Här är SD:s regeringsbesked inför 2022

2021 05 09

Ödmjukhet, tillit och respektfullt samarbete var nyckelord när SD:s partiledning idag gav besked om sin inställning i regeringsfrågan 2022.

– Det är alldeles för tidigt att innan svenska folket gått till val redan nu börja tala i termer om ultimativa krav om hur regeringar ska se ut, hur statsrådsposter ska fördelas, vilka specifika avtal som behöver finnas mellan olika partier som ska ingå i ett framtida regeringsunderlag och under vilka villkor man är beredd att samarbeta, inledde partiledare Jimmie Åkesson presskonferensen.

– Sverige har riktigt allvarliga problem framhöll Jimmie och räknade upp kriminaliteten, segregationen, invandringen, integrationen, arbetslösheten och välfärden. Insikten om dessa allvarliga problem måste ligga i botten när vi hanterar frågan om hur en regering bör se ut efter nästa val, betonade Jimmie.

– Därför är det med respekt för den insikten som jag vill signalera att vi tar regeringsfrågan på största allvar och kommer hantera den utifrån det, säger SD-ledaren. Han förklarade att ett samarbete mellan partier som delar samma problemanalys måste bygga på följande:

✅ Kompromissvilja

✅ Respekt för att olikheter finns

✅ Tillit till att man är överens om att Sverige ska göras bättre

– Vi kommer göra allt vi kan för att vara en god samarbetspartner som håller fast vid överenskommelser. Vår ambition är inte att skapa oreda och kaos. Tvärtom, vi vill vara en konstruktiv och central partner som man kan lita på. Vårt ingångsvärde är att de partier som tillsammans avser rösta fram en statsministerkandidat bör gå in i ett samarbete på lika villkor - där inflytandet fördelas utifrån varje partis storlek. Statsrådsposter har aldrig varit ett självändamål för oss. Det avgörande är politiskt innehåll och inriktning, säger Jimmie Åkesson.

SD betonade även att om man inte ingår i regeringen så ställer det extra höga krav på ett förtroendefullt samarbete. Jimmie (SD) underströk att Sverige skulle vara förtjänt av en majoritetsregering vilket skulle öka reformkraften betydligt. Han tog januariavtalet som ett varnande exempel på motsatsen.

ANALYS

SD:s besked är exakt det besked som på bästa sätt främjar ett framtida M-KD-SD-samarbete med möjlig medverkan av L. Inga hårda krav, inga tuffa ord och inga negativa ingångsvärden gentemot de tilltänkta samarbetspartierna.

Istället var ödmjukhet, tillit och respekt ingångsvärdet i SD-ledarens besked om ett framtida samarbete med i första hand M och KD. Jimmies besked idag ökar sannolikheten för att ett eventuellt M-KD-SD-styre med möjlig medverkan av Liberalerna blir framgångsrikt. Det var även ett välkommet besked för M och KD men en besvikelse för de som möjligen hade väntat sig en rad strama krav vilket hade försämrat partiernas chans till samarbete. Sammantaget ökar dagens SD-besked även sannolikheten för M-KD-SD och eventuellt L att vinna valet 2022 eftersom det fokuserar på samarbete och respekt för partiernas olikheter.

[yop_poll id="12"]

Så här gör man i en rondell – många gör samma fel

2024 09 09

Många bilister gör fel när de kör i en rondell, menar trafiklärare.

Den som har körkort förväntas kunna trafikreglerna, men i praktiken begås det många fel i den vardagliga trafiken.

Att bilister gör fel är extra vanligt i rondeller, rapporterar SR.

Gör flera misstag

Många tycker nog att det är självklart hur man ska köra i en rondell.

Men trots det är det många bilister som begår fel, misstag och slarv.

Några av misstagen är extra vanliga.

– Att man blinkar för tidigt, för sent eller inte blinkar alls. Att man genar så att man kör rakt igenom cirkulationsplatsen, istället för att hålla sig lite enligt grundplacering, säger trafikläraren Pelle Möller i Kalmar till radiokanalen.

Han menar att många gör fel utan att riktigt reflektera över det.

– Ska du då svänga höger eller rakt fram, då ska du hålla lite till höger, så att du får en fin båge. Ska du åka till vänster eller runt, ja då håller du lite till vänster, förklarar han.

Ämnet väcker irritation

Frågan om hur man ska köra i rondeller debatteras ibland intensivt, och i exempelvis Göteborg har det uttryckts irritation över busschaufförer som ”kör med fullt gaspådrag rakt in i rondeller, enligt tidningen Mitt i.

Trafikläraren framhåller för tidningen att tydlighet och samarbete mellan bilister är väldigt viktigt när man kör i rondeller.

Frågan är också om det räcker med att blinka när man kör ut ur rondellen.

– Enligt lag ja, men när vi utbildar oss till trafiklärare blir vi uppmanade att lära eleverna att blinka både in och ut ur rondellen – du ska alltid försöka vara så tydlig som möjligt, säger han till tidningen.

Han framhåller också vikten av att placera sig rätt, anpassa hastigheten och vara riskmedveten.

Många upplever att framför allt större fordon beter sig hänsynslöst i rondeller, enligt tidningen.

Föräldrar med dåliga vanor

Olle Möller i Kalmar har märkt på handledarkurser att föräldrar, som haft körkort i många år, ofta har sämre koll på trafikregler än man kan tro.

– På handledarkurserna pratar man ju om samma sak, då är föräldrarna med, och man berättar lite. ”Aha, just det, så kanske det var.” De lägger sig till med vanor som är väldigt svåra att bryta, säger han till SR.

Foto: FriskoKry Wikipedia

Text: Redaktionen


Populär semesterdestination agerar – nu blir det svårare att turista

2024 09 08

Grekland har fått nog av överturismen.

Under det senaste året har en våg av anti-turism spridits bland många populära turistdestinationer.

Grekland är det senaste i en rad länder som vill göra det svårare för turister att åka dit.

Landets premiärminister har därför presenterat åtgärder för att minska på turismen.

Det rapporterar Bloomberg.

Flera åtgärder

Kryssningsturismen kommer att begränsas med hjälp av en ny avgift som måste betalas.

Samtidigt kommer man att förbjuda korta uthyrningskontrakt i bland annat huvudstaden Aten för att få bukt med turisterna som letar tillfälligt boende.

– Greklands premiärminister Kyriakos Mitsotakis tillkännagav åtgärder som syftar till att hantera de negativa effekterna av överturism när besökare fortsätter att anlända i rekordantal i den postpandemiska eran, uppger Bloomberg.

Populära öarna

Mitsotakis lägger stort fokus på de populära öarna Santorini och Mykonos.

– Alla passagerare som anländer till grekiska hamnar kommer att betala en avgift, och avgiften kommer att vara högre på de populära turistöarna Santorini och Mykonos. 

– Mitsotakis upprepade sin oro för att delar av Grekland står inför problemet med ”överturism”. 

I en intervju med Bloomberg i juni tillkännagav han planer på att begränsa kryssningsfartyg som besöker landets mest populära öar från och med 2025. 

Drabbar samhället

Trots att turismen bidrar till ekonomin så drabbar det andra delar av samhället.

Det förklarar Katerina Kikilia, professor i turismförvaltning vid University of West Attica enligt EuroNews.

– Från att ha varit ett vackert område är det nu ett nav för korttidsuthyrning, inga familjer och inga skolbarn, säger hon om en av städerna som har drabbats.

Flera länder

Ombudsmannen framhåller följande i en rapport om hållbar turism:

– I stadsområdena är den sociokulturella påverkan stor, turisterna tränger undan de fastboende och förändrar stadsdelarnas karaktär. Bostadsfrågan har blivit explosiv.

Även i bland annat Italien och Spanien råder liknande situationer.

Foto: G. Cessati

Text: Redaktionen