Larm inifrån svensk fabrik – ”Jag går sönder”

2023 05 11

Anställda på batteriföretaget Northvolts fabrik i Skellefteå slår larm om en miserabel arbetsmiljö.

Flera anställda jobbar så mycket övertid att de blir sjuka, rapporterar tidningen Kollega.

Ingenjören Priya är en av dem. Hon arbetar på fabriken och har intervjuats av tidningen.

Priya berättar att hon ibland jobbar 12 timmar om dagen, sju dagar i veckan.

– Jag är aldrig fri från jobbet. Det är inte något tvång att jobba på helgen, men vi förväntas vara ajour med vad som händer och för att inte skapa en orimlig arbetsbörda i början av veckan, säger hon till tidningen.

Utländsk arbetskraft

Enligt ingenjören är det framför allt anställda från utlandet som ”jobbar orimligt många timmar”.

Utländska arbetare har ett visum kopplat till anställningen.

Om de säger upp sig måste de hitta ett nytt jobb i Sverige inom tre månader.

Annars tvingas de lämna Sverige.

Priya berättar att den tunga arbetsbördan har påverkats hennes hälsa.

Hon valde att uppsöka en läkare.

Diagnosen kom snabbt. Priya visade upp kraftiga utmaningssymptom och var på gränsen till en kollaps.

Nu har hon sagt upp sig.

– Det som var sorgligt var att min läkare sa att jag inte var den första från Northvolt. Jag går sönder och fler med mig. Frågan är hur många som ska drabbas innan något görs, säger hon till tidningen Kollega.  

Har varit i blåsväder tidigare

Northvolt har varit i blåsväder förut.

Arbetsmiljöverket har tidigare funnit flera brister i säkerheten på batterifabriken.

Bristerna handlade bland annat om otillräckligt skydd för att byggarbetare  inte ska kunna falla från hög höjd. Arbetsmiljöverket noterade även grävmaskiner och lyftkranar utan korrekt besiktning, rapporterade SVT Nyheter för drygt ett år sedan. 

– Det genomförs ju sådana här inspektioner löpande av större byggen, och även om bristerna som belyses är mindre än vid tidigare tillfällen så är förstås varje brist en brist för mycket, sa  Anders Thor, ansvarig för samhällsrelationer på Northvolt, inspektionen till tv-kanalen efter kontrollen.

Brutit mot regler

Utöver säkerhetsbristerna uppges även tolv utländska arbetare ha jobbat på Northvolt utan tillstånd.

Åklagare yrkar på att företaget ska betala 600 000 kronor i en särskild avgift, rapporterar DN.

Vidare skriver tidningen att Förvaltningsrätten har beslutat att fyra bolag – som i somras arbetade med bygget av batterifabriken – totalt ska betala cirka fyra miljoner kronor i sanktionsavgifter. 

Bolagen anklagas för att sakna kollektivavtal och för att ha brutit mot arbetstidsreglerna, erfar DN.

– Vid ett av företagen har 57 arbetstagare sammanlagt anlitats för 2 752 timmars otillåten arbetstid, uppger tidningen.

Fakta Northvolt

- Ett svenskt företag

- Företagets ambition är att tillverka ”världens grönaste batterier”, med minimalt koldioxidavtryck

Källa: Northvolt 

Läs mer här: Larm inifrån Northvolt: "Katastrofal arbetsmiljö"

Arkivfoto: G. Lazcano

Text: Redaktionen


Willys och Hemköp stoppar populär produkt – gäller resten av 2024

2024 07 26

Axfood har gett besked om att matjätten sätter stopp för vissa livsmedel.

Under den senaste tiden har beståndet av surströmming uppmärksammats i Sverige.

Det råder stora utmaningar för odlare och surströmmingen bedöms i viss mån vara hotad.

Livsmedelsjätten Axfood, som äger Willys och Hemköp, har gett besked om att man sätter stopp för försäljningen av surströmming och annan fisk och skaldjur under resten av året.

Långsiktigt arbete

I WWF:s senaste fiskguide har strömming från Östersjön fått rött ljus. 

Det innebär att arten bedöms som hotad och helt bör undvikas.  

– Även om det inte är det småskaliga fisket som är det stora problemet, är strömmingsbeståndets biomassa lägre och åtgärder behöver vidtas, framhåller Axfood.

– Axfoods butiker kommer därför inte att sälja surströmming under säsongen 2024. Tillsammans med leverantörer ses nu olika hållbara lösningar över för att framöver kunna erbjuda surströmming på ett långsiktigt hållbart sätt framöver. 

“Borde inte tillåtas”

Åsa Domeij, Axfoods hållbarhetschef, har uttalat sig om situationen.

– Det är det industriella och storskaliga trålfisket av sill/strömming för fodertillverkning som inte borde tillåtas eftersom det leder till utfiske och därför förstör möjligheterna för det kustnära och småskaligt garnfiske för konsumtion, till exempel surströmming.

“Blandade känslor”

En annan som har kommenterat saken är Urban Winther som är butikschef för en Willysaffär i Luleå.

– Det är ju verkligen blandade känslor. Jag har respekt för att den har blivit rödlistad och det är ju väldigt ont om strömming. De sista åren har vi inte alls fått tag i de volymer som vi önskar, säger han till Sveriges Radio.

– Det är ju en otrolig brist på det.

Nya räkor

Axfood ersätter även de svenska räkorna i butikerna av liknande skäl.

– Även den svenska räkan har rött ljus i WWF:s fiskguide. I och med att den dessutom förlorat sin miljömärkning från MSC har den tillsvidare ersatts av räkor från Norge i Axfoods butiker.

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen


Bilister påverkas av ny lag – föreslår indraget körkort

2024 07 25

Från polishåll föreslår man nu ännu hårdare straff trots att en ny lag har gett effekt.

Under en längre tid hade flera städer problem med ungdomar som åkte runt och spelade hög musik i sina bilar.

2021 kom en ny lag som möjliggjort böter som en konsekvens för den som spelar för hög musik.

Lagen har gett effekt, men från polishåll föreslår man nu ännu hårdare straff för bilisterna.

Det rapporterar SVT.

Har minskat

Antalet bötfällda i bland annat Dalarna har minskat kraftigt på sistone.

– Det är glädjande att se att fler bilförare nu tar hänsyn till reglerna och till sina medmänniskor, säger Kjell Bond, som är kommunpolis i Rättvik, till SVT.

Vill se hårdare straff

Trots att den nya lagen har gett effekt vill Kjell Bond se ännu hårdare straff.

Han föreslår att indraget körkort skulle kunna leda till en ännu bättre utveckling.

– Många bilister skulle tänka sig för både en och två gånger innan de spelar hög musik om de riskerar att förlora sitt körkort, säger han.

20 000 än så länge

Det återstår att se om man nöjer sig med böter eller om indraget körkort kan bli verklighet för den som spelar för hög musik framöver.

Transportstyrelsen har i dagarna släppt ny statistik, och under årets första halvår så förlorade 20 000 svenskar sitt körkort.

– Transportstyrelsen beslutade om nästan 20 000 körkortsåterkallelser under första halvan av 2024, framhåller myndigheten.

– Det är en liten ökning på 2,6 procent jämfört med motsvarande period året innan. Återkallelserna på grund av väsentliga trafikbrott minskar tydligt. Samtidigt fortsätter återkallelserna på grund av rattfylleri eller drograttfylleri att öka. Det visar Transportstyrelsens statistik.

Tydliga riskbeteenden

Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen, kommenterar siffrorna.

– Både fortkörningar och rattfyllerier är tydliga riskbeteenden i trafiken, säger han.

– En körkortsåterkallelse är en markering från samhället om ett trafikfarligt och oacceptabelt beteende, även om beslutet i sig är en renodlad trafiksäkerhetsåtgärd.

Foto: W. Kei

Text: Redaktionen