JUST NU: Kräver att Sverige skickar stridsvagnar – regeringen svarar

2023 01 26

Sverigedemokraterna vill skicka att Sverige ska skicka stridsvagnen Leopard 2 till Ukraina.

Ett beslut måste fattas så snabbt som möjligt.

Det framhåller  Sven-Olof Sällström (SD), försvarspolitisk talesperson och vice ordförande i försvarsutskottet.

– Stridsvagnar är helt nödvändigt för att kunna återta terräng och det är vad Ukraina behöver, säger han till SR Ekot.

Flera länder har tagit beslut

Tidigare i veckan gav Tysklands regering klartecken åt att skicka Leopard 2-stridsvagnar till Ukraina.

Även Norge, Spanien och Polen har meddelat att de kommer att skicka exemplar av stridsvagnen.

Sveriges nordiska grannar, Danmark och Finland, har uppgett att de överväger en leverans.

Sverige säger nej

I Sverige kallas Leopard 2 för stridsvagn 122. Sverige kommer i nuläget inte att skicka några exemplar av stridsvagnen till Ukraina.

Det meddelar försvarsminister Pål Jonson (M).

– Men det är inte uteslutet att detta kan ske i ett senare skede, sa ministern till SvD under gårdagen.

Sven-Olof Sällström kritiserar försvarsministerns besked.

– Det är nu de behöver dem. Det är nu som Sverige, tillsammans med de andra länderna, borde bidra med stridsvagnar till Ukraina.

Fakta stridsvagn 122

- Stridsvagn 122 är den svenska versionen av den tyska stridsvagnen Leopard 2.

- Vagnen har av Discovery Channel utnämnts till den bästa tunga stridsvagnen genom tiderna.

- Stridsvagn 122 har ett torn som kan vridas 360 grader och som riktas elektriskt.

- Besättningen består av fyra personer: En förare i förarutrymmet i chassit, samt en vagnchef, en skytt och en laddare uppe i tornet.

- Vagnen är beväpnad med en 12-centimeters kanon, två 7,62-millimeters kulsprutor och ett rökkastarbatteri.

- Till kanonen används pansarprojektiler och spränggranater, som kan bekämpa mål på upp till 4 000 meters avstånd.

- Skytten och vagnchefen har varsitt sikte med stabiliserade siktlinjer. Även kanonen är stabiliserad, vilket innebär att siktlinje och kanon är riktade mot målet vid körning i ojämn terräng.

- Med hjälp av infraröda sikten kan Stridsvagn 122 också användas nattetid, vid dålig sikt och mot visuellt kamouflerade mål.

Källa: Försvarsmakten

Foto: Försvarsmakten 

Text: Redaktionen


JUST NU: Journalister grips i USA

2025 06 10

Demonstrationerna mot Trumpadministrationens räder mot illegala invandrare fortsätter i USA.

Under måndagskvällen spred sig protesterna till flera amerikanska städer.

Förutom i Los Angeles har demonstrationer ägt rum i bland annat San Francisco, New York, Louisville och Dallas, rapporterar CNN.

Slår till mot journalister

Protesterna har eskalerat i våldsamheter vid flera tillfällen.

I Los Angeles fortsätter demonstranter att trotsa polisens order, vägar har blockerats och bilar har satts i eld.

Polisen har svarat med att gripa ett dussintals demonstranter, rapporterar CNN.

Men det är inte bara demonstranter som blivit omhändertagna av blåljuspersonalen. Enligt kanalen har polisen även slagit till mot journalister.

CNN:s journalist Jason Carroll är en av dem. Enligt kanalen greps Carroll av polisen när han rapporterade om upploppen i Los Angeles. Journalisten fick sina händer bakbundna och fördes bort av polispatruller.

– Det är något jag inte förväntade mig. Vi har varit här ute hela dagen och bevakat ett antal protester. I normala fall inser poliserna att pressen är närvarande och bara gör sitt jobb, säger Carroll till CNN efter händelsen.

Stor oenighet

President Trump har valt att skicka militärer till Los Angeles för att stävja protesterna. I dagsläget har 700 marinsoldater anlänt till staden för att ge stöd till nationalgardet.

Kaliforniens guvernör Gavin Newsom rasar mot Trumps åtgärder, som inte godkänts av honom. Han anklagar anklagar Trump för att medvetet eskalera situationen.

– Det här är precis vad Trump vill. Han eldar på situationen genom att mobilisera nationalgardet, skriver Newsom i ett inlägg på X.

Foto:

Text: Redaktionen


JUST NU: Planerar jättebro till Sverige – 317 miljarder kronor

2025 06 10

I början av 2024 meddelade Finland att de första stegen har tagits för att bygga en bro mellan Sverige och Finland.

Den finska staten annonserade att man utreder möjligheten att bygga ”Kvarkenbron” mellan Vasa och Umeå.

Finländarna uppgav att man redan öronmärkt stora pengar till projektet.

–  Vi har bokat upp 200 000 euro från vårt planeringsprogram för att kunna göra en förstudie. Den kommer att bestå av flera olika delar och vi kommer att använda oss av konsulter, sa Tapio Ojanen biträdande direktör på finska Trafikledsverket, till Svenska Yle.

Här är prislappen

Nu är förstudien klar.

Enligt den finska rapporten är det tekniskt möjligt att bygga bron och den preliminära prislappen beräknas till 5–29 miljarder euro beroende på hur bygget genomförs. Den högsta summan motsvarar cirka 317 miljarder kronor och utgår från att bron trafikeras av både järnvägs- och biltrafik.

– Enligt prognosen skulle cirka 2 000–3 000 fordon använda den fasta förbindelsen per dag i persontrafiken och 500–600 fordon i godstrafiken. Trafikmängderna motsvarar till sin storleksklass de typiska trafikmängderna i förbindelserna mellan landskapscentrumen i Finland, framhåller Trafikledsverket i förstudien.

Vidare skriver myndigheten att restiden mellan Vasa och Umeå skulle förkortas avsevärt och att bron skulle fylla en särskild stor funktion för fritidsresor, militära transporter och energiöverföring.

LÄS MER: Tung varning om rysk ekonomi – inifrån Ryssland | Ekonomibladet

Sex förslag

Här är samtliga genomförbara lösningar, enligt studien:

  • Landsväg (94 kilometer, varav 30 km på fastlandet, 18 km på vägbankar och 46 km på broar). Kostnadskalkyl 4,9–8,4 miljarder euro.

  • Landsväg delvis i tunnel (94 kilometer, varav 30 km på fastlandet, 18 km på vägbankar, 39 km på broar och 7 km i tunnel). Kostnadskalkyl 6,2–10,5 miljarder euro.

  • Järnväg (114 km, varav 53 km på fastlandet, 14 km på vägbankar och 47 km på broar). Kostnadskalkyl 5,5–9,3 miljarder euro.

  • Järnväg delvis i tunnel (114 km, varav 53 km på fastlandet, 7 km på vägbankar, 39 km på broar och 15 km i tunnel). Kostnadskalkyl 10,3–17,5 miljarder euro.

  • Järnväg i sin helhet i tunnel (105 km, varav 2 km på fastlandet och 103 km i tunnel). Kostnadskalkyl 17–28,9 miljarder euro.

  • Kombination av landsväg och järnväg (114 kilometer, varav 53 km på fastlandet, 7 km på vägbankar, 39 km på broar och 15 km i tunnel). Kostnadskalkyl 16,7–28,3 miljarder euro.

LÄS MER: Ica-butik slår larm – “Blir bara värre och värre” | Ekonomibladet

Exempelbild: Chuttersnap

Text: Redaktionen