ICA och Coop uttalar sig efter nya matprisbeskedet

2023 03 22

Lidl gick ikväll ut med att man sänker priset på hundratals varor.

Beskedet slog ned som en bomb mitt under den intensiva debatten kring de svenska livsmedelspriserna, som skenade över 20 procent i februari enligt Statistiska centralbyråns Konsumentprisindex.

Nu uttalar sig även regeringen om Lidls val att sänka priserna rejält.

– Mycket bra att Lidl går före med att sänka och frysa sina priser på över hundra varor, framhåller finansminister Elisabeth Svantesson (M) på Twitter.

Uppmanar andra butiker

Efter Lidls besked uppmanar nu regeringen andra matbutiker att göra samma sak.

– Jag hoppas att de stora matjättarna följer deras exempel och på så sätt underlättar vardagen för alla de hushåll som nu kämpar med höga priser, fortsätter finansministern.

Priserna som Lidl sänker påverkar bland annat kaffe, mjölk och köttartiklar.

Företaget lovar dessutom att fler varor läggs till bland prissänkningarna inom kort.

– Vi kommer fortsatt att erbjuda starka kampanjer, men vi har nu, i nära samarbete med våra leverantörer, kommit överens om att sätta nya lägre priser på över hundra varor i alla våra butiker i Sverige, säger Jakob Josefsson, Sverigechef på Lidl, i ett pressmeddelande.

Ica och Coop svarar

Efter kvällens besked har även Ica och Coop uttalat sig.

Och matjättarna är rejält pressade.

– I och med att vetepriserna och mejeripriserna går ner så tror jag att det i början på kvartal 2 borde vända nedåt, säger Icas vd Nina Jönsson till SVT.

Hon tillägger dock:

– Jag kan inte ge några löften, men jag kan ge prognoser. 

Även Coop tror att prissänkningar kan vara på gång inom kort.

– Vi justerar våra priser när vi får justeringar från leverantörerna. Vi ser flera råvaror som är på väg ner och förväntar oss prissänkningar från leverantörerna. Vår bedömning är att vi kommer att se sänkta priser inom vissa kategorier framöver, säger Marcus Björling, pressekreterare på Coop, till samma tv-kanal.

Hårt pressade

Igår rapporterades att de tre matjättarna Axfood, Ica och Coop haft enskilda möten med just Elisabeth Svantesson.

Beskedet var då att handlarna inte höjer priset mer än nödvändigt.

– Det är viktigt att titta på helheten, det här är en komplex kedja, sade till exempel Coops vd Marie Mygren till SVT och pekade på ökade leveranskostnader som den bidragande orsaken till de stigande matpriserna.

Tidigare har livsmedelsbranschen slagit larm om att man är hårt pressade och att mathandeln till och med går back.

"Orimligt"

Elisabeth Svantesson markerade samtidigt tydligt inför en samlad presskår att det inte är acceptabelt att priserna ökar så mycket.

– Jag tycker fortfarande att det är orimligt att svenska matkassar kostar så mycket mer än i länder runt om, sade finansministern och tillade:

– Det finns mer att göra för att pressa priserna.

Inget pristak

Tidigare i mars krävde Vänsterpartiet att ett pristak ska införas på flera varor.

Det förslaget har emellertid slagits undan av regeringen som menar att politiker inte ska blanda sig i prissättning.

– Att sätta ett pristak och kanske reglera det i lag är en riktigt dålig idé som inte kommer fungera i Sverige och som inte fungerat på andra ställen, sade Elisabeth Svantesson till Sveriges Radio Ekot.

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Matjätte i botten – har “sämsta” kundklubben av alla

2025 04 22

“Lidl Plus” är den bästa kundklubben bland landets matkedjor och detaljhandeln i stort.

Det visar en ny konsumentundersökning från Nordic Bench, som listat Sveriges bästa kundklubbar under sju års tid.

Även Willys Plus ligger högt upp och placerar sig på en andraplats, som tidigare hölls av Ica Stammis som nu sjunker till fjärde plats, rapporterar Dagligvarunytt.

Jätte i botten

Sist på listan, på plats 17 av 17 av alla undersökta företag inom detaljhandeln, hamnar dock Klubb Hemköp. Förra året låg matjätten på 13:e plats, vilket även det var sämst av alla matjättar.

Siffrorna kommer mindre än ett år efter att Svenskt Kvalitetsindex, SKI, i juli förra året pekade ut just Hemköp som den matjätte med lägst kundnöjdhet, bakom Lidl, Willys, ICA, City Gross och Coop. Hemköp hade även lägre kundnöjdhet än branschen i snitt.

När SKI släppte sina nya siffror tidigare i april hade Hemköp dock höjt sig och gått förbi både Coop och Willys.

"Skapar irritation"

Men Hemköps kundklubb, med drygt två miljoner medlemmar, hamnar ändå sist på listan.

Och övriga butiker och matkedjor kan lära av Lidl, menar Jan Borg, vd på Nordic Bench.

– Jag har en känsla av att de är bättre på att se vad kunderna handlar. Många av de andra kommer med veckans erbjudanden om exempelvis Coca-Cola, även om kunden inte dricker det, vilket bara skapar irritation, säger han till Dagligvarunytt.

"Slår tillbaka"

I undersökningen har kunderna bland annat betygsatt företagens förmåner, bonussystem, personliga erbjudanden och om konsumenterna behandlas schyst.

Att Ica backar i mätningen bedöms vara kopplat till den negativa publicitet matjätten fick i samband med bojkotten tidigare i våras.

– Ica gör stora pengar samtidigt som medlemmarna knappt får räkenskapen att gå ihop. Nu slår det tillbaka, det handlar om konsumentmakt, säger Jan Borg.

"Strävar efter fler medlemmar"

Klubb Hemköp lanserades i oktober 2020 och har över två miljoner medlemmar. Syftet är att belöna kunderna för sina hemköp. Enligt Axfood premieras hållbara handlingar särskilt mycket.

– Vi fortsätter arbetet med att förbättra Klubb Hemköp och strävar så klart efter att bli ännu fler medlemmar, sade Joel Bergman, CRM-chef på Hemköpskedjan, i ett uttalande 2024.

Listan: bästa och sämsta kundklubbarna hos matjättarna

Inom parentes anges matkedjans placering på hela topplistan över samtliga 17 företag i undersökningen.

  1. Lidl Plus (1)
  2. Willys Plus (2)
  3. Ica Stammis (4)
  4. Coop Medlem (6)
  5. Priokund City Gross (16)
  6. Hemköp (17)

Se den kompletta listan hos Dagligvarunytt.

Foto: Gemma

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Droppen för Elon Musk – techmiljardären har fått nog

Elon Musk förbereder ett avslut på sitt uppdrag för den amerikanska regeringen.

2025 04 22

Techmiljardären fick i början av året ansvar för den tillfälliga effektivitetsmyndigheten Doge vars syfte är att kapa statsutgifter i USA.

Arbetet har hyllats av många Trumpanhängare, men också kritiserats våldsamt av motståndare.

Nu har huvudpersonen fått nog, uppger Washington Post.

– Miljardären är redo att lämna eftersom han är trött på att ta emot vad han ser som en mängd otäcka och oetiska attacker från den politiska vänstern, skriver tidningen med hänvisning till en källa med insyn.

Oklart när

Det är oklart exakt när Musk väntas lämna Vita huset. Hans status som särskilt statsanställd uppges upphöra i slutet av nästa månad. 

Redan i början av april rapporterade Politico om att Musk är på väg bort. 

Vita husets pressekreterare Karoline Leavitt kallade då rapporten för “skräp” och hänvisade till att Musk har ett avtal på 130 dagar som just särskilt statsanställd, vilket går ut vid månadsskiftet maj-juni.

Omtalad e-post har ignorerats

Ett av Musks mest uppmärksammade drag var när alla statsanställda beordrades redovisa fem prestationer varje vecka per mejl. 

Att strunta i ordern skulle leda till sparken, löd hotet, vilket VIta huset senare backade från.

Men enligt WP, som talat med ett dussintal chefer och anställda i USA:s regering, har tjänstemän vägrat att följa direktivet helt och hållet.

– Många federala arbetare som fortfarande svarar på meddelandet skickar antingen ut lätt modifierade versioner varje vecka – eller behandlar det hela som ett skämt, till exempel genom att skicka in svar på ett främmande språk, uppger tidningen.

"Historisk framgång"

Vita huset och Elon Musk har inte kommenterat uppgifterna.

Doge väntas dock fortsätta leva vidare även utan techmiljardärens ledning.

– Ingen kan säga att Doge inte har nått en historisk mängd framgång. Resultaten talar för sig själva, säger en högt uppsatt tjänsteman till WP.

LÄS MER: Trump går till attack – börsen störtdyker

Foto: Gage Skidmore

Text: Redaktionen