Ica, Coop och Willys uppmärksammas – “Vi blir blåsta”

2024 03 09

De svenska livsmedelsjättarna får ta emot kraftig kritik.

Under de senaste åren har inflationen i Sverige varit mycket hög.

Även om inflationstakten nu är på väg tillbaka till lugnare nivåer så är det många som har påverkats kraftigt av de höga matpriserna.

Nu riktas mycket kraftig kritik mot Ica, Coop och Willys i Dalademokraten.

Sätter press

Ledarskribenten Jenny Wennberg framhåller att situationen är värre än många uppfattar det som.

– Vi har ingenstans att ta vägen. Så illa är det faktiskt. Det svenska oligopolet på matmarknaden gör det svårt att sätta press som konsument. Det är vi som pressas, av ICA, Coop och Axfood, som bland annat äger Willysbutikerna, menar hon.

“Vi blir blåsta”

Vidare ifrågasätter Wennberg hur det kommer sig att situationen tillåts fortgå.

Hon beskriver Ica-handlarna som “övergödda svenska oligarker”, och riktar skarp kritik.

– Blåsta blir vi. Men så här kan det inte fortsätta. Det är faktiskt helt orimligt att vi mjölkas till sista kronan av matbutikerna.

Förtroendet rasar

I samband med kostnadskrisen har förtroendet bland det svenska folket rasat.

Allra värst tycks det vara för Ica.

– ICA står för årets största ras. Förtroendetappet för livsmedelskedjor började under förra årets lågkonjunktur, men medan Coop bromsat in, rasar Ica nu 11 procentenheter. Det innebär att på två år har drygt var femte svensk tappat förtroende för ICA, framhåller Medieakademin som har genomfört undersökningen.

Ökar igen

Enligt en ny sammanställning från Matpriskollen ser matpriserna ut att stiga igen.

– Det ser ut att komma mera. Prisökningarna slår igenom i lite olika hastighet hos kedjorna och de kan ha olika strategier vad gäller priser och sortiment. Sedan årets början har Axfood ökat priserna mest med +1,4 procent i snitt, ICA 0,9 procent och Coop bara 0,4 procent, säger vd Ulf Mazur.

– Det kan låta lite men sedan årsskiftet har priserna på matrelaterade produkter höjts  med 1,1 procent, så fortsätter det så här så blickar vi mot ett väldigt dyrt år.

Foto: Ica gruppen resp Willys Axfood

Text: Redaktionen


Dollarstore storsatsar – under nytt namn

2024 07 22

Butikskedjan Dollarstore fortsätter att breda ut sig.

Och det är inte bara i Sverige som kedjan är på framväxt.

Nu satsar man även stort på Sveriges grannland i syd.

Dollarstore kommer att öppna totalt åtta nya butiker i Danmark under 2024 och 2025.

Det rapporterar sajten E-handel.

Under nytt namn

Det blir dock inte under namnet Dollarstore som kedjan kommer att öppna de nya butikerna.

I Danmark finns nämligen redan en kedja som heter Dollarstore.

Istället kommer de nya butikerna att gå under namnet Big Dollar, som det just nu finns fem stycken av i Danmark.

“Är väldigt glada”

I år så kommer två av de åtta butikerna att öppnas i Randers och Grenå under november månad.

Nästa år öppnas resterande sex butiker i Aalborg, Esbjerg, Skive, Ringsted, Sønderborg och Thisted.

Just de geografiska förutsättningarna bedöms vara mycket goda gällande expansionen.

– Vi är väldigt glada över att utöka vår närvaro i Mellanjylland med öppningarna i Randers och Grenå senare i år, säger Peter Jakobsen, Country Manager på Big Dollar enligt E-handel.

– Med de sex nya öppningarna spridda runt om i landet under 2025, kommer vi att kunna erbjuda ännu fler kunder fantastiska produkter till bra priser.

Går fortsatt starkt

Under fjolåret har Dollarstore gått igenom såväl ägarbyte som vd-byte.

Trots det går kedjan fortsatt starkt, och antalet kunder växte med 7 procent under 2023.

Det uppger Market.

“Då väljer kunderna oss”

Det har som bekant varit utmanande ekonomiska förutsättningar för många företag runt om i landet under de senaste åren.

Ränteläget har satt press på många stora bolag och i många branscher behöver man dra ner på satsningarna, men Dollarstore tycks kunna fortsätta ta marknadsandelar och sätta press på konkurrenterna.

Den nya vd:n Anders Kind menar att trovärdigheten och tilliten är en av de viktigaste sakerna i branschen.

– I slutändan tror vi att fler kunder kommer att välja våra butiker om de känner att de kan lita på oss, säger han till Market.

Foto: Dollarstore

Text: Redaktionen


Populär tv-serie på väg tillbaka – lockar miljontals tittare

2024 07 22

En av svensk tv:s största succéserier uppges närma sig en comeback.

Sedan Kanal 5 presenterade realityserien om Gekås i Ullared år 2007 har svenska folket fått lära känna profiler som Ola-Conny och Morgan.

Serien blev snabbt oerhört populär och många svenskar har genom åren bänkat sig framför tv-apparaterna för att följa vad som sker i det enorma varuhuset.

I samband med pandemin blev det dock stopp för inspelningarna, och det sista avsnittet sändes 2021.

På väg tillbaka

Miljontals tittare uppskattade programmet, och många blev besvikna när det inte blev någon fortsättning.

Nu kommer besked om att serien är på väg tillbaka.

– Det pågår diskussioner på flera nivåer, säger varuhusets vd Patrik Levin till sajten Market.

Oklart hur och var

Tidigare sändes serien på Kanal 5.

Patrik Levin menar att det är ganska sannolikt att programmet återuppstår, men det råder oklarheter i vilket format och i vilken kanal.

– När det första avsnittet sändes 2009 var linjär tv fortfarande det enda som fanns. Nu finns mängder av medieplattformar, säger han.

Det framgår inte vad tidslinjen är för den planerade comebacken.

Sveriges största varuhus

Programmet följde flera personer i Gekås verksamhet och kunderna besökte det gigantiska varuhuset.

– Den första säsongen av "Ullared" sändes hösten 2009 och blev då Kanal 5:s mest framgångsrika svenska program genom tiderna, förklarar Gekås Ullared.

– Varje avsnitt sågs av i snitt en miljon personer. Dessutom hade premiäravsnittet 1 077 000 tittare, fler än någon annan svensk produktion på Kanal 5. Ullared är fortfarande Kanal 5:s största succé.

Starka profiler

Profilerna Morgan och Ola-Conny har sedermera synts i rutan i flera format.

– En stark resa med Morgan och Ola-Conny hade premiär på Kanal 5 våren 2012.

– I TV-serien följer man Morgan Karlsson och Ola-Conny Wallgren, kända från TV-serien Ullared, på deras resor runt om jorden.  Under sex säsonger har duon hittad på det mesta bland annat har de åkt alla världen farligast bergochdalbanor och testat sumobrottning.

Foto: Clement M

Text: Redaktionen