JUST NU: Junismällen – så mycket dyrare blir elräkningen

2022 06 23

Flera svenskar kan få betala drygt 1 000 kronor mer för elen i juni i jämförelse med ett år sedan.

– Om man utgår från att medelpriset för juni blir detsamma som det är i dag, efter 22 dagar, så skulle det bli i genomsnitt en tusenlapp dyrare för en villakund med rörligt avtal i elområde tre jämfört med juni förra året, säger Thomas Björkström, vd på Konsumenternas energimarknadsbyrå, till DN.

För en vila i elområde fyra blir ökningen i genomsnitt 900 kronor, rapporterar DN med hänvisning till Konsumenternas energimarkandsbyrås rapport.

För lägenhetskunder i område tre och fyra beräknas räkningen bli drygt 100 kronor dyrare.

Mindre skillnader i norr

I elområde ett och två, som utgår från Gävle och norrut, är skillnaderna mindre.

Villakunder beräknas få betala cirka 280 kronor mer i jämförelse med juni 2021 och för lägenhetskunder handlar det endast om en ökning på 30 kronor.

Chockhöjning

På måndagsmorgonen nådde elpriserna i Sverige rekordnivåer.

I elområde tre och fyra, från Gävle och söderut, kostade en kilowattimme drygt fem kronor på måndagsmorgonen, enligt elbörsens Nord Pools siffror.

Enligt Jonas Lindström, energimarknadsinspektionens analytiker, beror den kraftiga prisökningen på flera faktorer.

Främst handlar det om en begränsad gasexport från Ryssland och att det blåser dåligt. Han påpekar också att kärnkraften, i till exempel Frankrike, har gått dåligt under en längre tid.

– Det är sommar och revisioner i många kärnkraftverk där man måste stoppa för bränslebyten och sådant som ger en påverkan under vissa timmar, säger Jonas Lindström till DN och förklarar att dyrare anläggningar är tvungna att användas för att tillföra den kraft som behövs för behovet. 

Så mycket dyrare blir det

Skillnad i pris för juni 2022 i jämförelse med juni 2021

Villakunder (med genomsnittlig årsförbrukning på 20 000 kilowattimmar)

  • Elområde ett: 279 kronor.
  • Elområde två: 279 kronor.
  • Elområde tre: 1 003 kronor.
  • Elområde fyra: 931 kronor.

Lägenhetskunder (med genomsnittlig årsförbrukning på 2 000 kilowattimmar)

  • Elområde ett: 29 kronor.
  • Elområde två: 29 kronor.
  • Elområde tre: 102 kronor.
  • Elområde fyra: 94 kronor.

Källa: Konsumenternas energimarknadsbyrå.

Foto: R. Snaadt

Text: Redaktionen


86 000 svenskar får pengar på kontot

2024 05 28

För drygt tre år sedan föll domarna mot pensionsbolaget Allras grundare Alexander Ernstberger och tre andra Allra-profiler i Svea hovrätt. 

De dömdes till mångåriga fängelsestraff för mutbrott och för att ha berikat sig på bekostnad av pensionssparare.

Samtidigt tilldömdes Pensionsmyndigheten ett stort belopp i skadestånd. Pengarna ska fördelas till kunder som drabbades i Allra-härvan.

Nu meddelar Pensionsmyndigheten att man påbörjar den första inbetalningen – 95 miljoner ska fördelas på 86 400 sparare.

De som får in pengar på kontot tillhör tidigare sparare som hade hela eller delar av sitt premiepensionskapital i fonder med kopplingar till Allra under 2012.

– Det här är en milstolpe för oss på Pensionsmyndigheten att vi lyckas med vad vi hela tiden har förmedlat: att vi ska hitta, ta tillbaka och betala in pengar som sparare förlorade i samband med Allra.

– Jag är glad för de sparare som nu börjar få ekonomisk upprättelse, säger Anna Pettersson Westerberg, generaldirektör på Pensionsmyndigheten.

Flaggar för fler inbetalningar

Beloppet på 95 miljoner kronor är lägre än skadeståndet vilket kan innebära ytterligare inbetalningar till pensionssparare i framtiden.

– Inbetalningen innebär ett delmål i vårt arbete med att se till så att de som drabbades av Allra-härvan ska få ersättning för varje krona de har lidit skada. Pensionsmyndighetens arbete med detta är uthålligt, envist och metodiskt, säger Pensionsmyndighetens chefsjurist Lena Aronsson.

Så fungerar inbetalningarna

- Pengarna betalas in automatiskt till de drabbades premiepensionskonton och man behöver inte göra något för att få pengarna.

- Inbetalningens storlek beror på olika faktorer som exempelvis när och hur länge man haft innehav i någon eller några av de aktuella fonderna och storleken på innehavet.

- Inbetalningen väntas nå berörda personers konton den 28 maj och syns som ”korrigering” om man loggar in på Mina sidor på pensionsmyndigheten.se. De som får en inbetalning på minst 50 kronor informeras också via brev.

Så fördelas pengarna

- 86 400 sparare berörs av inbetalningen.

- 36 251 personer får upp till 1 000 kronor

- 43 592 personer får mellan 1 000 och 2 000 kronor

- 6 414 personer får mellan 2 000 och 3 000 kronor

- 144 personer får över 3 000 kronor

Källa: Pensionsmyndigheten

Foto Windows

Text: Redaktionen


Nya regler för bensin och diesel – bilister riskerar chockbesked

2024 05 28

Om ett och ett halvt år börjar nya drivmedelsregler gälla i Sverige.

Det handlar om ett nytt handelssystem inom EU som kallas för ETS 2 och som innefattar utvidgade villkor för handel med utsläpp, bland annat drivmedel till bilar.

Regeringen och SD klubbade formellt igenom EU-direktivet, som kommer att höja priset på bensin- och diesel, tidigare i maj.

Den första prognosen talar om en höjning på 1,5 kronor per liter.

Men det kan bli betydligt mer. Bland annat pekar ett tyskt forskningsinstitut på att att höjningen snarare landar på sex kronor litern – fyra gånger så mycket som den beräknade höjningen.

Och nu vädjar branschorganisationen Drivkraft Sverige till regeringen om att kompensera landets bilister, rapporterar Svenska Dagbladet.

"Går inte sänka mer"

Enligt partierna i Tidöavtalet ska också bilister kompenseras. Det är dock inte klart hur det ska ske. Lägre skatt på bränsle eller att ta från EU:s sociala klimatfond har nämnts som förslag.

Men enligt Drivkraft Sverige ligger Sverige redan nära EU:s miniminivå för bränsleskatterna.

– De går inte att sänka mycket mer. Då får regeringen kompensera för de högre bensin- och dieselpriserna på något annat sätt, säger Jessica Alenius, vd på Drivkraft Sverige, till SvD.

Elektrifieringen går för långsamt

Den plötsliga prisökningen förklaras med att elektrifieringen går för långsamt. Bilbranschen har större behov av att samla på sig utsläppsrätter än vad som förväntades. Det driver upp priset för kunderna.

Och Drivkraft Sverige är inte den enda aktören som flaggat för en chockhöjning på bensin och diesel i framtiden.

I mars menade konsumentorganisationen Riksförbundet M Sverige att bilister riskerar en “kalldusch” när det nya handelssystemet träder i kraft.

Detta kan bli en kalldusch för väljare som röstat för att diesel och bensin skulle bli billigare, och ett svårt mål att uppnå i Sverige där vi har långa avstånd och en stor andel av befolkningen som har behov av bilen dagligen för att till exempel ta sig till jobbet, sade Caroline Drabe, vd för M Sverige vid tillfället.

Beslutet redan fattat

Det nya utsläppshandelssytemet innebär avgifter ovanpå bränslepriserna för bilister och åkerier men även inom bostäder och andra sektorer.

Pengarna ska öronmärkas till en större klimatfond i EU.

Både regeringen och Naturvårdsverket har bekräftat ramarna för den nya förändringen.

– Redan från 1 januari 2025 ska utsläppen övervakas och rapporteras, framhåller Naturvårdsverket och tillägger.

Foto: Circle K

Text: Redaktionen