Coca-Cola anmäls – “missvisande för kunder”
2023 11 07
Konsumentgrupper i hela Europa anmäler Coca-Cola.
Läskjätten vilseleder kunder med falska påståenden om sina produkter, lyder anklagelsen.
"Missvisande"
Klagomålen har nått hela vägen till EU som nu har fått in en formell anmälan mot Coca-Cola, rapporterar The Guardian.
Bakom anklagelserna står den europeiska konsumentorganisationen BEUC som har mycket att säga om dryckesföretagets flaskor.
Enligt Coca-Cola själva är vattenflaskor som ägs av företaget “100 procent återvinningsbara” eller “100 procent återvunna”.
Det är att tänja på sanningen rejält och till och med direkt missvisande, enligt BEUC.
– Eftersom återvinningsgraden är mycket lägre i praktiken och flaskor innehåller föremål som inte kan tillverkas av återvunnet material, framhåller den brittiska tidningen.
"Måste upphöra"
Konsumentsrättsgruppen anmärker även på att bilder på flaskorna ger en “falsk idé” om klimatneutralitet.
Men det finns ingen garanti för att plastflaskorna kommer att återvinnas.
– Denna greenwashing måste upphöra, säger Ursula Pachl, biträdande generaldirektör för BEUC.
Omöjligt för kunden att veta
Organisationen anmärker specifikt på termen “100 procent återvinningsbar” eftersom det är omöjligt för kunden att anta att deras flaska kommer att återvinnas.
I hela EU återvinns bara drygt hälften av medlemsländernas PET-flaskor.
Det går inte heller att återvinna korken eller etiketten, enligt BEUC:s anmälan.
118 liter per person
Dryckesflaskor är den absolut vanligaste formen av plast som förorenar stränder och natur i Europa.
Enligt BEUC dricker en genomsnittlig europeisk medborgare ungefär 118 liter vatten på flaska varje år, varav 97 procent uppskattas komma i flaskor tillverkade av plast.
Affärsidén att använda sig av återvinningsbart material attraherar många företag som själva ställt hårda hållbarhetskrav.
Men det är sedan september av EU förbjudet att marknadsföra sina produkter som "klimatneutrala", "naturliga" eller "ekologiska" om det inte kan backas upp med bevis på utmärkt miljöprestanda.
– Konsumenter är trötta på greenwashing och vill verkligen ha information de kan lita på, säger juristen Rosa Pritchard från ClientEarth som stöttar BEUC:s anmälan.
Nestlé också i blåsväder
Även livsmedelsföretaget Nestlé och Danone omfattas av BEUCS:s klagomål till EU.
Det sistnämnda är det enda som hittills besvarat kritiken.
– VI tror starkt på förpackningarnas cirkularitet och kommer att fortsätta investera och leda kampanjen för bättre insamlings- och återvinningsinfrastruktur tillsammans med våra partners, framhåller företaget till The Guardian.
LÄS MER: Nya regler när du köper hämtat – det här gäller
Foto: K. Eliason
Text: Redaktionen