Liseberg måste betala tillbaka till upprörd kund

2023 07 19

En kvinna var ruggigt besviken på ett Lisebergsbesök och anmälde därefter nöjesparken.

Ett kraftigt oväder drog in över Göteborg samma dag som gästen hade bestämt sig för att besöka Liseberg och åka karuseller hela dagen.

Vädret var så pass stormigt att parken fick stänga sina attraktioner i fem och en halv timme.

Inte okej, enligt kvinnan, som därefter anmälde Liseberg till Allmänna reklamationsnämnden, ARN. 

Nu har nämnden fattat sitt beslut, rapporterar Göteborgs-Posten.

ARN ger kvinnan rätt och Liseberg behöver därmed betala tillbaka pengar till kunden.

"Fria åk från öppning till stängning"

Kvinnan hade köpt biljetten “Allt-i-Ett”.

Ett åkpass som enligt Liseberg ska inkludera “fria åk i alla attraktioner” fram till parken stänger.

Men gästen och hennes vänner hann bara åka två karuseller innan parken stängde på grund av ovädret.

När den väl öppnade igen fanns enbart tid till två till då de fastnade i berg- och dalbanan Helix efter strul med tekniken, vilket drog ut på tiden.

Klagade till parken

Ett klagomål framfördes till Liseberg som erbjöd kompensation i form av en kvällsbiljett.

Nöjesparken själva hänvisade till sina villkor som deklarerar att man inte kan garantera attraktionernas drift på grund av faktorer som ligger utanför parkens kontroll.

– Generellt är vi ganska generösa med kompensationer, men just väder är ju svårt för oss att kontrollera, säger Lisebergs vd Andreas Andersen till GP.

"Spelar ingen roll"

Men den förklaringen räcker alltså inte för ARN, som rekommenderar att Liseberg betalar tillbaka 1 500 av de 2 380 kronor som Allt-i-Ett-biljetten kostade.

– ARN bedömde att det inte spelar någon roll om företaget kunde förutse det oväder som ledde till nedstängningen eller inte, framhåller nämnden i ett pressmeddelande.

– Det saknar också betydelse att företaget inte orsakat den omständighet som låg bakom nedstängningen. 

"Fick inte vad de betalade för"

Enligt ARN är det den långa tiden, fem och en halv timme, som är delvis avgörande för beslutet.

Så lång nedstängning kan man som besökare inte räkna med, menar nämnden.

– Konsumenterna fick inte den tjänst som de hade betalat för och då är utgångspunkten att de inte heller är skyldiga att betala för hela tjänsten, säger ARN:s chef Marcus Isgren i samma uttalande.

Liseberg har ännu inte bestämt sig för hur man ska bemöta nämndens beslut då parkens bolagsjurist är på semester.

LÄS MER: Kalldusch för Liseberg

LÄS MER: Ny satsning på Liseberg – säger nej till alla under 21 år

Foto: Stefan Karlberg

Text: Redaktionen


18okt2025

JUST NU: Nederländerna mobiliserar trupper

2025 11 21

Nederländerna skickar soldater och försvar till Natoland.

Nederländerna har påbörjat utsändningen av soldater och avancerade luftvärnssystem till Polen.

Detta för att stärka Natos östra flank och skydda en viktig logistikbas, rapporterar ukrainska Pravda.

Stärker försvaret

Enligt Nederländernas försvarsminister Ruben Brekelmans skickas trupper på 300 soldater och två Patriot-luftvärnssystem för att skydda en logistikhub som hanterar militärt bistånd till Ukraina.

Polens statliga nyhetsbyrå PAP rapporterar att personal redan förbereder platsen för en tillfällig bas, och att systemoperatörer snart kommer att anlända för att ta över övervakningen av det polska luftrummet runt anläggningen.

Utsändningen började tidigare i veckan och enheten förväntas vara fullt operativ den 1 december.

Uppdraget planeras pågå fram till den 1 juni 2026.

LÄS MER: Ukraina sätter deadline för Europa – sista chansen

Avancerad teknik 

De Patriot-system som skickas är utrustade med senaste radar- och mjukvarukonfigurationen, inklusive PAC-3-interceptorer som kan slå ut ballistiska missiler, kryssningsrobotar och drönare.

Varje missil uppskattas kosta omkring fyra miljoner euro.

Nederländerna skickar även NASAMS-lanseringssystem för att hantera lågt flygande hot, samt en särskild enhet som ska skydda basen mot drönare.

Operativt och symboliskt

– De senaste ryska attackerna i västra Ukraina utlöste larm i Polen, vilket tvingade polska stridsflygplan upp i luften och temporärt stängde flygplatser, säger kolonel Olav Spanjer, som leder den nederländska enheten.

– Spänningarna i regionen har därmed ökat den senaste tiden.

Nederländska tjänstemän betonar att uppdraget är både operativt och symboliskt, och visar Nederländernas engagemang för Natos östra flank.

I September skickade Storbritannien ut trupper och utrustning till Belgien för att hjälpa landet stärka sitt försvar efter drönarintrång i luftrummet, som misstänks ha utförts av Ryssland.

Detta som en del av ett brett Nato-stöd för att möta ökade säkerhetshot.

LÄS MER: “Fler än 10 explosioner” – Rysslands luftförsvar misslyckas

Foto: T. Haaja

Text: Redaktionen


21nov2025

Stort larm om Whatsapp – 3,5 miljarder konton berörs

2025 11 21

Appen Whatsapp är populär över hela världen.

I Sverige används appen av en stor del av befolkningen.

Sedan 2014 ägs tjänsten av techjätten Meta, som också driver exempelvis Facebook, Instagram och Messenger.

Appen används för kommunikation människor emellan.

– Enkla och pålitliga privata meddelanden och samtal gratis över hela världen, framhåller Whatsupp i sin marknadsföring.

Forskar har upptäckt

Nu kommer ett larm från forskare i Österrike.

Datavetare från Wiens universitet och SBA Research har upptäckt en betydande integritetssårbarhet i appen.

– Genom att utnyttja denna svaghet kunde de genomföra en aldrig tidigare skådad global uppräkning av alla Whatsappkonton och identifiera 3,5 miljarder konton världen över, framhåller SBA Research i ett uttalande.

Enkel mekanism

Genom enkla sökningar kunde forskarna komma åt uppgifter om mängder av användare.

På en timme kunde de söka upp över 100 miljoner användares telefonnummer och scanna av konton i 245 olika länder.

– Under normala omständigheter borde ett så stort antal förfrågningar från en enda källa eller server inte behandlas. Det var sårbarheten, att vi kunde skicka praktiskt taget obegränsade förfrågningar till servern och därmed genomföra en global uppräkning, säger forskaren Gabriel Gegenhuber.

Läs också: SBAB: 97 procent gör samma sak med räntan

Ska vara löst nu

Efter att larmet kom agerade Whatsapp snabbt.

Nu ska problemet vara löst efter att universitetets forskare hjälpt till.

– I samarbete med forskarna har Whatsapp åtgärdat problemet, framhåller SBA Research.

Studie lyfter fram

Den upptäckta svagheten hos den populära appen, som gjorde att forskarna kunde kommer åt 3,5 miljarder konton, var en del av en studie om säkerhet på liknande plattformar.

– Studien lyfter fram vikten av kontinuerlig, oberoende säkerhetsforskning om allmänt använda kommunikationsplattformar och pekar på riskerna med centralisering av snabbmeddelandetjänster, framhåller forskningscentrumet.

Läs mer: Nordens största ”hotell” ska byggas i Sverige

Foto: Dimitri Karastelev

Text: Redaktionen