Larm inifrån svensk fabrik – ”Jag går sönder”

2023 05 11

Anställda på batteriföretaget Northvolts fabrik i Skellefteå slår larm om en miserabel arbetsmiljö.

Flera anställda jobbar så mycket övertid att de blir sjuka, rapporterar tidningen Kollega.

Ingenjören Priya är en av dem. Hon arbetar på fabriken och har intervjuats av tidningen.

Priya berättar att hon ibland jobbar 12 timmar om dagen, sju dagar i veckan.

– Jag är aldrig fri från jobbet. Det är inte något tvång att jobba på helgen, men vi förväntas vara ajour med vad som händer och för att inte skapa en orimlig arbetsbörda i början av veckan, säger hon till tidningen.

Utländsk arbetskraft

Enligt ingenjören är det framför allt anställda från utlandet som ”jobbar orimligt många timmar”.

Utländska arbetare har ett visum kopplat till anställningen.

Om de säger upp sig måste de hitta ett nytt jobb i Sverige inom tre månader.

Annars tvingas de lämna Sverige.

Priya berättar att den tunga arbetsbördan har påverkats hennes hälsa.

Hon valde att uppsöka en läkare.

Diagnosen kom snabbt. Priya visade upp kraftiga utmaningssymptom och var på gränsen till en kollaps.

Nu har hon sagt upp sig.

– Det som var sorgligt var att min läkare sa att jag inte var den första från Northvolt. Jag går sönder och fler med mig. Frågan är hur många som ska drabbas innan något görs, säger hon till tidningen Kollega.  

Har varit i blåsväder tidigare

Northvolt har varit i blåsväder förut.

Arbetsmiljöverket har tidigare funnit flera brister i säkerheten på batterifabriken.

Bristerna handlade bland annat om otillräckligt skydd för att byggarbetare  inte ska kunna falla från hög höjd. Arbetsmiljöverket noterade även grävmaskiner och lyftkranar utan korrekt besiktning, rapporterade SVT Nyheter för drygt ett år sedan. 

– Det genomförs ju sådana här inspektioner löpande av större byggen, och även om bristerna som belyses är mindre än vid tidigare tillfällen så är förstås varje brist en brist för mycket, sa  Anders Thor, ansvarig för samhällsrelationer på Northvolt, inspektionen till tv-kanalen efter kontrollen.

Brutit mot regler

Utöver säkerhetsbristerna uppges även tolv utländska arbetare ha jobbat på Northvolt utan tillstånd.

Åklagare yrkar på att företaget ska betala 600 000 kronor i en särskild avgift, rapporterar DN.

Vidare skriver tidningen att Förvaltningsrätten har beslutat att fyra bolag – som i somras arbetade med bygget av batterifabriken – totalt ska betala cirka fyra miljoner kronor i sanktionsavgifter. 

Bolagen anklagas för att sakna kollektivavtal och för att ha brutit mot arbetstidsreglerna, erfar DN.

– Vid ett av företagen har 57 arbetstagare sammanlagt anlitats för 2 752 timmars otillåten arbetstid, uppger tidningen.

Fakta Northvolt

- Ett svenskt företag

- Företagets ambition är att tillverka ”världens grönaste batterier”, med minimalt koldioxidavtryck

Källa: Northvolt 

Läs mer här: Larm inifrån Northvolt: "Katastrofal arbetsmiljö"

Arkivfoto: G. Lazcano

Text: Redaktionen


Anstormning till ICA – galen rusning efter samma produkt

2024 03 28

Det råder ingen tvekan om vad som är en av svenska folkets högsta prioriteringar bland livsmedel just nu.

Skillnaden är enorm jämfört med en vanlig vecka.

Kunder fullkomligt rusar till matbutikerna för att köpa på sig stora mängder av lösgodis inför påskhelgen.

Konsumtionen är på den nivån att butikspersonal hela tiden måste vara vaksamma för att godsakerna inte ska ta slut i hyllorna.

– Det är rejäl skillnad. Vi får fylla på varje dag kontra vad vi behöver göra annars, säger exempelvis Lotta Eriksson, butikschef på Ica Maxi i Ljungby, till P4 Kronoberg.

Ökar 3 000 procent

Den plötsliga efterfrågan på godis kan inte underskattas.

Försäljningen i den aktuella ICA-butiken ökar från 150 kilo lösviktsgodis en vanlig vecka – till hisnande 4,5 ton nu under påsk.

En ökning motsvarande 3 000 procent.

Det gör att påskhelgen konkurrerar ut julen som den helg med de absolut största säljtopparna av godis under hela året, erfar radiokanalen.

– Ägg med chokladfyllning, harar… sött godis, säger Lotta Eriksson är det som lockar mest.

Sockeråtgärder på gång

Frågan om att reglera godisförsäljningen i Sverige har blivit särskilt aktuell de senaste åren.

Så sent som i februari gick Livsmedelsverket ut med att stora insatser är på gång för att minska mängden socker i mat.

– Vår slutsats är att det finns en vilja bland producenter och handel att sänka salt- och sockerhalten i livsmedel. Många företag jobbar redan med detta men arbetet behöver intensifieras, för hälsans skull, säger Åsa Brugård Konde, projektledare för myndighetens regeringsuppdrag, vid tillfället.

"Behövs en sockerskatt"

Förra året spekulerades det i att Livsmedelsverket flaggade för en ny sockerskatt, vilket senare dementerades av både myndigheten och regeringen.

Men det finns dock en opinion för åtgärden. 

– Mycket talar för att man skulle behöva sänka skatten på frukt och grönt och höja skatten på sockerrika livsmedel och rött kött samt begränsa marknadsföringen för att människor ska kunna konsumera på ett sätt som är bättre för den egna hälsan och klimatet, säger LIselotte Schäfer Elinder, professor i folkhälsovetenskap vid Karolinska institutet, till Expressen.

Foto: Jessica Gow, ICA-gruppen

Text: Redaktionen


Bilägare varnas för oväntad faktura – kommit via Kivra

2024 03 28

Anmälningar väller in till Riksförbundet M Sverige.

Det framhåller konsumentorganisationen för bilister i ett uttalande på onsdagsmorgonen.

Anmälningarna handlar om en och samma sak: Flera fordonsägare har kontaktats med erbjudande om garantiåtagande.

I flera fall har ”erbjudandet” kommit i form av en faktura.

Enligt Riksförbundet M Sverige rör det sig om rent bluffmakeri.

Företagen erbjuder – ofta med aggressiv marknadsföring – något de kallar "förlängd fabriksgaranti", men produkten saknar innehåll och ger inget garantiskydd till fordonsägare, uppger organisationen.

– Det är innehållslösa och ofta helt onödiga garantier som inte ger konsumenter något skydd, säger Olle Haglund, jurist på Riksförbundet M Sverige.

Många har betalat – dykt upp i Kivra

Ett antal fordonsägare har redan lurats av blufferbjudandet.

– Tyvärr upptäcker många som betalar fakturan att de har ingått ett avtal med företaget som förlängs automatiskt, framhåller Riksförbundet M och tillägger:

– ”Erbjudandet” kan komma oavsett bilens ålder. Oavsett om nybilsgarantin nyligen förfallit eller gjorde det för många år sedan framstår det på utskicken som att det är brådskande eller att erbjudandet gäller en förlängning av det skydd man tidigare omfattats av.

Vidare uppger organisationen att bluffakturorna dykt upp i den digitala brevlådan Kivra, vilket befaras ha stärkt intrycket av att det rör sig om riktiga fakturor.

”Stora inskränkningar”

Riksförbundet har tidigare uppmärksammat sina tiotusentals medlemmar om problemet, men vill med onsdagens varning nå ut till den breda allmänheten.

– M Sverige har under många år kontaktats av bilägare om allehanda utskick om förlängda garantier. Många blir förbannade när det framgår att det inte alls är fråga om någon garanti och att villkoren gör stora inskränkningar i vad som omfattas, säger Olle Haglund.

Fakta: Riksförbundet M Sverige

- Riksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter.

- Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor.

- M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.

Foto: Kathy resp Kivra

Text: Redaktionen