Coca-Cola anmäls – “missvisande för kunder”

2023 11 07

Konsumentgrupper i hela Europa anmäler Coca-Cola.

Läskjätten vilseleder kunder med falska påståenden om sina produkter, lyder anklagelsen.

"Missvisande"

Klagomålen har nått hela vägen till EU som nu har fått in en formell anmälan mot Coca-Cola, rapporterar The Guardian.

Bakom anklagelserna står den europeiska konsumentorganisationen BEUC som har mycket att säga om dryckesföretagets flaskor.

Enligt Coca-Cola själva är vattenflaskor som ägs av företaget “100 procent återvinningsbara” eller “100 procent återvunna”.

Det är att tänja på sanningen rejält och till och med direkt missvisande, enligt BEUC.

– Eftersom återvinningsgraden är mycket lägre i praktiken och flaskor innehåller föremål som inte kan tillverkas av återvunnet material, framhåller den brittiska tidningen.

"Måste upphöra"

Konsumentsrättsgruppen anmärker även på att bilder på flaskorna ger en “falsk idé” om klimatneutralitet.

Men det finns ingen garanti för att plastflaskorna kommer att återvinnas.

– Denna greenwashing måste upphöra, säger Ursula Pachl, biträdande generaldirektör för BEUC.

Omöjligt för kunden att veta

Organisationen anmärker specifikt på termen “100 procent återvinningsbar” eftersom det är omöjligt för kunden att anta att deras flaska kommer att återvinnas.

I hela EU återvinns bara drygt hälften av medlemsländernas PET-flaskor.

Det går inte heller att återvinna korken eller etiketten, enligt BEUC:s anmälan.

118 liter per person

Dryckesflaskor är den absolut vanligaste formen av plast som förorenar stränder och natur i Europa.

Enligt BEUC dricker en genomsnittlig europeisk medborgare ungefär 118 liter vatten på flaska varje år, varav 97 procent uppskattas komma i flaskor tillverkade av plast.

Affärsidén att använda sig av återvinningsbart material attraherar många företag som själva ställt hårda hållbarhetskrav.

Men det är sedan september av EU förbjudet att marknadsföra sina produkter som "klimatneutrala", "naturliga" eller "ekologiska" om det inte kan backas upp med bevis på utmärkt miljöprestanda.

– Konsumenter är trötta på greenwashing och vill verkligen ha information de kan lita på, säger juristen Rosa Pritchard från ClientEarth som stöttar BEUC:s anmälan.

Nestlé också i blåsväder

Även livsmedelsföretaget Nestlé och Danone omfattas av BEUCS:s klagomål till EU.

Det sistnämnda är det enda som hittills besvarat kritiken.

– VI tror starkt på förpackningarnas cirkularitet och kommer att fortsätta investera och leda kampanjen för bättre insamlings- och återvinningsinfrastruktur tillsammans med våra partners, framhåller företaget till The Guardian.

LÄS MER: Nya regler när du köper hämtat – det här gäller

Foto: K. Eliason

Text: Redaktionen


Nya siffror: “Sveriges sämsta bank” för lån och sparande

2023 12 05

Förtroendet för bankerna bland svenska kunder störtdyker.

Kundnöjdheten när det gäller lån och sparande fullkomligt rasar.

Det står klart när Svenskt Kvalitetsindex sammanställt sin studie om kundernas upplevelser av sina banker under oktober och november månad.

Ränteförändringar, inflation och ekonomisk osäkerhet bedöms vara faktorerna bakom raset.

– Det är klart att omvärldsfaktorer har en påverkan på kundupplevelsen i de här studierna, säger Johan Palmer, vd på Svenskt Kvalitetsindex, i ett pressutskick.

Servicefrågan viktig

Raset är som störst i frågan om fastighetslån – som går från ett nöjdhetsindex på 72,3 till 68,7.

Men även inom bolån, privatlån och sparande går siffrorna spikrakt nedåt.

– Vi ser att servicefrågor för branschen i stort nu har en mycket större inverkan på hur nöjda kunderna är än tidigare, säger Johan Palmer.

Bäst i klassen

Bäst i klassen inom privatlån är Länsförsäkringar Bank.

Även SBAB och Avanza utmärker sig positivt när det gäller bolån respektive sparande.

– Vi är otroligt stolta över att ännu en gång ha Sveriges nöjdaste kunder för både bolån och fastighetslån, säger Mikael Inglander, vd på SBAB, i en kommentar på bankens hemsida.

– Det här året har varit tufft för många hushåll och företag med hög inflation och kraftiga räntehöjningar. I dessa oroliga är det särskilt viktigt att vara tillgänglig, ge goda råd och bra service. Det tror jag har varit en stark bidragande faktor till det fina betyg som våra kunder ger oss, säger Mikael Inglander, VD på SBAB.

Sämst i klassen

Lika bra har det inte gått för alla banker.

Swedbank, Sveriges största privatbank med 3,7 miljoner kunder, hamnar i botten när det gäller bolån, privatlån samt sparande.

Enligt indexet pekar siffrorna på att kunderna är så missnöjda att banken har svårt att behålla dem.

– När vi ställer frågor om vad som är viktigt vid val av aktör så ser vi att faktorer som image och att en aktör varit med länge i branschen kommer högre upp på listan över viktiga attribut, säger Johan Palmer.

Samtliga listor

Här är Sveriges bästa banker för lån och sparande baserat på privatkunders kundnöjdhet i oktober och november.

Kundnöjdheten mäts på en skala mellan 0 och 100. Betyg under 60 i kundnöjdhet bedöms generellt som underkänt och tecken på att företaget har svårt att behålla kunder.

Betyg över 75 pekar på en stark relation mellan företag och kund.

Fastighetslån

  1. SBAB (73,5)
  2. Handelsbanken (70,8)
  3. SEB (69,5)
  4. Nordea (69,1)
  5. Branschen (68,7)
  6. Swedbank (65,6)
  7. Övriga 63,9

Bolån

  1. SBAB (73,8)
  2. Länsförsäkringar Bank (73,1)
  3. Skandia (71,2)
  4. Övriga (71,0)
  5. Handelsbanken (65,7)
  6. Branschen (65,5)
  7. ICA Banken (65,3)
  8. SEB (64,7)
  9. Nordea (62,4)
  10. Danske bank (61,2)
  11. Swedbank (57,5)

Privatlån 

  1. Länsförsäkringar Bank (77,1)
  2. Lån & Spar bank (71,2)
  3. Handelsbanken (67,9)
  4. ICA Banken (67,7)
  5. Övriga (64,2)
  6. SEB (64,2)
  7. Branschen (64,1)
  8. Nordea (59,9)
  9. Swedbank (58,4)

Sparande

  1. Avanza (74,6)
  2. Skandia (73,1)
  3. Nordnet (73,1)
  4. Länsförsäkringar Bank (72,4)
  5. Handelsbanken (71,0)
  6. Branschen (67,0)
  7. Övriga (65,8)
  8. Nordea (64,8)
  9. SEB (61,9)
  10. Swedbank (58,0)

Källa. Svenskt Kvalitetsindex

Foto: A. Wischnewsky

Text: Redaktionen


SVT beklagar: Nya besked om Kalle Anka på Julafton

2023 12 05

Det här riskerar att bli sista året med “Kalle Anka och hans vänner önskar God jul”.

Sedan 1960 har tidpunkten klockan 15.00 på julafton varit helig i många hushåll.

Då sändes det omåttligt populära julinspirerade Disneyprogrammet för första gången i svensk tv – och traditionen har fortsatt genom alla år.

Men nu kommer ett oroväckande besked från SVT, rapporterar Göteborgs-Posten.

Det här kan, om det vill sig illa, bli sista året för Kalle Ankas jul.

– Vi kan inte lova någonting. Jag är ledsen, säger Karolina Stallwood, inköpschef på tv-kanalen, till tidningen när hon får frågan om hur det blir nästa år.

Locket på

SVT försäkrar visserligen att ambitionen är att Kalle Anka ska få leva vidare.

Men beslutet ligger inte i tv-kanalens händer då sändningsrättigheterna köps in från Disney – och de förhandlingarna är bundna av benhård sekretess.

Tv-kanalen kan inte ens lämna ut information om kontraktslängden – eller hur lång tid framåt som sändningsrättigheterna är säkrade.

– Jag kan tyvärr inte gå in på några sådana detaljer. SVT:s avtal med Disney är hemligt, säger Karolina Stallwood.

Förändrats flera gånger

Genom åren har Kalle Ankas jul förändrats och gjorts om flera gånger.

Bland annat har "Djungelboken" och "Askungen" försvunnit i omgångar, och 1998 saknades Robin Hood på grund av att rättigheterna hade gått ut.

Även "Tjuren Ferdinand" byttes ut vid ett tillfälle och ersattes av “Den fula ankungen” – men SVT fick backa efter en massiv kritikstorm.

Klipp har tagits bort

Flera filmer har även klippts om, ibland för att de varit för långa och ibland för att de ansetts vara våldsamma eller ur tiden.

Till exempel har en scen tagits bort från “Musse Piggs camping” där Långben sticker en gaffel i eluttaget.

Mycket uppmärksamhet fick också rensningen av förlegade nidbilder i “Tomtens verkstad”, då scenerna med en blond flicka, en svart docka och en kosackdansande man plockades bort då de ansågs symbolisera stereotyper.

Beslutet fattades av Disney – inte av SVT som var maktlösa i frågan.

Det är mer en självsaneringssak för Disney, sade SVT:s kommunikationsansvarig för Disney i Norden, Linda Andersson, till tv-kanalen vid ett tidigare tillfälle.

Intresset sjönk

I julas sjönk intresset för Kalle Ankas jul då 300 000 färre tittare bänkade sig för att titta på klassikern jämfört med året dessförinnan.

Totalt såg ändå drygt 3,4 miljoner personer programmet.

Det här året får Kalle Anka konkurrens av gamla klipp från Astrid Lindgren-filmer som ska in i tablån på julafton.

LÄS MER: SVT ändrar upplägg på julafton

Foto: Clement M resp Kin Li

Text: Redaktionen