Klädjätte inför avgift för kunder – reagerar med ilska

2024 09 10

Nu kommer ett besked som riskerar att väcka reaktioner även hos svenska konsumenter.

Klädjätten Asos, som gjorde en storsatsning på den svenska marknaden 2018, erbjuder än så länge sina kunder i Sverige fria returer.

Men det kan enbart vara en tidsfråga innan det förändras.

Detta mot bakgrund av att Asos nu går fram med beslutet att börja ta betalt för kundernas returer i flera andra länder.

Senast i raden är Storbritannien, rapporterar BBC.

Under året har man gjort samma sak i USA, men också i EU-länder som Frankrike och Tyskland.

– Asos kunder har reagerat med ilska över en ny regel som debiterar dem för returer om de inte behåller en viss mängd av sin beställning, framhåller den brittiska kanalen.

Flera andra gör samma sak

Om kunder ska skicka tillbaka beställda kläder kommer de nu att krävas på en avgift motsvarande cirka 50 svenska kronor.

Undantaget är om man behåller produkter som är värda mer än motsvarande 540 kronor.

I Sverige har flera andra modejättar redan gjort samma sak.

Några exempel är Zara och Nelly och förra resten gav H&M besked om att man rullar ut förändringen i flera länder – även för svenska kunder.

– Vi vill få ned returerna, viktigaste där är att jobba proaktivt, exempelvis med storleksrekommendationer så kunderna väljer att behålla det man köper, har H&Ms vd Helena Helmersson sagt till Svenska Dagbladet.

LÄS MER: Nya regler när du handlar online – “många vet inte om det”

"Inte hållbart"

Även Gina Tricot har börjat ta betalt för returer i Sverige, vilket ökar pressen på att Asos skulle kunna behöva göra likadant.

Hållbarhet är huvudargumentet till avgiften.

– Det är inte bra för oss att ha massa returer. Det medför mycket arbete som vi lägger ner på att plocka varan, paketera den och skicka ut den - sedan får vi tillbaka den och ska sortera in den igen, har Emma Garrote, hållbarhetsansvarig på Gina Tricot, sagt till Borås Tidning.

Reglerna just nu

Asos lanserade sin svenska sajt 2018. 

Hittills tar företaget alltså inte ut några returavgifter för sina kunder i Sverige.

– Så länge en vara skickas tillbaka i originalskick kan du göra en retur gratis med förbehåll för reglerna nedan som innehåller föreskrifter om Skäligt Bruk, framhåller Asos på sin hemsida.

Foto: K. Pilger

Text: Redaktionen


Kundrusning till Rusta – julprodukt har blivit viral

2024 10 09

Julen har kommit till de svenska varuhusen.

Löven på träden har inte ens hunnit skifta färg innan adventsljusstakar, jultomtar, pepparkakor och julmust har dykt upp på hyllorna i svenska butiker. 

Alldeles för tidigt enligt vissa, när julsakerna till och med konkurrerar med Halloweenprydnaderna.

Alla håller dock inte med.           

– De allra flesta tycker att det roligt med julprylarna, men det är klart några tycker att det är för tidigt så det är dubbelbottnat, har exempelvis Annica Svanberg, butikschef på Blomsterlandet i Uddevalla, sagt till Bohuslänningen vid ett tidigare tillfälle.        

Rusta-produkt har blivit viral       

Jula, Biltema, ÖoB och Rusta är bara några exempel på butiker som i början av oktober har slängt upp julpyntet.

Den sistnämnda butiken har i år spetsat sitt utbud inom kategorin. Och det har gett resultat – i Norge.

Där stjäl nämligen en produkt hela rampljuset, rapporterar norska medier.

Det handlar om en dekorationslampa i form av en enhörning som blivit fullkomligt viral på bland annat Tiktok.

– En snabb sökning i sociala medier visar att videor med enhörningen har flera hundra tusen visningar, skriver exempelvis Dagbladet.   

Säljs även i Sverige   

Enhörningen (se bild nedan) finns även i de svenska Rusta-butikerna.

– Lampan är formad som en enhörning och lyses upp av kallvita LED-lampor som får ytan att komma till sin fulla rätt, framhåller Rusta på sin hemsida.

Varför dekorationen har fått sådan fart i sociala medier är oklart.

Men inte desto mindre välkomnas det av varuhuset självt. Och att det gett effekt råder det inget tvivel om.

– Vi tycker det är kul att enhörningen har blivit viral på TikTok och det avspeglas även i efterfrågan på lagret, säger Erlend Kramer, chef för Rusta i Norge, till Dagbladet.

Psykologen: Bra metod mot depression

Hur tidigt det är okej att börja julpynta är en fråga som delar svenska folket.

Men faktum är att psykologer hävdat att ju tidigare man gör det – desto gladare blir man.

– Det är faktiskt en av de mest effektiva metoderna mot depression. Det kallas för beteendeaktivering och det innebär att man försöker göra det som känns intressant eller kul, även fast man inte känner för det, har psykologen Dan Katz sagt till SVT:s Morgonstudion vid ett tidigare tillfälle.

Foto: MarcusOscarsson.se resp Kraken Images

Text: Redaktionen


Här är Sveriges sämsta mobiloperatör – har miljontals kunder

2024 10 08

Svenska folket har nu utsett den bästa och sämsta mobiloperatören.

Svenska mobilkunder har fått sätta betyg på operatörerna och det tycks vara de mindre bolagen som gör bättre ifrån sig.

Svenskt kvalitetsindex har rankat de mobiloperatörer som får bäst och sämst betyg.

Bäst betyg får uppstickaren Vimla, där 81 procent av kunderna är nöjda.

Det rapporterar sajten Mobil.

Får sämst betyg

Betygen är tuffare mot de större operatörerna.

Allra sämst betyg får Tre, som har ungefär 2,6 miljoner kunder i Sverige.

Där ligger kundnöjdheten på 66,7 procent, samtidigt som även Tele2 och Telenor får liknande betyg, om än något bättre.

Det spelar roll

Svenskt kvalitetsindex förklarar vad det är som kunder främst ser som viktiga egenskaper hos teleoperatörerna.

Service och support är av stor vikt, menas det.

– Mycket av det som sågs i fjol förstärks i årets studie. Det betyder att frågor relaterade till service och support är fortsatt viktiga. 

– Det är dock inte bara servicerelaterade frågor som påverkar nöjdheten, själva mobiltjänsternas egenskaper spelar åter en större roll. Och vad som gör kunderna nöjda varierar dock stort mellan olika segment.

Olika segment

Det tycks vara olika saker som prioriteras om man jämför de större operatörerna med de mindre.

– För de större traditionella aktörerna som erbjuder en bred palett av telekomtjänster är servicefrågorna fortsatt helt centrala, fortsätter Svenskt kvalitetsindex.

– För mindre aktörer – så kallade ”fighter brands” – är det snarare produktegenskaperna som avgör om en kund är nöjd eller inte. 

Relativt hög nivå

I branschen tycks kundnöjdheten dock vara förhållandevis hög i jämförelse med andra branscher.

– Årets SKI Mobil visar att branschens kundnöjdhet är fortsatt hög, även om betygen är något lägre än förra året, förklarar Svenskt kvalitetsindex vidare.

– Trenden att företagskunderna är mer nöjda än privatkunderna håller i sig liksom det faktum att mindre ”fighter brands” når högst betyg inom båda segmenten.  

Foto: L. Villasmil

Text: Redaktionen