Coca-Cola anmäls – “missvisande för kunder”

2023 11 07

Konsumentgrupper i hela Europa anmäler Coca-Cola.

Läskjätten vilseleder kunder med falska påståenden om sina produkter, lyder anklagelsen.

"Missvisande"

Klagomålen har nått hela vägen till EU som nu har fått in en formell anmälan mot Coca-Cola, rapporterar The Guardian.

Bakom anklagelserna står den europeiska konsumentorganisationen BEUC som har mycket att säga om dryckesföretagets flaskor.

Enligt Coca-Cola själva är vattenflaskor som ägs av företaget “100 procent återvinningsbara” eller “100 procent återvunna”.

Det är att tänja på sanningen rejält och till och med direkt missvisande, enligt BEUC.

– Eftersom återvinningsgraden är mycket lägre i praktiken och flaskor innehåller föremål som inte kan tillverkas av återvunnet material, framhåller den brittiska tidningen.

"Måste upphöra"

Konsumentsrättsgruppen anmärker även på att bilder på flaskorna ger en “falsk idé” om klimatneutralitet.

Men det finns ingen garanti för att plastflaskorna kommer att återvinnas.

– Denna greenwashing måste upphöra, säger Ursula Pachl, biträdande generaldirektör för BEUC.

Omöjligt för kunden att veta

Organisationen anmärker specifikt på termen “100 procent återvinningsbar” eftersom det är omöjligt för kunden att anta att deras flaska kommer att återvinnas.

I hela EU återvinns bara drygt hälften av medlemsländernas PET-flaskor.

Det går inte heller att återvinna korken eller etiketten, enligt BEUC:s anmälan.

118 liter per person

Dryckesflaskor är den absolut vanligaste formen av plast som förorenar stränder och natur i Europa.

Enligt BEUC dricker en genomsnittlig europeisk medborgare ungefär 118 liter vatten på flaska varje år, varav 97 procent uppskattas komma i flaskor tillverkade av plast.

Affärsidén att använda sig av återvinningsbart material attraherar många företag som själva ställt hårda hållbarhetskrav.

Men det är sedan september av EU förbjudet att marknadsföra sina produkter som "klimatneutrala", "naturliga" eller "ekologiska" om det inte kan backas upp med bevis på utmärkt miljöprestanda.

– Konsumenter är trötta på greenwashing och vill verkligen ha information de kan lita på, säger juristen Rosa Pritchard från ClientEarth som stöttar BEUC:s anmälan.

Nestlé också i blåsväder

Även livsmedelsföretaget Nestlé och Danone omfattas av BEUCS:s klagomål till EU.

Det sistnämnda är det enda som hittills besvarat kritiken.

– VI tror starkt på förpackningarnas cirkularitet och kommer att fortsätta investera och leda kampanjen för bättre insamlings- och återvinningsinfrastruktur tillsammans med våra partners, framhåller företaget till The Guardian.

LÄS MER: Nya regler när du köper hämtat – det här gäller

Foto: K. Eliason

Text: Redaktionen


Svenska körkort ska bytas ut – det här ersätter

2024 12 06

Körkorten i Sverige är på väg att bytas ut och på sikt ersättas.

Förändringen har varit på gång under en tid och flera andra länder har redan gått i bräschen, bland annat Sveriges grannländer.

Det gäller en utfasning av de rosa plastkorten som nu är på väg att bli ett minne blott, rapporterar Sveriges Radio.

Istället ska de ersättas av digitala varianter.

– Om det här träder i kraft så ska det senast om fem år finnas ett digitalt körkort även i Sverige, säger Ted Snölilja, utredare på Transportstyrelsen, till radion.

Har avvaktat

Förhandlingar pågår för närvarande i EU för att komma fram till ett gemensamt beslut för alla medlemsländer.

Av det skälet har Sverige ännu inte gått fram med de digitala körkorten, som ska finnas tillgängliga i mobilen.

– Vi vill inte bygga ett svenskt digitalt körkort för att sedan göra om det igen. Då kan vi lika gärna avvakta till man har fattat beslut i EU, säger Ted Snölilja.

"Ska minska antalet böter"

Frågan om digitala körkort har tidigare varit uppe för diskussion på politisk nivå i Sverige, inte minst efter att resten av Norden gjort det möjligt för sina medborgare att ha kortet i sin smartphone.

– Införandet av digitala körkort ska förhopp­ningsvis minska antalet böter som utfärdas till personer som inte har sitt fysiska körkort med sig, framhöll KD-ledamoten Magnus Berntsson i en motion till riksdagen förra året.

Han uppmanade då regeringen att ge Transportstyrelsen i uppdrag att införa den digitala tjänsten snarast, eftersom EU-kommissionen redan 2023 hade gått fram med ett förslag om digitala körkort.

LÄS MER: Ny åldersgräns för körkort i Sverige – kan införas inom kort

Bereder digital "plånbok"

I somras kom ett besked som tog processen i riktning mot ett införande av körkort i mobilen.

Det handlade dock då om ett förslag på en digital identitetsplånbok. Frågan skulle beredas i regeringskansliet.

– Exempelvis kommer körkort, pass och utbildningsbevis kunna användas på ett säkert sätt i en digital plånbok. I stället för att ha körkortet i en plånbok i bakfickan så kommer det vara möjligt att ha det i mobilen. Regeringen välkomnar utredningens slutbetänkande och de förslag som lämnas, sade civilminister Erik Slottner (KD) vid tillfället.

För två månader sedan meddelade Digg, myndigheten för digital förvaltning, att “medlemmar från eIDAS Expert Group, utsedda av medlemsstaterna, arbetar för att ta fram en teknisk verktygslåda bestående av arkitektur och referensramverk, tekniska specifikationer och riktlinjer som behövs för att bygga EU:s digitala identitetsplånbok”.

Läs mer här: Nytt körkort lanseras i Sverige – första gången någonsin

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen


Julprodukt på Ikea har blivit viral – nu vill alla ha den

2024 12 05

En vara i den mer juliga kategorin har orsakat uppståndelse på Ikea.

Konsumentmakten är stor hos influencers på sociala medier.

I höstas rapporterades det om kundrusning till Rusta för att köpa en dekorationslampa i form av en enhörning som hade blivit viral på Tiktok. Lågpriskedjan Normal har tagit steget längre och byggt stora delar av sina framgångar på att deras produkter marknadsförts i liknande forum.

Nu har turen kommit till Ikea.

Blivit viral: fördubblad försäljning

Det är blockljuset med namnet “Gränsskog” som börjat flöda på Instagram och Tiktok, framför allt i Danmark.

Och trenden har inte gått Ikea obemärkt förbi, skriver danska Boligmagasinet.

– Vi har faktiskt sett en fördubbling av försäljningen den senaste tiden, säger Rikke Andersen, presschef på Ikea Danmark, till tidningen.

Succén har dock låtit vänta på sig. Ikea tog nämligen in ljuset i sitt sortiment redan förra året.

Vi har haft ljuset i vårt sortiment sedan januari 2023 och började se det bli populärt på sociala medier förra året. Men det är först nu som det verkligen slår till, säger Rikke Andersen.

Säljs även i Sverige

“Gränsskog” finns förstås även i de svenska varuhusen. 

Ljuset kostar 149 kronor och karaktäriseras av sin kraftiga stomme, sina tre vekar och brinntiden på 50 timmar.

Men det är främst i våra grannländer som ljuset blivit en viral hit, då även Norge har hakat på trenden.

– Speciellt i Danmark har det tagit fart. Vi har inte märkt av den stora efterfrågan i Norge än, men den kommer nog, säger Stine Odland, kommunikationschef på Ikea Norge, till Dagbladet.

Ljuset "Gränsskog" gör galen succé i Danmark och Norge. Foto: MarcusOscarsson.se

Designern: Onödig uppståendelse

Att det är ett ljus som blir viralt vid juletid är kanske ingen överraskning. Ljusförsäljningen går generellt upp markant den här tiden på året.

Inredningsarkitekten, stylisten och designern Tone Kroken Horten är dock generellt tveksam till modeflugor som dessa.

Hon menar att uppståndelsen är onödig.

– När det gäller en del av de här sakerna går man banans, oavsett alla normer och regler. Du måste bara ha det.

Men till skillnad från andra prydnadsföremål kan designern förstå tjusningen för ljus som Gränsskog. Den har ett värde och är inte bara rent dekorativ.

– Jag älskar kubljus, och de tre vekarna ger mycket ljus. Att många vill ha det här är kanske för att det sticker ut och är lite större än andra.

LÄS MER: Kundrusning till Rusta – julprodukt har blivit viral

Foto: A. Kolmacka resp A. Piacquadio

Text: Redaktionen