SVERIGE: Mycket positiv signal för personer som lurats av bedragare

2022 11 09

Allmänna reklamationsnämnden, ARN, har i dag presenterat nya riktlinjer för banker vars kunder har blivit lurade av bedragare.

Myndigheten har granskat nio ärenden. I åtta av nio ärenden anser ARN att bankerna ska återbetala merparten av de besparingar som bedrägerioffer har förlorat, uppger Konsumentverket i ett pressmeddelande.

Bakgrund

Bakgrunden till ARN:s nya rekommendationer är en dom som Högsta domstolen, HD, meddelade i somras. En konsument blev 2018 lurad på en stor summa pengar av en bedragare.

HD bedömde att konsumenten agerat grovt oaktsamt, men inte särskilt klandervärt. Konsumenten fick därmed endast betala 12 000 kronor av de transaktioner som genomförts.

– En vägledande dom som nu har fått till följd att ARN harändrat sin praxis. I tidigare, liknande ARN-ärenden har konsumentens agerande,nästan undantagslöst, bedömts som särskilt klandervärt och konsumenten har själv fått bära hela förlusten, framhåller Konsumentverket.

"Mycket stor betydelse"

Cecilia Tisell, Konsumentombudsman och generaldirektör för Konsumentverket, framhåller att HD:s dom från i somras är direkt avgörande.

Utan HD:s vägledande dom hade förhållandet varit det motsatta, vågar jag påstå. Domen är av mycket stor betydelse för människor som har drabbats av bankbedrägerier. Det gläder mig att ARN nu ändrar sin praxis i enlighet med HD:s vägledning och rekommenderar bankerna att ersätta sina drabbade kunder, säger Cecilia Tisell.

Hon tillägger:

– Jag förutsätter nu att bankerna följer ARN:s rekommendationer liksom att de på eget initiativ omprövar tidigare fall där de låtit konsumenterna bära hela förlusten.  

Representanterna från bankbranschen har dock en avvikande uppfattning jämfört med ARN i samtliga ärenden som behandlats, enligt Konsumentverket.

Undvik bedragare

Att skydda sig mot bedragare kan vara svårt –  tillvägagångssätten som bedragare idag har att lura sina medmänniskor är många, uppger Swedbank.

Banken rekommenderar flera åtgärder som konsumenter kan vidta i förebyggande syfte:

Skydda dina id-handlingar, personnummer och adressuppgifter
Förvara din personliga information, kort, dosa och liknande på ett säkert ställe. Lämna inte ut ditt personnummer, organisationsnummer eller fullständiga adressuppgifter om det är inte är nödvändigt och aldrig till någon som du inte har tillräcklig information om. Polisanmäl alltid en förlust av en id-handling.

Lämna aldrig ut lösenord eller koder
Dina koder och lösenord till exempelvis kort och system, inloggning/signering i internetbanken eller mobilbanken är personliga och du ska aldrig dela dem med någon. Använd även starka och svåra lösenord för att logga in på sidor där det finns känslig information om dig, till exempel sociala medier. Byt regelbundet lösenordet.

Säkra din dator och mobil
De flesta identitetsstölder sker på webben. Se därför till att ha uppdaterade brandväggar, virusprogram, spamfilter och filter mot nätfiske. Använd alltid ett lösenord till ditt trådlösa nätverk hemma och aktivera säkerhetsinställningar på din router för att förhindra att obehöriga ges åtkomst. Säkerhetskopiera alla dina system så att dessa kan återställas om något skulle ske.

Använd sunt förnuft när du surfar
Håll utkik efter en symbol med hänglås i, eller bredvid, adressfältet i din webbläsare och se till att webbadressen inleds med "https". Det betyder att webbsidan är krypterad vilket innebär att ingen annan kan läsa av den kortinformation eller de lösenord du skriver in. Undvik att logga in på ditt bankkonto från en allmän dator eller ett oskyddat trådlöst nätverk.

Var försiktig med mejl
Öppna eller svara inte på mejl om du inte vet vem avsändaren är. Skicka heller aldrig personliga uppgifter via mejl eller klicka på länkar i mejl. Skriv istället själv in den webbadress som du vill besöka, till exempel www.swedbank.se.

Adressändring
Spärra dig mot ändring av din folkbokföringsadress på skatteverket.se.

Lås din brevlåda
Låt aldrig din post ligga i trapphus eller i öppna brevlådor. Om möjligt se till att ha en låst brevlåda. Är du bortrest en längre tid - eftersänd posten, be någon ta hand om den eller lagra/pausa utdelningen. Många myndigheter och företag erbjuder även att skicka post till en digital brevlåda.

Håll regelbunden koll på dina kontoutdrag
Då kan du snabbt upptäcka felaktiga transaktioner. Var också observant på att du får dina förväntade fakturor regelbundet eller om du får några oväntade.

Riv sönder/makulera papper
Riv sönder/makulera papper med personlig information på innan du kastar dem i soporna.

Kontakta polisen vid misstänkt ID-kapning
Om du misstänker att din identitet missbrukas av bedragare, anmäl detta till polisen på telefon 114 14.

Källa: Swedbank

Foto: C. Wang 

Text: Redaktionen


Rusning till Sverige – ”köper allt”

2024 04 13

Den svenska kronan har försvagats ytterligare.

I onsdags åkte den svenska valutan på ett nytt bakslag.

Nya inflationssiffror från USA ledde till att kronan tappade rejält mot både dollarn och euron.

Den svaga kronan gör att det blir extra dyrt att semestra utomlands för svenska resenärer. Det omvända gäller för många utländska turister som åker till Sverige. Med en starkare utländsk valuta blir det betydligt billigare att semestra och shoppa i Sverige.

Det är något som inte minst den danska befolkningen har uppmärksammat.

Flera svenska städer uppger att danska turister fortsätter att strömma in i landet – till exempel har antalet skidsemestrande danskar ökat med 82 procent sedan coronapandemin, rapporterar P4 Kalmar.

– De känner att de har mer pengar i plånboken när de kommer till oss, säger Louise Söderlund, ansvarig på skidanläggningen Isaberg i nordvästra Småland, till radiokanalen.

Hon uppger att tre av fyra skidåkare som kommer till Isaberg är från Danmark och att skidanläggningen har sålt rekordmånga skidpassdagar i år.

– De köper allt man behöver ha. De går på restauranger och köper alkohol, säger Louise Söderlund om de danska turisterna.

Störst ökning i tre områden

I Skåne, västra Götaland  och Kalmar län ökar antalet besök av danska turister mest i landet.

I Kalmar län nyttjades nästan 90 000 gästnätter av turister från grannlandet – en ökning på hela 63 procent jämfört med 2022.

– Det är glädjande att vår internationella marknadsföring ger resultat. Vi fortsätter att samarbeta med aktörerna i länets besöksnäring för att fler ska besöka oss. Det är en viktig pusselbit i länets regionala utveckling, säger Stine Breum Appelquist, samordnare besöksnäring på Region Kalmar län, i ett uttalande.

Kalmar län har anpassat turistnäringen efter den stora anstormningen från Danmark. Numera går det till exempel att få guidade turer på danska vid besök på det medeltida Kalmar Slott.

LÄS MER HÄR:

Kraftig förändring för svenska kronan

Foto: L. Mimietz

Text: Redaktionen


Willys stoppar populära chips – allt försvinner från hyllorna

2024 04 12

Ett omfattande prisbråk utspelar sig i svensk dagligvaruhandel.

Nu försvinner de populära chipsen Pringles från Hemköps, Willys och City Gross sortiment.

Anledningen till beslutet är att supportbolaget Dagab, som ansvarar för inköp till butikerna, inte lyckats nå en överenskommelse med Pringles-ägaren Kellogg's.

Dagab anser att Kellogg's höjt priserna för mycket på de populära chipsen.

–  Vi som dagligvaruaktör lägger stor vikt vid att både värna konsumentens intressen av prisvärda produkter och att producenter och leverantörer ska få skäligt och rimligt betalt.

Det säger Marie Svaton, kommunikationschef på Dagab, till sajten Ehandel.

Vidare konstaterar Svaton att butikerna endast kommer att stoppa produkter av märket Pringles. Andra varor från Kellogg's kommer fortfarande vara en del av sortimentet.

– Det här är inget nytt. Vi fattar alltid sortimensbeslut på kommersiella grunder och det händer därmed att sortimentet revideras. I detta fall utgick Pringles ur sortimentet redan i vecka 3, säger Marie Svaton till sajten.

Stoppat kaffe

Det är inte första gången som Willys, Hemköp och City Gross stoppar en populär produkt.

I slutet av mars meddelade butikerna att produkter från kaffejätten Zoégas försvinner från butikshyllorna – eftersom Dagab inte kommer överens om prissättningen med Nestlé som äger Zoégas.

Dagabs Marie Svaton framhöll att Nestlé höjt priserna på Zoégas-produkter ”orimligt mycket”.

–  När vi får aviseringar om prisjusteringar så är det viktigt att det är rimliga och väl underbyggda. När vi inte anser det så kan det hända att vi inte kommer överens, men det här är som sagt dialoger som vi har löpande, sa hon till Dagligvarunytt. 

Tillhör Axfood

Willys, Hemköp och City Gross tillhör Axfood-koncernen.

Axfood är en av de ledande aktörerna inom dagligvaruhandeln i Sverige med 13 000 årsanställda och en nettoomsättning om drygt 80 miljarder kronor.

Här är koncernens nyckeltal för 2023:

Nettomomsättning:

81 111 Mkr (73 474)

Rörelseresultat:

3 353 Mkr (3 101)

Rörelsemarginal:

4,1 % (4,2)

Medelantalet anställda:

13 185

Egenägda butiker/handlarägda butiker

337/266

Försäljningsandel hållbarhetsmärkta varor

26,6 %

Källa: Axfood  

Foto: Willys Axfood 

Text: Redaktionen