Jättebesked för Swish – här är enorma siffran

2024 12 02

Swish, Sveriges populäraste betaltjänst, har slagit ett nytt rekord.

Under förra veckan gjordes fler betalningar än någonsin med Swish.

Totalt genomfördes 15 miljoner betalningar med Swish, vilket innebär nästan 7 000 ”swishar” per minut.

Det rapporterar sajten E-handel.

Årets stora reavecka

Den kraftiga ökningen sammanföll med årets stora reaperiod, Black Week.

Köpfesten ägde rum förra veckan och många konsumenter valde att genomföra sina köp med Swish.

Betaltjänstens vd Urban Höglund beskriver veckan som ”den starkaste någonsin” och konstaterar att antalet Swishbetalningar ökade med 30 procent jämfört med samma period i fjol.

– Med 15 miljoner Swish-betalningar till företag sätter vi nu rekordet på Black Week för fjärde året i rad, säger han till E-handel.

– Trots att vi i dag har en stor täckning inom e-handeln kan vi se att vi fortsätter ta marknadsandelar, vilket är otroligt roligt.

Samarbete mellan bankerna

Arbetet med att utveckla Swish startade 2012 som ett samarbete mellan Sveriges sex största banker.

I dag ägs Getswish AB av Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar, Nordea, SEB samt Swedbank och Sparbankerna.

Sedan lanseringen har flera banker anslutit sig till Swish och ansvarar själva för att utforma erbjudanden, villkor och eventuella avgifter för tjänsten till sina kunder. 

91 889 480 betalningar

I oktober 2024 genomfördes 91 889 480 betalningar med Swish. Totalt ”swishades” 47 206 502 982 kronor i oktober.

I dag har Swish cirka 8 500 000 miljoner privata användare.

Hela 93 procent av användarna skickar eller tar emot en betalning varje månad.

Närmare 300 000 företag tar betalt med Swish.   

LÄS MER HÄR:

Ny tjänst kan ersätta Swish – hos alla storbanker

Ny Swish-varning – “Det här är väldigt tragiskt”

Foto: Swish

Text: Redaktionen


Stort larm om vanlig router – många svenskar har den

2025 01 23

En av de mest populära routrarna på marknaden är föremål för stor oro.

Det är routrarna av märket TP-Link som under vintern dragit uppmärksamheten till sig.

Nyligen gick myndigheter i USA ut med att man överväger ett totalförbud mot produkterna, som även finns i mängder av svenskars hem.

Routrarna kallas till och med för ett “nationellt säkerhetsproblem” på grund av upprepade kopplingar till kinesiska cyberattacker, rapporterar ansedda Wall Street Journal.

Skäl till oro i Sverige

Specifikt befarar dessutom USA att TP-Link-routrarna – som är den mest sålda routern på Amazon – kommer att användas mot västerländska mål.

Av den anledningen finns det skäl till oro även här i Sverige och Europa och alla andra västländer där de populära produkterna säljs.

Det konstaterar säkerhetsföretaget CSIS medgrundare och it-säkerhetsexperten Peter Kruse från Danmark, där problemet också uppmärksammats de senaste veckorna.

– Med många produkter i den låga prisklassen är säkerheten inte särskilt högt prioriterad. Kort sagt, du får vad du betalar för, säger han till TV2.

Microsoft bekräftar

Techjätten Microsoft har redan bekräftat att en kinesisk hackerenhet har lanserat “separata cyberattacker” via tusentals routrar från TP-Link.

Viktigt i sammanhanget är dock att det kinesiska företaget inte själva anklagas för att hota cybersäkerheten – kritiken går ut på att de inte gör tillräckligt för att förebygga att andra hotar det.

– Det har konstaterats över tid att TP-Link är en produkt som innehåller många sårbarheter jämfört med andra produkter, och det finns en oro för att det kan resultera i en supply chain-attack, säger Peter Kruse och syftar på it-attacker mot organisationers eller företags leveranskedjor.

Uppmaningen till vanligt folk

Enligt experten finns det sannolikt en rädsla att den kinesiska regeringen ska kräva eller redan har krävt tillgång till TP-Links routrar.

Liknande oro låg bakom att flera länder 2019 började betrakta den kinesiska mobiljätten Huawei som ett säkerhetshot.

Larmet innebär dock inte att du per automatik behöver oroa dig för att bankuppgifter eller liknande ska hackas om du har en TP-Link-router i bostaden.

Däremot ska man fundera på vilken router man köper – för att undvika att bidra till exempelvis en större cyberattack mot kritisk infrastruktur.

Uppmaningen gäller även andra lågprisroutrar.

Vi ska vara försiktiga så att vi inte stirrar oss blinda på en produkt. Det finns många produkter i denna prisklass där säkerheten är dålig, säger Peter Kruse till TV2.

Foto: Pixabay

Text: Redaktionen


Kaffejätte i blåsväder – har ändrat paketen

2025 01 23

Varje år delar konsumentföreningen Äkta vara ut antipriset ”Årets matbluff”.

I årets upplaga kan ett av Sveriges största kaffemärke ro hem den mindre åtråvärda utmärkelsen.

Det rör sig om kaffejätten Gevalia.

Äkta vara har uppmärksammat att Gevalia har tagit fenomenet krympflation till en ny nivå.  

"Gått steget längre" 

Krympflation är en särskild form av prisökning. Storleken på förpackningen minskar, men priset förblir detsamma. Det rör sig således om en konkret prishöjning.

De senaste åren har flera kaffemärken anklagats för att använda bluffmetoden. Många märken har dragit ner förpackningsstorleken från 500 gram till 450 gram.

– Syftet är förstås att kunden inte ska märka detta och därför välja det storleksminskade paketet, framhåller Äkta vara i ett uttalande.

Vidare konstaterar konsumentföreningen att Gevalia har gått ett steg längre. Företaget har minskat mängden kaffe med ytterligare 25 gram på sina dyrare sorter. 

Den nya storleken motsvarar 3-4 koppar mindre kaffe per paket.

– Storleksförändringen är förstås inget som företaget skyltar med, snarare motsatsen. Det är i flera fall svårt att se någon storleksskillnad mellan 425- och 450-gramspaketen och vikten framgår endast på baksidan av förpackningen, framhåller Äkta vara.

Kraftigt försäljningstapp

Nomineringen till årets matbluff är en av flera motgångar som drabbat Gevalia de senaste åren.

I april 2023 valde Ica att bojkotta Gevalia.

Matkedjan plockade bort flera av företagets produkter från sina hyllor med motiveringen att Gevalias priser ”nått Icas smärtgräns”.

Konsekvensen av Icas bojkott visade sig i Gevalias årsredovisning för 2023. Gevalia svenska verksamhet redovisade en omsättning på 1,2 miljarder kronor – ett tapp på cirka 400 miljoner kronor jämfört med 2022, då bolaget omsatte 1,6 miljarder kronor i Sverige.

Kaffejätten har också kritiserats för att moderföretaget JDE Peets har fortsatt sin verksamhet i Ryssland.

Hela listan

Utöver Gevalias kaffepaket är ytterligare fyra produkter nominerade till årets mest vilseledande livsmedelsprodukt:

- Alvestaglass & Järnaglass alla smaker

- Mutti Pizza sauce classica

- Axa gold Fruit müsli

- Ica Pasta tortellini ricotta & spenat

Läs mer om motiveringarna här.

Foto: J. Schnobrich

Text: Redaktionen