JUST NU: Misstänkt angrepp mot Folkhälsomyndigheten

2022 07 14

Vaccinationsuppgifter om barn under 12 år har spridits efter ett misstänkt dataintrång.

Folkhälsomyndigheten har polisanmält ett misstänkt angrepp mot det Nationella vaccinationsregistret, rapporterar Aftonbladet.

Uppgifter om barn under 12 år ska enligt myndigheten ha publicerats på en annan webbplats.

Informationen innehåller datum för när barnen har vaccinerats, vilket vaccin de har tagit och delar av deras personnummer.

800 personer drabbade

Totalt har känslig persondata för drygt 800 personer i Sverige läckt ut som en konsekvens av intrånget.

– Vi ser mycket allvarligt på detta. Vi utreder nu händelsen, i samverkan med andra myndigheter, för att få reda på vad som har hänt, säger Lisa Brouwers, avdelningschef på Folkhälsomyndigheten, i ett pressmeddelande.

Hög prioritet

Händelsen utreds nu skyndsamt och med hög prioritet.

De personuppgifter som publicerats på den aktuella hemsidan ska enligt FHM härstamma från det Nationella vaccinationsregistret.

Ett register som står under Folkhälsomyndighetens ansvarsområde. 

Råder sekretess

Eftersom det råder förundersökningssekretess hos polisen är myndigheten fåordiga om läget för tillfället.

– Just nu, och så länge som det råder förundersökningssekretess, kan vi inte säga så mycket mer än att uppgifter har fått spridning på ett felaktigt sätt. Vi hanterar händelsen skyndsamt och med mycket hög prioritet, säger Lisa Brouwers.

Samverkar för bättre säkerhet

Folkhälsomyndigheten uppger att man samverkar med bland annat Nationellt cybersäkeherscenter för att se över säkerheten i it-systemen. 

Myndigheten rekommenderar allmän vaccination från och med 12 år, men det finns i flera fall medicinska skäl varför barn även yngre än så har vaccinerats.

Covid-19-vaccin i Sverige är godkända för användning från 5 års ålder, framhåller FHM.

Foto: Folkhälsomyndigheten

Text: Redaktionen


Riksbankschefen varnar svenska folket – gör dessa tre saker

2025 03 08

Riksbankschefen Erik Thedéen går ut med en varning och uppmanar svenska folket att göra tre saker.

Riksbankschefen Erik Thedéen och vice riksbankschef Aino Bunge går nu ut och varnar om att det svenska betalsystemet är sårbart i händelse av kris eller krig.

De vill se en rad åtgärder i samhället för att säkra betalsystemet.

Samtidigt understryker de att även allmänheten måste hjälpa till – och uppmanar svenska folket att göra tre saker.

Riktar uppmaningar till folket

På måndag presenteras Riksbankens Betalningsrapport, och inför detta går riksbankschefen och vice riksbankschefen ut med en varning i en debattartikel i DN.

De menar att ett sårbart betalningssystem kan få svåra konsekvenser för samhället.

Riksbankschefen och hans vice understryker bland annat vikten av att kunna betala med kort offline samt att man måste kunna betala livsnödvändiga varor med kontanter.

Samtidigt riktar de tre uppmaningar till svenska folket.

– Ha kontanter i mindre valörer hemma som räcker för en veckas inköp av livsnödvändiga varor, lyder den första uppmaningen.

Men det räcker inte att bara ha kontanter hemma, menar riksbankschefen.

Uppmanas använda kontanterna

För att understödja ett starkt betalningssystem bör man också använda kontanter ibland.

– Använda kontanterna med jämna mellanrum. Butiker och banker behöver se en efterfrågan för att de ska fortsätta ta emot dem, menar Erik Thedéen och Aino Bunge i debattartikeln.

Dessutom uppmanar de svenskarna att ha minst två olika betalkort.

– Ha kort från minst två olika kortutgivare för att kunna betala om ett kort inte fungerar samt komma ihåg pinkoder och fysiska kort ifall det inte går att betala med telefonen, skriver debattörerna.

Riksbanken har redan tidigare krävt lagkrav om att näringsidkare ska kunna ta emot kontanter, vilket MarcusOscarsson.se tidigare har rapporterat om.

– Vi anser att det är bråttom. Det är viktigt från en beredskapssynvinkel att hushållen kan betala för livsmedel, mediciner och drivmedel, har första vice riksbankschef Anna Breman tidigare sagt till SR.

Sätter tidsfrist

Riksbankschefen och vice riksbankschefen kräver också att aktörer som är involverade i kortbetalning ska säkra möjligheten att betala offline, och att den möjligheten ska garanteras senast 1 juli 2026.

Dessutom förordar de en kontantplikt vid försäljning av livsnödvändiga varor.

Foto: Riksbanken

Text: Redaktionen


Rusning till Dollarstore – här är produkterna som gör succé

2025 03 08

En särskild kategori av produkter har skapat kundrusning till Dollarstore.

Butikskedjan Dollarstore blir allt mer populär bland svenska konsumenter.

Under 2024 hade Dollarstore en försäljningsökning, och kedjan har planer på att fortsätta expandera under 2025.

Kunder lockas särskilt av en kategori produkter.

Köpbeteendet förändras

Dollarstore har hamnat i en position där de i viss mån utmanar matjättarna.

Kunderna köper nämligen allt fler livsmedelsprodukter hos butikskedjan, rapporterar Dagligvarunytt. Även försäljningen av hushållsprodukter ökar.

Livsmedelsprodukterna stod för hela 55,4 procent av Dollarstores totala försäljning under 2024, enligt tidningen.

Försäljningen av sådana produkter har ökat med 6,8 procent.

– Kundernas köpbeteende fortsatte att vara försiktigt, vilket återspeglades i ett mindre antal produkter i kundkorgen och ett större fokus på kampanjprodukter och livsmedelsprodukter, säger vd Mika Rautiainen.

Det har också skett en stor ökning av försäljningen av hushållsprodukter.

Vill expandera

På Dollarstore finns alltifrån bryggkaffe, läsk och godis till toalettpapper, tvätt- och diskmedel. Det är produkter som många kunder säkert vill ha till ett billigt pris i tider av prisökningar.

Succén för Dollarstore har därför fortsatt, och butikskedjan har även öppnat fem nya butiker under 2024.

Företaget har även tidigare meddelat att man vill fortsätta expandera under 2025, vilket MarcusOscarsson.se tidigare har rapporterat om.

– Nu har vi totalt 134 butiker över hela Sverige och det kommer definitivt bli fler under 2025, vilket jag verkligen ser fram emot, sade Fredrik Holmström, Head of Expansion på Dollarstore, i november.

I februari i år lanserade Dollarstore också det nya varumärket Miny, som beskrivs som ett ”färgsprakande livsstilsvarumärke” som är tänkt ”för de små och för de lite äldre som vill sätta guldkant på tillvaron”, enligt företaget.

Foto: Dollarstore

Text: Redaktionen