SVERIGE: Lavin i populär skidort

2022 12 28

Ett larm om en lavin har inkommit nära skidsystemet Bydalen i Åre.

Det rapporterar SVT Jämtland.

– Vi bistår med styrkor från Hallen och Järpen som ska dit med snöskotrar, vi har också en insatsledare på väg för att samarbeta på platsen, säger räddningstjänstens inre befäl, Viktor Brandt, till tv-kanalen.

30 gånger 50 meter

Uppgifterna som inkom i samband med larmet pekar på att lavinen ska vara 30 gånger 50 meter stor, med ett snödjup på ungefär en meter.

På de djupaste ställena kan det röra sig om 1,3 meter, enligt P4 Jämtland.

– Det är skidspår både in och ut ur området. Vi söker av massorna så att det inte ligger någon under snön, säger Viktor Brandt.

Fjällräddare har även åkt ut i platsen för att bistå räddningstjänsten på plats.

En miljon turister

Enligt det larm som inkommit till räddningstjänsten ska lavinen ha inträffat ovanför de som ofta kallas för “trädgränsliftarna” i Bydalen skidanläggning, som ligger i Åre kommun – och som lockar en miljon turister varje år.

Det finns i nuläget inga uppgifter om exakt hur nära själva skidanläggningen incidenten har skett, uppger räddningstjänsten till SVT.

För närvarande jobbas det dock oerhört hårt på platsen och även lavinhundar har kallats in. 

– Inom en timme hoppas vi vara klara och ihoppackade, säger Rickard Svedjesten, vd på Bydalens wärdshus och ordförande för Svenska fjällräddarnas riksorganisation, till kanalen.

I skrivande stund har ingen människa påträffats i snömassorna.

40 nedfarter

Bydalen har tagit emot skidturister ända sedan 1800-talet och har idag ett stort liftsystem med varierat utbud, vilket lockar såväl erfarna skidåkare som nybörjare till anläggningen.

– Här finns utförsåkning för alla skidåkare. Vi erbjuder en storslagen skidåkning med 17 liftar, 40 nedfarter och 420m fallhöjd. Välpreparerade backar som bygger på natursnö, men där snökanonsystemet är väl utbyggt för att lägga den grund som behövs för att hålla bästa kvalitet hela vintern, beskriver Bydalsfjällen skidorten på sin hemsida.

Flera typer av laviner

En lavin är samma sak som ett snöskred och är benämningen för en stor mängd snö rasar i snabb rörelse nedför en sluttning.

Fenomenet kan bland annat uppstå när ett svagt lager av snö inte kan bära ovanliggande snö och kollapsar. Det kallas för flaklaviner.

En annan variant är löslaviner.

– Lössnölaviner utlöses på branta sluttningar vid kraftigt snöfall. Denna typ av laviner vidgas vid rörelsen neråt och växer till en päronformad kägla, framhåller SMHI på sin hemsida.

– Laviner förekommer varje vinter i varierad omfattning beroende på väder och snöförhållanden, framhävs också.

Text: Redaktionen


Ryssland har stått för enorm bluff – det omöjliga har hänt

2025 07 14

Ryssland har lyckats komma över viktig utrustning värd minst elva miljarder kronor från USA och EU.

Efter den ryska invasionen av Ukraina i februari infördes omfattande sanktioner från västvärlden mot Ryssland.

Trots det har diktaturen fått in flygplansdelar i landet värda minst en miljard euro, visar en granskning av Yle under rubriken “Rysslands stora flygplansbluff”.

Det borde ha varit omöjligt, konstaterar den finska public servicekanalen, och tillägger att “det betyder att västländernas hårda sanktioner mot Ryssland har misslyckats”.

Kan vara ännu värre

Enligt granskningen har Ryssland kommit över kritiska delar för civilflyg och utrustning som kan användas militärt. Det handlar om motorer, kabintillbehör, radarsystem och flygdatorer.

Utrustningen ska framför allt ha kommit från europeiska Airbus och amerikanska Boeing – världens största flygplanstillverkare.

– Affärerna är omfattande: flygplansdelar från Airbus värda i alla fall nästan 600 miljoner euro och Boeingdelar för nästan 400 miljoner euro har hamnat i Ryssland, framhåller Svenska Yle.

I verkligheten kan mängden vara ännu större.

Från Turkiet

Ryssland köper dock inte delarna direkt från flygjättarna. Utrustningen införskaffas via länder som står utanför EU:s och USA:s sanktioner.

Till exempel Natolandet Turkiet.

– Det är ett stort problem. Det här är viktiga västerländska handelspartners. Undandragande från sanktioner och ytterligare export till Ryssland gör det alltmer problematiskt att exportera till dessa länder. Turkiet är också Natomedlem, det säger sig självt att detta är mycket utmanande, säger sanktionsexperten Cathrine Lagerberg i en kommentar till norska Børsen.

"Följer lagen"

Även mellanhandsföretag i framför allt Kina, Gabon och Förenade Arabemiraten används för att få in utrustningen i Ryssland, enligt Yle.

Både Airbus och Boeing har avböjt intervjuer för att svara på kritiken. Båda bolagen framhåller i skriftliga uttalanden att de följer lagen.

– Airbus följer alla gällande lagar och sanktioner som rör Ryssland. Det finns inget lagligt sätt att exportera flygplan, delar, dokumentation eller tjänster till Ryssland, framhäver Airbus enligt Yle.

Gått miste om kunskapen

Drygt 4 000 leveranser med Airbus- eller Boeingdelar ska ha gjorts till Ryssland mellan februari 2022 och september 2024.

Enligt Stephen Wright, flygindustriexpert, har Ryssland förlorat stor del av landets kunskap inom flygteknik sedan Sovjetunionen föll.

– Ryssland skulle kunna tillverka flygplansdelar själv, men är de redo att satsa enorma summor på det nu? Det tror jag inte, säger professorn till Yle.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Historisk upptäckt om extremvärmen

2025 07 15

De senaste 15 åren har jorden värmts upp snabbare än väntat.

Sedan länge har det varit välkänt att mer koldioxid i atmosfären påskyndar den globala uppvärmningen.

Därför har utvecklingen i exempelvis Östasien förbryllat många forskare. Flera länder – inklusive Kina – har infört kraftfulla åtgärder mot luftföroreningar, vilket har lett till renare luft.

Trots det har världen blivit 0,28 grader varmare det sedan 2010. En betydligt kraftigare ökning jämfört med föregående decennier. I genomsnitt har jorden blivit cirka 0,18 grader varmare varje decennium sedan 1970.

– En av de stora frågorna inom klimatforskningen under de senaste 10–15 åren är varför den globala uppvärmningen verkar accelerera, säger klimatforskaren Bjørn Samset till NRK.

Här är svaret

Nu har forskarna löst mysteriet.

En studie, som publicerats i tidskriften Nature, visar att den renare luften har en oväntad baksida.

Enligt ledande klimatforskare bidrar minskade luftföroreningar till att påskynda den globala uppvärmningen. Detta eftersom partiklar som tidigare dämpade solens strålar har försvunnit från luften.

– Partiklarna blockerar en del av solstrålningen. Man kan föreställa sig en dag med mycket luftföroreningar – då är hela himlen grå. Solstrålarna hindras från att nå marken. Det gör marken lite svalare. Det blir som ett stort solskydd, säger Bjørn Samset som är en av forskarna bakom studien.

”Pusslet börjar falla på plats”

I studien kan forskarna visa att temperaturökningen sammanföll med den kraftiga minskningen av luftföroreningar i Östasien, främst i Kina.

I slutet av 2000-talet började kinesiska myndigheter införa kraftfulla åtgärder för att minska luftföroreningarna i landet.

Efter 15 års ansträngningar är luftföroreningarna nere på en relativt normal nivå – något som borde bidra till att bromsa in den globala uppvärmningen framöver.

– Pusslet börjar falla på plats, så vi hoppas att det här betyder att jorden inte permanent har börjat värmas upp snabbare. Det är faktiskt lite positiva klimatnyheter, säger Bjørn Samset till NRK,

Foto: Geralt 

Text: Redaktionen