“Köp nu, betala senare” har varit betaljättens signum sedan start.
Nu gör man något av en tvärvändning.
Istället för att skjuta upp betalningarna genom fakturor börjar nu Klarna istället uppmana kunderna att betala sina varor omedelbart.
Det rapporterar Svenska Dagbladet.
– Vi tror generellt att det bästa sättet att använda Klarna på är att använda betala direkt för merparten av dina transaktioner, säger Klarnas globala produktchef David Fock i en längre intervju med tidningen.
"En stor grej"
Den nya uppmaningen är en stor förändring i hela Klarnas idé och varumärke.
En farhåga är att andelen personer som inte kan betala sina köp ökar i takt med att ribban för att handla sänks.
Det förkastas dock av Klarna, vars direktbetalningar nu står för drygt 30 procent av företagets alla betalningar.
– Vi försöker gå från kredit till debit, eller betala nu. Det är en av de stora grejerna vi verkligen vill komma åt, säger David Fock.
Kritiserade förändringar
Att betala direkt istället för faktura kommer dock inte vara ett tvång för kunderna, försäkrar Klarna.
Det kommer fortfarande att finnas valfrihet och flexibilitet.
Däremot är de uppdaterade direktiven en del av flera stora förändringar som betalföretaget lanserat under det senaste åren.
En uppmärksammad nyhet är sedan tidigare stora satsningar på AI-teknik som annars skulle kräva hundratals heltidsanställda kundservicemedarbetare.
– Detta AI-genombrott i kundinteraktion innebär oslagbara upplevelser för våra kunder till bättre priser, intressantare utmaningar för våra anställda, och bättre avkastning för våra investerare, sade Sebastian Siemiatkowski, medgrundare och vd för Klarna, i ett utskick i februari.
Förlorade tusentals kronor
Men att ersätta människor med AI har också väckt kritik. I januari slog flera kunder larm om att man förlorat tusentals kronor efter att ha tvingats betala fakturor för varor som är trasiga eller inte ens levererats.
Detta på grund av AI-kontrollerad kundtjänst där medarbetare uppgav att man inte manuellt får lov att ändra robotens beslut.
– Man gick in i något hamsterhjul och gjorde bara vad roboten sade. Man måste gå på AI:s beslut även om man tror att företaget luras, annars riskerar man sin bonus, sade en anonym medarbetare till P3 Nyheter i vintras.
Klarna förnekade vid tillfället rapporterna om att anställda inte får lov att ändra AI-beslut.
Foto: Rupixen/Klarna
Text: Redaktionen