Nya regler när du handlar online – “många vet inte om det”

2024 01 19

Från och med 1 januari 2024 gäller nya regler för dig som handlar på nätet.

Att shoppa online är förenat med vissa risker. Till exempel kan du inte prova en tröja för att se om storleken passar innan du köper hem den.

Enligt konsumentköplagen har du dock 14 dagar på dig att ångra ett nätköp och få pengarna tillbaka. 

Företaget har därefter också två veckor på sig att betala tillbaka pengarna.

Men sedan årsskiftet gäller nu nya regler för vad som kan ske om du vid det laget inte blivit återbetald, rapporterar Sveriges Radio.

Många vet inte om det

Förändringen består i en höjning av den dröjsmålsränta som e-handelskunder kan kräva av företag som slarvar med att betala tillbaka.

Den ligger nu på hela tolv procent – men den stora massan tycks inte ens känna till att den finns.

– Det är säkert så att många inte vet att man kan få dröjsmålsränta, säger Konsumentverkets vägledare Daniel Bernspång till SR.

Kontakta skriftligen

Med tanke på den höjda dröjsmålsräntan innebär det att du som konsument kan få rätt till en ganska rejäl extra slant om du ångrar ett dyrare köp, men företaget inte betalar tillbaka tillräckligt fort.

Krav på dröjsmålsränta bör framhållas skriftligen, menar Konsumentverket.

– Har då ingen återbetalning gjorts inom de här 14 dagarna efter ångrat köp ska kunden kontakta företaget igen, säger Daniel Bernspång.

Beklagar sig

Att det är många kunder som missar rätten till dröjsmålsränta syns tydligt på nätet.

Mängder med frågor har de senaste åren strömmat in till exempelvis Hallå Konsument och Lawline där konsumenter beklagar sig över att företagen inte betalar tillbaka i tid.

– En given utgångspunkt i din situation är givetvis att kontakta företaget med ditt betalningskrav innan du vidtar rättsliga åtgärder. Om du har gjort detta utan resultat finns det ett par olika tillvägagångssätt för dig, skriver exempelvis den juridiska rådgivaren Ted Winström på Lawline.

"Förklara för företaget"

Två alternativ är att vända sig till Kronofogden och begära ett betalningsföreläggande, eller stämma företaget inför domstol.

– Det kan också vara en bra ide att förklara för företaget att om de inte fullgör sin betalningsförpliktelse till dig ämnar du att vidta någon av ovanstående åtgärder, möjligtvis kan ett sådant framställande få dem att betala dig för att på så sätt slippa riskera en sådan åtgärd, understryker dock Ted Winström.

Foto: Rupixen.com

Text: Redaktionen


Raseri mot Swedbank – storbanken spärrar alla konton

2024 12 11

Efter fem transaktioner kunde småbarnsmamman Josefine Roos plötsligt inte använda sina konton på Swedbank.

Totalt handlade det om transaktioner på 14 800 kronor – fyra mottagna swishar från sambon och en utbetalning från köp och sälj-appen Vinted.

Betalningarna väckte misstankar hos Swedbank.

Storbanken kontaktade Josefine Roos och gav henne tio dagar på sig att förklara vad transaktionerna handlade om. 

Några dagar senare låstes hennes konton hos banken. Swedbank meddelade att hennes ärende behandlades, men ingenting hände.

Josefine Roos bankkonton spärrades i ett halvår och flera av hennes räkningar gick till inkasso innan hon kunde öppna ett konto hos en annan bank, rapporterar TV4.

– Du står där, du har små barn, du kan inte handla mat, du kan inte betala dina räkningar. Du får absolut ingen respons tillbaka när du försöker kolla vad som har hänt och vad det grundar sig i, säger småbarnsmamman till tv-kanalen.

Spärrade Bank-ID

Efter sex månaders väntan kom nästa smäll för Josefine Roos.

Swedbank meddelade att hon blivit uppsagd som kund och att hennes Bank-ID spärrats i ett år. 

Beskedet kom som en blixt från klar himmel.

– Du behöver ju för fan Bank-ID till allt. Du är helt handikappad utan, säger hon till TV4.

Swedbank har avböjt att kommentera det enskilda ärendet. Storbanken hänvisar till att kunder kan överklaga beslut till bankens kundombudsman.

Hannes Mård, pressansvarig på Swedbank, har tidigare uppgett att banken är skyldig att förebygga terrorfinansiering, penningtvätt och annan brottslighet.

– Vi har rutiner och system för monitorering av transaktioner. Ser vi mönster som avviker eller misstänker ett bedrägeri kan vi begränsa möjligheterna att använda våra tjänster, sade han i en kommentar till Aftonbladet.

– Vi ställer frågor. Vi måste kunna hantera riskerna som finns, tillade Mård.

Många klagomål

Enligt Konsumenternas bank- och finansbyrå är fallet med Josefine Roos inte unikt.

Uppsagda eller spärrade bankkonton har varit ett vanligt klagomål det senaste året, uppger organisationen till tv-kanalen.

Nya regler – kan blockera kunder

Sveriges banker är skyldiga att arbeta mot penningtvätt, terrorfinansiering och annan ekonomisk brottslighet.

Under 2024 har flera åtgärder införts för att försvåra för kriminella som vill använda bankernas produkter.

I maj meddelade Bankföreningen att svenska banker ska kunna blockera användningen av Swish och Bank-ID för kunder som identifieras som bedragare och så kallade penningmålvakter (personer som tvättar pengar genom att upplåta sitt konto och hjälper till att flytta pengar från brottslig verksamhet).

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen


Klassisk vara slut i nästan alla butiker – tomma hyllor

2024 12 11

Kunder möts av tomma hyllor vart de än går.

Omåttligt populära O’Boy är slut nästan överallt. 

Anledningen är “en tillfällig brist på kakaobönor hos en av våra leverantörer”.

Det framhåller tillverkaren Mondelez, rapporterar Sveriges Radio.

Är krisen åter?

Den plötsliga bristen får många att minnas den uppmärksammade “O’boy-krisen” hösten 2018.

Vid det tillfället berodde de tomma hyllorna på ett tekniskt problem hos tillverkaren, vilket fick privatpersoner att ta saken i egna händer.

Bland annat såldes O’boy för tusentals kronor på säljsajten Blocket och andra andrahandsmarknader.

– Folk är väl galna så länge det gäller socker. En del betalar vad som helst för O’boy tydligen, sade Patrik Lundgren som var en av alla som passade på att sälja sitt lager av den klassiska drycken, till SVT 2018.

Då kommer O'boy tillbaka

Förhoppningen är att det inte ska bli lika illa den här gången.

O’boy beräknas vara tillbaka i butikerna framåt slutet av månaden.

– Som det ser ut nu kommer vi att vara leveransdugliga igen från vecka 51 och framåt, berättar Mondelez för radion.

Chokladjätten vädjar dock om tålamod.

– Det kan ta ytterligare några veckor innan dess att hyllorna är välfyllda igen.

"Krisen slår till igen"

O’boy-bristen 2018 var väldigt omtalad i svenska medier när det begav sig.

Liknande tendenser syns nu.

"O'boy-krisen slår till igen i svenska matbutiker” lyder exempelvis rubriken i Kristianstadsbladet där det rapporteras att varan är helt slut i flera skånska mataffärer, bland annat på Willys, Ica och Coop.

Vi fick reda på att det skulle bli så här förra veckan, det var vår leverantör som berättade det för oss, säger Andreas Sjöstrand, butikschefen på Coop i Broby, till tidningen.

Fakta O’boy:

  • O’boy lanserades redan 1960 och har sedan dess varit Nordens populäraste chokladdryck.
  • Namnet kommer från det amerikanska begreppet "oh boy". Marabous dåvarande marknadschef snappade upp uttrycket under ett besök i USA precis vid tiden av utvecklingen av O´boys recept. Han tyckte att det var ett passande namn för chokladpulvret och så fick det bli!
  • O´boy har genom åren funnits i smakerna vanilj, jordgubb, blåbär, Mocca och mörk choklad.
  • Idag finns O´boy i Original, Less Sugar och smidiga portionspåsar med vattenlösligt pulver.

Källa: ICA

Foto: Jessica Gow, Ica-gruppen

Text: Redaktionen