Konsumentverket slår larm

2022 10 28

Stora prishöjningar i samhället slår hårt mot personer som lever med små marginaler.

Nu slår Konsumentverket larm.

Enligt myndigheten räcker inte pengarna för de över 160 000 svenskar som lever på existensminimum på grund av skulder, rapporterar SVT Nyheter.

– Nu blir det extra tufft. Man har inte fått några extra tillägg för att det har blivit dyrare i samhället, säger Margareta Lindberg, utredare på Konsumentverket, till tv-kanalen.

Hon förutspår en dyster utveckling. 

– Man kan behöva låna pengar från sina anhöriga för att klara sig. Och de pengarna ska ju betalas tillbaka, så det kan leda till en ytterligare skuldspiral, säger Margareta Lindberg till SVT.

Konsumentverket varnar för att nuvarande situation även riskerar att drabba många barn.  Nästan vart tolfte barn i Sverige lever med en förälder som har löneutmätning eller skuldsanering.

– Nästan 177 000 barn i Sverige växer upp i familjer där minst en förälder har skulder eller en pågående skuldsanering, uppger Kronofogden.  

Fakta existensminimum

Från den 1 juni 2022 är normalbeloppet:

  • 5 158 kronor för en ensamstående vuxen
  • 8 520 kronor för makar eller jämställda
  • 2 756 kronor för barn 0–6 år
  • 3 308 kronor för barn 7–10 år
  • 3 860 kronor för barn 11–14 år
  • 4 411 kronor för barn 15 år eller äldre.
  • Källa: Kronofogden

En gång per år

Kronofogden bestämmer hur stort normalbeloppen ska vara en gång per år. Det förbestämda beloppet gäller under ett kalenderår.

Normalbeloppet skrivs således inte upp förrän nästa år.

– När vi räknar fram normalbeloppen använder vi oss av konsumentprisindex, som Statistiska centralbyrån (SCB) fastställer på regeringens uppdrag. Konsumentprisindex mäter den generella prisnivån i Sverige. Förutom den årliga ändringen kan vi inte besluta om nya normalbelopp utan ett beslut från riksdagen, skriver myndigheten.

Foto: Kronofogden

Text: Redaktionen


Investerare har fått nog – “Elon Musk måste avgå”

2025 03 20

Elsbilsjätten Tesla fortsätter att rasa på börsen.

Sedan december har det Elon Musk-ägda bolaget fallit med över 800 miljarder dollar. Under tisdagen sjönk värdet ytterligare fyra procent på den amerikanska handeln.

Nu har det tunga namnet Ross Gerber, en av Teslas tidigaste investerare, fått nog.

Han ger Elon Musk två val: avgå som vd från Tesla eller hoppa av uppdraget för USA:s regering.

– Jag tror att Tesla behöver en ny vd och jag bestämde mig idag för att börja säga det, framhåller Gerber till Sky News.

"Försummats för länge"

Enligt storinvesteraren har Musks roll i den tillfälliga myndigheten Doge, som arbetar med att skära ned på statliga utgifter, fått miljardären att tappa fokus.

– Det är dags för någon att driva Tesla, säger Ross Gerber.

– Verksamheten har försummats för länge. Det finns för många viktiga saker som Tesla gör, så antingen borde Elon komma tillbaka till Tesla och vara vd och ge upp sina andra jobb, eller så borde han fokusera på regeringen och fortsätta göra det han gör men hitta en lämplig vd för Tesla.

Är i kris

Ross Gerber menar att Tesla befinner sig i kris.

Han har själv sålt av ett stort antal aktier de senaste månaderna.

Enligt investeraren är Teslas produkter utan tvekan de bästa på marknaden, men Musk har som alla andra bara 24 timmar på ett dygn.

Och då ger Musks aktivitet på sociala medier och arbete för Trump-administrationen Tesla för mycket negativ publicitet, menar Gerber.

– Företagets rykte har precis förstörts av Elon Musk, säger han.

– Försäljningen rasar, så ja, det det är en kris. Det går bokstavligt talat inte att sälja den bästa produkten på marknaden eftersom vd:n är så splittrande.

Läs mer om Teslas kris här:

Elon Musks bror agerar – efter jättefiaskot

Tyngsta Teslafallet på fem år

Teslakunder tvingas skriva på mystiskt avtal – “helt unikt”

Foto: White House Official Photographer (Information: Vita Huset avstår från feb 2025 att uppge fotograf för många av sin bilder)

Text: Redaktionen


Ryanair överväger ny regel – kan bli förbjudet att ha i handbagaget

2025 03 19

Ett vanligt och till synes ofarligt föremål kan komma att förbjudas i handbagage på flygplan.

Vid första anblick ser det inte mycket ut för världen.

Och många tar för givet att det inte skulle vara något problem alls.

Men faktum är att powerbanks, de portabla batteriladdarna som folk använder till mobilen när det inte finns tillgång till eluttag, utgör en brandrisk.

Blev först med förbudet

Ett flygbolag, Air Busan från Sydkorea, har redan tagit steget att förbjuda powerbanks i handbagage. 

Det skedde kort efter att ett av deras flygplan drabbades av en våldsam brand strax före avgång tidigare i år, med 176 personer ombord.

Bolaget är det första i hela världen att införa förbudet, men enligt norska Dagbladet överväger även flygbolag som Ryanair och EasyJet restriktioner i frågan.

– Säkerheten för våra passagerare och besättning är vår högsta prioritet. Vi övervakar situationen noga och kommer inte tveka att införa ett förbud om det behövs, säger en talesperson för Ryanair enligt den norska tidningen.

Norwegian: slängde 20 000 stycken

Faran med powerbanks är litiumbatteriet. På grund av brandfaran har många flygbolag sedan tidigare förbjudit föremålet i incheckat bagage.

Enligt Norwegian slängde man 20 000 konfiskerade powerbanks år 2023 för att folk inte har koll på reglerna.

– Generellt ska powerbanks utifrån brandsäkerheten ombord alltid packas i handbagaget då det kan finnas risk för överhettning. Föremål som anses vara en fara för flygsäkerheten kan också beslagtas vid genomgången på flygplatsen, sade Peter Douglas Wärring från Swedavia till TV4 Nyheterna förra året.

Olika regler

Men nu kan det alltså bli stopp även i handbagaget i framtiden.

Trots att föremålet ännu inte har förbjudits på flyg i Europa har en del flygbolag dock redan särskilda regler för vad som gäller.

– Även om det vanligtvis är tillåtet att ta med sig en powerbank med lägre kapacitet för personligt bruk, är det alltid bra att kolla upp de specifika reglerna för ditt flygbolag och flygplatsen du reser från och för att undvika eventuella problem vid säkerhetskontrollen.

Det skriver bokningssajten Momondo på sin hemsida.

– Vanligtvis är enheter med upp till 100 watt-timmar tillåtna i handbagaget, och därmed genom säkerhetskontrollen. Det kan även finnas begränsningar när det kommer till antalet powerbanks per passagerare. Om du ska ta med dig flera enheter genom säkerhetskontrollen kan det vara bäst att kontrollera vad den enskilda flygplatsen och flygbolaget tillåter. 

Foto: K. Hackert

Text: Redaktionen