har pekats ut som särskilt drabbade Exempelvis krävde Naturvårdsverket förra året att Skellefteå kommun agerar mot olagligt höga halter av luftföroreningar som uppmätts i kommunen. Kommunens cirka 72 000 invånare bedömdes då riskera att förlora flera levnadsår på grund av den skadliga luften.

– Nivåerna av skadliga partiklar, PM10, som vissa dagar finns i Skellefteå är så höga att invånarna riskerar att bland annat dö i förtid av hjärt- och kärlsjukdomar och lungcancer om de andas in den dåliga luften under en längre tid, rapporterade SR Ekot i en granskning vid tillfället.

Goda förhoppningar

Att sänka hastigheten på vägarna är en väg att gå. I Paris sänktes exempelvis vissa 70-vägar till 50 och fick goda effekter i form av minskat buller och bättre luftkvalitet.

Nu ska Trafikverket tillsammans med förvaltningarna i Göteborg genomföra ett test för att utvärdera om samma sak kan göras i Sverige.

Många frågor återstår dock fortfarande att lösa innan ett sådant beslut kan klubbas igenom även i praktiken.

– Tanken är att kolla om det finns en vilja hos Trafikverket. Vi vill sänka hastigheten på lederna nära bostäder, för det är där vi vill förbättra luftkvaliteten, men exakt var det blir lämnar vi till expertisen säger Kristoffer Filipsson.

Hastighetsgränsen på E6 är idag generellt 110 kilometer timmen. Det finns delar med lägre hastigheter, till exempel 100 kilometer i timmen mellan Göteborg och Kungsbacka samt 80 kilometer förbi Kungälv. Förbi Göteborg-Mölndal är gränsen 70, 80 och 90 kilometer i timmen. Söder om Varberg är gränsen delvis 120 kilometer i timmen.

LÄS MER: Svensk forskare går ut med giftlarm – gäller större delen av hela landet

Foto: Kävlinge kommun

Text: Redaktionen


Svenska hushåll uppmanas – ”använd inte de här ljusen”

2025 10 31

Flera typer av ljus kan vara skadliga både för miljö och hälsa.

När mörkret faller tänder många svenskar ljus för att skapa värme och stämning – både i hemmet och på kyrkogårdar.

Under hösten, särskilt kring Alla helgons helg och fram till jul, används miljontals ljus runt om i landet.

Men nu höjs röster för att fler ska tänka till innan de tänder.

Ljus som skadar

– Det finns många fina och stämningsfulla sätt att hedra de avlidna och skapa ljus i mörkret, men det är viktigt att välja rätt typ av ljus, säger Kristina Segerström, stiftsingenjör och handläggare för hållbar utveckling i Svenska kyrkan.

Svenska kyrkan och miljöexperter varnar för flera typer av ljus – särskilt batteridrivna gravljus, billiga paraffinljus och doftljus med syntetiska ämnen.

Dessa kan läcka tungmetaller, sprida sotpartiklar och avge kemikalier som bensen och formaldehyd.

– Undvik batteridrivna ljus eftersom insamlingen av uttjänta batterier inte fungerar fullt ut. Batterier kan även innehålla ämnen som kvicksilver och bly, säger Segerström.

För den som vill tända ljus på ett hållbart sätt rekommenderas miljömärkta stearinljus, exempelvis Svanenmärkta blockljus i skyddade lyktor.

LÄS MER: RUSNING: Rekordmånga svenskar vill köpa samma biljetter

Många ljus inkluderas

Flera experter och studier varnar även för att särskilda typer av ljus kan innebära risker för både hälsa och miljö.

Sveriges radio har tidigare rapporterat att många doftljus på marknaden innehåller farliga kemikalier som bensen, formaldehyd och styren, vilka kan vara cancerframkallande eller irriterande för luftvägarna.

Trots att reglerna kring kemiska ämnen är strikta inom både Sverige och EU, hamnar många doftljus utanför det skyddet.

Ingen större kontroll

Anledningen är att de inte klassas som kemiska substanser, utan som vanliga konsumentprodukter – vilket gör regelverket betydligt svagare.

– Det finns ingen egentlig kontrollfunktion för den här typen av varor. Man får helt enkelt lita på att tillverkarna har gjort sitt jobb och att produkterna är säkra, säger Bert-Ove Lund, toxikolog vid Kemikalieinspektionen, till SR.

Forskning visar också att ljus med fladdrande låga, särskilt om veken eller ljusmassan är av låg kvalitet, avger fler sotpartiklar och luftburna föroreningar som påverkar andning och hjärta.

LÄS MER: Populära räkor i butiker utreds – kan vara farliga

Foto: P Nicolello

Text: Redaktionen


JUST NU: Oväntad vändning från stormakt – går emot USA

2025 10 31

En världsaktör går emot strömmen och trotsar USA:s påtryckningar.

Indiens största raffinaderi, Indian Oil, köper återigen rysk olja trots växande tryck från Washington att avbryta handeln, rapporterar Reuters.

Återupptar rysk handel

Indian Oil Corporation (IOC), landets största raffinaderi, har enligt handelskällor köpt fem lastningar rysk råolja med leverans i december, från aktörer som inte är sanktionerade.

Köpen sker trots att USA nyligen införde nya sanktioner mot Rysslands största oljeproducenter, Rosneft och Lukoil, i syfte att öka pressen på Moskva.

– Vi kommer fortsätta köpa rysk olja så länge affärerna följer de gällande sanktionerna, säger Anuj Jain, finanschef på IOC.

LÄS MER: Amerikansk bransch kollapsar – “en mardröm”

Trump hävdar löfte

USA:s president Donald Trump har hävdat att Indiens premiärminister Narendra Modi försäkrat honom om att landet ska sluta köpa rysk olja, vilket skulle innebära en dramatisk förändring i Indiens energipolitik.

– Det blir ingen olja. Han köper ingen olja, sa Trump nyligen gällande Indiens hållning i frågan.

Men Indien har inte bekräftat något sådant löfte och fortsätter nu att göra inköp via icke-sanktionerade aktörer.

IOC har köpt cirka 3,5 miljoner fat av ESPO-olja till priser nära Dubai-nivåer, med leverans till en hamn i östra Indien.

Enligt källor är köpen en del av en strategi för att säkra energiförsörjningen, samtidigt som man undviker sanktionerade aktörer.

Reaktioner och konsekvenser

Flera andra indiska raffinaderier, inklusive statliga Mangalore Refinery och Petrochemicals Ltd samt Reliance Industries, har pausat sina inköp från Ryssland efter de nya sanktionerna.

IOC sticker därmed ut genom att fortsätta handeln under noggrant kontrollerade förutsättningar.

– Det är en komplex balansgång mellan att säkra energiförsörjning och att följa internationella regler  säger en energiexpert till Reuters.

USA:s senaste sanktioner

USA införde nyligen nya sanktioner mot Rysslands största oljeproducenter, Rosneft och Lukoil.

Detta som en del av försöken att öka pressen på Moskva att avsluta kriget i Ukraina.

Sanktionerna omfattar bland annat finansiella restriktioner och begränsningar på internationell handel, vilket gör det svårare för ryska oljeprodukter att nå den globala marknaden.

LÄS MER: Trump hävdar: Har fått tungt löfte av Kina

Foto: White House Official

Text: Redaktionen