Konsumentverket varnar Jysk och Mio: sluta omedelbart

2024 06 14

Sex företag har fuskat med rean och riskerar stränga straff.

Det meddelar Konsumentverket efter att ha genomfört en större granskning av hur företagen skötte sig under realisationen i höstas.

På listan finns bland annat möbeljättarna Jysk och Mio.

Nu kräver myndigheten att de utpekade företagen omedelbart upphör med sina metoder. Annars väntar bestraffningar i form av höga vitesbelopp.

Har visat fel pris

Utöver Mio och Jysk finns även två nätbutiker som säljer kläder samt två mindre möbelföretag på Konsumentverkets radar. De fyra resterande företagen nämns inte vid namn.

– Gemensamt för de sex företagen är att de inte har visat rätt pris för de senaste 30 dagarna, det vill säga det pris som ska tala om för konsumenten vad varan brukar kosta, framhåller myndigheten.

– Ofta har företagen i stället använt ett högre pris att jämföra reapriset med, vilket gör att reapriset framstår som mer fördelaktigt. 

LÄS MER: Mio slår tillbaka – “det kommer aldrig att ske”

Lurar kunderna

Enligt Konsumentverket har företagen vid upprepade tillfällen tagit med ett högre pris som egentligen aldrig använts, eller i bästa fall enbart använts under ett par dagars tid.

Utifrån det priset har man sedan räknat ut många procent rea det är.

– Problemet är att man som konsument tror att man gör ett klipp, medan varan i själva verket aldrig kostat så mycket som det står, förklarar Pär Magnusson, processråd vid Konsumentombudsmannen, KO.

Kan tvingas betala 2 miljoner

Konsumentverket understryker allvaret i situationen.

Förbuden kopplas till viten på mellan en halv miljon och två miljoner kronor och kan komma att dömas ut om företaget bryter mot förbudet.

Om företagen överklagar KO:s föreläggande går ärendet vidare till Patent- och marknadsdomstolen för prövning.

Enligt prisinformationslagen ska varans pris de senaste 30 dagarna tydligt redovisas när företaget vill marknadsföra en rea eller kampanj.

Så här skriver Konsumentverket om lagen:

Paragrafen som styr är 7A, och den vilar i sin tur på ett EU-direktiv. Regeln har införts för att säkerställa att prissänkningen är äkta och inte en bluff. EU-kommissionen har i sin vägledning uttryck att lagparagrafen syftar till att förhindra att företag på konstlad väg höjer referenspriser och vilseleder konsumenterna om storleken på rabatten.

Foto: Jysk resp Mio

Text: Redaktionen


JUST NU: USA hotar två Natoländer

2025 09 16

USA:s president Donald Trump har meddelat att han är beredd att införa ”massiva sanktioner” mot Ryssland om samtliga Natoländer inför lika hårda sanktioner och stoppar importen av rysk olja.

Nu ökar USA trycket på Ungern och Slovakien – de länder i försvarsalliansen som står för majoriteten av oljeimporten från Ryssland.

"Kommer få konsekvenser" 

Den republikanske senatorn Lindsey Graham hotar de centraleuropeiska länderna med ”konsekvenser” om de inte slutar att köpa rysk olja.

– Presidenten har helt rätt när han kräver att Europa ska sluta köpa rysk olja. När det gäller importen av rysk olja ligger ansvaret i praktiken nu hos Ungern och Slovakien, skriver Graham på X.

– Jag hoppas och förväntar mig att de snart kommer att gå med på vårt krav och hjälpa oss att få ett slut på detta blodbad. Om de inte gör det kommer det få konsekvenser, fortsätter senatorn, som är en nära allierad till president Trump. 

Graham specificerar inte vilka ”konsekvenser” länderna kan vänta sig.

Starka band till Ryssland

Trots den ryska invasionen av Ukraina har Ungern och Slovakien bibehållit sin starka relation med Ryssland. 

Länderna, som styrs av Kremvänliga regeringar, har upprepade gånger kritiserat och motsatt sig västvärldens sanktioner mot Ryssland.

Slovakien och Ungern är dessutom fortfarande starkt beroende av rysk olja och har nära samarbete med Ryssland i flera energifrågor.

Länderna är de enda inom EU som fortfarande importerar rysk olja via den stora oljeledningen Druzhba.

EU har förbjudit import av rysk olja. Men leveranser via Druzhba är undantagna från förbudet, vilket både Ungern och Slovakien utnyttjar.  

LÄS MER: Trump har bestämt sig: ”Massivt” besked om Ryssland

Foto: 

Text: Redaktionen


16 september 2025

Volvo återkallar bilmodeller – stor skaderisk

2025 09 16

Flera Volvobilar kallas tillbaka på grund av ett problem.

Volvo har upptäckt att en komponent i säkerhetsbältets uppdragningsmekanism kan vara felaktigt monterad.

Detta innebär att föraren eller passageraren inte hålls ordentligt på plats vid en krock, vilket ökar risken för skador, rapporterar ViBilägare.

Åtgärdas kostnadsfritt
Alla berörda bilar kommer att åtgärdas utan kostnad på verkstad.

Volvo uppger att bilägare kommer kontaktas direkt för att boka tid.

Totalt berörs 3 446 bilar globalt, varav 302 finns i Sverige.

– Knappt hälften av dessa har redan levererats till kund, säger Magnus Holst, presschef för Volvo Car Sverige, till ViBilägare.

LÄS MER: Kraftigt bakslag för Volvo

Modeller som berörs

I Sverige finns det över 1,3 miljoner registrerade Volvobilar. Det gör Volvo till det mest populära bilmärket bland svenskar,

Det motsvarar ungefär 21 % av alla personbilar i trafik i Sverige, vilket innebär att var femte bil på svenska vägar är en Volvo, enligt siffror från Zmarta.

De modeller som kan vara drabbade av felet är XC40, EX40, EC40, V60, V60 Cross Country, XC60, S90L, V90, V90 Cross Country och XC90 från modellår 2026.

Andra liknande fall

Det är inte första gången Volvo har återkallat bilar i år.

Under våren återkallade Volvo Cars 73 000 laddhybrider globalt, varav cirka 8 000 i Sverige, efter att man upptäckt en risk att batterierna kan kortsluta och börja brinna.

De drabbade modellerna då var S60, V60, S90, V90, XC60 och XC90 från årsmodellerna 2020 till 2022.

– Vi kommer att kontakta alla kunder med potentiellt berörda bilar och be dem boka tid hos sin återförsäljare utan dröjsmål för att få sina bilar besiktigade och uppdaterade på lämpligt sätt, sade Magnus Holst, PR-chef på Volvo Cars, till Börskollen.

Felet upptäcktes efter att en Volvoägare larmat om en så kallad termisk rusning, vilket ledde till en omfattande utredning som nu har avslutats.

För att minimera riskerna uppmanades ägare då att inte ladda sina fordon förrän bilen har kontrollerats.

LÄS MER:  Uppförande bland elbilsägare väcker raseri

Foto: I Kazlouskij

Text: Redaktionen