Gröna Lund i krismöte

2023 06 15

Det råder ett mycket stressat läge på Stockholms stora nöjespark.

Efter kraftiga påtryckningar kommer nyheten under onsdagskvällen att Gröna Lund sätter sig i akut krismöte, rapporterar P4 Stockholm.

Detta efter ett flertal nya beslut från andra bolag i landet.

Anledningen är den allt mer omfattande bojkotten av koncernen Mondelez, som inkluderar chokladjätten Marabou, där fler och fler aktörer kapar allt samarbete med chokladjätten.

Liseberg pausar 

Konkurrenten Liseberg såg länge ut att behålla chokladmärket i sin nöjespark – men har under onsdagen gjort en helomvändning i frågan.

Alla inköp av Marabou pausas tills vidare.

– Frågan om Mondelez’s kopplingar till Ryssland är komplex, men berör också många djupt, det har vi stor respekt för, säger Lisebergs styrelseordförande Kurt Eliasson i ett pressmeddelande.

Ökat tryck på Gröna Lund

Lisebergs kovändning ökar trycket på Gröna Lund.

På nöjesparken i Stockholm säljs fortfarande chokladen, men nu kan Marabou stoppas även där.

Allt kommer att avgöras på ett blixtinkallat möte imorgon.

– Precis som Liseberg har flaggat för tittar vi också på den här frågan, säger Gröna Lunds informationschef Annika Troselius till P4 Stockholm.

Alla stora nöjesparker deltar

Hon bekräftar att det rör sig om ett extrainsatt möte. Sammankomsten är inte planerad sedan tidigare.

På mötet kommer hela Svenska Nöjesparksföreningen att delta, vilket inkluderar alla större nöjesparker i landet.

Annika Troselius håller med Kurt Eliasson om att det är en komplex fråga.

– Vi behöver hålla oss informerade, vi behöver föra en kontinuerlig dialog med alla våra leverantörer. Så även Marabou, eller Mondelez, i det här fallet, säger hon.

Svartlistad av Ukraina

Hittills har aktörer som SAS, SJ, Norwegian och Svenska fotbollslandslaget sållat sig till skaran som bojkottar Marabou.

Bakgrunden är att ägaren Mondelez har blivit svartlistad av Ukraina med anledning av att man fortfarande har verksamhet i Ryssland.

I koncernen ingår även exempelvis O’Boy, Philadelphia, Daim, Oreo och V6.

– Vi inser att detta är en emotionellt laddad fråga och respekterar omgivningens åsikter fullt ut, framhåller Mondelez i ett pressmeddelande.

Bolaget betonar även att det inte säljs Marabouprodukter i Norden som producerats i Ryssland och att inga varor heller exporteras till samma land.

Foto: Daniel S

Text: Redaktionen


Anstormning till Rusta – “vansinniga siffror”

2024 07 17

Lågprisvaruhuset Rusta tycks slå alla rekord.

Butikskedjan växer som aldrig förr.

Och det finns inget som kan hejda lågprismarknaden, menar Rustas vd Göran Westerberg.

Kundklubben samlar 5,6 miljoner medlemmar i Norden. 850 000 av dem har strömmat in bara det senaste året, rapporterar Dagens industri.

Siffrorna visar att 80 procent av svenskar mellan 16 och 80 år har handlat på Rusta.

– Det är vansinniga siffror. Så av runt 7,6 miljoner individer i åldersspannet, rör sig cirka 6,2 miljoner hos oss, säger Göran Westerberg i en kommentar till tidningen.

Avfärdar seglivad myt

Succén var inte uppenbar från början.

Rusta “gled in på börsen” på en tveksam marknad, menar Göran Westerberg.

Den stora utmaningen har varit att slå hål på myten om att lågpriskoncept bara har en plats när folk inte har pengar – en missuppfattning man fortfarande kämpar med att motbevisa.

Uppdraget att förvandla Rusta till en modern detaljhandelskedja sker löpande.

– Jag är helt övertygad om att vi har en plats på den europeiska marknaden, att vi fyller en lucka, säger Göran Westerberg.

Vinsten ökar

För en månad sedan meddelade Rusta att man ökade försäljningen och stärkte lönsamheten under det fjärde kvartalet 2023/24 jämfört med motsvarande period förra året.

Bruttovinsten ökade med åtta procent och parkerade på 976 miljoner kronor.

– Vi summerar ett framgångsrikt år för Rusta med tillväxt, stärkt lönsamhet och fortsatt expansion med elva nya varuhus. Under året välkomnade vi 850 000 nya medlemmar till vår kundklubb och vi fick också ett varmt välkomnande som börsbolag. Trots en omfattande IT-incident och en ovanligt kall och sen vår, levererar vi ändå försäljningstillväxt och en något stärkt lönsamhet i vårt fjärde och minsta kvartal, säger Göran Westerberg.

Tar upp kampen med Jysk

Kundrusningen den senaste tiden ger Rusta möjlighet till större satsningar.

Häromveckan gav kedjan besked om att man öppnar två helt nya butiker i Vänersborg och Eksjö.

Detta precis efter att det står klart att ett nytt Rusta öppnar i Lindesberg redan till hösten.

De nya butikerna ska bli 2 000 kvadratmeter stora och hyresavtalen för lokalerna är på tio år, rapporterar Market.

I Eksjö innebär det att konkurrensen ökar då Dollarstore, Jysk och Jem&Fix redan finns på samma område.

– Handelsområdet passar utmärkt för vårt breda sortiment av hem- och fritidsprodukter till överraskande låga priser, säger Rustas Sverigechef Fredrik Ingemarsson i en kommentar.

Foto: Rusta

Text: Redaktionen


Bekräftat: “Sveriges sämsta matkedja” – har flera miljoner medlemmar

2024 07 17

Det har klagats högljutt på prisökningarna i de svenska matbutikerna de senaste åren.

Missnöjet kulminerade under förra våren när finansminister Elisabeth Svantesson (M) till slut kallade upp matjättarna Ica, Coop och Axfood.

– Det är oacceptabelt om det finns aktörer som höjer priserna i onödan, sade Svantesson vid tillfället.

I våras konstaterades också ett historiskt ras för Ica som tappade hela 11 procentenheter i Mediakademins förtroendebarometer.

Även Coop sjönk, dock med betydligt mindre siffror (2 procentenheter).

Trots allt godkända betyg

Men när matkunderna nyligen fick säga sitt visar det sig att betygen trots allt är ganska goda, trots stigande priser.

Det visar en större branschstudie för dagligvaruhandeln av Svenskt Kvalitetsindex (SKI).

Inflationen har slagit hårt på matpriserna och kunderna har svårt att påverka i en bransch där några få stora aktörer sätter agendan”, säger Lovisa Svensson, projektledare på SKI, i en kommentar.

Hemköp sist på listan

Till skillnad från när SKI exempelvis mätt nöjdheten bland bankkunder är betygen relativt jämna när det gäller matbutikerna.

– Ja, vi är generellt ganska nöjda. Skillnaderna mellan branschens aktörer är ganska små, säger Lovisa Svensson.

SKI mäter utifrån ett kundindex på 0-100. Index över 75 räknas som “mycket bra” medan betyg under 60 tyder på ett “stort missnöje” bland kunderna.

Alla matjättar når över 60 – men den som närmast balanserar på gränsen är Hemköp, med två miljoner medlemmar i sin kundklubb, som parkerar på 65,3.

– Trots stigande livsmedelspriser har alla aktörer som ingår i denna studie fått ett kundbetyg över 60, vilket är vår gräns för godkänt, säger Isabelle Nagy, analytiker på SKI.

– Prisvärde och en bra image är avgörande faktorer som driver kundnöjdheten. Kunderna uppskattar även ett brett utbud och naturligtvis hög kvalitet på produkterna.

LÄS MER: “Sveriges sämsta bank” pekas ut

LÄS MER: Nya siffror: “Sveriges sämsta bank” för lån och sparande

Här är hela listan

Faktorer som höjt eller sänkt kundernas nöjdhet är var butiken ligger och hur kedjorna särskiljer sig från sina konkurrenter.

Här är hela listan (Kundnöjdhet 0-100):

  1. Lidl 72,9
  2. Willys 72,4
  3. ICA 71,4
  4. City Gross 71,3
  5. Branschen 70,9
  6. Coop 70,0
  7. Hemköp 65,3

Källa: Svenskt kvalitetsindex

LÄS MER: Bluff på Ica – kunder kommer att bli besvikna

LÄS MER: Kaffe rusar i pris – här är nya prislappen hos ICA

Foto: Gemma

Text: Redaktionen