Klädjätte inför avgift för kunder – reagerar med ilska

2024 09 10

Nu kommer ett besked som riskerar att väcka reaktioner även hos svenska konsumenter.

Klädjätten Asos, som gjorde en storsatsning på den svenska marknaden 2018, erbjuder än så länge sina kunder i Sverige fria returer.

Men det kan enbart vara en tidsfråga innan det förändras.

Detta mot bakgrund av att Asos nu går fram med beslutet att börja ta betalt för kundernas returer i flera andra länder.

Senast i raden är Storbritannien, rapporterar BBC.

Under året har man gjort samma sak i USA, men också i EU-länder som Frankrike och Tyskland.

– Asos kunder har reagerat med ilska över en ny regel som debiterar dem för returer om de inte behåller en viss mängd av sin beställning, framhåller den brittiska kanalen.

Flera andra gör samma sak

Om kunder ska skicka tillbaka beställda kläder kommer de nu att krävas på en avgift motsvarande cirka 50 svenska kronor.

Undantaget är om man behåller produkter som är värda mer än motsvarande 540 kronor.

I Sverige har flera andra modejättar redan gjort samma sak.

Några exempel är Zara och Nelly och förra resten gav H&M besked om att man rullar ut förändringen i flera länder – även för svenska kunder.

– Vi vill få ned returerna, viktigaste där är att jobba proaktivt, exempelvis med storleksrekommendationer så kunderna väljer att behålla det man köper, har H&Ms vd Helena Helmersson sagt till Svenska Dagbladet.

LÄS MER: Nya regler när du handlar online – “många vet inte om det”

"Inte hållbart"

Även Gina Tricot har börjat ta betalt för returer i Sverige, vilket ökar pressen på att Asos skulle kunna behöva göra likadant.

Hållbarhet är huvudargumentet till avgiften.

– Det är inte bra för oss att ha massa returer. Det medför mycket arbete som vi lägger ner på att plocka varan, paketera den och skicka ut den - sedan får vi tillbaka den och ska sortera in den igen, har Emma Garrote, hållbarhetsansvarig på Gina Tricot, sagt till Borås Tidning.

Reglerna just nu

Asos lanserade sin svenska sajt 2018. 

Hittills tar företaget alltså inte ut några returavgifter för sina kunder i Sverige.

– Så länge en vara skickas tillbaka i originalskick kan du göra en retur gratis med förbehåll för reglerna nedan som innehåller föreskrifter om Skäligt Bruk, framhåller Asos på sin hemsida.

Foto: K. Pilger

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Stort larm inför svenska sommaren – varningar i flera län

2025 05 15

Stora delar av Sverige kan påverkas av vattenbrist i sommar. Kolla vilka delar av landet här.

Det har regnat ovanligt lite inför sommaren i år – något som märks när man ser till Sveriges grundvattenmagasin.

I vanliga fall brukar dessa vara välfyllda, men inte i år. Den knappa nederbörden har lett till en oro för vattenbrist både i södra Sverige och längs med Norrlands kustremsor.

De regioner som berörs mest är för närvarande Gotlands, Kalmar, Blekinge och Skåne län, rapporterar Sveriges geologiska undersökning, SGU.

– Det är troligt att det blir fler meddelanden (om risk för vattenbrist) framöver om det inte blir blötare väder. Vi bedömer att det finns en förhöjd risk för konsekvenser i sommar, säger Carl-Erik Hjerne, hydrogeolog vid SGU, till SR.

“Dåligt utgångsläge inför sommaren”

SGU varnar i ett nyligt pressmeddelande om att det är svårt att förutspå exakt hur låga grundvattennivåerna blir, eftersom det oftast är som lägst under slutet av sommaren beroende på hur vädret blir under de närmaste månaderna.

Men det är ett dåligt utgångsläge inför sommaren och det blir alltmer troligt att vi kommer få låga eller ovanligt låga grundvattennivåer på många platser i Götaland och Svealand under sommaren, heter det i pressmeddelandet.

Läs mer: Tsunamivarning har utfärdats i Medelhavet

Här är det störst risk för vattenbrist

Enligt SGU finns det också en stor risk för att grundvattenivåerna i de små magasinen kommer att bli ovanligt låga i Götaland samt stora delar av Svealand och Norrlandskusten under juli.

Vad gäller de stora magasinen varnar man särskilt för vattenbrist i Skåne, Blekinge, Småland samt på Öland och Gotland.

– Det gäller dock långt ifrån alla eftersom grundvattentillgången varierar stort mellan olika platser och brunnar. En del upplever aldrig några utmaningar med vattenförsörjningen medan andra återkommande har problem, uppger SGU.

Läs också: Enorm ökning i Sverige väntas – gäller alla med fjärrvärme

Foto: E. Thoresson

Text: Redaktionen