Ica med jättehyllning till konsumenterna
2023 07 05
Utskällningarna av Ica och övriga matbutiker har avlöst varandra under året.
Under årets första månader var de skenande matpriserna en mycket het fråga i Sverige.
Ökningarna har ifrågasätts kraftigt av såväl hushåll som politiker.
– Jag tycker det är orimligt att svenska matkassar kostar så mycket mer än i länder runt om, sade bland annat finansminister Elisabeth Svantesson (M) i våras när hon kallade upp matjättarna till regeringen.
Rasade i förtroende
Ica är kanske det mest utskällda företaget av allihop.
Siffror från maj har även visat att matjätten rasat i förtroende bland svenska kunder.
– Den positiva bilden av den goda Ica-Stig har fått sig en törn. Han har blivit girig-Stig i folks ögon, och inte så lyhörd, sade Eva Ossiansson, varumärkesforskare vid Göteborgs universitet, till Svenska Dagbladet vid det tillfället.
Men åt andra hållet tycks förtroendet vara oförändrat – till och med kanske förbättrat.
Antagandet stärks i och med att Ica nu går ut med en jättehyllning till svenska hushåll och livsmedelskonsumenter.
Jättehyllning: "Glädjande"
Hyllningen baseras på att svenska kunder fortsatt väljer svensk mat i hög utsträckning – trots de ökade matpriserna och där utländska alternativ ofta är billigare.
Att beteendet håller i sig imponerar särskilt på Ica med tanke på hur pressade hushållen är.
– Samtidigt är det glädjande att se att en majoritet av konsumenterna trots detta har ett bibehållet starkt engagemang för den svenska maten, säger Ica-gruppens vd Nina Jönsson i ett pressmeddelande.
"Starkt engagemang"
Anna Karin Hatt, vd och koncernchef för Lantbrukarnas Riksförbund som tillsammans med Ica beställt undersökningen, stämmer in i hyllningskören.
– Det är mycket glädjande att konsumenterna fortsätter ha ett starkt engagemang för svenska livsmedel.
– Svenska livsmedel står för många goda värden i form av hög kvalitet, en god djurvälfärd, låg antibiotikaanvändning samt ett lägre klimatavtryck än livsmedel producerade i andra länder.
Pressen märks
Det märks dock att hushållen är påverkade av ökade omkostnader när man tittar på de konkreta siffrorna.
63 procent anger idag att lågt pris är viktigt när de väljer varor – jämfört med 52 procent för fyra år sedan.
Andelen som uppger att de ändå är villiga att betala mer för svensk livsmedel sjönk också visserligen från 82 procent 2019 till 75 procent i år.
Men det är fortfarande en mycket hög siffra sett till omständigheterna.
– Det är därför väldigt viktigt för Ica att fortsatt erbjuda Sveriges största sortiment av svenska och från Sverige-märkta livsmedel och stötta lantbruket, säger Nina Jönsson.
LÄS MER: Dåliga nyheter för Ica-Stig
Foto: ICA Gruppen
Text: Redaktionen