Liseberg måste betala tillbaka till upprörd kund

2023 07 19

En kvinna var ruggigt besviken på ett Lisebergsbesök och anmälde därefter nöjesparken.

Ett kraftigt oväder drog in över Göteborg samma dag som gästen hade bestämt sig för att besöka Liseberg och åka karuseller hela dagen.

Vädret var så pass stormigt att parken fick stänga sina attraktioner i fem och en halv timme.

Inte okej, enligt kvinnan, som därefter anmälde Liseberg till Allmänna reklamationsnämnden, ARN. 

Nu har nämnden fattat sitt beslut, rapporterar Göteborgs-Posten.

ARN ger kvinnan rätt och Liseberg behöver därmed betala tillbaka pengar till kunden.

"Fria åk från öppning till stängning"

Kvinnan hade köpt biljetten “Allt-i-Ett”.

Ett åkpass som enligt Liseberg ska inkludera “fria åk i alla attraktioner” fram till parken stänger.

Men gästen och hennes vänner hann bara åka två karuseller innan parken stängde på grund av ovädret.

När den väl öppnade igen fanns enbart tid till två till då de fastnade i berg- och dalbanan Helix efter strul med tekniken, vilket drog ut på tiden.

Klagade till parken

Ett klagomål framfördes till Liseberg som erbjöd kompensation i form av en kvällsbiljett.

Nöjesparken själva hänvisade till sina villkor som deklarerar att man inte kan garantera attraktionernas drift på grund av faktorer som ligger utanför parkens kontroll.

– Generellt är vi ganska generösa med kompensationer, men just väder är ju svårt för oss att kontrollera, säger Lisebergs vd Andreas Andersen till GP.

"Spelar ingen roll"

Men den förklaringen räcker alltså inte för ARN, som rekommenderar att Liseberg betalar tillbaka 1 500 av de 2 380 kronor som Allt-i-Ett-biljetten kostade.

– ARN bedömde att det inte spelar någon roll om företaget kunde förutse det oväder som ledde till nedstängningen eller inte, framhåller nämnden i ett pressmeddelande.

– Det saknar också betydelse att företaget inte orsakat den omständighet som låg bakom nedstängningen. 

"Fick inte vad de betalade för"

Enligt ARN är det den långa tiden, fem och en halv timme, som är delvis avgörande för beslutet.

Så lång nedstängning kan man som besökare inte räkna med, menar nämnden.

– Konsumenterna fick inte den tjänst som de hade betalat för och då är utgångspunkten att de inte heller är skyldiga att betala för hela tjänsten, säger ARN:s chef Marcus Isgren i samma uttalande.

Liseberg har ännu inte bestämt sig för hur man ska bemöta nämndens beslut då parkens bolagsjurist är på semester.

LÄS MER: Kalldusch för Liseberg

LÄS MER: Ny satsning på Liseberg – säger nej till alla under 21 år

Foto: Stefan Karlberg

Text: Redaktionen


Går i konkurs efter 106 år – efter dödsolyckan

2025 05 25

Ett Göteborgsbolag går i konkurs.

Det var under sommaren 2023 som en tragisk olycka inträffade vid nöjesparken Gröna Lund i Stockholm.

En 35-årig kvinna förlorade livet och flera skadades när berg-och dalbanan Jetline spårade ur.

En rättsprocess inleddes då mot bland annat Göteborgs Mekaniska Werkstad – som nu går i konkurs.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Går i konkurs

Göteborgs Mekaniska Werkstad – med anor från 1919 – krävs på miljoner för inblandning i dödsolyckan.

Åklagare lämnade förra året in en talan om grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan mot Göteborgsbolaget.

Detta eftersom Göteborgs Mekaniska Werkstad på uppdrag av Mekosmos levererade en bärarm till nöjesparken.

Bärarmen knäcktes enligt TV4 vid dödsolyckan.

Inte på grund av rättsprocessen

Det ska dock enligt konkursförvaltaren inte vara på grund av rättsprocessen som bolaget går i konkurs – utan på grund av prissättningen.

Göteborgs tingsrätt har fattat beslut om konkurs och bolaget hade vid konkurstillfället 15 anställda.

Enligt de senast tillgängliga siffrorna hade bolaget en nettoomsättning på 17 227 000 kronor, och bokförda tillgångar på 9 402 000 kronor, uppger Konkurslistan

“Hade inte hänt”

Senior åklagare Christer B. Jarlås vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har sagt att dödsolyckan inte hade hänt om alla regler hade följts.

– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svenska standarder att följa, har han sagt till SVT.

– Om företagen hade följt reglerna hade detta inte hänt.

Anlitades av Mekosmos

Tre företag misstänktes för brott efter dödsolyckan, däribland just Göteborgs Mekaniska Werkstad.

Underentreprenören Mekosmos ska utan Gröna Lunds vetskap ha anlitat Göteborgs Mekaniska Werkstad för produktion av bärarmarna.

Göteborgs Mekaniska Werkstads försvarsadvokat framhöll förra året att ”bolaget bestrider ansvar och motsätter sig därför att betala företagsbot.”

Det rapporterar SVT.

Foto: Gröna Lund

Text: Redaktionen


Willys vädjar till kunder

2025 05 26

Willys-kunder ställer till med problem i en butik i Upplands-Bro.

Willys har nu stött på ett liknande problem som Ica-butiker tidigare upplevt.

Kunder som besöker butiker kastar ner saker i pantmaskinen som inte ska vara där.

Det orsakar risker – och Willys går därmed nu ut med en vädjan till kunder som använder kedjans pantmaskiner.

Det rapporterar Mitt i.

Flera saker

Det rör sig om de större pantmaskinerna där kunder kan hälla i panten.

Vid en butik i Upplands-Bro har personalen upptäckt alla möjliga saker i pantmaskinen.

Det handlar bland annat om verktyg, snus, knivar, barnkläder och mycket annat.

– Hittills har maskinen klarat alla udda föremål, men det finns såklart en risk att ett tungt verktyg eller en kniv kan skada maskinen så att den behöver lagas, förklarar Ia Fungdal, butikschef för Willys Bro Handel.

Vädjar till kunder

Butikschefen menar att det är positivt att pantmaskinen används av kunderna, men att de gärna kan säkerställa att det inte slängs in saker som inte hör hemma där.

– Vi tycker att det är superkul att så många uppskattar och använder vår pantmaskin! Försök om möjligt att bara kasta i pantburkar så håller maskinen längre.

Även Ica

Det är inte bara Willys som har stött på den här typen av problem.

Även Ica-butiker har upplevt att diverse oönskade föremål har landat i pantmaskinen.

Vid en butik i Borås har personalen bland annat hittat trosor, knivar, en tandavgjutning och sexleksaker.

– Det är ett irritationsmoment i vardagen och ingen rolig arbetsmiljö för de som jobbar med att tömma och rengöra, säger butikschef Jesper Hedell enligt Göteborgs-Posten.

“Går sönder”

Hedell förklarar att man redan har upplevt att pantmaskinen gått sönder på grund av obehöriga föremål.

– Ibland går maskinerna sönder och då blir det en frustration även för kunderna som inte kan lämna tillbaka sina burkar och flaskor, säger han.

Det bedöms även finnas en skaderisk för butikspersonalen som behöver hantera föremålen i fråga – exempelvis knivar och liknande.

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen