Marabou slår tillbaka

2023 06 15

Bojkotten mot Marabou och Mondelez växer sig allt starkare.

Mängder med aktörer har valt att sätta tvärstopp för Mondelez chokladprodukter sedan det stod klart att koncernen fortfarande har verksamhet i Ryssland.

SAS, Norwegian och SJ är bara några exempel på bolag som satt stopp för Marabouförsäljning.

Igår deklarerade Liseberg att man pausar alla inköp av chokladmärket och idag, torsdag, sitter landets stora nöjesparker i ett extrainsatt krismöte för hur man ska hantera frågan.

Slår tillbaka

Nu slår Marabou tillbaka.

Bojkotten är orättvis, anser Mondelez Sveriges vd Martina Flemström.

– Mondelez Internationals närvaro i Ryssland är inte ett beslut som fattas i Sverige, framhåller hon i en debattartikel i Aftonbladet.

Toppchefen: Bojkotten är inkonsekvent

Enligt Martina Flemström är flera andra svenska varumärken i exakt samma situation som Marabou.

Hon menar att det därför är inkonsekvent när chokladjätten pekas ut, samtidigt som andra produkter går obemärkt förbi.

– För verkligheten är att svenskarnas varukorgar består till stor del av varor och varumärken som ägs av moderbolag med åtminstone begränsad verksamhet i Ryssland, skriver Mondelez vd.

Bland annat nämner hon sommarglass, knäckebröd, julmust och blöjor.

Välkomnar debatten

Vidare skriver Martina Flemström att hon dock har full respekt för att det blivit starka reaktioner.

Hon betonar också att alla konsumenter har ett eget val om vilka produkter man vill köpa och att hon välkomnar debatten.

Mondelez-vd:n understryker dessutom att ingen av hennes kollegor inte fördömer Rysslands anfallskrig mot Ukraina och att hela situationen har skakat om medarbetarna ordentligt.

Politikerna agerar

I dagarna har det också höjts politiska röster för att sätta ned foten mot Marabou.

Bland annat har Moderaterna i region Stockholm påtalat för styret att hela regionen borde bojkotta chokladmärket, vilket skulle gör att den inte längre skulle kunna köpas i automater på tunnelbanestationer..

– Det finns många andra märken som inte har den beska eftersmaken av rysk krigshets, säger Kristoffer Tamsons (M), oppositionsregionråd, till Sveriges Radio.

Enligt regionborgarråd Aida Hadžialić har man också svarat på kravet och jobbar på en långsiktig plan. Till dess har man plockat bort alla produkter från Mondelez, rapporterar P4 Stockholm.

LÄS MER: Gröna Lund i krismöte

LÄS MER: Toblerone svartlistas

Foto: Marcus Hartmann Mondelez resp MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen


Ovaccinerade uppmanas ställa in semestern i sommar

2025 05 01

En extremt smittsam sjukdom har åter fått fart i Europa.

Antalet fall har nu nått den högsta nivån på 25 år, enligt siffror från Världshälsoorganisationen, WHO.

Över hela världen ses en ökning på 70 procent sedan 2023.

Det handlar om mässling som nu får experter att varna vissa barnfamiljer för att åka på semester på kontinenten, rapporterar norska medier.

– Jag skulle nog tänka mig för om jag skulle ta med ett spädbarn på en utlandsresa innan de vaccinerades, inklusive i Europa, säger Elin Saga Kjørholt från Unicef till NRK.

"Åk inte"

Mässling är en mycket smittsam sjukdom. En person smittar mellan 12 och 18 personer.

Barn under fem år står dessutom för över 40 procent av de rapporterade fallen i 53 länder i Europa och Centralasien, enligt FN.

En stor förklaring är att vaccinationsgraden minskar och flockimmuniteten därmed försvagas.

– Det är det mest smittsamma vi har, både med luftburen och droppsmitta, säger Gunnar Hasle till Dagbladet.

Han är överläkare på Kry reseklinik och specialist i infektionsmedicin. Experten varnar uttryckligen familjer att resa till länder med hög smittspridning om man reser med ett ovaccinerat barn.

– Om du ska åka till ett av länderna med högst förekomst skulle jag överväga att inte åka. Exotiska resmål med små barn är helt onödiga, säger Hasle.

– Om du absolut måste resa med en bebis, så påskynda vaccinationen.

Tio gånger så många fall

Mässling beskrivs av experter som den allvarligaste av alla barnsjukdomar, med symtom som hög feber, hosta och utslag på kroppen.. Förra året stod Europa för en tredjedel av alla fall av sjukdomen i hela världen. Nästan tio gånger så många fall konstaterades jämfört med året dessförinnan.

Rumänien var värst med nästan 31 000 fall av mässling.

Även i USA har mässling fått fart och förra veckan varnade forskare för att sjukdomen är på väg att komma tillbaka med regelbunden spridning på höga nivåer.

I Sverige har i genomsnitt 16 fall rapporterats per år under den senaste tioårsperioden, enligt Folkhälsomyndigheten

LÄS MER: Mycket smittsamt virus på väg att braka loss i USA

Foto: CDC resp A. Spratt

Text: Redaktionen


LARMET: Stor matkedja i Sverige förutspås lägga ned helt

2025 05 01

Axfood, som äger bland annat Willys och Hemköp, lovade under förra året “omfattande satsningar” för kunderna.

Bakgrunden till löftet var till stor del det omtalade förvärvet av City Gross.

Men det första halvåret med tillskottet har varit dyster läsning för matjätten. Under årets första kvartal backade kedjan 118 miljoner kronor.

Och enligt Ulf Johansson, handelsprofessor vid Lunds universitet, lever City Gross på lånad tid.

Han ser framför sig att matbutikerna lägger ned helt.

Jag tror inte att City Gross finns så länge till, märket är för okänt och det handlar också om ganska få butiker. Varför kämpa för att bevara ett varumärke när man i koncernen har andra etablerade varumärken? säger Ulf Johansson till Dagligvarunytt.

Byter ut mot Willys

Professorn förutsåg “varumärkets död” redan vid uppköpet, skriver tidningen.

Bedömningen har året efter förvärvet inte ändrats. Särskilt inte eftersom Axfood har börjat göra en vana av att konvertera City Grossbutiker till Willysbutiker istället.

Bland annat har så skett i Bromma och Borlänge.

Det här är ett läge som passar vårt koncept. Willys kommer att vara ett attraktivt alternativ för kunder som prioriterar snabb och smidig handling till låga priser, säger Heinz Möller, etableringschef på Willys, om att kedjan tar över City Gross butikslokaler på Stora Tuna i Borlänge.

"Kommer inte leva vidare"

Enligt Ulf Johansson skickar det signaler om att Axfood inte litar på City Gross.

– Varumärket kommer inte att leva vidare, det dog med Bergendahls. Willys är ett mycket starkare varumärke, säger handelsprofessorn.

Även analysföretaget Yougov pekar på utmaningar, inte minst gällande en låg kundlojalitet. Mindre än 20 procent av svenska folket handlar på City Gross, framhåller bolaget enligt Dagligvarunytt, och största utmaningen blir att behålla befintliga kunder.

Sänker priserna

Förra veckan meddelade City Gross att man går fram med en omfattande prissänkning.

Vi vill göra det enklare för våra kunder att få ihop vardagen, utan att tumma på kvaliteten. Därför sänker vi priserna på de varor som våra kunder handlar mest av – från färskvaror till basvaror i skafferiet, sade Patrick Grabenbauer, vd för City Gross, i fredags.

Sänkningen gäller i alla butiker i hela Sverige. Beslutet kommer efter att kedjan gjort en “en omfattande prisöversyn”.

Förra året pekades City Gross ut som Sveriges dyraste livsmedelskedja av oberoende sajten Matpriskollen.

LÄS MER: Miljardförlust för Coop – butiker i fara

Foto: Gustav Kaiser, Axfood

Text: Redaktionen